hirdetés
hirdetés
hirdetés

Néha a giccs határát súroljuk

Az Artificial Group két éve működik kreatívügynökségként, és úgy tűnik, munkáik már beértek a versenyeken való megmérettetésekre. Az ügynökség kreatívigazgatóit kérdeztük a versenyekről, a boutique-ügynökségi létről és a stílusról.

hirdetés

Az Artificial sokszor belefutott már abba, hogy beskatulyázták őket, mint fotóprodukciós cég, ezért az elmúlt két évben mindent megtettek azért, hogy ügynökségként tekintsenek rájuk, amit úgy tűnik sikerült is elérniük. A tavalyi Lollipopon az Avonnak készített integrált kampánnyal lettek elsők, idén azonban már öt kategóriában vitték el a nyalókát, és így elnyerték az Év Ügynöksége díjat is. Az Artificial Group alapítóival, Haberland Attilával és Ávéd Istvánnal beszélgettünk a kreatívdíjakról, kampányokról, megrendelőkről és a Boutique Creative-ról.

Haberland Attila, az Artificial kreatívigazgatója
Nemrég megnyertétek a Lollipop-ot. Mit jelent ez számotokra? Van már kézzel fogható eredménye?

Haberland Attila: A Kreatív lollipopos vezércikke után meghívtak bennünket több tenderre is. Azt hiszem, a kreatívversenyeken való részvétel innentől kezdve egy nagyon fontos szempont. Jó kampányokat szeretnénk csinálni és díjakat szeretnénk nyerni.

Egy díjnyertes kampány hatékony is egyben? 

Ávéd István: Amikkel nyertünk, azok mérhető történetek. A mérőszámok nagyon is számítanak egy ilyen versenynél. A hazai reklámversenyeknél a kreativitáson túl a hatékonyság is fontos.

Haberland Attila: Ezzel szemben a nagy külföldi reklámversenyek inkább a kreatív ötletekről szólnak és nem a hatékonyságról. Láttunk olyan munkát, amivel kevés embert értek el, de az ötlet zseniális volt.

Külföldi kreatív versenyekre is neveztek?

H.A.: Idén neveztünk Portorozba, de ez még egy új terep számunkra. Két éve működünk kreatívügynöségként, és az első igazi megmérettetésünk ez volt. Most értek be azok a munkák, amiket az elmúlt másfél évben csináltunk. 

Á.I.: A fotózás terén eddig már elég sok külföldi sikerünk volt. A Super Circuit nevű nemzetközi fotóversenyen nyolcvanezer pályamunka közül választották ki az Utolsó vacsora című munkánkat (panorámafotó kategóriában aranyéremmel, kísérleti fotográfia kategóriában ezüstéremmel díjazták a képet.- A szerk.), de ugyanez a kép hét másik díjat is elnyert különféle reklám- és fotós versenyeken.

Hányan dolgoznak az ügynökségnél? Milyen feladatkörök vannak? 

H.A.: Ha nem számoljuk bele a külsős tagokat, akkor kilencen vagyunk, ha beleszámítjuk, akkor tizenketten. Titulusok vannak, mivel fontos az ügyfél felé kommunikálni a feladatköröket, de mivel a cégünk egy boutique-ügynökség, például kreatívigazgatókként art directorok és projektmenedzserek is vagyunk.

Á.I.: Az Artificialnél mindenkinek komplex feladatokat kell betöltenie, és így is keresünk embereket. Aki hozzánk jön dolgozni, annak több dologban kell kiemelkedően jónak lennie. Nálunk nem létezik az a fajta bürokratikus rendszer, amit egy nagy ügynökségnél megszoksz. Mi minden egyes alkalommal személyesen kommunikálunk az ügyfelekkel.

Sokszor megemlítitek, hogy ti boutique-ügynökség vagytok. Ez mit jelent számotokra és mik az előnyei?

H.A.: Egyfajta zsugorodást látunk a piacon, összemennek a cégek. Mi kis ügynökség vagyunk és nem akarunk megnőni, mivel az a minőség rovására menne. Nem ültetünk be magunk mellé plusz embert egy produkcióra, hanem ha kell, akkor inkább a legjobb alvállalkozókkal megcsináltatjuk. Ez egy szemlélet, úgy gondoljuk, hogy ha egy idő után nem ismerjük azokat az embereket, akik a folyosón szembe jönnek velünk, akkor az már nem a minőségről szól. A vizualitás területéről érkeztünk és fontos, hogy a munkáink nagyon jól nézzenek ki, kommunikációs szempontból pedig hatékonyak legyenek.

Á.I.: Megpróbálunk mindent házon belül megoldani. A mai napig magunk fotózzuk a reklámok nagy részét, és a grafikát is mi csináljuk. Az egyetlen, amit kiadunk a kezünkből, az a filmgyártás, de a folyamatban ott is szervesen részt veszünk. 

Ávéd István, az Artificial kreatívigazgatója
Van egy határozott stílusotok. Mik a főbb jellemzői? Milyen esztétikai kritériumrendszer alapján dolgoztok?

Á.I.: Mások azt szokták mondani a stílusunkról, hogy baromi részletgazdag. Nem olyan képeket csinálunk, amelyek 10-15 másodpercig nézhetőek, aztán mész tovább. A mi képeinknél egyre jobban elmerülsz a részletekben, és egyre több mindent látsz azon túl, hogy színes és szagos és néha a giccs határát súrolja. Sokszor ironizálunk és provokálunk, de soha nem botránkoztatunk meg embereket. A kommunikációban is ezen a vékony határvonalon mozgunk.

H.A.: Ezt mi hoztuk, mi indítottuk el, ennek az alapja belülről jött. Fel szoktuk hívni erre a grafikusok figyelmét is, ha a munkájuk nem elég "artificialös". Jó példa erre az Egyetemek Harca, ahol nagyon fontos volt a vizualitás, és a kreatívokban is erősen megjelent ez a stílus. Sikeres integrált reklám volt, nyert a Lollipopon, reméljük máshol is nyer majd.

Az oldalatokat böngészve feltűnt, hogy a legtöbb munkátokhoz készült videó is.

Á.I.: Minden munkánkból esettanulmányt készítünk. Azokról is, amiket nem nevezünk be versenyekre, mert kell a visszacsatolás. Ez nekünk és az ügyfeleknek is nagyon jó, és a szakma visszajelzései nagyon fontosak.

Milyen jellegű munkákat csináltok mostanában? Azt látom, hogy egyre többet forgattok. Atl irányba mozdultok?

Á.I.: Ez is egy csatorna. Ha úgy gondoljuk, hogy ez passzol az ötlethez, akkor természetesen használjuk. De ez nem egy meghatározó vonal. Mindig az ötlet számít.

H.A.: Ha valaki azzal keres meg bennünket, hogy szeretne egy szpotot, akkor megcsináljuk a kreatívot és legyártatjuk a filmet. Ellenben, ha van egy briefünk egy kommunikációs tenderre és nekünk kell kitalálni, hogy milyen kommunikációs csatornákat használjunk, akkor nem a film az elő gondolatunk, sőt általában nem javasoljuk. A büdzsé nagy részét inkább az online-ra fektetjük: aktivitásokra, személyes, közvetlen kommunikációra. Oda kell menni, és el kell mondani az embereknek. Sok fiataloknak szóló kampányon dolgozunk, és ha fiataloknak kommunikálsz, akkor végképp kihagyod a televíziót, mert náluk ezzel szinte semmit nem lehet elérni.

Jelenleg min dolgoztok?

H.A.: Nemrég fejeztük be a SmartStore-t, ami nagy kihívás volt a Vodafone-tól. Vizuális indentitást adtunk a boltnak. Elkészítettük a key visualt,  egy koncepciót és ezt minden felületre ráhúztuk. Csináltunk külső ledfalakra videókat, amiket magunk forgattuk, és mi készítettük el a 3D-animációkat hozzá.

Á.I.: Most kezdtünk el dolgozni a legfrissebb ügyfelünkkel, a Nescaféval. 

Az Artificial története
Az Artifiacial a kezdetekben nem kreatívügynökségként indult, hanem fotóprodukciós cégként. Volt egy különleges stílusuk, ami erős utómunkával párosult, így a megrendelők leginkább art directori munkákat vártak el tőlük. Olyan ügynökségekkel dolgoztak együtt, mint a DDB, a Leo Burnett, a Young & Rubicam és a McCann Erickson. Egy idő után igényük lett arra, hogy az általuk megalkotott vizuális világhoz kommunikációt is társítsanak. Az első kommunikációs ügynökségi tenderük és az első megrendelőjük a Magyar Turizmus volt, akikkel két évig dolgoztak együtt. Jelenleg a Vodafone az egyik legnagyobb megrendelőjük.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés