hirdetés
hirdetés
hirdetés

Meg akarják menteni a plakátot

A Magyar Plakát Társaság csütörtökön tartja új kiadványának bemutatóját, a kötet 22 alkotó 198 művét mutatja be. A szervezet a tervezett plakát műfaját akarja megmenteni és népszerűsíteni. 

hirdetés

Negyvennégy szeme van címmel jelentet meg 22 művész 198 plakátját tartalmazó albumot a Magyar Plakát Társaság. A tervezett plakát, mint műfaj, Magyarországon manapság eltűnőben van, így ezzel a kiadvánnyal a műfaj megmentése és népszerűsítése a fő célja a Magyar Plakát Társaságnak. A kötet bemutatóját csütörtökön tartják Budapesten, az Írók Boltjában.

Pinczehelyi Sándor Munkácsy-díjas festő, grafikus, plakáttervező elmondta: 2004-ben Árendás Józseffel, Baráth Ferenccel, Ducki Krzysztoffal, Orosz Istvánnal és Pócs Péterrel együtt alakították meg a Magyar Plakát Társaságot. Mára eljutottak odáig, hogy kérésükre a 28 tagú szervezet 22 tagja adott plakátokat a kiadványhoz, amely a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült el.

A 22 művész között ott vannak az idősebb mesterek, mint Balogh István és Szilvásy Nándor, a fiatalok közül Szugyiczky István, a népszerű Pöttyös TúróRudi arculatának, csomagolásának tervezője, valamint Tóth Tamás és Varga Gábor Farkas.

Az album olyan külföldön élő magyar művészek munkáit is bemutatja, mint Kapitány Attila Újvidékről vagy Bányai István New Yorkból, aki előadást és mesterkurzust is tartott márciusban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Tőle látható a könyvben például a The New Yorker magazin egyik címlapja, egy az ikertornyok elleni 2001. szeptember 11-i támadásra utaló rajz, amelyen a Szabadság-szobor nőalakja nikábot, a muszlim nők csak a szemet szabadon hagyó kendőjét viseli, a felhőkarcolók helyén pedig mecsetek és minaretek láthatók.

Tovarisi konyec

A kötetben megtalálható a friss Kossuth-díjas Orosz István ismert plakátja, a vastag nyakú orosz tiszt és a tányérsapka fölötti felirat: Tovarisi konyec, a rendszerváltás egyik dokumentuma.

"Mi arra szövetkeztünk, hogy megőrizzük a tervezett magyar plakátot, azt a gondolkodásmódot - az epigramma szerű megfogalmazást rajzban - ami jellemzi a műfajt. A könyv ezt a szellemi magatartást dokumentálja" - hangsúlyozta a Magyar Plakát Társaság elnöke.

Mint rámutatott, a tervezett plakát műfaja létezik, még igényelnek ilyet a jobb módú országokban, Magyarországon erre nem tudnak költeni színházak, mozik, könyvkiadók, de a tervezőgrafikusok rendeznek plakátbiennálékat, találnak témákat, mint például József Attila, Bartók Béla, az 1956-os forradalom vagy Alfons Mucha cseh plakátművész halálának évfordulója. A kötetben ezek a plakátok is láthatók.

Az albumba az alkotások mellé minden művész fotója, rövid életrajza és hitvallása is bekerült. Árendás Józsefé például úgy hangzik: "A jó plakát olyan mint egy frivol epigramma, szűkszavú, lényegre törő, de riszálja magát."

(forrás: MTI)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés