hirdetés
hirdetés

Összetartó ruhacsipesz

2005-02-02
Nem derül ki a romák hátrányos helyzetét szemléltető kampányból, hogy mi is valójában a Program Öt. Szűcs László, a Roxer 2.0 szövegírója az egyenlőtlen versenyek harcát kiemelő szpotot szépnek és igényesnek tartja, bár felfedezett benne egy-két önellentmondást is.
Mit gondol az alapötletről? 
A film azon a megfigyelésen alapul, hogy az ember alapvetően még mindig állat. Kőkemény verseny folyik az élet minden területén, néha megverekszünk a nőstényekért, és féltékenyen őrizzük territóriumunkat munkahelyünkön. Működik a kiválasztódás is, csak nem mindig természetes.

Mit gondol a megvalósításról az alapötlethez képest? 
Az alkotók a romák hátrányos megkülönböztetésére próbálták 30 másodperc alatt felhívni a figyelmet. A lehető legegyszerűbb dramaturgiai eszközökkel éltek, amit valószínűleg a bonyolult téma bemutatására rendelkezésre álló rövid idő magyaráz. A barna bőrű kislány „ellenpólusa” szőke, kék szemű. Burkolt célzásnak tartanám, ha a film nem pont arról szólna, hogy ne feltételezzünk semmit embertársainkról bőr-, haj- vagy szemszín alapján. A félperces szpot 20 másodpercig a vizuális csattanó számára készíti elő a terepet. Két kis barát önfeledten játszik – látható, hogy nem „szegregációsat” –, majd megkezdődik az egyenlőtlen verseny, amelyben a roma kislány hátrányos helyzetét hátrább elhelyezett rajtgépe szimbolizálja.

Újszerűnek tartja-e a szpotot?
A film a társadalmi célú reklámok többségével ellentétben nem tesz depresszióssá, és a sokkolás eszközével sem próbál élni. Mintha a szpot készítői tudatosan törekedtek volna a sallangmentességre, hogy a nézők az önmagában is elég megdöbbentő üzenetre koncentráljanak: Magyarországon egy roma fiatalnak hatszor kevesebb esélye van szakmát és ötvenszer kevesebb diplomát szereznie mint egy nem romának.

Hatékony lehet-e a szpot? (Teljesíti-e a célokat?)
A szpot tehát szép és igényes, hatékonyságát illetően viszont erős kétségeim vannak. Összetett szociológiai-gazdasági problémáról van szó egy olyan országban, ahol a diszkriminációnak és a széthúzásnak több évszázados hagyományai vannak. Egy szpot erre csak tüneti kezelést nyújthat, körülbelül úgy, mintha a turáni átkot Harry Potter segítségével akarnánk megtörni. Pedig működhetett volna, ha egy talpraesett pr-csapat 2002 óta információkkal bombázna bennünket arról, hogy elindult a Program Öt, milyen intézkedéscsomaggal kívánják megteremteni az öszszetartó társadalmat, és mit várnak tőlünk. Sajnálom a filmet, mert ebben az esetben jó pont lett volna az i-n.

Mi ragadta meg a szpotban? Van-e kedvenc része? Van-e hiba az ötletben, illetve a szpotban?
Amikor az ember megnéz egy reklámfilmet, legtöbbször tisztában van vele, mit várnak tőle: sürgősen vízkőmentesítse a mosógépét, vagy válasszon egy bizonyos márkájú fogkrémet, mert attól akár hódvárat is tud majd építeni. Ebből a szpotból viszont nem derül ki, mit kellene kezdenünk az amúgy profi módon tálalt információval, mint ahogy az sem, hol nézhetnénk utána annak, hogy mit takar a „Program ÖT”. Nem tudtam rájönni arra sem, hogy az összetartó társadalmat miért ruhacsipeszek jelképezik. Szerintem egy ilyen fajsúlyú témához jobban illene egy kevésbé infantilis logó, bár ez valószínűleg nem a film alkotóinak a hibája.

Szűcs László
Roxer 2.0, szövegíró

hirdetés
hirdetés