hirdetés
hirdetés

Már vissza is vonták a BKV reklámtenderét

2013-05-29

Ma bocsájtották volna szavazásra a Fővárosi Közgyűlésen a BKV reklámfelületeinek hasznosítására kiírandó közbeszerzés tervezetét, de a délutáni vita után az egyik előterjesztő, György István főpolgármester-helyettes a túl sok felmerülő kérdésre hivatkozva vissza is vonta a tervezetet.

Szerda délelőtt még arról írtunk, hogy a Fővárosi Közgyűlés mai gyűlésén már el is fogadhatják a BKV reklámfelületeinek hasznosítására kiírandó közbeszerzés tervezetét, ám a napirendi vita után az egyik beterjesztő, György István főpolgármester-helyettes a túl sok felmerülő kérdésre hivatkozva vissza is vonta a tervezetet – értesült a Kreatív Online városházi forrásokból.

A Kreatív Online úgy tudja, hogy a napirendi vita során Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért fővárosi képviselője, és Tüttő Kata szocialista képviselő is számos kérdést intézett György Istvánhoz, aki a túl sok felmerülő kérdésre hivatkozva végül visszavonta a tervezetet, és egy későbbi időpontban új tervezetet visznek majd a Közgyűlés elé.

Noha azt nem tudni, hogy Hanzély és Tüttő Kata milyen kérdéseket tett fel a napirenden, csak annyit, hogy szóba került Simicska Lajos neve is, maga a tervezet ontja magából a kérdéseket.

Mi volt a tervezetben?

A tervezetben olyan indulási feltételek, amelyek indokolatlannak tűnnek a BKV reklámfelületeinek hasznosítása tárgyában, továbbá versenykorlátozók lehetnek.

Utóbbira a példa, hogy csak olyan induló felel meg a szakmai követelménynek, amelyik rendelkezik reklámgazdai tevékenységre vonatkozó referenciával, noha nem világos, hogy csak Magyarországra vonatkozik-e, vagy nemzetközi referenciát is be lehet-e hozni? Amennyiben az első verzió igaz, úgy ennek lényegében valóban csak a Fidesz-közeli üzletembereknek tartott Simicska Lajos, Nyerges Zsolt és Fonyó Károly érdekeltségébe tartozó Euro Publicity-Mahir Cityposter-Publimont hármas felel meg, lévén, hogy a legkiterjedtebb reklámgazda-hálózata országosan ennek a körnek van. Sőt, a HVG.hu ma reggeli cikkében további olyan, eddig nem tudott önkormányzatokat sorol fel, amelyeknél az utóbbi években ez a kör kötött reklámgazdai tevékenységre szerződést, például Újbuda, Szolnok, Budatétény. A cikk megjegyzi, hogy számos esetben úgy volt verseny a reklámgazdai koncessziókért, hogy Simicska cégei egymás ellen versenyeztek, pontosan úgy, ahogyan a BKV korábbi reklámgazdai pályázatában. Az sem érthető, hogy a fővárosi közlekedési társaság esetében miért kellene országos hálózatú reklámgazdai referenciával rendelkezni.

A másik, inkább indokolatlan, de szintén versenykorlátozó hatású feltétel, hogy előnyt élveznek azok az indulók, amelyek országos televíziós, rádiós, online és nyomtatott sajtós reklámfelületeket is kínálnak számukra, ráadásul ingyen. Ez az előny a reklámgazdai tevékenységre kiírt pályázatok és közbeszerzések körében újdonság és értelmetlen is, hiszen ez már médiaügynökségi tevékenységre vonatkozik, amelyben közterületi cégeknek nincs referenciájuk/gyakorlatuk – vagyis leginkább alvállalkozóval vagy konzorciális partnerrel tudnák teljesíteni a feltételt, ha több pontot akarnak kapni a bírálat során. Erre természetesen minden indulónak van lehetősége. Ugyanakkor a médiavásárlási közbeszerzések gyakorlata azt mutatja, hogy az állami szervezeteknek és cégeknek dolgozó médiaügynökségek a közpénzt legnagyobb arányban pont a Publimontnál és a Mahir Cityposternél költik el közterületen.

Előzmények 

A mostani tervezet reklámgazdai kitételével voltak már gondjai a BKV-nak korábban is, ugyanis a BKV ugyanilyen tárgyú, 2011-es pályázatát a kizárt Peron közterületi cégen kívül érdekelt félként az Epamedia is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál arra hivatkozva, hogy a nemzetközi referencia kizárása sérti az uniós jogot. Az Epamedia a Fővárosi Bíróságnál is megtámadta a pályázatot, és a Gazdasági Versenyhivatalnál eljárást kezdeményezett.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Peron által megtámadott pályázatról a Közbeszerzési Döntőbizottság csak azt mondta ki, hogy közbeszerzést kellett volna kiírnia a BKV-nak, azt nem vizsgálta, hogy versenykorlátozó lett volna a pályázat.

A tervezet szerint a jelenlegi szerződéses viszonyok szerint 2013-ban 720 millió forintot remél a BKV a koncessziós díjból. A tervezetben az áll, hogy  a BKV egy eredményes közbeszerzés esetén legfeljebb 2020. április végéig kötne szerződést. 

A címlapkép forrása: Google Street View

Bátorfy Attila

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés