hirdetés
hirdetés
hirdetés

Rég volt, szép volt

Interjú a Lowe Lintas GGK vezetőségével

hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Hogyan kerültek először kapcsolatba a Magyar Hirdetővel?
Nemes Juli: – Én a főiskola utolsó évében keveredtem a reklámszakma irányába. Sok lehetőség akkor nem volt, így hát jelentkeztem a Mahirnél. Mondhatnám úgy, hogy account executive-ként kezdtem, amit akkor még szaktanácsadónak hívtak. Mindhárman így kezdtük.

Merényi Éva
ügyvezető igazgató

Merényi Éva: – Már negyedik éve gyesen voltam, amikor eldöntöttem, hogy tanulnom kéne valamit. Ekkor hallottam, hogy indul egy reklámtanfolyam, ahova beiratkoztam. Addig még befogadóként is kevés közöm volt a reklámhoz, előtte pedig a vendéglátóiparban dolgoztam. Így kerültem a céghez. Az első szakterületem a kutatóintézetek voltak, hozzávetőleg 80-100 ügyféllel. Utána pedig sokáig kulturális területen voltam a cégen belül, többek között a Mokép is hozzám tartozott. Talán egy kicsivel kevesebb felelőséggel járt akkoriban a szaktanácsadói beosztás, de majdnem megfelelt a mai executive kategóriának.

Rényi Andrea: – Véletlenül kerültem a Mahirhoz, előtte nem volt bennem olyan elhivatottság, hogy reklámmal foglalkozzam. Még egyetemre jártam, amikor egy nyelvtanfolyamon megismerkedtem a Julival, aki azóta is a barátom. Ő hívott a Mahirhoz, mondván, nagyon jó a társaság és érdekes a munka. Akkor még nem lehetett látni, hogy ebben a szakmában hosszú távon milyen perspektíva van. Anyagilag sem jártunk rosszul az akkori fizetésekhez képest.

Nagy szó volt bekerülni a Mahirhoz?
N. J.:
– Nekem nem volt olyan nehéz. Elkezdtem nyomozni, hogy Magyarországon hol foglalkoznak reklámmal. A nyomozásom nem volt hosszú, mivel nem is volt más reklámcég. Jelentkeztem, és fel is vettek.

Presztízsértékű volt akkoriban a Mahirnál dolgozni?
N. J.: – Nem volt olyan hatalmas presztízse, divathullámként sem lehetett meglovagolni, de nagyon lehetett szeretni.
R. A.: – Abban az időben kevés szakma volt, aminek presztízse lett volt. Mondjuk, ha valaki orvosként vagy bölcsészként végzett, azt elismerték.

Ráadásul egy kézben voltak a ma konkurensnek tekinthető cégek…
N. J.:
– Akkor nem voltak a mai értelemben vett konkurens cégek. Ez a kérdés akkor fel sem merült. Ugyanakkor az már jelzésértékű volt, hogy a két nagy megabrand közül a Mahiré volt a Pepsi, a Hungexpóé pedig a Coca-Cola.

M. É.: – Valóban nem volt olyan éles harc, mint manapság. A Fabulon és a Hélia is a Mahirnál volt… Éppen azért lehetett egy szakterület egy kézben, mert a cégek békében éltek egymás mellett, a terület szakértője pedig sokkal hatékonyabban tudott az ügyfél témáján dolgozni. Ez a probléma jelentkezett egyszer már a mahires idők után is, amikor az egyik ügyfelünknek próbáltam tapintatosan elmagyarázni, hogy az Ő területéről egy másik céggel is foglalkozunk, de azért ne higgye azt, hogy rá kevesebb figyelem jut majd. Az ügyfél nem is értette, hogy miről beszélek. Ma ez már egészen másképp van, pedig szerintem az csak előny, hogyha valaki egy területen jártas, még akkor is, ha több hasonló profilú céggel foglalkozik.

N. J.: – A reklámügynökségeknél, akárcsak az ügyvéd vagy az orvos esetében, egyébként is axióma, hogy az ügyfelektől származó információt a legnagyobb bizalommal kezeljük. Ezeket az üzleti titkokat akkor is meg kell őriznünk, ha a portfóliónkban nincsenek versenytársak.

Merényi Éva, Rényi Andrea, Nemes Juli

A mahires időkhöz képest mennyiben változott a munkakörük?
N. J.:
– Andrea természetesen már magasabb pozícióban, de még mindig az eredeti területén mozog, mint ügyfélkapcsolati igazgató. Én viszont már az első néhány év után átnyergeltem a kreatív vonalra. A Mahirnak, ennek a nyolcszáz fős cégnek nem volt kreatív részlege, amikor én odakerültem. Egyes „account” csoportokhoz rendelten ugyan volt egy-egy szerkesztő (ahogy akkor hívták), aki talán a mai copywriter őse lehetett, de kreatív részleg nem volt. Szerencsére jött egy vezérigazgató, aki szabad kezet adott, így létrehoztuk a kreatív csapatot, ami később igencsak kinőtte magát. Érdekes, hogy azok a belső szakmai csoportok (pl. az ügyfélkapcsolat vagy a kreatív csapat), amik ma egy reklámügynökség életének a mozgatói, a Mahirnél megtűrt elemek voltak.

Energiánk nagy része arra fecsérlődött, hogy a saját létjogosultságunkat bizonyítsuk. De volt ennek pozitív velejárója is: a nagyfokú szabadság. Mivel nem nagyon hittek abban, hogy a munkánk életbe vágó fontosságú, mi általában boldog felelőtlenséggel fogtunk hozzá a feladatokhoz. Ez az időszak kiválóan alkalmas volt a különböző „játékokra”, próbálgatásokra. Ha egy cég nem merítette ki a reklámra költhető keretösszegét, akkor a következő évben annyival kevesebbet kapott. Ezért mindenáron el akarta költeni, és ez megteremtette a kísérletezések lehetőségét.

M. É.: – Bár akkor nem volt annyira éles harc az ügyfelek, sőt a között a néhány ügynökség között sem, én soha egy pillanatig nem éreztem, hogy játszottunk volna. Az akkor elérhető legmagasabb tudással és igazi szakmai fanatizmussal fogtunk hozzá egy-egy feladathoz. Éppen ezért én nem becsülném le azokat az időket. Lehet, hogy a márkák nem voltak ennyire kiszolgáltatva a reklámnak, de számunkra nem volt kisebb tétje a dolgoknak.

N. J.: – Igaz. A Traubisoda-kampány például ma már szinte legenda. Igazi versenypiacon méretett meg a márka, mi más, mint a reklám segítségével. A megbízó a Badacsonyi Állami Gazdaság volt, ahol a reklámért felelős vezető, aki egyébként híres szőlész és borász volt, azt mondta: „Én elvárom másoktól, hogy elismerjék azt, amihez én értek, és én is elismerem azt, aki a reklámhoz ért.” Szabad kezet adott nekünk, és az eredmény a Traubi-legenda. Manapság, amikor a reklámszakemberek tudása megkérdőjelezhetetlen, ritka az ilyen szakmai bizalom.

R. A.: – A Mahir egy óriási cég volt, rengeteg területtel foglalkozott, és ezen belül csak egy kis szelet jutott a kreatív csapatnak. Ez azonban nem egy stratégiai döntés eredménye volt, hanem annak, hogy a vállalat rendkívül széles körű szolgáltatást nyújtott.
M. É.: – Az egész óriási cégre a termelési szemlélet nyomta rá a bélyegét. Mind az ügyfélszolgálat, mind a kreatív részleg lényegében egy-egy „eltartott” csoport volt.
Kiváltunk a cégből, éppen e részlegekre fektettük a legnagyobb hangsúlyt, hiszen ezekről a területekről jöttünk, tisztában voltunk jelentőségükkel.

M. É.: – Talán másfél évvel azelőtt, hogy kiváltunk volna, elkezdtünk különböző javaslatokat kidolgozni, hogy mivel lehetne hatékonyabbá tenni a cég munkáját. Az egyik elképzelésünk például az volt, hogy rendeljünk az ügyfelek mellé profitcentereket (akkor még talán profitcentrumnak is hívták), amiben van kreatív, szaktanácsadó, médiás stb. Ez néhány vezető fejében szöget ütött ugyan, de lényeges változást nem értünk el, ezért kiváltunk.

Rényi Andrea
ügyfélkapcsolati igazgató

R. A.: – 1987-88 körül már eléggé rossz volt hangulat, feszült légkör alakult ki a cégen belül, mindenki feszengett. Ekkor már életünk majdnem felét a Mahirnak adtuk, de már nem éreztük jól magunkat. Körülöttünk elkezdődött átalakulni a gazdaság, ezen belül a reklámszakma is, s ez felbátorított minket arra, hogy lépjünk. 1987 végén kezdtünk el szervezkedni. Hárman voltunk a kezdeményezők, és összeírtuk, hogy ki mindenkire lenne szükségünk egy induló ügynökségnél. Így alakult ki az a nyolcfős csapat, akikkel együtt végül kiváltunk a Mahirből, és 1988 áprilisában megalapítottuk a Spot Reklámügynökséget.

Hol dolgozik most ez a nyolc ember?
– Egy kivételével még mindig nálunk.

Honnan szereztek ügyfeleket az induló céghez?
N. J.: – Leültünk a Vén Diák kávézóban és egy kockás füzetbe összeírtuk, hogy kikre számíthatunk, és hogyan teljesíthetnénk az előirányzott éves árbevételünket. De már az első évben csatlakoztak hozzánk új ügyfelek.
R. A.: – Alapvetően nem volt gond az ügyfélszerzéssel, mert az ügyfelek maguk kerestek meg bennünket.

Csábítani kellett őket?
R. A.: – Nem nagyon. Hiszen az ügyfelek közül is sokan érezték, hogy változtatni kellene.

Mit szólt a cég vezetése, illetve mit szóltak az ott dolgozók a távozásukhoz?
M. É.:
– Pozitív botrány íze volt a mi kiválásunknak, hiszen az ott maradók szemében – akármilyen nagy vállalat is volt a Mahir – nyolc ember kiválása nem volt semmiség. Kicsit talán irigyeltek is minket. Nem utolsósorban pedig a partnerek is reményekkel tele várták, hogy mit hozunk össze.

Milyen nehézségbe ütköztek az induláskor?
M. É.: – Abban az időben az, hogy mi kft.-t szerettünk volna alapítani, olyan ritkaságnak számított, hogy bankszámlát sem tudtunk nyitni.

Elsőként váltak ki a Mahirből?
N. J.:
– Igen.

Hogyan tudott életben maradni a Spot, ameddig nem került be egy külföldi hálózatba?
M. É.:
– Annyira egyedül voltunk még akkor, hogy nem volt jelentősége, függetlenek vagyunk-e, vagy valamelyik hálózat tagja.
R. A.: – A hálózat jelentősége akkor került inkább előtérbe, amikor 1989 tájékán megjelentek a külföldi cégek Magyarországon. Ekkor már számított, hogy egy worldwide cég tagjai vagyunk.

Sok ügyfelet hozott a külföldi partner?
R. A.: – Volt néhány jelentős cég, amely így lett az ügyfelünk, mint például az IBM, de alapvetően nem ebben kaptuk a legtöbb segítséget az anyacégtől. Sokkal többet számított az a tudás és tapasztalat, amit rajtuk keresztül megszerezhettünk.

Hogyan reagáltak az újításra a régi ügyfeleik?
M. É.: – Akik velünk tartottak, azokban szintén volt vállalkozó kedv.
N. J.: – Akkor még egész más nagyságrendű büdzsékkel dolgoztunk, az igazán nagy ugrás egy évvel később volt csak, amikor a Pepsi átjött hozzánk.
M. É.: – Én mégsem becsülném le azokat az összegeket, amiket a cégek akkor reklámra fordítottak, mert az adott piaci viszonyok között az jelentősnek, sőt bátor dolognak számított. Több olyan cégünk is volt, amelyek már azzal is kockáztattak, hogy egyáltalán elindultak ezen a piacon, tőlük pedig végképp nem állt távol a kísérletező szellem.

Szerencsénk is volt, mert már a működésünk legelején csináltunk egy-két sikeres munkát, ami felkeltette irántunk az érdeklődést. Nem utolsó sorban azért, mert ezek a kampányok elég sok helyen futottak, így sokan találkozhattak vele.


Nemes Juli
kreatívigazgató

Hogyan változott a cég neve és összetétele az idők folyamán?
M. É.:
– Néhány heti hosszas vajúdás után először a Spot nevet adtuk magunknak, aztán egy évvel később megjelent a GGK – amely cég azóta is partnerünk, csak folyamatosan változó névvel –, és így lettünk kezdetben GGK Budapest, majd többszöri átalakulás után legutóbb Lowe Lintas GGK.
N. J.: – Annyira korán jött ez a házasság, hogy egy kicsit féltünk is, hogy elveszítjük a kialakult markáns személyiségünket. Akkor már megkeresett minket egy azóta már világhírűvé lett hálózat is, de nekünk a GGK gondolkodásmódja tetszett, az állt közelebb hozzánk.

Mi volt a legnagyobb változás az életükben, amit a kiválás okozott?
N. J.: – Nekem az, hogy végre felnőttként kezeltek, és megvalósíthattam, amit elterveztem.
M. É.: – Én végre megtudtam, hogy miből él egy reklámügynökség.

R. A.: – Bár sikerélményünk a Mahirban is volt, de az még inkább a ’80-as évek elejére volt tehető, és kicsit személytelenebb is volt. Amikor a saját lábunkra álltunk, az egyéni és a csapatban elért sikerek jelentették a legnagyobb élményt számomra.

M. É.: – Végtére ez a mai napig így van. Andrea élvezi a sikert, mellette az történik, amit a Juli mond, én pedig gondoskodom róla, hogy mindannyiunknak legyen mit ennünk.

Tartják a régi mahiresekkel a kapcsolatot?
N. J.:
– Eleinte mindig eljártunk közösen ebédelni, de egyenként is alakultak és megmaradtak baráti társaságok még a mahires időkből, akikkel ma is összejárunk.

M. É.: – Öt-hat évvel ezelőtt volt egy olyan korszak, amikor mindenki azt mondta, hogy a régi mahiresek uralják a szakmát, és ez sok mindenben így is volt. Mára ez már nem teljesen igaz. Akkor a nagy generáció nevet ragasztották ránk… Ma már se nem érdem, se nem szégyen, hogy valaki a Mahirből jött. A Mahir a maga idejében nagyon jó hely volt, ahol sok fiatal gyűlt össze, akik csinálták a dolgukat. Ma pedig mindenkit a saját teljesítménye minősít.

hirdetés

kapcsolódó linkek

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés