Leszokások
Divatban a csoportterápia
A televíziókban júliusban és augusztusban sugárzott Vodafone-hirdetés bizonyos szempontból a Matávból űz gúnyt. A szpot arra épül, hogy a Mindenkinek csomag megszűnésével az otthoni internetezés már nem olcsó mulatság, ezért sokan arra kényszerülnek, hogy leszokjanak költséges időtöltésükről. A szatirikus hirdetésben a csoportterápia résztvevői egy vezető segítségével igyekeznek abbahagyni „káros szenvedélyüket”, és meggyőzni magukat arról, hogy a szürke billentyűzet valójában visszataszító, és az egérrel alvás sem feltétlenül normális dolog. „Meg tudod csinálni!” – hangzik a biztató szó, a klaviatúra elengedésére pedig a közösség tagjainak tapsa a válasz.
A szpot erőssége az alapötlet és a kreatív koncepció mellett a kiváló casting is, amelynek köszönhetően az igazi mániákusoknak, ugyanakkor egyszerű, hétköznapi embereknek tűnő színészek szájába adott szövegek igazán hitelesnek hatnak. A terápia sikerének végül az vet gátat, hogy az utolsó kísértésnek, a Vodafone fix díjas, korlátlan internet-hozzáférésének senki sem képes ellenállni, így a szpot utolsó snittjében a csoportvezető az üres székek mellett bánatosan, egymaga rugdossa az ottfelejtett egereket. A kreatív koncepció Gellért Emese kreatívigazgató és szövegíró, valamint Tooth Gábor Andor art director munkáját dicséri, a film megvalósítása pedig a Stáb Film, Paczolay Béla rendező és Pados Gyula operatőr nevéhez fűződik.
Azt, hogy a szpot feltűnően jól sikerült, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a reklámszakma legrangosabb nemzetközi orgánuma, az AdAge Global sem hagyta szó nélkül. Az online magazin augusztus 30-i cikke megjegyzi, hogy bár a Vodafone a magyar mobilpiac legkisebb cége, kampányaival kiemelkedő szerepet tölt be a hirdetések terén. Az újságíró figyelmét főként éppen ez a csoportterápiás szpot keltette fel, amelynek humoros-szarkasztikus hangvételét különösen egyedülállónak tartja.
Prágai gyógymód
|
Bár hangulatában minden bizonnyal valóban egyedülálló a szpot, alapötletéről sajnos nem mondható el ugyanez. Fesztiválsikerre már csak amiatt sem pályázhat nagy eséllyel, mert a közép-európai régió legfontosabb megmérettetésén, a portorozsi Golden Drum fesztiválon tavaly egy hasonló koncepciójú, ugyancsak csoportterápián játszódó szpot vitte el a fődíjat. |
Londoni gyógymód
|
Szintén a csoportterápia ötletével él a BT Internet, amelynek hirdetései a kisvállalkozásoknak adnak tanácsokat arról, hogyan virágoztathatják fel üzleteiket. A Lürzer’s Archive idei második videogyűjteményén három BT-szpot található, amelyből a Primal Scream címet viselő arra kínál megoldást, hogy a dolgozók kiélhessék a munkájuk során felgyülemlett stresszt. |