hirdetés
hirdetés

PricewaterhouseCoopers: fúziós stratégia

1998-11-30
A PricewaterhouseCoopers (PWC), a világ legnagyobb könyvvizsgáló és tanácsadó cége új sajtóimage kampányba kezdett, amely a visszafogottnak, konzervatívnak tartott szakma marketingjében sajátos, élénk színt hozott. A mamutcég idén alakult meg a Coopers & Lybrand (C&L) és a Price Waterhouse (PW) fúziójával. Az egyesülés – az ügyfeleket és a szélesebb közvéleményt célzó külső image kampány mellett – szorgos belső marketing munkát is igényelt, mivel a két cég munkatársai korábban a piacon egymás vetélytársai voltak, ezért fel kellett oldani az üzleti titkolózás és gyanakvás légkörét. A fúzióról és a PWC új marketingstratégiájáról Hajdu László marketing- és kommunikációs igazgatóval és Simárdi Tamás sajtófőnökkel beszélgettünk.
A C&L és a PW egyesülési tervét tavaly szeptember 18-án jelentették be világszerte. (Hasonló fúziót jelentett be tavaly a KPMG és az Ernst and Young is, de később a cég vezetői visszakoztak.) A C&L és a PW „házasságát” idén tavasszal hagyták jóvá az európai és az amerikai monopolellenes hatóságok. A fúzió július 1-jén lépett életbe. Az egyesüléssel az új cég Magyarországon és világszerte is piacvezető lett.

Az egybeolvadás után már csak ötszereplős – népszerű nevén Big 5 (rajtuk kívül még idetartozik az Andersen World Wide, az Ernst & Young, a Deloitte & Touche és a KPMG) – a legnagyobb bevétellel rendelkező könyvvizsgálói és tanácsadói óriások csoportja. Az új óriásvállalatnak, a PricewaterhouseCoopersnek 152 ország 867 irodájában 140 ezer alkalmazottja (köztük 9 ezer cégtársa ) van, legkevesebb évi 17-18 milliárd dolláros bevételre számíthat, s egyedül az Egyesült Államokban több mint 3200 ügyfelet szolgálhatnak ki.

Idehaza mintegy 1180 bejegyzett könyvvizsgáló cég működik, 930 árbevétele nem haladja meg az 5 millió forintot, 24 kisebb vállalat éves árbevétele meghaladja az 50 milliót, a Big 5 cégeinek forgalma egymilliárd forint feletti.

Idén itthon mintegy 7 milliárd forint árbevételt várnak a PricewaterhouseCooperstől, amely az év végére több mint 700 fős lesz. A könyvvizsgáló vezetési tanácsadók általában ősszel vesznek fel sok új embert, mert megkezdődik a májusig tartó könyvvizsgálói szakasz.

A cég a következő területekkel foglalkozik: könyvvizsgálat, adó- és jogi tanácsadás, vezetési tanácsadás és vállalati pénzügyek tanácsadás. Ezen belül a vezetési tanácsadás területe a klasszikus – nem szoftver orientált –, illetve a SAP integrált számítógépes rendszert is magában foglalja. A vállalati pénzügyi tanácsadás területe pedig a privatizációs tanácsadást, a vállalati átvilágítást, a felvásárlások, különböző pénzügyi tranzakciók és ingatlanügyleteket érinti.

A PricewaterhouseCoopers októberben költözött új helyre: a Coopers Lövőház utcai és a PW Rumbach centerbeli irodájából a Wesselényi utcai Business Center hat szintjét foglalták el.

A cég új sajtóimage kampányba kezdett, amellyel – a vállalat két kommunikációs szakembere szerint – a könyvvizsgálói szakma látszólag „száraz, unalmas világának állóvízébe egy jókora követ sikerült dobniuk”.

Az image az újonnan fuzionált vállalatnál világszerte három alapvető elemből áll: people (emberek), knowledge (tudás) és worlds (világok). „A people jelentése, hogy a cég erőssége a magasan képzett emberekben rejlik, ezért az individuumnak jelentős szerep jut. A knowledge mondanivalója, hogy piacon az ügyfeleiknek saját szaktudásukat adják el. Végül a worlds jelentése: a 140 ezer alkalmazott külön világ, eltérő kulturális, szociális háttérrel, annak ellenére, hogy egyetlen mamutcégnél dolgoznak. Ez a kampány a fenti három pillérre épülő koncepciót viszi tovább. A kehely mint központi elem jeleníti meg mind a hármat. A kehely a tudás szimbóluma, amelynek külső rajzolata (kétoldalt) egy-egy egymás felé forduló emberi fejprofilt ábrázol. Azt jelenti, hogy a különböző emberek egymás felé kommunikálnak. A kelyhen kívül a reklámkampány vizuális építőelemeit a cég saját dolgozóiról készült portréfotók teszik ki” – magyarázta Hajdu László.

A fúzió napja a június 30-ról július 1-re virradó éjszaka biztosan emlékezetes marad Hajdu László és Simárdi Tamás részére, hiszen ekkor cserélték le Budapesten is – csakúgy mint szerte a világon – a régi céges logókat újakra. „Mindkét fővárosi helyen egy időben, délután öt órakor 10-15 fő eltüntette a régi cégnevekre utaló összes anyagot, így például a fax előlapokat, a recepció, külső fali feliratokat.

Minden dolgozó új pólót, számítógép- alátétet, dossziékat, mappákat kapott” – mondta Simárdi Tamás.

Az ilyen típusú tanácsadó cégek alapvetően három különböző területen kommunikálnak: informálják saját munkatársaikat, biztosítják ügyfeleiket, végül a szélesebb közvéleményt is tájékoztatják, elsősorban a sajtón keresztül.

A cég két vezető munkatársának véleménye szerint a fúzióval mindenféleképpen nyertek: piacvezető komplex szolgáltatást tudnak nyújtani több ezer Magyarországon tevékenykedő ügyfelüknek. Az egyesüléssel hatékonyabb, harmonikusabb könyvvizsgálati módszert, pénzügyi tanácsadást tudtak kialakítani. Nagyobb létszámmal jobban tudnak egyes iparágakra szakosodni, például a pénzügyi, távközlési, telekommunikációs, gyógyszer-, vegyipari szolgáltatások területén. Idehaza egyébként még a fúzió előtt a Coopers a vezetési tanácsadás egyik meghatározó cége, míg a Price Waterhouse az adótanácsadás piacvezetője volt. Ügyfeleik közé elsősorban nagyvállalatok, multinacionális gazdasági egységek tartoznak. Mivel a könyvvizsgálat során munkatársaik bepillantanak az általuk vizsgált cég legféltettebb titkaiba is – gyakran többet tudnak az adott vállalat gazdálkodásáról, mint néhány vállalati vezető –, a tevékenység alapvetően bizalmi feladat.

Vígh Gábor

hirdetés
hirdetés