hirdetés
hirdetés

MTV: aggályos pontok a médiatörvény-tervezetben

2008-11-25
A Magyar Televízió (MTV) véleményében bírálja az új médiatörvény-tervezetet. A szakmai anyag szerint a politikának túlzott befolyása lehet, a Médiahatóság felállítása alkotmányellenes, a vázolt finanszírozási modell pedig megfojtja a közmédiumokat.

Az MTV vezető munkatársai, gazdasági és jogi szakértői 37 oldalon feleltek az öt parlamenti párt nem nyilvános tárgyalások során született „Szakmai javaslat a médiaszolgáltatásokról szóló törvény egy lehetséges tervezetéhez” című munkaanyagára. Az MTV honlapjáról is elérhető dokumentum 16 fogalom értelmezési problémáira hívja fel a figyelmet, valamint több mint 60 paragrafushoz fűz különvéleményt.

Az anyag bevezetőjében Medveczky Balázs, az MTV ügyvezető alelnöke hangsúlyozza, hogy a tervezet a közszolgálati médiaszolgáltatók irányító és felügyeleti szervezeteiben túlzott politikai benyomásnak enged teret, valamint, hogy a javasolt finanszírozási rendszer ellehetetleníti a közszolgálati médiumokat. E kettő Medveczky szerint a nyilvánosság tájékozódási szabadságát csorbíthatja. Kiemeli, hogy „alkotmányossági szempontból aggályos, ha a megalakítani tervezett Médiahatóság a médiaszolgáltatásokra vonatkozó szabályok megsértése esetén olyan széleskörű hatásköröket kap, mintha nyomozóhatóság lenne.” Emellett felhívja a figyelmet arra, hogy a tervezet több ponton nincs összhangban a hatályos törvénykönyvekkel, esetenként értelmezhetetlenek a rendelkezések, és az általános szabályok némelyike sem jól deifiniált.

A továbbiakban a dokumentumban kifejtik, hogy az országgyűlés szándéka, valamint az Európai Parlament és Tanács Irányelve is az, hogy a médiapiaci verseny biztosítása mellett segítse elő a médiapluralizmust, ám ennek a kívánalomnak a törvénytervezet jelenlegi formájában nem felel meg.

Az MTV szakértői szerint olyan, a törvénytervezetben használt fogalmak értelmezhetősége lehet a gyakorlatban problémás, mint a „gazdasági erőfölény”, a „felelős szerkesztő”, „politikai hirdetés”, „szponzorálás”, „társadalmi célú hirdetés”, vagy az „éves átlagos nézettség”. A törvénytervezet fejezetei közül különösen a közszolgálatiságra valamint a Médiahatóságra vonatkozó részeket bírálják, valamint egészítik ki.

hirdetés
hirdetés