Óriásból óriás
Megszületett az NBC Universal
2003-11-21
A világ hatodik legnagyobb médiavállalata jön létre NBC Universal néven, miután a Vivendi igazgatótanácsa elfogadta a General Electric ajánlatát a cég amerikai médiaérdekeltségeinek értékesítésére kiírt árverésen.
Négy hónap árverés
Messier, utódja Jean-René Fourtou a vezérigazgatói poszt elvállalásakor azt ígérte, hogy a cégbirodalom részeinek eladásával radikálisan csökkenti a Vivendi 14 milliárd eurós adósságát. Azóta a Vivendi megszabadult a Canal Plus nemzetközi leányvállalataitól, eladta az európai kiadói divízióját, bezárta az mp3.com európai részlegét, és leépítette külföldi telekommunikációs érdekeltségeit is.
A legnagyobb bevételt a Vivendi főnökei a cég amerikai médiaérdekeltségeinek piacra dobásától várták. Az eleinte szép számú érdeklődő fokozatosan csökkent a négy hónapig tartó tárgyalássorozat alatt. A legutolsó fázisba a GE mellett az a magánbefektetői konzorcium jutott, amelyet Edgar Bronfman Jr, a Universal korábbi főnöke vezetett.
Az utolsó hónapban nyilvánvalóvá vált, hogy a Vivendi igazgatótanácsának döntésében a Universalért kapott készpénz mennyisége mellett a presztízs is fontos szerepet kap. A Universalt 2000-ben a Vivendinek eladó Bronfman hiába ajánlott lényegesen több készpénzt a cég visszavásárlására, mint a GE, egyre inkább azt érezte, hogy a zászló nem neki áll, és csak az ár felsrófolására használják fel vezetőtársai a Vivendinél. A tranzakció megakadályozása érdekében attól sem riadt vissza, hogy nyilvánosan figyelmeztessen az azzal együtt járó veszélyekre. „Az összeolvadás után a Vivendi elveszti befolyását a Universalban, az NBC-nek pedig nincsenek tapasztalatai stúdiók, szórakoztató kábelcsatornák vagy vidámparkok irányításában” – nyilatkozta Bronfman a Financial Timesnak.
És a nyertes…
A Vivendi vezetése szeptember másodikán mondta ki a végső szót. A megállapodás alapján a vevőnek választott GE 3,8 milliárd dollár készpénzt fizet a Vivendinek, valamint átvállal további 1,6 milliárd dollár adósságot a cégtől. Továbbá az összeolvadás után létrejövő NBC Universalban a Vivendi megtart 20 százaléknyi részesedést, amit 2006 után szintén készpénzre válthat. Mivel ez utóbbi részesedést a Vivendinél kilencmilliárd dollárra értékelik, így a vételár összességében 14 milliárd dollárra tehető.
Az összeolvadásról hozott döntést az NBC vezetése is határozott sikerként könyvelte el. „A Vivendi bevételeinek kétharmada a televízióktól származik, mi pedig 77 éve ebben az iparágban működünk. Ritkán adódik egy ilyen lehetőség” – mondta Bob Wright vezérigazgató. A szinergiák valóban szembetűnőek: a Universal programmal tudja ellátni az NBC országos hálózatát és kábelcsatornáit, és jelentősen csökkenti a cég kiszolgáltatottságát a hirdetési bevételek ciklikus váltakozásának. Ráadásul a programkészítési kapacitások és az elosztási csatornák összeolvasztásával az NBC Universal olyan erejű játékossá lépett elő, mint a legnagyobbak médiaóriások, az AOL Time Warner, a Disney, a Viacom, a Bertelsmann és a News Corp.
Fókuszban a telekom
Amerikai médiaérdekeltségeinek értékesítése után a Vivendi már nyugodtan koncentrálhat hazai vállalkozásaira, a Canal Plus előfizetéses csatornára és a Cegetelre, amely a második legnagyobb francia mobilszolgáltató meghatározó tulajdonosa. Eközben Fourtou legfontosabb feladata az volna, hogy meggyőzze a hitelminősítő ügynökségeket arról, hogy a Vivendi papírjai befektetésre alkalmasak. Ők azonban egyértelmű stratégiát várnak a cégtől, ez pedig egyelőre várat magára. Néhány hónapja úgy nézett ki, hogy a Vivendi egy tisztán telekommunikációs céggé válik, most mégis húsz százalékot birtokol egy amerikai médiaóriásban, ami felett nincs irányítása, és tovább várat magára a zenei részleg értékesítése is.
Fourtou idén minden nehézség ellenére is már nyereséget vár, 2005-re pedig osztalékfizetést helyezett kilátásba. Elemzők szerint viszont könnyen lehet, hogy a Vivendi már nem éli meg ezt. A Vodafone ugyanis, amely kisebbségi tulajdonos a Cegetelben, szeretné teljes egészében birtokolni a mobilcéget. Tavaly a Vivendi csak saját részesedésének további növelésével tudta ezt megakadályozni, az ügy azonban koránt sincs lezárva, így elképzelhető, hogy a Vodafone akár a Vivendi egészének felvásárlásával valósítja meg franciaországi terjeszkedését.
A nemzetközi szinten lezajló folyamatok kihatottak a Vivendi hazai érdekeltségeire is. A változások a Vivendi májusban bekövetkező átalakításához köthetők, amikor a cégcsoportot a GMT Communications Partners, valamint az AIG Emerging Europe Infrastructure Funds 50-50 százalékban vásárolta meg. Ennek látványos jele, hogy a hazai távközlési szolgáltató neve Invitelre változott, ami a sajtóközlemény szerint új szemlélettel is együtt jár: az új márkát a világos jövőkép, a határozott stratégia és az ügyfélközpontúság jellemezi majd. A múlt pozitív eredményeinek továbbélését szimbolizálandó viszont megmaradt a logóban korábban bevezetett „V” arculati elem.
A legnagyobb amerikai médiacégek árbevétele 2002-ben | ||
![]() | ||
Médiavállalat |
Árbevétel* | |
![]() | ||
1 |
AOL Time Warner |
28 629 |
![]() | ||
2 |
Viacom |
16 326 |
![]() | ||
3 |
Comcast Corp. |
16 043 |
![]() | ||
4 |
Walt Disney Co. |
9 763 |
![]() | ||
5 |
NBC-TV |
7 390 |
![]() | ||
6 |
Cox Enterprises |
7 349 |
![]() | ||
7 |
News Corp. |
6 645 |
![]() | ||
8 |
Direct TV |
6 445 |
![]() | ||
9 |
Clear Channel Communications |
5 851 |
![]() | ||
10 |
Gannett Co. |
5 617 |
![]() | ||
… |
||
![]() | ||
26 |
Vivendi Universal |
1 234 |
![]() | ||
*millió dollár | ||
![]() | ||
Forrás: AdAge Special Report | ||
![]() |
Dencs Gábor