Mindenki kreatívnak születik
Hamarosan mindenki a digitális nyelvet fogja beszélni - mondta budapesti előadásán Karim Rashid sztárdizájner, aki szerint minden ember kreatívnak születik, csak aztán felnő.

A művész elmesélte, hogy már kiskorában megigézték az őt körülvevő tárgyak, amiket megvizsgált, lerajzolt, és átformált. Hétévesen részt vett egy gyerekeknek rendezett rajzversenyen, ahol a 300 résztvevő mindenféle banális dolgot - házat, családot, tájképet – rajzolt, ő meg egy olyan bőröndöt, amiben formák alapján rendszerezte a cipőket, pólókat és nadrágokat. Ezzel a geometriai játékkal megnyerte a versenyt.
Rashid szerint minden ember kötődik a tárgyakhoz, hiszen amikor a gyártók előállnak valamilyen kis méretű termékkel, azt a fogyasztók nem értékelik, nem bíznak meg benne. Példaként említette a DVD-lejátszót, ami ha belegondolunk teljesen fölösleges egy olyan korban, ahol több száz gigányi adatot tudunk egy kis dobozban tárolni, mégis az emberek ragaszkodnak ehhez a nagyobb dobozhoz, mert úgy érzik hogy birtokolnak valamit.
Egy nyelvet fogunk beszélni
Az előadás második részében leginkább a digitális forradalom jelentőségéről esett szó. Rashid elmondta, hogy nem az angol vagy a spanyol a jövő nyelve, hanem a digitális nyelv. A bábeli történettel vont párhuzamot, amikor az emberek még egy nyelvet beszéltek, és elkezdték megépíteni a tornyot, amely a mennyországba vezetett volna, ha valaki nem keveri össze a nyelveket. Szerinte az emberek újra egy nyelvet fognak beszélni, és ez a digitális nyelv lesz, amivel megváltoztatják a világot, a politikát, a gazdaságot és a társadalmat is. A világ egyre kisebb és kisebb lesz, ahol mindenki össze tud majd kapcsolódni. Az emberek félnek ettől a forradalomtól, de gyors lesz, és elkerülhetetlen - véli a dizájner.

Mindenki kreatívnak születik
Rashid szerint mindenkiben megvan a lehetőség az alkotásra, hiszen minden ember kreatívnak születik, csak aztán felnő. „Muszáj gyereknek maradni és kísérletezni ahhoz, hogy eredeti dolgokat hozzunk létre. Ha létrehozol valami eredetit, akkor nem egy ember leszel a sok közül, hanem az emberiség történelmének egy része. Ez a művészet" – hangsúlyozta az előadó.
Napjainkban a technológiában rejlik az igazi művészet és mindenki kezében ott vannak az eszközök az alkotáshoz – tette hozzá Rashid. Ráadásul az emberek többsége rendelkezik egy saját digitális laborral – fényképezőgéppel, számítógéppel, szoftverekkel - , és ez óriási szabadságot ad ahhoz, hogy megtaláljuk önmagunkat, és formáljuk a világot amiben élünk. „Ez a demokratikus művészet lényege” – húzta alá a dizájner.
Rashid úgy véli, hogy a mindennapokban használt tárgyaink többsége elavult és rosszul tervezett, ezért a munkáiban arra törekszik, hogy az általa tervezett tárgyak szuperfunkcionálisak és művésziek legyenek. A tárgyak erős érzelmeket váltanak ki mindenkiből, és ő ezt tartja szem előtt, ez az ő stílusa, az úgynevezett érzéki minimalizmus.
Karim Rashid |
Az egyiptomi származású, jelenleg New Yorkban élő művész az egyik legjobban foglalkoztatott szakember a piacon. Eddig 35 ország több mint 220 cége látta el megbízásokkal, és munkáival több száz díjat nyert. Az ő nevéhez fűződik például az Umbra cég számára készített Garbo papírkosár, ami iparművészeti slágerdarabbá vált, vagy a görögországi Semiramis Hotel elképesztő formáival és színeivel. A rózsaszín öltönyben színpadra lépett Karim Rashid állítólag 2000-ben cserélte le a ruhatárát fehér és pink darabokra, az addig felhalmozott fekete Comme Des Garcons és Gucci öltönyeit pedig odaadta a hajléktalanoknak. A művészt az előadás végén egy különlegességgel ajándékozták meg a szervezők: a dizájner személyesen Rubik Ernőtől vehette át a számára készített dedikált, pink kockát. |