Néha a giccs határát súroljuk
Az Artificial Group két éve működik kreatívügynökségként, és úgy tűnik, munkáik már beértek a versenyeken való megmérettetésekre. Az ügynökség kreatívigazgatóit kérdeztük a versenyekről, a boutique-ügynökségi létről és a stílusról.
Az Artificial sokszor belefutott már abba, hogy beskatulyázták őket, mint fotóprodukciós cég, ezért az elmúlt két évben mindent megtettek azért, hogy ügynökségként tekintsenek rájuk, amit úgy tűnik sikerült is elérniük. A tavalyi Lollipopon az Avonnak készített integrált kampánnyal lettek elsők, idén azonban már öt kategóriában vitték el a nyalókát, és így elnyerték az Év Ügynöksége díjat is. Az Artificial Group alapítóival, Haberland Attilával és Ávéd Istvánnal beszélgettünk a kreatívdíjakról, kampányokról, megrendelőkről és a Boutique Creative-ról.
Haberland Attila: A Kreatív lollipopos vezércikke után meghívtak bennünket több tenderre is. Azt hiszem, a kreatívversenyeken való részvétel innentől kezdve egy nagyon fontos szempont. Jó kampányokat szeretnénk csinálni és díjakat szeretnénk nyerni.
Egy díjnyertes kampány hatékony is egyben?
Ávéd István: Amikkel nyertünk, azok mérhető történetek. A mérőszámok nagyon is számítanak egy ilyen versenynél. A hazai reklámversenyeknél a kreativitáson túl a hatékonyság is fontos.
Haberland Attila: Ezzel szemben a nagy külföldi reklámversenyek inkább a kreatív ötletekről szólnak és nem a hatékonyságról. Láttunk olyan munkát, amivel kevés embert értek el, de az ötlet zseniális volt.
Külföldi kreatív versenyekre is neveztek?
H.A.: Idén neveztünk Portorozba, de ez még egy új terep számunkra. Két éve működünk kreatívügynöségként, és az első igazi megmérettetésünk ez volt. Most értek be azok a munkák, amiket az elmúlt másfél évben csináltunk.
Á.I.: A fotózás terén eddig már elég sok külföldi sikerünk volt. A Super Circuit nevű nemzetközi fotóversenyen nyolcvanezer pályamunka közül választották ki az Utolsó vacsora című munkánkat (panorámafotó kategóriában aranyéremmel, kísérleti fotográfia kategóriában ezüstéremmel díjazták a képet.- A szerk.), de ugyanez a kép hét másik díjat is elnyert különféle reklám- és fotós versenyeken.
Hányan dolgoznak az ügynökségnél? Milyen feladatkörök vannak?
H.A.: Ha nem számoljuk bele a külsős tagokat, akkor kilencen vagyunk, ha beleszámítjuk, akkor tizenketten. Titulusok vannak, mivel fontos az ügyfél felé kommunikálni a feladatköröket, de mivel a cégünk egy boutique-ügynökség, például kreatívigazgatókként art directorok és projektmenedzserek is vagyunk.
Á.I.: Az Artificialnél mindenkinek komplex feladatokat kell betöltenie, és így is keresünk embereket. Aki hozzánk jön dolgozni, annak több dologban kell kiemelkedően jónak lennie. Nálunk nem létezik az a fajta bürokratikus rendszer, amit egy nagy ügynökségnél megszoksz. Mi minden egyes alkalommal személyesen kommunikálunk az ügyfelekkel.
Sokszor megemlítitek, hogy ti boutique-ügynökség vagytok. Ez mit jelent számotokra és mik az előnyei?
H.A.: Egyfajta zsugorodást látunk a piacon, összemennek a cégek. Mi kis ügynökség vagyunk és nem akarunk megnőni, mivel az a minőség rovására menne. Nem ültetünk be magunk mellé plusz embert egy produkcióra, hanem ha kell, akkor inkább a legjobb alvállalkozókkal megcsináltatjuk. Ez egy szemlélet, úgy gondoljuk, hogy ha egy idő után nem ismerjük azokat az embereket, akik a folyosón szembe jönnek velünk, akkor az már nem a minőségről szól. A vizualitás területéről érkeztünk és fontos, hogy a munkáink nagyon jól nézzenek ki, kommunikációs szempontból pedig hatékonyak legyenek.
Á.I.: Megpróbálunk mindent házon belül megoldani. A mai napig magunk fotózzuk a reklámok nagy részét, és a grafikát is mi csináljuk. Az egyetlen, amit kiadunk a kezünkből, az a filmgyártás, de a folyamatban ott is szervesen részt veszünk.
Á.I.: Mások azt szokták mondani a stílusunkról, hogy baromi részletgazdag. Nem olyan képeket csinálunk, amelyek 10-15 másodpercig nézhetőek, aztán mész tovább. A mi képeinknél egyre jobban elmerülsz a részletekben, és egyre több mindent látsz azon túl, hogy színes és szagos és néha a giccs határát súrolja. Sokszor ironizálunk és provokálunk, de soha nem botránkoztatunk meg embereket. A kommunikációban is ezen a vékony határvonalon mozgunk.
H.A.: Ezt mi hoztuk, mi indítottuk el, ennek az alapja belülről jött. Fel szoktuk hívni erre a grafikusok figyelmét is, ha a munkájuk nem elég "artificialös". Jó példa erre az Egyetemek Harca, ahol nagyon fontos volt a vizualitás, és a kreatívokban is erősen megjelent ez a stílus. Sikeres integrált reklám volt, nyert a Lollipopon, reméljük máshol is nyer majd.
Az oldalatokat böngészve feltűnt, hogy a legtöbb munkátokhoz készült videó is.
Á.I.: Minden munkánkból esettanulmányt készítünk. Azokról is, amiket nem nevezünk be versenyekre, mert kell a visszacsatolás. Ez nekünk és az ügyfeleknek is nagyon jó, és a szakma visszajelzései nagyon fontosak.
Milyen jellegű munkákat csináltok mostanában? Azt látom, hogy egyre többet forgattok. Atl irányba mozdultok?
Á.I.: Ez is egy csatorna. Ha úgy gondoljuk, hogy ez passzol az ötlethez, akkor természetesen használjuk. De ez nem egy meghatározó vonal. Mindig az ötlet számít.
H.A.: Ha valaki azzal keres meg bennünket, hogy szeretne egy szpotot, akkor megcsináljuk a kreatívot és legyártatjuk a filmet. Ellenben, ha van egy briefünk egy kommunikációs tenderre és nekünk kell kitalálni, hogy milyen kommunikációs csatornákat használjunk, akkor nem a film az elő gondolatunk, sőt általában nem javasoljuk. A büdzsé nagy részét inkább az online-ra fektetjük: aktivitásokra, személyes, közvetlen kommunikációra. Oda kell menni, és el kell mondani az embereknek. Sok fiataloknak szóló kampányon dolgozunk, és ha fiataloknak kommunikálsz, akkor végképp kihagyod a televíziót, mert náluk ezzel szinte semmit nem lehet elérni.
Jelenleg min dolgoztok?
H.A.: Nemrég fejeztük be a SmartStore-t, ami nagy kihívás volt a Vodafone-tól. Vizuális indentitást adtunk a boltnak. Elkészítettük a key visualt, egy koncepciót és ezt minden felületre ráhúztuk. Csináltunk külső ledfalakra videókat, amiket magunk forgattuk, és mi készítettük el a 3D-animációkat hozzá.
Á.I.: Most kezdtünk el dolgozni a legfrissebb ügyfelünkkel, a Nescaféval.

Az Artificial története |
Az Artifiacial a kezdetekben nem kreatívügynökségként indult, hanem fotóprodukciós cégként. Volt egy különleges stílusuk, ami erős utómunkával párosult, így a megrendelők leginkább art directori munkákat vártak el tőlük. Olyan ügynökségekkel dolgoztak együtt, mint a DDB, a Leo Burnett, a Young & Rubicam és a McCann Erickson. Egy idő után igényük lett arra, hogy az általuk megalkotott vizuális világhoz kommunikációt is társítsanak. Az első kommunikációs ügynökségi tenderük és az első megrendelőjük a Magyar Turizmus volt, akikkel két évig dolgoztak együtt. Jelenleg a Vodafone az egyik legnagyobb megrendelőjük. |