hirdetés
hirdetés

Rick and Morty és a márkák: a multiverzum legjobb kollaborációi

2021-01-07

It's time to get schwifty!

Az összeállítás a Kreatív magazin 2020. novemberi számában jelent meg először.

Alapvetően nem ért volna többet egy minihírnél, hogy a kultikus szintre emelkedett Rick and Morty rajzfilmsorozat november elején partnerségre lépett a Wrangler ruházati márkával, miután a sorozat 4. évadának záró epizódjában mellékesen megemlítik a márkanevet. A The Wrangler x Rick and Morty névre hallgató kollab legyen bármennyire jó, legyen bármekkora a körítés, önmagában csak szűk érdeklődésre tarthat számot. De ha megnézzük, hogy a show fennállása során hány márka zavarodott meg azért, hogy valamilyen módon részesüljön a sorozat gloire-jában, rögtön másképp fest a helyzet: itt bizony egy nagyon erős marketinggépezet dolgozik a háttérben.

A Rick and Morty sorozat írói szempontból nagyon nehéz kenyér: a mizantróp, őrült tudós és balfék unokájának történeteiben semmi szokványos nincsen, a szerzőknek pedig úgy kell megírni az – egyébként nem különösebben összefüggő – epizódok történetét, hogy az izzadtság szaga még véletlenül se csapja meg a nézőt. Hát még ha olyan szponzoráció kiötléséről van szó, amitől a ló sem néz be az ablakon. Magában a műsorban is vannak branded content-megjelenések, legyen elég csak a megtestesült Carl’s Jr. hamburgerekre gondolni, de akad olyan márkamegjelenés is, mint a McDonald’s vagy a Shoney’s étteremlánc esetében, ahol el sem lehet dönteni, hogy a cégek fizettek-e a megjelenésért, vagy tényleg csak az írói folyamat során kerültek be (valószínűleg az utóbbi). Azonban érdekesebb ebből a szempontból az, amikor az együttműködés a sorozaton kívül ölt testet. Ezekből szemezgettünk a teljesség bármiféle igénye nélkül.

Wrangler

A Wrangler kollab november 10-től elérhető a fogyasztók számára, néhány nappal a showrunner Adult Swim fesztiváljának kezdete előtt, és a megvásárolható ruhadarabok is csak akkor kerülnek fel a Wrangler honlapjára. Holly Wheeler, a Wrangler marketingjéért felelős globális alelnök elmondta, hogy az ötletet egy olyan organikus márkamegjelenés adta, amely a márkát egy „bolygóeltávolító“ gép szponzoraként mutatta be a 4. évad utolsó epizódjában, amely egy nem túl diszkrét főhajtás a Star Wars-univerzum előtt.

A poén lényege az volt, hogy az NX-5 Planet Remover el tud pusztítani egy bolygót, de egy Wrangler farmert soha. Ebből jött az együttműködés alapja, ami egy egész termékcsaládot ihletett, és a Wrangler hivatkozása szerint ez a „legelpusztíthatatlanabb kollaboráció a multiverzumban“. 

Pringles

A Pringles chipsmárka a 2020-as Super Bowlra jelentkezett be egy Rick and Morty-tematikájú ropogtatnivalóval, és megalkották az uborka ízesítésű Pickle Ricket. Aki nézi a sorozatot, az biztos emlékszik a harmadik évad egyik legjobb epizódjára, a Pickle Rickre, amelyben az őrült tudós, Rick uborkává változtatja magát, hogy ne kelljen elmennie a családterápiára. A termék sajnos csak az amerikai piacon volt kapható, és kizárólag a Super Bowl időszakában.

A Pringles a Grey reklámügynökséggel dolgozott együtt, amely a chipsmárka tavalyi és tavalyelőtti Super Bowl-szpotját is készítette. A termékhez remek reklám is készült, amely online pre-rollként és a SB reklámszüneteiben a tévében is futott. Innen súgunk a Globus marketingeseinek, hogy ecetes uborkával is tökéletesen működne!

Diadora

Az olasz Diadora ruhamárka tavaly és 2018-ban is kijött egy Rick and Morty-s kollekcióval, amelyekben volt póló, pulóver és kétféle tornacipő is. A kollab kizárólag a Foot Locker ruházati és sportszeráruháznál volt kapható, meglehetősen borsos áron.

Mi a 2018-as kollekcióból válogattunk képeket. Ruházati kollabokból egyébként jóval több van, mint amit itt be tudunk mutatni, szemezgethettünk volna többek között az Urban Outfitters kolleciójából is (mint ahogy egy Pickle Rick póló erejéig meg is tettük), a MeUndies hátizsákjaiból, az Esquire cipőiből és slippereiből, vagy az olasz Octopus boutique márka ruháiból is.

Death Stranding

A kizárólag Playstationre kiadott Death Stranding a félisteni magasságokig eszményített Metal Gear-sorozat alkotója, Hideo Kodzsima fejéből pattant ki, a poszt-apokaliptikus világban játszódó, órákig tartó, látszólag céltalan császkálásokkal tarkított játék pedig legalább annyira polarizálta az embereket, mint a 2002-es parlamenti választások kampányidőszaka, vagy éppen a Rick and Morty. Ebben az esetben valójában nincs kézzelfogható termék egy darab reklámszpoton kívül, de az megéri, hogy a szókapcsolatot bepötyögjük a Youtube-ba. Vigyázat: niche reklámról van szó, hiszen a játék és a sorozat rajongóinak közös halmaza legfeljebb globálisan értelmezhető mennyiség, egy átlagember számára nem sokat fog mondani, legfeljebb a kíváncsiságát fogja esetleg felkelteni, és még esetlegesebben el is indul az evangelizálódás ösvényén.

Wendy’s

Ez is egy szpot, de a hirdetett termékek nevében azért jócskán érezhető a sorozat hatása. A reklámban Rick és Morty egy jól sikerült mozizás után felszáll a metróra, csakhogy bajba kerülnek: régóta követi őket a Wendy's étteremlánc két, reggelire kínált hamburgere és a tejeskávéja (Breakfast Baconator, Honey Butter Chicken Biscuit és Frostyccino), akik hónapok óta rá akarják venni a két főhőst, hogy szerepeljenek egy reklámban.

Wizards of the Coast

Ismét egy meglehetősen niche koprodukció következik: A Wizards of the Coast a 90-es években a Magic: The Gathering című kártyajátékkal tette halhatatlanná a nevét, majd 1997-ben felvásárolták a minden fantasy szerepjáték atyjának számító Dungeons & Dragons franchise-t is (a Wizardsot pedig a Hasbro vásárolta fel 1999-ben).

A Dungeons & Dragons vs. Rick and Morty a szerepjáték továbbfejlesztése a sorozat miliője alapján. A játék használati utasítása úgy van megírva, mintha Rick fejéből pattant volna ki, és tökéletes szórakozás a D&D-vel épp csak ismerkedők számára, hiszen még a karakterek megalkotásával sem kell bíbelődni, mindent készen elő lehet húzni a dobozból. A játék egyébként a nem különösebben ismert, de annál zseniálisabb, azonos nevű képregénysorozat alapján született. 

 

+1: McDonald’s

Ebben az esetben nincs szó együttműködésről, inkább csak egy jó példa a Rick and Morty őrületes szocioökonómiai (!) befolyására. Az étteremlánc 1998-ban, a Mulan című Disney-rajzfilm promóciója részeként dobta piacra a szecsuáni szószát, ami egészen a termék kivezetéséig őrült siker volt minden piacon, ahol megjelent. A Rick and Morty egyik részében Rick egészen őrületes energiákat fektet annak érdekében, hogy a multiverzum valamelyik szegletében rábukkanjon egy üveg mekis szecsuáni szószra.

Az epizódot követően széleskörű mozgalom indult be az interneten, hogy a McDonald’s visszavezesse a szószt a kínálatába. Ezt 2018 októberében a cég meg is tette, de mivel sehol sem lehetett hozzájutni, túlzás nélkül utcai zavargások törtek ki az Egyesült Államokban, a rajzfilmsorozat egyik ötletgazdája, Justin Roiland pedig kijelentette: semmi közük az egészhez, sőt elítélte a McDonald’s-ot, amiért ilyen bénán kezelte a termék újrabevezetését. Az indulatok akkor csillapodtak, amikor a McDonald’s esküvel fogadta, hogy 2019 februárjában 20 millió üveg szószt szállít ki, amiből az összes amerikai étterem részesedni fog.

Fülöp István

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés