Mennyibe kerül egy magyar reklám?
2011-09-27
Hány óra munkája van egy art directornak, copywriternek egy reklámfilmmel? Mennyibe kerül az ügynökségnek egy kreatívigazgató? Az ügynökségi feladatok munka- és költségigénye is szerepel a Megyer Consulting iparági felmérésében, mely MAKSZ tagügynökségek válaszai alapján készült.
Tízmillió forintba kerülhet egy nagyobb reklámkampány a kivitelező ügynökségnek, egy kreatívigazgató rezsiköltsége pedig meghaladja az óránkénti harmincezer forintot – több más mellett ez is kiderül abból a felmérésből, amelyet Megyer Consulting (Megyer Örs, független szakértő cége – A Szerk.) készített a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) atl-szekció tagügynökségeinek körében.
A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy az ügynökségek számára mennyibe kerülnek a különböző munkatársak, valamint a cégek által végzett leggyakoribb tevékenységtípusok mennyi munkaórát igényelnek az egyes munkatársaktól – e két faktor lehetőséget ad kiszámolni, hogy összességében mekkora az erőforrás és költségigénye a leggyakrabban megrendelt ügynökségi munkáknak.
Mint azt Megyer Örstől, a kutatás készítőjétől megtudtuk, a felmérésnek nem volt külső megrendelője: „Mint független szakértő, gyakran veszek részt kommunikációs tenderek kiírásának, bírálati szempontjainak elkészítésében. A tenderek egyik sarkalatos pontja az árak összehasonlítása. Az ilyen típusú, munkaórákat is tartalmazó táblázat gondolata egy ilyen tender alkalmával vetődött fel bennem. Innen már egy kis lépés volt, hogy ezt a módszert kiterjesszem az iparágra és megnézzem, hogy vajon milyen lehet a piaci átlag” – fogalmazott a szakember. Megyer szerint az eredmény nagy segítséget nyújthat későbbi tenderek bírálatakor, amikor egy árajánlatról el kell dönteni, hogy az esetleg mennyire irreálisan alacsony, vagy túlzó.
Tízezresek
A kreatívigazgatók végeztek az élen a rezsióradíjakat bemutató listán 32 400 forintos költségükkel, őket az ügyfélkapcsolati igazgatók követik 31 400-zal, majd a csoport-kreatívvezetők következnek 30 400 forintos óradíjukkal (az ügyvezetők költségét nem tartalmazza az összesítés). A rezsióradíjak itt nem a dolgozók által kapott, hanem a munkáltató által fizetett óradíjakat jelentik, melyekbe beleszámították az ügynökségi működés egyéb, a kreatívmunkához, illetve az adott dolgozóhoz nem közvetlenül kapcsolódó költségeit (irodabérlet, back office, stb.) is.

Ezzel véget ért a harmincezresek tábora. A húszezresek csoportjában találhatók a group account directorok óránként 22 571 forinttal, őket – talán meglepő módon – a senior pr-munkatársak követik 22 ezerrel, majd az account directorok, illetve a senior art directorok következnek 21 240 forinttal.
A további kreatívok már húszezer alatti tételeket jelentenek: 17 640 forint egy senior copywriter,17 380 egy art director és hozzávetőleg 15 ezer forint egy copywriter átlagos óránkénti költsége. Ugyancsak meglepő, hogy utóbbiaknál még egy junior pr-munkatárs is többe kerül a cégeknek a maga 16 ezer forintos rezsiköltségével.
Sok a munka
Az egyre rövidebb megbízó határidők miatt abban is jelentősége lehet egy ilyen kutatásnak, hogy az ügyféloldal számára is tisztábban körvonalazódhat egy-egy feladat munkaóra-szükséglete és akár teljes időtartama. A kutatásban szereplő feladatok közül a legnagyobb munkaóra-igénye a tévéreklám készítésének van, amely átlagosan 154 órát igényel az ügynökségi munkatársak idejéből. Ezt az átfogó kreatív kampányterv követi 142 munkaórával. A harmadik helyen az arculati kézikönyv kialakítása szerepel, mely 110 órát igényel az ügynökség munkatársaitól.

A kutatás arra is választ ad, hogy az egyes tevékenységtípusokhoz egy adott munkatárs hány munkaórát kitevő közreműködésére van szükség. A kreatívigazgató idejét például egy tévéreklám elkészítése igényi leginkább, ez 13,8 munkaórájába kerül. A copywriterektől is ez a feladat igényli a legtöbb munkaórát, 25-öt. Az art directoroktól ellenben ennél is több időt igényel egy arculati kézikönyv elkészítése: több mint 30 munkaórájukat tölti ki egy-egy ilyen megbízás.
Tízmillió felett egy kampány
Másfélmillió forint – hozzávetőleg ennyibe kerül átlagban egy kreatívkoncepció elkészítése a fenti rezsidíjakat és az ügynökségek által megadott munkaóraszámokat figyelembe véve a reklámos cégeknek. Ezt jelentősen meghaladja 2,86 milliós költségével a legnagyobb munkamennyiséget igénylő átfogó kreatív kampányterv készítése.
Az egyes médiatípusokra készülő reklámok közül – amint azt várni lehetett – a tévéreklám kerül a legtöbbe, költsége az ügynökségek számára átlagosan 2,8 millió forint. Ezt a sajtóhirdetés, majd az óriásplakát követik, mindkét médiatípus reklámjának elkészítése többe kerül 550 ezer forintnál. Kevéssel marad el ettől a citylight és a beltéri plakát a maga 450 ezres költségével. Nem kevés munkabért emészt fel egy arculati kézikönyv és kisarculat tervezése sem: előbbi több mint 1,8 millió, utóbbi közel egymillióba kerül. Ezekhez képes szinte eltörpülnek az online reklámok különböző formátumai: egy gif-banner mindössze 155 ezer forint, egy sima flash-banner már közelíti a 200 ezret, egy videobanneré eléri a 300 ezret, míg egy interaktív flash-banner ára már átlagosan 350 ezer forint.
Mindezek alapján, ha összeadjuk azokat a költségeket, amelyekbe egy nagyobb, önálló kampány kerül (kreatívkoncepció, kreatív kampányterv, hirdetések készítése a különböző médiatípusokra) akkor kiszámolható, hogy egy ilyennek a megvalósítása könnyen meghaladhatja költségoldalon a tízmillió forintot is az ügynökségek számára.
A cikkben szereplő táblázatokra, vagy IDE kattintva a leggyakoribb ügynökségi munkákra vonatkozó kalkulációkat is megtalálja!
Szerényi Szabolcs
főszerkesztő-helyettes