Milyen oldalt épített fel a távozó Kerényi György?
2014-07-16
Szerda délután számoltunk be róla, hogy távozik Kerényi György, a tavaly novemberben indult Vs.hu hírportál főszerkesztője. A lépésről elsőként író Hvg.hu-cikk által keltett feszültségekről, illetve a Vs-nél az elmúlt hónapokban történt egyéb személyi változásokról ebben a cikkünkben már szóltunk, most azt tekintjük át, hogy a Vs.hu mivé vált médiapiaci szempontból az elmúlt bő fél évben (a portál ugyan novemberben indult, viszont értékesítő sales house-a még nem volt akkor).
(A cikk eredeti formájában a nyomtatott Kreatív Magazin májusi lapszámában jelent meg, azonban aktualitását nem vesztette el, továbbá Kerényi György ma bejelentett távozása kapcsán még inkább úgy érezzük, vannak benne az olvasónk számára érdekes és értékelhető információk – A Szerk.)
Vs.hu |
Indulás időpontja: 2013. november. 5. |
Miért éri meg olyan médiapiacon elindítani egy vállalkozást, amelyen a legnagyobb szereplők is csak alig keresnek pénzt – tettük fel a kérdést Száraz Istvánnak, a Vs.hu alapító-tulajdonosának. A rendkívül fiatal, 29 éves üzletember nyilván megszokta a kérdést, hiszen az elmúlt fél évben a 444 mellett a Vs.hu indulása és üzleti logikája volt a legnagyobb kérdés médiaszakmai körökben. A választ sokan letudták azzal, hogy politikai célok motiválják a rejtélyes befektetőket, de aki követte az oldal tartalmait, az láthatta, hogy ennek egyelőre – de legalábbis mostanáig, azaz Kerényi távozásáig – semmilyen látható jele nem volt.
Száraz István a Kreatívnak azt mondta, hogy médiaportfoliójának bővítése érdekében keresett tavaly nyáron befektetőket, hogy a We Love Budapest és a We Love Balaton oldalak mellett egy vizualitásra jobban építő, fiatalokat célzó közéleti site is bekerüljön az alakuló portfólióba. A befektető a Csehországban bejegyzett Bawaco Invest lett, amiről a Cink.hu tavaly azt írta, hogy feltételezhetően Matolcsy György jegybankelnök és korábbi nemzetgazdasági miniszter unokatestvére, Szemerey Tamás áll mögötte.

A tulajdonosi háttérre vonatkozó feltételezést sem Száraz István, sem Kerényi György, a Vs.hu leköszönő főszerkesztője nem erősítette meg – igaz, nem is cáfolták. Azt viszont májusban, a Kreatív Magazinban megjelentetett cikkünk megírásakor mindketten határozottan állították, hogy a Bawaco csak pénzügyi befektetőként érdekelt a Vs.hu-ban, tartalmi téren nem szóltak és nem is szólnak bele az oldal működésébe.
Tartalmi koncepció és olvasók
A tavaly őszi induláskor Kerényi azt is elmondta, hogy az elsődleges célcsoport a 20-35 éves korosztály, a tartalmi fókusz pedig a széles értelemben vett közélet. Az akkor elmondottakat májusban azzal egészítette ki, hogy nagyon fontos a kiegyensúlyozottság, a középen állás követelménye. Céljuk, hogy elfogulatlanul gyártsanak minőségi közéleti és kulturális, bulvármentes tartalmakat. „Nyugodt, emberi hangon beszélünk” – fogalmazott a főszerkesztő, bár azt is hozzátette, hogy „sokszor talán túl szeriőzek is vagyunk”, illetve a megkülönböztethetőségben is van még hová fejlődniük. A kiegyensúlyozottság elvét azzal is erősítik, hogy a Vs-n klasszikus publicisztika nincs, a vélemény rovatban egy-egy vitás kérdésről sokan írnak véleményt.
A Vs.hu másik nagy újítása, hogy készítettetek több multimédiás óriáscikket (ilyen született például a 6:3-as Anglia elleni 1954-es focigyőzelemről, egy izlandi sivatagon biciklivel átkelő emberről, a magyar pornóiparról). Kerényi György szerint ezzel is az a cél, hogy a közélet iránt nem túlságosan érdeklődő fiatal felnőttek számára is vonzóbbá, érdekesebbé tegyék az oldalt. A márciusi dizájnváltást Kerényi György természetes fejlődési folyamatnak tartja, szerinte a Vs.hu első néhány hónapja tesztidőszaknak tekinthető, amibe belefér a tartalmi és vizuális útkeresés.
Hirdetés és egyéb bevételek
Ahogy a 444, úgy a Vs.hu is értékesítési csapat nélkül indult. A Vs.hu csak idén márciusban állapodott meg az Evomedia sales house-zal. Száraz István ezt nem tartotta megkésettnek, januárig szerinte gyakorlatilag bétaüzemben zajlott a munka.
A tulajdonos saját elmondása szerint egy márkaportfolió egyes elemeiként tekint az érdekeltségi körébe tartozó weboldalakra és szórakozóhelyekre. Száraz István azt mondta, hogy a We Love Budapest és a We Love Balaton mellé úgy érezte, hiányzik egy általános hírportál. A mostani portfolióval olyan élményalapú marketingcsomagok értékesítésében gondolkodik, amelyeknek részei a már meglévő weboldalak, a kampányokhoz kapcsolódó ideiglenes termékek, például márkamicrosite-ok, valamint számos szórakozóhely. Száraz nevéhez fűződik a Macesz Huszár étterem, a Trafiq bár, és a Raqpart kreatívkoncepciójának megalkotása, májusben pedig megnyitotta a Tesla.rar nevű helyet is a Kazinczy utcában, az Elektrotechnikai Múzeum udvarán. Április elején pedig Frank Digital néven önálló kreatív- és fejlesztőügynökséget alapítottak Kozári István, az Origo korábbi értékesítési igazgatójának vezetésével, aki azóta Londonba távozott a Vodafone-hoz. (Frank néven működik a Hps ügynökségcsoport márkaépítéssel foglalkozó része is – A szerk.)
„Komoly fantáziát látunk az oldalban. A Vs.hu nem csak egy portál a sok közül, már a dizájnja, szerkezete is újszerű, tartalmilag pedig az jellemzi, hogy nem helyettünk akarnak gondolkodni, hanem pro és kontra végigjárják a híreket, a végső véleményformálást pedig az olvasókra bízzák” – fogalmazott Gazsó Gábor, a Vs.hu-t a We Love Budapesttel és We Love Balatonnal együtt az ügynökségek felé tavasz óta értékesítő Evomedia kereskedelmi vezetője. A sales house portfoliójában számos listing- és apróhirdetési oldal található és erősíteni kívánták a hír jellegű tartalmakat kínáló site-okat, így ebben a tematikában immár a Vs.hu-t tekintik az Evomedia zászlóshajójának.
A hirdetésekről Gazsó elmondta: közösen ültek le kitalálni a Vs.hu csapatával, hogy milyen megoldások adoptálhatók az oldalra. A sales house sem csak hagyományos hirdetési megállapodásokban gondolkodik, ők is értékesíteni kívánják a Száraz István által említett élménymarketing-eszközöket is tartalmazó csomagokat, amelyeknek része lehet a tartalmi együttműködés, szponzoráció, Facebook-megoldások és Száraz István szórakozóhelyi-vendéglátóipari érdekeltsége révén offline, rendezvényes láb is.
Mit mondanak a médiatervezők? |
Többen elmondták a Vs.hu-ról, hogy hangneméből fakadóan nem megosztó site, így hirdetői szempontból kiszámítható. „Nem akar állást foglalni, inkább ütközteti a véleményeket, információkat, és azokat egy színes, trendi megjelenéssel tálalja. Fontos tudni még, hogy a Vs.hu által elért réteg zömében nem nagyon érhető el más médiacsatornán – jellemzően nem olvas újságot, nem hallgat rádiót és tévét alig vagy egyáltalán nem néz –, ezért is értékes felület a hirdetők számára” – fogalmazott Héjjas Emese, a Vizeum szenior digitális médiatervezője. Aki cikkünk megírásakor nem hirdetett még az oldalon, az is úgy nyilatkozott, hogy tervez oda hirdetést vinni a jövőben. „A Vs.hu letisztult, prémium dizájnú oldal, amely exkluzívabb célközönség elérésére alkalmas” – mondta Frech Angéla, a Havas Media digitális tervezője. Frech kiemelte, hogy bár a Vs elérése még nem közelíti meg a legolvasottabb híroldalakat, de folyamatosan növekszik, ő pedig hisz abban, hogy néha jobban megéri egy kisebb látogatottságú oldalon jelen lenni kreatívabb megjelenésekkel. „Gyors elérésben jól járok a nagyokkal, de ha legyártok egy kreatív rich media formátumot, akkor azt inkább megmutatom egy hétig egy kisebb site-on, mint egy napig egy nagyon, és így egy hét folyamatos jelenléttel egy embert többször is elérhetek.” – tette hozzá a szakember. Eddig főleg azok a szektorok jelentek meg a Vs.hu-n, amelyek mindig élen járnak az új területek kipróbálásában, ezek a telekommunikációs, a bank és az autós szektor, illetve az FMCG cégek közül a trendibb, fiatalos márkák. |
Mennyi pénz kellene? |
A Vs.hu működtetése nagyon sokba kerül. Ez elsősorban a hatalmas szerkesztőségnek köszönhető. Számításaink szerint csak a bérköltség minimum 200 millió forint évente, amit, ha az egyéb állandó költségekkel kiegészítünk, a végösszeg éves szinten legalább 250 millió forint és ebben még nincsenek benne az egyszeri beruházási költségek sem. Ezt a pénzt kizárólag hirdetésekből előteremteni nem lesz egyszerű feladat. A Vs.hu-nak tehát akkor van esélye hosszabb távon életben maradni, ha a tulajdonos nem kizárólag bevételgeneráló felületként tekint az oldalra, és képes lesz valahogy a hirdetők számára értéket teremteni abból, hogy más területen is vannak sikeres vállalkozásai. |
Szerényi Szabolcs
főszerkesztő-helyettes