„Minket nem kitiltottak, meg sem hívtak Orbán Viktor sajtótájékoztatójára”
Az Átlátszó munkatársai egy Mészáros Lőrinchez köthető luxusjacht és egy szintén NER-közeli magángép kapcsolatát feltáró anyagukért kapták meg az oknyomozó újságírás legrangosabb hazai elismerését, a Transparency-Soma Díjat. Elmesélték, hogyan készült a cikk, amiért még mindig mérges rájuk a miniszterelnök.
Január 11-én, péntek este adták át az oknyomozó újságírás legrangosabb elismerésének számító Transparency-Soma Díjat az Átlátszó.hu munkatársainak, Erdélyi Katalinnak, Németh Dánielnek és Bátorfy Attilának. Tavaly szeptemberben publikált cikkük egy Mészáros Lőrinchez köthető luxusjacht és egy szintén NER-közeli magángép kapcsolatát tárta fel szöveggel, képpel, adatvizualizációval. A két jármű útja számos esetben keresztezte egymást és megfordult rajtuk a miniszterelnök, Mészáros Lőrinc, valamint a kormányhoz közel álló egyéb fontos figurák.
Az eredeti díjnyertes munka itt olvasható, itt pedig egy alapos háttércikk a műhelytitkokról, arról, hogyan dolgoztak az átlátszósok hónapokon át az anyagon.
Az újságíró Erdélyi Katalin volt, a fotókat és a videókat Németh Dániel, míg az adatvizualizációt Bátorfy Attila készítette, aki sok évig volt a Kreatív újságírója.

Azt leírjátok a cikk elején, hogy a Lady Mrd nevű luxusjachtra hogyan és mikor figyeltetek föl, de azt is írjátok, hogy akkor már jó ideje figyeltétek a repülőgépet. Az hogyan került a látóteretekbe?
Erdélyi Katalin: Egy úgynevezett tracker-oldalon, ami a repülőgépek mozgását mutatja világszerte, tavasszal figyeltem fel arra, hogy rendszeresen feltűnik Ferihegyen az OE-LEM lajstromjelű magánrepülő.
Hogyan lehet és mennyire nehéz hozzáférni ezekhez a légi és vízi útvonal-adatokhoz? Van ennek egy bárki számára hozzáférhető adatbázisa?
EK: Nem csak a repülők, hanem a hajók mozgását is több honlapon lehet követni az interneten élőben, ingyenesen, csupán minimális angoltudás kell hozzá. Ezeken az oldalakon a járművek néhány legutóbbi útja ingyenesen hozzáférhető, az archív adatokért pedig fizetni kell, és az Átlátszó is megvásárolta a Lady Mrd és az OE-LEM korábbi útjainak adatait.
Attila, te mikor, melyik ponton és hogyan kapcsolódtál be a projektbe?
Bátorfy Attila: Augusztus közepén Kati elküldött nekem egy táblázatot, amiben dátumok, járművek és helyszínek voltak. Megkérdeztem, hogy mi ez és mihez kell, de Kati nem mondott el semmit, csak annyit, hogy dolgozzak rajta, meg hogy ez most különösen fontos. Leültünk átbeszélni, hogy mit szeretne, javaslatokat tettem, terveket készítettem, amikből közösen választottunk.
Dániel, te mikor kezdtél dolgozni az anyagon?
Németh Dániel: Nyáron kapcsolódtam be a munkába, onnantól kezdve én is figyeltem a repülő és a jacht mozgását.
Fotós szempontból milyen kihívások voltak?
ND: A repülő esetében az esti fényviszonyok, a hajónál pedig az opatijai tengerpart tagozottsága okozott nehézséget. Kellett egy olyan helyszínt találni, ahonnan a nyílt tenger is látszik, és ugyanakkor közel van a tervezett kikötési helyhez. Ehhez előtte meg kellett néznem mindkét kikötőt, és az egyik kicsinek bizonyult ekkora hajónak. Illetve az okozott még némi nehézséget, hogy az oligarchákéhoz kellett igazítanom a saját nyári szabadságomat.
Hogyan lehet egy repülőtéren, ahol nagyon korlátozottak a helyek, ahová bejuthatsz, és a látási viszonyok is, lefotózni a repülőről leszálló miniszterelnököt? Egyáltalán, honnan tudod meg, hogy hol és mikor száll ki a gépből? Ugyanez a kérdésem a hajóra vonatkozóan is: hogyan lehet és mennyire könnyű egy-egy nyaralóhelyen rábukkanni egy adott hajóra?
ND: Mind a repülős, mind a hajófigyelő alkalmazások real time mutatják a járművek pontos helyzetét, mondhatjuk, hogy méter pontossággal. A hajófigyelő Vesselfinder mobilappja például az úticélt és a kikötőbe érkezés várható időpontját is mutatja. A repülőfigyelő Planefinder mobilapp szintén szinte a végső parkolóhelyig mutatja real-time a járművet, utazás közben pedig annak sebességét és magasságát, azokból pedig ki lehet számolni a várható landolást. Szerencsénk is volt, a főépület és egy másik kisebb épület között belátni a reptéri betonra, és akkor pont ott állt meg a gép.
Hogyan készült a drónfelvétel? Kellett hozzá engedélyt kérni?
ND: Drónengedély nem volt, nem is lett volna rá idő, aznap reggel derült ki csak a jacht úticélja.
Adatvizualizációs szempontból mi volt a kihívás a projektben, Attila? Kellett olyan eszközt, vagy metódust használnod, amit korábban nem használtál?
Abban bíztunk, hogy a vonalak sokasága vizuálisan egyből megdöbbenti az olvasót anélkül, hogy mélyebben elmerülne az utakban és a kapcsolódási pontokban. Ugyanakkor meghatározott méretre nem nagyon tudsz olyan sok mindent értelmesen felpakolni, mert nagy lesz a vizuális jelek, információk sűrűsége. Ezért az alaptérkép csak a legfontosabb jeleket tartalmazza, országhatárokat, vizeket, de a domborzatról lemondtunk. Ezeken kívül feliratokkal, színmagyarázattal kellett ellátnunk a térképet, amelyek megint növelték a térkép sűrűségét. Azt választottuk, hogy két térképet csinálunk, egyet az összes úttal, egyet pedig azzal, hogy a repülő és a hajó mely fontosabb pontokon mikor találkoztak. Emellett beépítettünk egy interaktív funkciót is, amellyel az olvasó maga is lépegethetett a dátumok, utak között. A függelékben készült egy videó is a módszertani leíráshoz, ami az eredeti cikkben nem szerepelt. Persze utólag egy csomó más ötlet felmerült, hogy hogyan lehetett volna ezt még jobban, még informatívabban megcsinálni, de majd legközelebb!
Mennyi idő alatt készült el a teljes anyag?
EK: Több hónap alatt úgy, hogy nagyon sokszor éjszaka és a szabadidőmben is dolgoztam rajta, közben pedig más témákról is írtam cikkeket.
Volt külön költségvetése a projektnek? Ha igen, erre vontatok-e be plusz forrást – pályázat, támogatás stb?
EK: Nem volt külön költségvetése és nem pályáztunk rá forrást. A crowdfunding bevételekből, tehát az olvasóink adományaiból finanszíroztuk, és ezúton is köszönjük nekik, hogy támogatják a munkánkat.
A Transparency-Soma Díj átadója előtti csütörtökön Orbán Viktor nagyon hosszú idő után kiállt a sajtó elé, de nem válaszolt semmilyen Mészárossal kapcsolatos kérdésre. Ti ott voltatok, próbáltatok kérdezni tőle?
EK: Lettek volna kérdéseink, de nem voltunk ott, és nem is tudtunk volna ott lenni, mert minket néhány kollégával ellentétben nem kitiltottak a miniszterelnök sajtótájékoztatójáról, hanem eleve meg sem hívtak rá. Ez is az elismerés egy formája, valószínűleg még mindig mérgesek ránk a jachtos-repülős cikk miatt.
Mit jelent számotokra ez a díj, mekkora szerintetek ennek a jelentősége?
ND: Nagyon nagy megtiszteltetés számomra. De tudom, hogy sok fontos cikk született tavaly, ezekből csak egy a mienk. Szeretném, ha mindenki büszke lenne a munkájára, nem nagyon van coolabb dolog ma Magyarországon, mint oknyomozó újságírónak lenni!
EK: Számomra is nagyon nagy megtiszteltetés, hiszen a vérbeli tényfeltáróként ismert Gőbölyös Somáról elnevezett díj a legnagyobb szakmai elismerés Magyarországon, amit egy oknyomozó újságíró kaphat. Gratulálok a shortlistes cikkek íróinak, ők is nagyon sokat tettek azért, hogy átláthatóbb legyen a magyar közélet!
BA: Örülök, hogy egy kicsit én is hozzájárulhattam az év legfontosabb sztorijához, és nyilván jól esik az embernek, ha a munkáját így is elismerik, főleg, hogy az idei mezőny szerintem kivételesen erős volt. Egy ilyen díj fontos lehet a szerkesztőségnek, olvasóknak és támogatóknak is, talán közösen is büszkék lehetünk rá. De hétfőn ugyanúgy dolgozunk tovább.
Sokan átvették az anyagotokat. Éreztétek-e, hogy ez átütötte a magyar közvélemény ingerküszöbét?
EK: Igen, ez azokhoz is eljutott, akik egy céges ügyekről szóló korrupciós cikket nem olvasnak el, és még most, hónapokkal később is sokan emlegetik a miniszterelnök magánrepülőzését, és a kormányközeli elit luxusjachtozását. A mai napig újra és újra előkerül a téma internetes mémekben, magánbeszélgetésekben, a parlamentben, és a sajtóban is: a HVG a díjátadó előtt néhány nappal kérdezte egy interjúban a jachtozásról Homolya Róbert MÁV-elnököt, a 24.hu pedig az említett sajtótájékoztatón Orbán Viktort a magánrepülős útjairól.
Milyen hatás várható el szerintetek a mai közéleti viszonyok között egy oknyomozó cikktől?
EK: Az, hogy az olvasók tájékozottabbak lesznek, és a jelenlegi hazai viszonyok ismeretében már ez is nagy eredmény.