hirdetés
hirdetés
hirdetés

Robin Hood Minisztérium

A hazudós reklámról

Ha nagyon up-to-date akarnék lenni, akkor most az önkormányzati kampányról kellene értekezni itt, de egyrészt nem akarok, másrészt meg arról nem is lehet. Azért nem, mert az mindenhol másmilyen, meg azért sem, mert még csak épphogy éledeznek a gépezetek. A kampány egyelőre a jelöltek handabandázásából áll, azt meg talán mégsem itt kéne értékelni. Két anyagot lehetne megemlíteni csak.
hirdetés

A porcelánfejű babává retusált Tarlós István az egyik. Nem is baba, hanem a Habcsókember a Szellemirtókból. Amit köré rajzolt a kampánycsapat, azon nincs mit elemezni: 1990-ben nem tűnt volna fel, ma simán ciki. Helyesírás például, minimum. Meg betűk, meg színek… mindegy, reménytelen. De milyen jó vóna vidékre viszont. Stimmel.

A másik a budapesti koalíciós plakátsorozat, amely ezúttal valamiért nem hazudik. Azokon csak annyi áll, hogy nincs a világon még egy ilyen város, és ez objektív igazság. Ilyen város tényleg nincs, csak ez az egy, és ez is szétesik még idén. Csuda visszafogott ez a kampány. Joggal az, ugye. Gondolom, a Combino helyett kellett gyorsan kitalálni a semmit. A szöveget hagyjuk, mindkét oldalon. Megépül, megtisztul, nem lop többet. Hogyne.

A politikai hirdetés sajnos olyan terület, amit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem vizsgál, pedig a fogyasztók megtévesztése című jelenség, az ott burjánoz igazán. Viszont én meg a GVH-ról szeretnék morfondírozni. Legszebb öröm a káröröm. Az a hatóság, amely érezhető fájdalmat tud és mer okozni az olyan nyomasztó mamutoknak, mint a Magyar Telekom vagy a Tesco, az máris Robin Hood. Az ilyen lelkes támogatás persze nem tesz jót az ítélőképességnek, viszont eddig akkor csattantak el a legkomolyabb büntetések, amikor józan paraszti ésszel is megállapítható, hogy sima, orcátlan hazugságról volt szó. Az akciós termék, ami nincs is, a korlátlan internet, ami nem az, a teljes árként reklámozott kezdőrészlet, meg a többi.

A reklámszakma nyilván nem repes az örömtől, hogy ilyen koloncot kapott a nyakába. Ő egyvalaki érdekeit képviseli, az az egyvalaki pedig minél hatékonyabb hirdetést vár. És mi más lenne a leghatékonyabb és legolcsóbb, mint lehazudni a csillagot az égről.

Elég erős érdekérvényesítő képesség áll tehát szemben a GVH-val. Tulajdonképpen érthetetlen, hogy hogy nem fizették le vagy zsarolták meg őket eddig: ahol százmillió forintokról és mamutcégekről döntenek, ott már nem is leplezetten szokott megjelenni a korrupció meg a butaságnak álcázott elfogultság – lásd az ORTT-t. De nemcsak a konkrét vesztegetés, hanem a lobbierő is ellene dolgozik. Ezek a milliárdos forgalmú vállalatok és az ő hazugságaikat terjesztő reklámcégek elég hamar kivágják a rezet: ők a gazdaság motorjai, rengeteget adóznak, nélkülük nem lenne itt semmi, csak bő gatya meg fütyülősbarack. Aki tehát amiatt akadékoskodik, mert ők százmilliókat kaszálnak puszta hazudozással, és még meg is bünteti őket, az szégyellje magát. Mert az Magyarország felvirágzását, jólétét és stabilitását teszi kockára.

Nos, ha bárki ilyesmivel érvel – négyszemközt, nyilvánosan nem merné –, akkor jó tudni, hogy nem csinál mást, mint amiért megbüntették: hazudik tovább. Nagyon rövid távon jól jön persze az ő adójuk, de már középtávon is látszik, hogy mennyi járulékos kárt okoznak. Mert ugye pont az a bajok forrása, hogy meg akarunk venni egy csomó tök fölösleges dolgot csak azért, mert azt hazudják róluk, hogy érdemes megvenni. Amikor aztán teletöltjük Calgonnal a hitelbe vett mosógépet, ami egyébként öt év után Calgonnal is szét fog esni, különben a mosógépgyártók nem ajánlanák, nos akkor azt elnevezzük jólétnek. És örvendezünk neki, és ragaszkodunk hozzá, és igenis kell a háromliteres turbódízel. A környezetet védje a szomszéd néni a kerekes cekkerével, meg a hajléktalan, aki a pirosnál kéreget, fuj. Megszerezni, nyomni neki tövig, a többi nem érdekel, mert azt mondja a tévé, hogy ez maga az élet.

Márpedig most jön a jóléti sokk: sokfelé nem lesz Calgonra pénz, ahol eddig volt, meg új kamerás mobilra se. (Csak 6 990 forint, plusz icipici betűs huszonhatezer, részletben.) Az egyetlen járható út – így a forradalmi évforduló küszöbén –, hogy csillapítjuk az igényeket is, ha a fogyasztás csökkenni kénytelen. Gyorsreagálású, keménykezű és kíméletlen reklámkontrollra van szükség, főműsoridős felülettel, állami kitüntetésekkel, neveléssel. Mert a GVH büntetései most is elsikkadnak a kishírek között, sokszor az se derül ki, mi volt a bűn. Így a százmilliós sarc is kevés. Tudja meg ország-világ, hogy ki, mit és pontosan hogyan hazudott, hogy aztán egyszer majd ne legyen érdemes megpróbálni se.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés