„Sok brief kezdődik azzal, hogy a reklám nézzen ki úgy, mint az Eufória”
2020 tavaszán sok más forgatás mellett az Eufória stábjának is pár nappal a tervezett kezdés előtt kellett leállnia. A stáb, köztük a magyar operatőr, Rév Marcell azonban nem tétlenkedett, nem csak két különkiadást forgattak azóta a sorozathoz, de összehoztak egy kétszereplős drámát is, amit a Netflix mutatott be. Rév Marcellnek eközben klipekre, és reklámokra is jutott ideje, és túl van Enyedi Ildikó új filmjének forgatásán. Volt miről beszélni a közben már az Eufória folytatásán dolgozó operatőrrel, aki szeretné, ha továbbra sem kellene szakami kompromisszumokat kötnie, akár európai, akár amerikai munkáról van szó.
„Az dolly volt, te k***szott idióta” – osztja ki a Malcolm & Marie főszereplője, a fiktív filmrendező egy ponton a Los Angeles Times fiktív kritikusát, amikor utóbbi helytelenül steadicames nyitójelenetként ír le egy részletet a filmben. Rév Marcell, a Malcolm & Marie valódi operatőre azt mondja, őt nem idegesítené fel egy ilyen tévesztés egy kritikában a saját munkájáról, nem törne ki olyan dührohamban, mint a film főszereplője. „Sokkal jobban zavar, amikor valaki úgy tesz, mintha értene hozzá. Egy kritikusnak szerintem nem kell a filmtechnikai részletekkel tisztában lennie, mert ez a befogadást semmilyen módon nem befolyásolja. Az zavar, ha valaki ezekről a technikai megoldásokról okoskodik, miközben érződik, hogy fogalma sincsen az egészről. A kritika inkább íráskészség meg műveltség kérdése, de utóbbi is csak a kontextushoz kell.”

Mielőtt még belemennénk Rév Marcell legutóbbi munkájába, nem árt visszatekinteni, milyen sűrű időszak is áll mögötte. Mióta a világ nagy része 2020 tavasza óta karanténba vonult, dolgozott a két külön filmmel felérő Eufória-epizódon az HBO-nak, februárban kijött a Netflixen a már lezárások alatt forgatott mozi, a Malcom & Marie, és nemrég egy Dua Lipa-klipet is forgatott levezetésként. Közben már javában készül az Eufória második évadának forgatására, amely várhatóan egészen év végéig ellátja munkával. Úgyhogy még épp időben tudtunk vele beszélgetni a legutóbbi munkáiról.
A Fehér Isten után indultak be az amerikai munkák |
Rév Marcellről operatőrként először a Cannes-ban díjazott Itt vagyok kisfilmnél hallhattunk. A filmet rendező Szimler Bálinttal később is együtt dolgoztak a Kodály Method projekten, majd az abból kinövő Balaton Methodon. Mundruczó Kornél két mozija, főleg a Fehér Isten és a Jupiter holdja volt az igazi ajánlólevél az amerikai munkákhoz. Rév Marcell előbb Barry Levinson Paterno c. filmjét fényképezte, majd a rendező fiával, Sam Levinsonnal dolgozhatott együtt az Assasination Nation-ön. Azóta Sam Levinsonnal összeszokott párost alkotnak, hiszen az Eufóriát és a Malcolm & Marie-t is együtt készítették. |
Kell egy szelep, amin keresztül beengeded a visszajelzéseket
Rév Marcell legfrissebb munkája a több szempontból is rendhagyó módon összehozott Malcolm & Marie. Egészestés mozihoz képest a film rövid idő, két hét alatt forgott, és a stáb úgy vetette magát a munkába, hogy fogalmuk sem volt, ki lát majd ebben a projektben fantáziát forgalmazóként. Ráadásul az egész filmet egy kényszerhelyzet szülte: az Eufória második évadának forgatására készülő stáb munka nélkül maradt, mivel a járvány lehetetlenné tette a hosszadalmas, több helyszínes forgatást. A Malcolm & Marie-hez így az alkotók, köztük a rendező és felesége (Sam és Ashley Levinson) gyűjtötték össze valahogy a pénzt, és csak reménykedtek benne, hogy valaki ráharap a sztorira. Végül a befektetés megtérült, mert a 2,2 millió dollárba kerülő film jogaiért a Netflix fizetett 30 millió dollárt, amin az alkotók részesedés szerint osztoznak.
De azért enyhén szólva nem volt ez egy zökkenőmentes diadalmenet. Ahogy Rév Marcell fogalmaz, elég kétségbeesettek voltak például a rendezővel, amikor úgy érezték, elvesztegettek két teljes forgatási napot. Elégedetlenek voltak az első két nap anyagaival, csak a 3. napra lett meg az a stílus, amivel már folytatni tudták a munkát. Az első két napi munka így ment a kukába. „Speciális helyzet volt, mert nem állt mögöttünk egy stúdió, aminek meg kellett felelnünk. Az Eufóriánál például biztosan nem tehettük volna meg, hogy azt mondjuk az HBO-nak, hogy két napot elvesztegettünk a forgatásból, és más irányba mennénk tovább. De azt gondoltuk, hogy inkább induljunk tovább a jó nyomon, mint hogy tovább erőltessünk valamit szenvedve. Ez egy nagyon színészközpontú film, így ahhoz kellett igazítani minden döntést, hogy a két színész játéka érvényesüljön. Minden filmbe menet közben tanulsz bele, itt viszont hirtelen kellett megtalálnunk a legjobb megoldást. Utólag azt gondolom, nagyon jól tettük, hogy más irányba indultunk el.”

A Malcolm & Marie az eddigi fogadtatása alapján nagyon megosztó lett (a főszereplő Zendaya épp a New York Times-nak beszélt a fogadtatásról), bár ez eleve kódolva volt egy olyan filmbe, amely más rétegei mellett többek között a filmkészítőket, és az azt körülölelő közeg szereplőit is provokálja. „Engem mindig egyfajta sokként ér, amikor egy bemutató után elkezdenek özönleni a vélemények, ráadásul Amerikában elég nagy vita is van a film körül. Simán találnék most olyan szegletet a világban, ahol gyűlölik, meg olyan helyet is, ahol imádják a filmet. Sam szereti felkeverni az állóvizet. De azt már otthon megtanultam, hogy csak egy filteren keresztül szabad beengedni visszajelzéseket, olyan emberektől, akikben megbízol, máskülönben begolyózol. Az biztos, hogy filmkészítési szempontból nagyon büszke vagyok a filmre, és itt nem csak a saját operatőri munkámra gondolok. Nem bántam meg egyetlen döntést sem utólag, ami azért elég ritka nálam. De a film valódi értékét szerintem majd csak évek múltán lehet majd megítélni” – meséli az operatőr.
Szerénységből azonban elzárkózik tőle, hogy a szakmán belüli fontosabb visszajelzéseket felemlegesse (legyen az elég, hogy elég nagy nevek írtak rá). „Ezek a visszajelzések azért is fontosak, mert ez egy elég magányos munka, alig találkozunk más operatőrökkel, hiszen mindenki dolgozik nagyrészt. Van egy kis közösség, pár operatőr, akikkel követjük egymás pályáját, és akiknek én is mindig jelzek, ha látom valamelyik munkájukat. Nemrég például Erdély Mátyásra írtam rá, annyira tetszett, amit a The Nestben csinált.”
Hiába készült amerikai léptékkel olcsón, gyorsan és viszonylag kis stábbal a film, Rév szerint nem valószínű, hogy az ő példájuk, vagy a karantén nagyon megváltoztatná a forgatási normákat. „Főleg Amerikában ez egy iparág, amely rengeteg embert eltart. Szakszervezeti rendszerben dolgozik mindenki, így például nem teheted meg, hogy bizonyos pozíciókra nem veszel fel embert. Hiába akarnék mondjuk én kisebb kameracsapatot, nem tehetem meg, mert muszáj bizonyos pozíciókat betölteni. Ez egy rendszer, ami eléggé megkeményedett, és ennek van negatív és pozitív hozadéka is. Sok szakember számára pozitív, hogy így van munkájuk, más szempontból viszont így elavultnak számító pozíciókat nem lehet elhagyni egy forgatáson.” Másik szempontból nézve a kérdést Rév szerint hiába várták sokan, a mozifilmek területén a mobilfilmes, minimál költségvetésű filmek áttörése sem jött el. „A dokumentumfilmezésben, az újságírásban megjelent egy ilyen, demokratizálódó irány, de ez a filmiparban elmaradt. Elvétve születnek csak emlékezetes, mobillal, vagy minimál stábbal felvett alkotások.”

Arról nem is beszélve, hogy a közönség is elvár egy bizonyos látványt már egy streamingre felpakolt filmtől is. Ezért is döntöttek például Malcolm & Marie esetében is a filmre forgatás, és egy különlegesebb helyszín mellett. „Nem ragaszkodom mániákusan a filmre forgatáshoz, csak szeretném, ha sokáig megmaradna a választás lehetősége a digitális és analóg technika között. Ebben a projektben viszont annyi korlátozó tényező volt, hogy valami plusz filmszerűséget akartunk adni a nézőknek.” A helyszínválasztásban is az volt a fontos tényező, hogy ne „egy cipősdobozban” játszódjon a nagyrészt párbeszédekre épülő dráma. Végül egy építész, Jonathan Feldman ajánlotta nekik a kaliforniai Carmelben található Caterpillar House-t. „Nagyon megtetszett a házban az is nekünk, hogy a tágas, fényes nappali melletti másik házrész rész már szinte labirintusszerű, klausztrofób, ami nagyon passzolt a történethez.”
Csak semmi önmajmolás
A Malcolm & Marie után jöhet a visszatérés az eredeti tervhez: az Eufória második évadához, amelyhez még a karantén alatt készült két különkiadás, ún. special episode. Két olyan speciális epizód, amelyekben Rév szerint „kicsit megállt az idő”, és ahol formailag is új irányokat próbálhattak ki. Legalábbis a rendkívül szuggesztív, stilizált első évadhoz képest elég nagy váltás volt a szinte kizárólag két szereplő egy helyszínes párbeszédére épülő, minimalista karácsonyi epizód. „Már más érdekel minket, alkotókat is mint két éve, nem szeretnénk megismételni az első évadot. Nem szabad majmolni saját magunkat, abból semmi érdekes nem születik, és ezt megérzi a néző is.”
Az Eufóriánál tapasztalható alkotói szabadság amúgy is elég ritka az amerikai produkciók között: Rév úgy írja le a helyzetet, hogy az Eufória szinte úgy készül, mint egy szerzői film. „Nincsen hagyományos írószoba, az HBO ad visszajelzést Sam forgatókönyveire, de ezek apróbb javaslatok csak, nem terelik teljesen más vágányra a projektet. Az én szerepem sem hagyományos, mert én már a hivatalos előkészítés előtt bekapcsolódom az alkotói folyamatba. Abszolút mi gazdálkodhatunk az erőforrásainkkal, a gyártócsapatot is mi hozzuk” – jellemzi a stáb és az HBO viszonyát az operatőr.

Mi lesz a Fülcsengés után/helyett?
Rév Marcellt elsősorban a filmes munkáiról ismerjük, de közben, ha befér két nagyobb projekt közé, reklámot, videoklipet is vállal (legutóbb a Telekom reklámjának stáblistáján találkoztunk vele). „A film az elsődleges prioritás, hozzám az jobban is passzol, de szeretek reklámot is csinálni, mert néha, főleg egy hosszú forgatás után olyan jól esik, hogy valami két hét alatt elkészül.” Az biztos, hogy Rév ügynökeihez valószínűleg az Eufória miatt is bőven futnak be felkérések, mivel a sorozat erősen rezonál a reklámszakmával is. „Az amerikai colorist barátom mesélte, hogy nagyon sok brief kezdődik azzal, hogy a reklám nézzen ki úgy, mint az Eufória.”
A MAC Rosalíával készített reklámját is Rév fényképezte:
De a reklámoknál még szívesebben dolgozik videoklipeken, igaz, erre még szűkösebbek a lehetőségek. „Az a baj, hogy zéró pénz van rá, még Amerikában is. Egészen nagy neveknél sincs igazán büdzsé a videoklipekre, ami elég meglepő. A videoklip műfaja megmaradt egy presztízsügynek, ami bizonyos szempontból még jó is. Még klipekkel befutó rendezőknek is nehéz néha továbblépniük egy játékfilmes karrier felé. Én nagyon zenemániás vagyok, emiatt is született például a Kodály Method, és az ügynökeim is tudják, hogy engem néha olyan dologra is meg lehet nyerni, amiben semmi pénz nincs, de az előadó miatt elvállalom. De azért van egy határ, hogy meddig ugorhatsz olyan projektekbe, amikhez folyamatosan szívességeket kell kérned. De nem panaszkodom, sok kedvencemmel összejött már a közös munka.”A zenemániát pedig a sokszor klipszerű Eufóriában is ki lehet élni, főleg úgy, hogy sokszor maguk az előadók jelentkeznek be egy Eufóriába szánt dallal, ahogy az például legutóbb, Rosalía és Billie Eilish dalával történt.
Kali Uchis Solita című klipje, amelynek Rév Marcell volt az operatőre:
A videoklipek vállalásánál összetettebb kérdés lesz azonban Rév karrierjében, hogy mikor fényképezhet újra magyar játékfilmet. Legutóbb Enyedi Ildikó A feleségem története című filmjén dolgozott, de az is inkább összeurópai koprodukciónak számít, hiszen német, francia, olasz alapok támogatásából, nemzetközi stábbal készül Füst Milán regényének adaptációja. Aminek utómunkáit ráadásul a járvány sem könnyítette meg, hiszen Rév például távmunkában fényelte a filmet. Szimler Bálinttal, akivel annak idején együtt indult a pályájuk, több filmtervük is van, de a legtovább jutó, Fülcsengés című forgatókönyvüket végül 2020-ban elutasította a Filmintézet.
Ettől azonban Rév még nem csügged, de sok függ attól is, mit hoz az Eufória 2. évada utáni időszak, mi lesz a következő lépés. „Úgy szeretném berendezni az életemet, hogy a szakmai döntéseket ne az anyagiak döntsék el. Például, ha el akarok vállalni egy európai filmet, akkor azt megtehessem. Nem szeretnék kompromisszumokat kötni a szakmai döntéseimben.”