hirdetés
hirdetés

Szakmai viccek

2000-06-26
Szent Péter. Bepillantva ebbe a másik terembe, a copywriter egy csomó arctalan firkászt lát, akik sebes önkívületben írnak, miközben óriási vörös ördögök tüzes korbácsokkal csapkodják őket.

Elpatkol egy copywriter. Szent Péter felkínálja neki, hogy választhat a mennyország és a pokol között. A copywriter, mielőtt döntene, természetesen mindkettőt meg akarja nézni. Szent Péter odavezeti őt egy ajtóhoz: „Ez itt a pokol, ahol a copywritereknek külön szobájuk van.” Emberünk bepillant, és egy csomó arctalan firkászt lát, akik sebes önkívületben írnak, miközben óriási vörös ördögök tüzes korbácsokkal csapkodják őket.Kaszász Attila
„A prezentáció öt perc múlva kezdődik! A prezentáció öt perc múlva kezdődik!” üvöltöznek az ördögök.
„Hú… jobb, ha inkább a mennyországot mutatod meg nekem” – mondja a copywriter. Azzal elindulnak felfelé.

„A copywritereknek itt, a mennyországban is külön szobájuk van”, magyarázza Szent Péter. Bepillantva ebbe a másik terembe, a copywriter egy csomó arctalan firkászt lát, akik sebes önkívületben írnak, miközben óriási vörös ördögök tüzes korbácsokkal csapkodják őket.

„A prezentáció öt perc múlva kezdődik! A prezentáció öt perc múlva kezdődik!” üvöltöznek az ördögök.

A copywriter tiltakozik: „Mintha azt mondtad volna, hogy ez a mennyország!?”
És Szent Péter válaszol: „Igen, ez az. Mert itt a munkák meg is valósulnak.”

Másik vicc. Egy kétévente megrendezésre kerülő össz-szakmai rendezvény egyik fő felelőse, évtizedek óta reklámszakember, a következőket mondta el nemrégen, a kreatív szekcióban:
Ad 1. A magyar reklám fejlődik, vannak kiemelkedő, vannak közepes és természetesen gyenge hajtásai. Emeljük ki a kiválót! Ad 2. Ő (a hozzászóló) nem fogadja el a minden rossz koncepciót, mert nem visz sehova. Ad 3. Aki nem hisz az evolúcióban és mindent borúsan lát, az nem a fejlődés motorja. Ad 4. A nyafogás az egész országunk sajátja, ezért tartunk csak itt. Ad 5. A vezető kreatívok attitűdje nem előrevivő. Ad 6. A magyar reklám fejlődését pedig segíteni kell.

Lefordítom. Ad 1. Vannak ilyen reklámok és vannak olyan reklámok. Ne foglalkozzunk a túltengő negatívumokkal! Ad 2. Az a beállítás (amit, megjegyzem, egyébként senki sem állított a helyszínen), hogy minden rossz, elfogadhatatlan. Ad 3. Higgyünk az evolúcióban! (Tudod, abban a folyamatban, amely néha évmilliárdokig is eltart, és jórészt önszervező folyamat. Más szóval: ne csináljunk semmit, majd csak lesz valami a reklámmal.) Ad 4. Mohácstól az egész történelmünk azért alakult úgy, ahogy, mert már Tomori érsek is nyafogott. Sőt. A király azért fulladt bele a Csele patakba, mert nyafogott, túl hidegnek találta, ahelyett, hogy úszott volna az eszemadta. Ezért tart az országunk csak itt, ahol tart. Ad 5. A vezető kreatívok hátramozdítják a reklám ügyét. Ad 6. A magyar reklám fejlődését pedig általánosságok pufogtatásával segíteni kell.
Harmadik vicc. A Nagy Kreatív Nap szakmai fórumán Horvát János azt kérdezte a meghívottaktól, hogy vajon előfordul-e, hogy a megbízó átalakítja a kreatív koncepciót, módosítja azt stb. A két ott ülő kreatív vezető válasza röviden és egybehangzóan úgy szólt, hogy igen. Hosszabban is kifejtették, elmondván, hogy ez világszerte így van, és így is lesz, amíg a reklám alkalmazott művészet, amiért a megbízó fizet. Megemlítették, hogy viszont mintha Magyarországon ez sokkal jobban rányomná a bélyegét a reklám általános kreatív színvonalára, mintha átcsapna a káros tartományba. Elmagyarázták azt is, hogy a megbízói döntésben a kockázat és a kreativitás elfogadása miképpen harcol egymással.
És ezután jött a bon mot, mert hozzászólt egy nagy ügynökség első számú vezetője, idézem: „A mi ügynökségünkön még soha nem fordult elő olyan, hogy ügyfél átírta volna a munkánkat.” Igen, jól olvastad. De azért megismétlem: „A mi ügynökségünkön még soha nem fordult elő olyan, hogy ügyfél átírta volna a munkánkat.”
Humoros egy szakma a miénk, nemdebár?

Kaszás György

hirdetés
hirdetés