Munkatársunk
2002-01-31
TILTOTT REKLÁM ÁLLVÁNYOKON ÉS A HEGY FELETT: egy írás címe ez a Népszabadság 2001. december 5-ikei számából. Tanulságos cikk, több okból is.
![]() |
Kaszás György |
Egy kutatás szerint a budapestiek 82 százaléka szeretné a 4-es metrót, ami csak azért se lesz meg. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett.
Budapest utcái tele vannak hajléktalanokkal, a megfagyottak száma egyre nő, miközben tovább csökkennek a hajléktalanszálló-férőhelyek. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett.
A Heim Pál Gyermekkórház, mely a főváros tulajdonában áll, folyamatosan egyensúlyoz a pénzügyi működőképtelenség határán, sőt, van olyan, szükségből ma is működő épületrésze, amelyet évekkel ezelőtt statikailag életveszélyessé nyilvánítottak. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett.
Ha egy közepes útra indulok a fővárosban, egyarasznyi magas érmekupaccal kellene beszállnom az autóba ahhoz, hogy az összes piros lámpánál adhassak egy százast az ablakon bekopogó kéregetőknek. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett. Ha az Újpest és a zöld-fehér nemzeti kincs bénázik az Üllői úton, akkor a nagyérdemű közönséges zavartalan szórakozása okán normális állampolgárnak tilos közlekednie a stadion több kilométeres körzetében. Sőt, legutóbb már a mi pénzünkből fizetett rendőrség zárta le a környező utat csúcsforgalom idején úgy, hogy annak következtében az egész város órákra beállt. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett.
Évente kb. negyven futóversenyt rendeznek a főváros utcáin hivatalos hatósági engedéllyel, nem törődve a közlekedők elemi jogaival, feltartóztatva, hosszas várakozásra, kerülőkre kényszerítve őket, amíg az utolsó pacalkeménységű futonc is el nem vonszolja magát előttük. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett. Amióta egy büszke BIT-ifjoncnak sikerült kiverekednie, hogy a Városligetben a Kós Károly sétányon egy bicikliút kétszer egysávosra szűkítse az úttestet, azóta az autók a Hősök terétől egészen a Kacsóh felüljáróig állnak, okádva a benzingőzt a parkban sétálókra. De az igazi skandallum az, hogy egy italreklám egy órán át illegálisan lebegett a város felett.
Mindez miért? Mert a reklám az olyan izé. Szóval, tudod...
A szóban forgó cikk beszámol még másról is. Például, hogy a VI. kerületben eztán minden gazdasági reklám telepítése tilos közterületen. "Csak a kulturális programokat ajánló hirdetőberendezések kivételek." Miért? Mi a különbség városképileg a gazdasági és a kulturális között? "Munkatársunkat" ez nem érdekli. A reklám az olyan izé. Szóval, tudod...
De írásának van még egy érdekes része. Ez az "egyre szaporodó illegális, egész épületeket eltakaró" állványreklámokkal kapcsolatos nehéz hatósági sors részletes taglalása. Az, hogy a cikket példaként uraló tekintélyes méretű fotóillusztráció a Nescafé minden engedéllyel rendelkező, teljesen legális állványreklámját ábrázolja, szinte semmiség. Ez csak "Munkatársunk" rendkívüli alaposságát és autentikus hozzáértését szemlélteti. Továbbá üzleti profizmusának mértékét is: ezek után a corporate citizenshipre oly sokat adó Nestlé nyilván közzétételi megbízások zuhatagával hálálja meg azt, hogy a Népszabadság volt oly szíves cégimidzsét durván és alaptalanul rombolni. "Munkatársunk" elmulasztja azt a kérdést is megvizsgálni, hogy vajon valóban kevésbé esztétikus-e egy professzionális márkaimidzs-reklám, mint a mögötte rusnyálkodó építési felület. Azt a témát sem feszegeti, hogy vajon a háborúból, meg ötvenhatból itt maradt golyónyomok és a mocskos, porladó vakolatok szebbek-e vagy az azokat eltakaró színes reklámfelületek. Egyáltalán nem tartja érdekesnek rákérdezni az elemi erejű hatósági reklámellenesség értelmes okaira.
Miért? Mert a reklám az olyan izé? Ezt nem vallhatja egy, a reklámból élő médium munkatársa. Szerintem.
Kaszás György