Negyedannyit vásárolunk elektronikai cikkeket
Az elektronikai piac forgalma 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el 2009-ben – írja a GfK Hungária tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jelentése. A válság kirobbanásának időpontjától mintegy fél évvel elcsúszva az első zuhanás tavaly március-áprilisban történt meg.
Az elektronikai piac termékszektorai azonban nem egyforma mértékben estek vissza. A legnagyobb forgalomzuhanást a fotózással kapcsolatos elektronikai termékek könyvelhették el (-29,9 százalék), majd a barnaárúk (szórakoztató elektronika -26,8) és az információtechnológia/nyomtatás szektor (-25,6). A háztartási nagygépek forgalma 17,4 százalékkal csökkent, míg a kisgépeké 11 százalékkal. Az összforgalom 2009-ben a GfK szerint 244 milliárd forint volt (A GfK által mért 50 termékcsoportot alapján), ami körülbelül 121 milliárd forintos visszaesést jelent az iparág 23,5 százalékos visszaesését figyelembe véve.
A jelentés a külön szektorokra vonatkozóan is tett néhány megállapítást. Kiemeli, hogy a leginnovatívabb, legtrendibb termékek (LCD tévék, notebook-ok, digitális fényképezőgépek) esetében volt a legnagyobb visszaesés tapasztalható. Szintén érdekes, hogy a no-name márkák iránti kereslet csökkent, a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók piaca megerősödött, a szépségápolással kapcsolatos „personal care” termékeké viszont erőteljesen megzuhant. A szárítógépek piaca volt az egyetlen, amelyik az előző évhez viszonyítva is pozitív mutatókkal rendelkezett. A GfK jelentés zárásként megemlíti, hogy az új termékvásárlások esetében a fogyasztói kereslet nagy mértékben az energiatakarékos modellek felé mozdult el.