hirdetés
hirdetés

Náluk a labda

Marketingcéget alapított az ISM
2001-04-17
Magyar Sportmarketing Kht. néven állami tulajdonú cég alapítására készül az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM). A tárca marketinges csapatából verbuválódó közhasznú társaság elsősorban reklámértékesítéssel foglalkozik majd. Elképzeléseik szerint a szakszövetségek együttes képviseletével jelentősebb bevételre tehetnek szert, amit sportági fejlesztésekre fordítanának.
Rövidesen bejegyzik az első állami tulajdonú sportmarketingcéget Magyar Sportmarketing Kht. néven. Az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM) apparátusán belül szerveződő társaság a magyar sportfinanszírozást szándékozik megreformálni azzal, hogy az eddig a saját maguk értékesítési nehézségeivel küzdő szakszövetségek marketingtevékenységét átvállalva egységes formában lépnek a hirdetési piacra, növelve ezzel a reklámhelyek felületi értékét. A megnőtt hirdetési bevételekből – közhasznú társaság lévén – a magyar sportot kívánják támogatni, így a profit egyenesen a szakszövetségek kasszájába kerül. A Magyar Sportmarketing Kht. stábja főleg az ISM kommunikációs és marketingcsapatából áll öszsze, de külső szakemberek felvételét is tervezik. Az eddigi aktív médiaszereplést szervező ISM-gárda lemond köztisztviselői mandátumáról, de a kht. alkalmazottaiként továbbra is szervezi a minisztérium marketingkommunikációját. A közhasznú társaság nem rendelkezik majd nagyobb költségvetéssel, mint amit eddig az ISM marketingre költött; szponzori pénzek bevonásával kell a büdzsét akkorára duzzasztani, hogy a szakszövetségek fejlesztése valóban kivitelezhető legyen.

Hármas funkció
Az állami tulajdonú sportmarketingcég alapítása egyébként nem új gondolat a minisztériumban: a tárca a megalakulása óta készül egy olyan projekt megvalósítására, amelynek keretében profi módon végezné a gyakran saját erőből magát eladni képtelen szakszövetségek menedzselését. A sportmarketingpiacon számtalan cég próbálkozik ezzel a családi bt.-től a nagyobb marketingcégekig.

Váczi János„Kettős trend figyelhető meg: egyrészről a gazdaság, a sportpiac egyre erősödik, másfelől a legtöbb szakszövetséghez meglepően kevés pénz áramlik” – foglalta össze a fő problémát Váczi János volt minisztériumi főtanácsos, az alakuló kht. vezetője. A minisztérium elképzelései szerint a Magyar Sportmarketing Kht. három alapvető funkciót látna el: a magyar válogatott csapatok kereskedelmi és közvetítési jogainak, marketing- és szponzorációs lehetőségeinek értékesítését, a szakszövetségek marketingjének kidolgozását, valamint a minisztérium kommunikációját. A nemsokára startoló cég abban bízik, hogy a szakszövetségek nagy számban fordulnak majd hozzá; ha 10-15 szövetséggel szerződést kötnének, a hirdetőknek sokkal több eseményt, ennek következtében nagyobb számú megjelenést kínálhatnak. Míg egy kevéssé népszerű sportág eddig alig talált eseményeihez szponzort, a jövőben a csomag részeként ők is kaphatnak a hirdetési bevételekből. Váczi János megfogalmazása szerint: a szövetségeknek pénzt, a szponzoroknak meg átlátható marketingstratégiát kínálnak; ezzel pedig az egész magyar sportot tudják támogatni.

Útban a segítség
A magyar válogatott, illetve az olimpiai csapat marketingügyeit illetően a létrejövő kht.-nak meg kell egyeznie a Magyar Olimpiai Bizottsággal (MOB) is, egyelőre azonban csak abban született döntés, hogy a cég konzultánsi munka keretében együtt dolgozik a MOB-bal. A bizottság eddig maga intézte a magyar válogatott, illetve az olimpiai öt karika „értékesítését”; évente 400 millió forintos bevételt produkált (ennek fele naturális javakban jutott el a magyar sportolókhoz), illetve biztosította saját működését. Török OttóA MOB egyébként üdvözli a minisztérium kezdeményezését. Török Ottó, a Magyar Olimpiai Bizottság igazgatója úgy véli: „Már régóta szükség volt egy olyan cég létrehozására, amely a nem látványsportok szövetségeit is képviseli, és egységesen lép fel a magyar sport érdekében.” Az igazgató szerint számos terület van, ahol már régóta igény van az összefogásra. „Évente sok millió forintot veszítünk a sportolók be-, illetve kiutaztatásával, amely jelenleg, néhány kivételtől eltekintve, egyéni szervezés alapján történik.” A MOB emellett olyan üzleti terv kidolgozását várja az ISM-től, amely részletesen kifejti: a jövőben mennyi pénzre számíthatnak, és fennmaradnak-e azok a naturális támogatások, amelyek lehetővé teszik a bizottság működését.

Szövetségek
Az elképzelések realizálódása azonban nemcsak a MOB-on múlik, hanem azon is, hogy sikerül-e a tárcának annyi szövetségest maga mögé állítani, amennyivel érdemes szponzorok után kutatni. A szakszövetségek többsége egyelőre még nem értesült a minisztérium szándékáról, így pontosan nem tudják, mennyiben segít majd rajtuk az új állami cég. Az ötletet egyébként jónak tartják, ám a kevésbé népszerű sportágak szövetségei úgy érzik, rajtuk nemigen tud segíteni egy ilyen kezdeményezés.

A sportmarketingpiac számos szereplője mellett az egyik legerősebb a főleg élsportolók menedzsmentjével foglalkozó Aplus Sportmarketing Kft. A Kovács Koko István magyarországi szerepléseit szervező cég régebben a Magyar Televízió azon reklámperceinek értékesítésével is foglalkozott, amelyeket a szakszövetségek kaptak közvetítési díjként. A sportági szövetségek ilyen típusú bevételeit a jövőben nyilván a minisztérium által létrehozott vállalkozás kezeli, ez azonban nem aggasztja az Aplust, hiszen a cég, amely elsősorban sikercsapatokkal és személyekkel foglalkozik, a jövőben olyan nevek népszerűsítésén dolgozhat, mint az olimpiai bajnok Csollány Szilveszter, vagy a hasonlóan sikeres vízilabda-válogatott.

Román Balázs

hirdetés
hirdetés