Már a kollégáinkat sem szeretjük annyira
2010-11-16
Nem sok cég jelentkezett a kommunikációs szektorból idén az Aon Hewitt Legjobb Munkahely címére, de nem is csoda: a felmérés szerint ebben az iparágban most szinte minden tekintetben elégedetlenebbek a dolgozók, mint az országos átlag. A tavalyihoz képest is romlott a helyzet.
„A dolgozók kevesebb, mint fele elkötelezett, és az országos átlaghoz képest kevésbé kötődnek munkahelyükhöz. Elégedettek viszont feletteseikkel és nagyobb a hatáskörük is” – írtuk tavaly a Hewitt dolgozói elégedettségi felmérésének eredményeit összegezve a hazai kommunikációs szakmáról. Úgy tűnik, a helyzet azóta csak romlott: az Aon Hewitt idei, immár tízedik alkalommal elvégzett felmérésében a reklám- és média szektorban dolgozók szinte minden egyes kérdésben rosszabbnak látják a helyzetüket az országos átlagnál. Nem csoda, hogy ebből az iparágból idén végül túl kevesen jelentkeztek a Legjobb Munkahely címért, az Aon Hewitt ezért aztán nem is hirdetett győztest.
Már a kollégákat sem szeretik
Az elkötelezettség a szektorban, ahogy korábban is, alatta marad az országos átlagnak: míg országos átlagban a dolgozók 57 százaléka elkötelezett a munkahelyével szemben, addig a kommunikációipari dolgozóknak csupán 48 százalékáról mondható ez el. Valószínűleg az egész iparágat sújtó válságnak köszönhető azonban az, hogy a maradási hajlandóságra vonatkozó szakadék az átlag és a szektor között csökkent. A kommunikációs munkatársak 59 százaléka ugyanis a kisebb elkötelezettség ellenére nehezen válna meg a munkahelyétől – ami alig kevesebb, mint a 61 százalékos országos átlag, – és 63 százalékuk szándéka szerint egy év múlva is ugyanott fog dolgozni – az országos átlag itt 67 százalék.
Nem változott tavalyhoz képest a helyzet sem országos, sem iparági szinten abban, hogy a szektor dolgozói kevésbé ítélik hasznosnak a képzéseiket, és kevésbé látnak lehetőséget szakmai fejlődésre a munkahelyi keretek között, romlott azonban a kollégákkal való jó viszony. Míg tavaly ez volt a szektor egyik legnagyobb erőssége, addig 2010-re ez is az országos átlag alá csúszott. Hasonlóan visszaesett a közvetlen felettessel való elégedettség: a 67 százalékos országos átlaggal ellentétben a szektor dolgozóinak csak 64 százaléka állítja most, hogy felettese kellő támogatást nyújt számára, és a korábban az országos átlagnál gyakoribb dicséretek is visszaestek az országos szintre. Körülbelül tíz százalékkal az országos alatt marad az iparág a fizetési kérdésekkel kapcsolatos elégedettségben is.
Legalább a munka még mindig izgalmas
Az Aon Hewitt iparági jelentése egyetlen olyan kérdésről számol be, amelyben a reklám és média területén dolgozók jelentősen eltérnek pozitív irányban az országos átlagtól: jobban megvizsgálva a kérdést azonban ez sem pozitív. A kérdés ugyanis a munkahely vagy szervezeti egység legutóbbi jelentős szervezeti változására vonatkozik, amire a szektor dolgozóinak 18 százalékkal nagyobb része válaszolta azt, hogy legutóbb három hónapon belül történt ilyen változás – legyen az összeolvadás, vezetés cseréje vagy jelentős létszámleépítés. 13 százalékkal többen találkoznak hetente vagy gyakrabban a szervezet első számú vezetőjével is, mint az országos átlag, de ez sem feltétlenül elégedettségi mutató, mint inkább a cégek méretéből adódó helyzet.
Néhány százalékkal pozitívabb a mérleg az átlagosnál a kommunikációs iparban még a legutóbbi jelentős fizetésemelésre vonatkozóan: az országos hét százalékkal szemben itt tíz százalék mondta azt, hogy három hónapon belül minimum öt százalékkal nőtt a fizetése. Hasonlóan kevéssel, két százalékkal többen mondták a három hónapon belüli előreléptetést is, továbbá két százalékkal többen kapnak hetente vagy gyakrabban teljesítményjavítást célzó visszajelzést. A szakma egyetlen érdemét jelenleg úgy tűnik, a dolgozókra váró kihívások, izgalmas és érdekes feladatok jelentik: a 32 százalékos országos átlaggal szemben a reklám és média szektorban dolgozók negyven százaléka mondta, hogy hetente vagy gyakrabban foglalkozik ilyen feladatokkal.
|
Reklám/média szektor (%) |
Országos átlag (%) |
Vállalatom elismert, jó hírnévnek örvend. |
60 |
69 |
A vállalatom jó munkahelynek számít a régióban, közvetlen környezetemben. |
59 |
65 |
Vállalatunk meg tudja tartani legjobb embereit. |
31 |
41 |
A felsővezetők nyíltan tájékoztatnak bennünket a céget érintő kérdésekről. |
31 |
46 |
Megfelelő tájékoztatást kapok a vállalat hosszútávú célkitűzéseiről. |
31 |
51 |
Nyugodt szívvel ajánlanám a vállalatot munkát kereső barátaimnak. |
44 |
59 |
Elégedett vagyok fizetésemmel más elhelyezkedési lehetőségeimhez képest. |
32 |
40 |
Fizetésem elvégzett munkámmal, a rám bízott felelősséggel arányos. |
26 |
33 |
Teljesítményem közvetlen hatással van a fizetésemre, ha jobban dolgozom, többet is keresek. |
19 |
30 |
A vállalat megfelelő szintű juttatásokat (pl.: nyelvoktatás, étkezési hozzájárulás, sportolási lehetőség, bérlet) biztosít számomra. |
41 |
57 |
Meghozhatom a munkám végzéséhez szükséges döntéseket. |
56 |
55 |
A vállalat megfelelő előrelépési lehetőségeket biztosít számomra. |
28 |
35 |
|
Reklám/média szektor (%) |
Országos átlag (%) |
|
Három hónapon belül |
|
Mikor esett át munkahelye/szervezeti egysége legutóbb jelentős szervezeti változáson? |
35 |
17 |
Mikor kapott legutóbb jelentős (évi 5-7 százalékot meghaladó) fizetésemelést? |
10 |
7 |
Mikor léptették elő legutóbb? |
7 |
5 |
|
Hetente vagy gyakrabban |
|
Milyen gyakran találkozik a szervezet első számú vezetőjével személyesen? |
44 |
31 |
Milyen gyakran foglalkozik kihívást jelentő, izgalmas, érdekes feladatokkal? |
40 |
32 |
Milyen gyakran kap a teljesítményének javítását célzó visszajelzést? |
17 |
15 |
Lausek Esther