Hova, mennyiért és miért?
Mindent a reklámfesztiválokról
2010-04-20
Fontos megvizsgálni az esélyeket egy-egy nemzetközi nevezés előtt, hiszen a fesztiválok általában drágák, és ablakon kidobott pénz is lehet a rájuk költött összeg.
A lengyel Change Integrated ügynökség Onovalov-emlékmű című kampánya a 2008-as Golden Drum reklámverseny ünnepelt sztárja volt, két Grand Prix-t nyert. Begyűjtött még egy Epica-ezüstöt és egy Eurobest-shortlistet is. Ehhez képest a legjelentősebbnek tartott nemzetközi reklámversenyen csak a futottak még kategóriába jutott be. Az a munka, amit a Hotel Bernardin konferenciatermének közönsége perceken keresztül állva tapsolt Portorozsban, Cannes-ban alig váltott ki figyelmet.
Jelenleg nagyjából százötven-kétszáz kisebb-nagyobb nemzetközi reklámverseny van világszerte, Prágában éppen májusban indul a Prague International Advertising Festival (PIAF), de volt külön versenye az erotikus reklámoknak (Lisbon Erotic Advertising Festival), az ügyfelek által visszadobott munkáknak (Chip Shop Awards), a társadalmi célú reklámoknak (EACA Care), valamint az autómárkáknak készített daraboknak (Satcar) is.
A legnagyobb fesztiválokon díjat nyerni nem egyszerű, de okos nevezéssel számos nemzetközi elismerést lehet begyűjteni. Kérdés, milyen hozadékai lehetnek egy díjnak, mennyibe kerül mindez és melyik versenynek milyen jellegzetességei vannak?
Mondd, mennyit ér?
Alapvetően abban sincs egyetértés a reklámszakmán belül, hogy egy ügynökségnek kell-e versenyeken indulni, és ha igen, mire is jó pontosan egy esetleges díj. „A kilencvenes évek fordulóján erősödött meg az az ügynökségmenedzsmentek által preferált, szerintem alapvetően téves elképzelés, hogy az ügynökségek kreatívértékét kizárólag az általuk nyert díjak adják meg” – mondta Kaszás György, az Upgrade Communications vezetője, majd hozátette: „A világ szintűvé dagadt »award-business« a maga scamjeivel, néha több mint fura zsűritag-választásaival, zsűrimetódusával, üzleti és politikai indíttatású döntéseivel elérte, hogy a kreatívdíj-nyerés semmilyen mércét nem jelent.”
Ezzel ellentétes véleményen van Spielmann Gábor, a Grey kreatívigazgatója. A több nemzetközi fesztiválon is díjnyertes szakember úgy véli: „A divatbemutatókon látható őrült kreációk is csak ritkán kerülnek ki az utcára, de irányt mutatnak a hétköznapi ruhák tervezéséhez. Ugyanígy a nemzetközi fesztiválokon sem a hirdetések eladási erejét pontozzák” – fogalmazott. A nemzetközi reklámversenyeken szintén sikeres romániai McCann-Erickson kreatívigazgatója, Adrian Botan viszont a díjak szerinte többszörösen áttételes jelentőségét emeli ki. Tapasztalatai alapján azt állítja, hogy „díjak nélkül az ügynökség nem vonzó sem az ügyfelek, sem a tehetségek számára, a munkatársakat pedig sokkal nehezebb motiválni.”
Akármint is van, az ügynökségek egyelőre elég sok pénzt költenek el pusztán nevezésre. Az általunk kiválasztott tíz, szerintünk legjelentősebb nemzetközi reklámfesztivál [lásd őket külön!] az óvatos becslésünk alapján 2009-ben minimum 16 milliárd forintnak megfelelő összbevételt könyvelhetett el csak nevezésekből, ebből egyedül Cannes elvitt négy és fél milliárd forintot.
Nem elég hongkonginak lenni
Az elmúlt évtizedben a reklámversenyeken hagyományosan jól szereplő brit, német és egyesült államokbeli ügynökségek mellé felsorakoztak a dél-amerikaiak is, elsősorban a brazilok és az argentinok, és az utóbbi egy-két évben a kínaiak is. Az általunk megkérdezett szakemberek ugyanakkor nem értenek egyet azzal, hogy a zsűrik néhány ország vagy régió esetében „divatból” kivételeznének, és kiemelnék, hogy szerintük a kreativitást nemzettől és divattól függetlenül díjazzák, a tendenciák pedig a hatékonyság fontossá válása felé mutatnak.
Spielmann Gábor is úgy véli, hogy a divathullámok nem országokhoz kapcsolódnak. „Ezek az országok megteremtették a kreatívkultúrájukat, és azért nyernek” – szögezte le, majd elismerte: „Talán csak néhány kínai díjazott munkán érezni, hogy egy kötelezően felkapott ország nyilvánvalóan politikai okokból kap díjat”. Tihanyi Péter, az elmúlt évben számos nemzetközi díjat nyert ACG kreatívigazgatója úgy látja, hogy a fesztiváldivat csak utólag alakul ki, és egy-egy reflektorfénybe állított megoldás teremt divatot. „A követőknek esélyük sincs legközelebb, egy év múlva nem elég angolnak, hongkonginak vagy bármi másnak lenni, ismét diktálni kell a divatot” – magyarázta Tihanyi.
Tihanyi úgy látja, hogy a fesztiválzsűrik szeretnek a díjátadáson túl üzenni is valamit, az általa tapasztalt legfrissebb trendeknek pedig olyan címeket adna, mint „Éljen a minimális költségvetés és az ambient!”, „Ez az, vírus és bátorság!”, „Le a scamekkel!”, vagy „Nincsen kampány Facebook nélkül!”.
A kifejezetten spanyol ajkú célcsoportokra dolgozó Alma DDB Miami ügyvezetője, Luis Miguel Messianu a Kreatív kérdésére elmondta, szerinte az utóbbi évek tendenciái szerint az egyszerűbb, letisztult kampányokat és a médiatípustól függetlenül is jól működő reklámokat díjazták a kreatívversenyeken.
Adrian Botan másra is felhívta a figyelmet: „tavaly Cannes-ban először vették figyelembe a kampányok eredményességét, ami harminc százalékban számított a pontozás során” – mondta. A szakember ez alapján úgy látja, hogy a jövőben egyre inkább a reklámok hatékonyságára terelődik majd a hangsúly a kreatívversenyeken is.
Ne nevezd semminek
A legnagyobb külföldi reklámügynökségeknél külön fesztiválmenedzsment foglalkozik a versenyeken való részvétellel, amibe beletartozik a nevezési stratégia, a lobbizás és a nevezésre elkülönített pénzek kezelése is. Ráadásul számos multinacionális hálózatnál külön specialisták dolgoznak a nevezésre szánt reklámokon.
Raszl Iván, a Ads of the World nemzetközi online reklámadatbázis alapítója tavaly júliusi, a reklámfesztiválokat bíráló blogbejegyzésében több tízezer dollárra becsüli azt az összeget, amit egy átlagos nemzetközi ügynökség nevezésre elkölt évente. Az olyan nagy hálózatok, mint a BBDO vagy a DDB évente akár kétszázötven-háromszázmillió forintnyi összeget is áldozhatnak nevezésekre világszinten. Nem véletlenül: az utóbbi hálózatnál például előírás, hogy minden országban, minden évben a három legkreatívabb ügynökség között végezzenek a díjak alapján.
Ha egy kelet-európai ügynökség mindenképpen el akar indulni egy-egy nemzetközi megmérettetésen akkor nem árt körültekintően választania – Botan szerint az öt nemzetközi verseny már soknak számít –, hiszen ekkora felszabadítható pénzösszegekkel egyetlen ügynökség sem rendelkezik. „Az arra érdemes munkákkal bárhová érdemes benevezni, de persze mi is a pénztárcánkhoz mérten szelektálunk” – mondta Tihanyi Péter. Spielmann Gábor szerint lépésről-lépésre kell haladni. „A Golden Drum-tól el kell jutni Cannes-ig, a D&AD-ig, a London Internationals-ig, ami akár négy-öt évet is igénybe vehet” – fogalmazott Spielmann.
Egy-egy nemzetközi díjnak tehát a szakemberek szerint a megbecsülés, a nemzetközi mércéhez való igazodás, ügyfélszerzés és az öröm is hozadéka lehet, ám a kérdésben elég elutasító álláspontot képviselő Kaszás György – aki korábban maga is számos nemzetközi díjat besöpört – ezzel nem ért egyet. „A díjak valós értéke a gyakorlatban kérdőjeles, tekintve, hogy a megnyerésük után maximum egy csoportos berúgás következik, majd bekerülnek a tárgyalóba és csak a takarító néni foglalkozik velük leporolás céljából. A díjaknak egyedül adminisztratív szerepe van az ügynökségcsoport-menedzsmentek felé az év végi elszámolásnál, a kreatívigazgatók seggvédési eszközeként” – fogalmazott sommásan Kaszás.
Clio Awards |
Helyszín: New York, Egyesült Államok Nevezési határidő: 2010.03.10. Díjátadó időpontja: május végén Alapítási év: 1959 Nevezések száma 2009-ben: 19 000 Főkategóriák száma: 8 Nevezési díj: 300-1 000 dollár „Amerikai díj” – fogalmazott több általunk megkérdezett kreatív a Clio jellegzetességére utalva. A verseny önmagát a „legelismertebb kreatív díj” címmel aposztrofálja. Nehéz verseny, a nevezők kevesebb, mint egy százaléka kapja meg az aranyat szobrot: mindenképpen ott van az öt legfontosabb díj között a világon. Magyar ügynökség eddig nem nyert rajta, drága is, és a díjharácsoló multiügynökségek mellett nem is nagyon érdemes elindulni. Nem a meglepetések versenye. |
Cresta |
Helyszín: változó Nevezési határidő: 2010.03.12. Díjátadó időpontja: október vége Alapítási év: 1993 Nevezések száma 2009-ben: 4 000 Főkategóriák száma: 10 Nevezési díj: 300-600 dollár A Creative Standards International és a Nemzetközi Reklámszövetség közös díja. Számos ügynökség azért szereti, mert a zsűrizés folyamata nem a díjkiosztó helyszínéhez kötődik, hanem kétfordulós, online szavazás dönt a végső győztesekről. Tavaly az ACG a Miniszterelnöki Hivatalnak készített esélyegyenlőségi kampányával nyert itt, idén Tordai Péter, a DDB kreatívigazgatója is a zsűri tagja lesz. |
Epica |
Helyszín: a zsűrizés mindig Párizsban zajlik, a díjátadó minden évben más városban van Várható nevezési határidő: május Díjátadó időpontja: január Alapítási év: 1986 Nevezések száma 2009-ben: 5 642 Főkategóriák száma: 10 Nevezési díj: 200-500 euró Az európai szakújságírók által odaítélt kreatívdíj, tavaly 27 ország 34 magazinjának újságírója szavazott a legjobbakra. Inkább printekkel érdemes jelentkezni, azokban viszonylag közepesen erősnek mondható a mezőny. Nem tartozik a legdrágább versenyek közé, a versenykalendárium az Epica-gálával kezdődik. |
Cannes Lions |
Helyszín: Cannes, Franciaország Nevezési határidő: 2010.03.25. Díjátadó időpontja: június vége Alapítási év: 1954 Nevezések száma 2009-ben: 28 285 Főkategóriák száma: 12 Nevezési díj: 270-1 150 euró A reklámversenyek Oscar-díja. Brutális nevezésszám az egész világról, óriási hype, regényekben szerepel, és minden kreatívigazgató álma egyszer megkapni a cannes-i nagydíjat. Minden év június végén átlagban hét-nyolcezer kreatív özönli el a várost. Az utóbbi időben elég sok bírálat éri a versenyt, mert sokak szerint a szervezők számára csak a nevezések számával – és kompenzációként a temérdek díjjal – elérhető bevétel számít. Ettől függetlenül még mindig a legfontosabb verseny. 2008-ban a Leo Burnett SMS Bandija egy bronz oroszlánt hozott el innen, a hetvenes-nyolcvanas években Sas Istvánt hétszer is díjazták Cannes-ban. Egy magyar ügynökségnek jelenleg egy bronz is nagy elismerésnek számít Cannes-ban. |
New York Festivals International Advertising Awards |
Helyszín: változó, idén Shanghai, Kína Várható nevezési határidő: december Díjátadó időpontja: június Alapítási év: 1957 Nevezések száma 2009-ben: 5 000 Főkategóriák száma: 12 Nevezési díj: 295-700 dollár Az NYF úgy hirdeti magát, mint a világ legtöbb zsűritagot számláló reklámversenye. A 250 zsűritag online szavaz, így próbálják kiszűrni a kamureklámokat, mert így elméletileg több idő marad a munkák alapos ellenőrzésére, a talált kamureklámok bejelentése pedig kötelező. Idén Spielmann Gábor már nem először tagja a zsűrinek, az utóbbi években pedig a budapesti DDB, az Ogilvy és a Leo Burnett is bronz medált érdemelt a fesztiválon. |
D&AD |
Helyszín: London, Egyesült királyság Nevezési határidő: 2010.01.27. Díjátadó időpontja: június Alapítási év: 1962 Nevezések száma 2009-ben: 25 000 Főkategóriák száma: 29 Nevezési díj: 95-880 font A dizájnerekből álló British Design and Art Direction csoport által létrehozott díjat érdekes módon a copywriterek fődíjának tartják. A szakemberek szerint az öt legfontosabb díj egyike, amit kreatív megkaphat. Magyar versenyző még nem nyert itt. |
Golden Drum |
Helyszín: Portorozs, Szlovénia Várható nevezési határidő: szeptember Díjátadó időpontja: még nem hirdették meg Alapítás éve: 1994 Nevezések száma 2009-ben: 2 500 Főkategóriák száma: 9 Nevezési díj: 120-550 euró A közép-kelet európai régió Cannes-ja. A Portorozs-Piran üdülőszezon végére kitalált verseny presztízse a Nyugat-Európa, és az EMEA-régió felé történő nyitásnak köszönhetően az elmúlt években megnőtt, a magyarok pedig a Golden Drum-ról szállítják a legnagyobb nemzetközi sikereiket (Ogilvy Grand-Prix 2008-ból). Sajnos még mindig sok a scamgyanús nyertes. |
London International Awards (LIA) |
Helyszín: London, Egyesült Királyság Nevezési határidő: 2010.06.14. Díjátadó időpontja: november Alapítás éve: 1985 Nevezések száma 2009-ben: 13 117 Főkategóriák száma: 11 Nevezési díj: 250-350 font Egyáltalán nem a legdrágább, mégis magas színvonalú verseny. A zsűri összetétele nagyon sok mindent elmond egy versenyről, és nagyon ritka, hogy egy ilyen volumenű fesztivál nem a legelhasználtabb arcokat választja zsűrielnököknek. A LIA ezt az utat követi, és talán pont ettől tud friss maradni. Idén például Marcello Serpa (AlmapBBDO) és a függetlenként nevett szerzett Faris Yakob is zsűrielnök lesz, ami miatt a LIA az egyik legizgalmasabb versenynek Ígérkezik, ami az új megoldásokat vagy a dizájnt illeti. |
The One Show |
Helyszín: New York, Egyesült Államok Nevezési határidő: 2010.03.31. Díjátadó időpontja: május Alapítás éve: 1991 Nevezések száma 2009-ben: 17 887 Főkategóriák száma: 15 Nevezési díj: 100-700 dollár Sokan Cannes-nál is fontosabb díjnak tartják a The One Show-t, és itt nem díjaznak egy kategóriában negyven munkát. Tavaly csak négy Arany Ceruzát osztott ki a zsűri, és mindössze a nevezések fél százaléka kapott valamilyen díjat, ami jelzi, hogy a zsűrinek nagyon magas elvárásai vannak. Szigorú díj. |
Eurobest |
Helyszín: Hamburg, Németország Várható nevezési határidő: szeptember Díjátadó időpontja: december Alapítás éve: 1988 Nevezések száma 2009-ben: 4 020 Főkategóriák száma: 12 Nevezési díj: 255-380 euró A Cannes Lions európai fókuszú kistestvérének szánták (ugyanaz a szervezőgárda), de még mindig nem találja igazán a helyét, és nem is sikerült a legfontosabb európai díjjá kinőnie magát. A díjazottak száma is soknak mondható (hét százalék), ennek ellenére régióbéli országoknak és a magyaroknak nem sok babér termett itt eddig. |
ADCE Awards |
Helyszín: Barcelona Várható nevezési határidő: május Díjátadó időpontja: június Alapítás éve: 2005 Nevezések száma 2009-ben: 915 Főkategóriák száma: 4 Nevezési díj: 0-220 euró Fiatal kora ellenére az egyik leghitelesebb európai kreatívdíjnak tartják. Az Art Directors Club Europe (ADCE) tagügynökségeinek nem kell fizetniük a nevezésért, ha hazájuk ADC-versenyén arany vagy ezüst elismerést kaptak, de a verseny ettől függetlenül nyílt, és munkánként nem is olyan drága elindulni. Ennek ellenére – még fiatal díj lévén – nem különösebben ismert, és a díjazottak között a németajkú területek nyomasztó túlsúlya érzékelhető. A jövőben fontos lehet. |
Bátorfy Attila
Hatala Noémi