hirdetés
hirdetés

Óriásból óriás

Megszületett az NBC Universal
2003-11-21
A világ hatodik legnagyobb médiavállalata jön létre NBC Universal néven, miután a Vivendi igazgatótanácsa elfogadta a General Electric ajánlatát a cég amerikai médiaérdekeltségeinek értékesítésére kiírt árverésen.
Talán a sors iróniája, hogy a General Electric (GE) tulajdonolta NBC tévéhálózat és a Vivendi Universal Entertainment (VUE) összeolvadásával a Vivendi Universal tavaly megbukott főnökének régi terve válik valóra. Jean-Marie Messier álma ugyanis a tévéhálózat megvásárlása volt, erre azonban azért sem kerülhetett sor, mert hitelekből finanszírozott agresszív felvásárlási politikája tavalyra majdnem csődbe juttatta a francia vízművekből nemzetközi médiaóriássá vált Vivendit. Fordult a kocka.

Négy hónap árverés
Messier, utódja Jean-René Fourtou a vezérigazgatói poszt elvállalásakor azt ígérte, hogy a cégbirodalom részeinek eladásával radikálisan csökkenti a Vivendi 14 milliárd eurós adósságát. Azóta a Vivendi megszabadult a Canal Plus nemzetközi leányvállalataitól, eladta az európai kiadói divízióját, bezárta az mp3.com európai részlegét, és leépítette külföldi telekommunikációs érdekeltségeit is.

A legnagyobb bevételt a Vivendi főnökei a cég amerikai médiaérdekeltségeinek piacra dobásától várták. Az eleinte szép számú érdeklődő fokozatosan csökkent a négy hónapig tartó tárgyalássorozat alatt. A legutolsó fázisba a GE mellett az a magánbefektetői konzorcium jutott, amelyet Edgar Bronfman Jr, a Universal korábbi főnöke vezetett.

Az utolsó hónapban nyilvánvalóvá vált, hogy a Vivendi igazgatótanácsának döntésében a Universalért kapott készpénz mennyisége mellett a presztízs is fontos szerepet kap. A Universalt 2000-ben a Vivendinek eladó Bronfman hiába ajánlott lényegesen több készpénzt a cég visszavásárlására, mint a GE, egyre inkább azt érezte, hogy a zászló nem neki áll, és csak az ár felsrófolására használják fel vezetőtársai a Vivendinél. A tranzakció megakadályozása érdekében attól sem riadt vissza, hogy nyilvánosan figyelmeztessen az azzal együtt járó veszélyekre. „Az összeolvadás után a Vivendi elveszti befolyását a Universalban, az NBC-nek pedig nincsenek tapasztalatai stúdiók, szórakoztató kábelcsatornák vagy vidámparkok irányításában” – nyilatkozta Bronfman a Financial Timesnak.

És a nyertes…
A Vivendi vezetése szeptember másodikán mondta ki a végső szót. A megállapodás alapján a vevőnek választott GE 3,8 milliárd dollár készpénzt fizet a Vivendinek, valamint átvállal további 1,6 milliárd dollár adósságot a cégtől. Továbbá az összeolvadás után létrejövő NBC Universalban a Vivendi megtart 20 százaléknyi részesedést, amit 2006 után szintén készpénzre válthat. Mivel ez utóbbi részesedést a Vivendinél kilencmilliárd dollárra értékelik, így a vételár összességében 14 milliárd dollárra tehető.

Az összeolvadásról hozott döntést az NBC vezetése is határozott sikerként könyvelte el. „A Vivendi bevételeinek kétharmada a televízióktól származik, mi pedig 77 éve ebben az iparágban működünk. Ritkán adódik egy ilyen lehetőség” – mondta Bob Wright vezérigazgató. A szinergiák valóban szembetűnőek: a Universal programmal tudja ellátni az NBC országos hálózatát és kábelcsatornáit, és jelentősen csökkenti a cég kiszolgáltatottságát a hirdetési bevételek ciklikus váltakozásának. Ráadásul a programkészítési kapacitások és az elosztási csatornák összeolvasztásával az NBC Universal olyan erejű játékossá lépett elő, mint a legnagyobbak médiaóriások, az AOL Time Warner, a Disney, a Viacom, a Bertelsmann és a News Corp.

Fókuszban a telekom
Amerikai médiaérdekeltségeinek értékesítése után a Vivendi már nyugodtan koncentrálhat hazai vállalkozásaira, a Canal Plus előfizetéses csatornára és a Cegetelre, amely a második legnagyobb francia mobilszolgáltató meghatározó tulajdonosa. Eközben Fourtou legfontosabb feladata az volna, hogy meggyőzze a hitelminősítő ügynökségeket arról, hogy a Vivendi papírjai befektetésre alkalmasak. Ők azonban egyértelmű stratégiát várnak a cégtől, ez pedig egyelőre várat magára. Néhány hónapja úgy nézett ki, hogy a Vivendi egy tisztán telekommunikációs céggé válik, most mégis húsz százalékot birtokol egy amerikai médiaóriásban, ami felett nincs irányítása, és tovább várat magára a zenei részleg értékesítése is.

Fourtou idén minden nehézség ellenére is már nyereséget vár, 2005-re pedig osztalékfizetést helyezett kilátásba. Elemzők szerint viszont könnyen lehet, hogy a Vivendi már nem éli meg ezt. A Vodafone ugyanis, amely kisebbségi tulajdonos a Cegetelben, szeretné teljes egészében birtokolni a mobilcéget. Tavaly a Vivendi csak saját részesedésének további növelésével tudta ezt megakadályozni, az ügy azonban koránt sincs lezárva, így elképzelhető, hogy a Vodafone akár a Vivendi egészének felvásárlásával valósítja meg franciaországi terjeszkedését.

A nemzetközi szinten lezajló folyamatok kihatottak a Vivendi hazai érdekeltségeire is. A változások a Vivendi májusban bekövetkező átalakításához köthetők, amikor a cégcsoportot a GMT Communications Partners, valamint az AIG Emerging Europe Infrastructure Funds 50-50 százalékban vásárolta meg. Ennek látványos jele, hogy a hazai távközlési szolgáltató neve Invitelre változott, ami a sajtóközlemény szerint új szemlélettel is együtt jár: az új márkát a világos jövőkép, a határozott stratégia és az ügyfélközpontúság jellemezi majd. A múlt pozitív eredményeinek továbbélését szimbolizálandó viszont megmaradt a logóban korábban bevezetett „V” arculati elem.

A legnagyobb amerikai médiacégek árbevétele 2002-ben
Médiavállalat
 
Árbevétel*
1
AOL Time Warner
28 629
2
Viacom
16 326
3
Comcast Corp.
16 043
4
Walt Disney Co.
9 763
5
NBC-TV
7 390
6
Cox Enterprises
7 349
7
News Corp.
6 645
8
Direct TV
6 445
9
Clear Channel Communications
5 851
10
Gannett Co.
5 617
 
26
Vivendi Universal
1 234
*millió dollár
Forrás: AdAge Special Report

Dencs Gábor

hirdetés
hirdetés