hirdetés
hirdetés

Szigorítaná a Google a külsős cégek targetálási lehetőségeit

2019-03-28

Az adatvédelem körüli egyre erősebb aggodalmak miatt a Google azt fontolgatja, hogy szigorítaná a külsős, úgynevezett 3rd party vállalatok számára a targetálási lehetőségeket - írja az Adweek. Ez kiterjedne  a felhasználók követésére, a hirdetői eszközök felhasználhatósági módjára is, amelyek együttesen komoly változásokat idézhetnek elő az online média monetizálhatóságában.

A Google-ön belül több munkacsoportot is megbíztak azzal az Adweek szerint, hogy modellezzék, hogyan fog fejlődni a reklámozás a Google Chrome böngészőn, valamint Google Marketing Platform nevű, hirdetők részére kifejlesztett eszközönön belül. Ezek közül van, amelyik a felhasználókra, míg mások a hirdetői ökoszisztémára gyakorolt hatást vizsgálják. A Google 2018 negyedik negyedévében 32 milliárd dollár bevételt szerzett hirdetésekből - emlékeztet az Adweek.

Ha adott esetben a Google lekorlátozza, vagy egyenesen letiltja 3rd party cégek számára a célzott reklámokat, az komoly változásokat hozhat az online hirdetési piacon, és adott esetben egyes szereplőket teljesen el is lehetetleníthet. Ezt egyébként már az EU-s adatvédelmi törvény, a GDPR bevezetése is megmutatta, és nem lehet elvonatkoztatni ettől a törvénytől, amikor a Google mostani lépését nézzük. Ugyanakkor bizonyos szereplők kizárása trösztellenes eljárások lehetőségét is felvetik, mint ahogy a Google éppen egy ilyen vizsgálat miatt kapott múlt héten, az elmúlt két év során harmadszor, 1,5 milliárd eurós bírságot az Európai Bizottságtól, amely kimondta, hogy törvényellenes volt reklámipari riválisainak hirdetéseit nem megjeleníteni (itt írtunk erről).

Nemcsak az EU, hanem az amerikai elnökválasztásra készülő elnökjelöltek is befogták célkeresztjükkel a vállalatot. Elizabeth Warren demokrata szenátor kampányának középpontjába helyezte a nagy techcégek feldarabolásának szükségességét (a Facebook esetében itt írtunk erről), és elképzelhető, hogy a Google ezt figyelembe véve modellezi a számba vehető lehetőségeit.

„Végső döntés még nincs, de források szerint megvan a lehetősége annak, hogy változások fognak beállni az adtech szereplők számára abban, hogyan kereskedhetnek a Chrome böngészőn belül, amely jelenleg a piac 63 százalékát birtokolja" - írja az Adweek. A lap szerint egyes iparági szereplők azt várják, hogy bizonyos szigorítások már az év végén bekövetkezhetnek, sőt, sokan arra számítanak, hogy a Google akár egy, az Apple Safari böngészőjében nemrég implementált intelligens követésblokkolóval is előrukkolhat. A Safari szigorúbb retargeting szabályairól itt írtunk.

Ha nem készülünk fel, magunkra vessünk

Az online hirdetési iparág érdekképviselő szerve, az IAB Tech Lab nevű részlege (amely a programmatic hirdetések piacterének alapot adó OpenRTB-rendszert is kidolgozta) azóta közölte, hogy munkacsoportot hozott létre, amelynek feladata felkészülni ezekre a változásokra. „komoly lehetőség van rá, hogy ez (mármint a Google szigorítása - a szerk.) meg fog történni" - mondta Jordan Mitchell, az IAB Tech Lab egyik alelnöke. Hozzátette: „ha nem történik semmi, legalább fel voltunk készülve. De ha megtörténik, és a Chrome követi a Safari és a Firefox példáját, mi pedig nem voltunk felkészülve, akkor magunkra vessünk".

A Safarin kívül ugyanis a Firefox böngésző is komolyan korlátozza a követő cookie-k felhasználhatóságát, és lényegében anonim (adatgyűjtésmentes) böngészést biztosít a felhasználóknak. Nemrég néhány szereplő felkavarta az állóvizet azzal, hogy azt állították, a programmatic hirdetési piac nem átlátható, és nem a GDPR szellemében működik, és az IAB Europe-ot tették felelőssé, hogy nem tudja megoldani a helyzetet. Erről itt írtunk, az IAB Europe részletes cáfolatát pedig itt közöltük.

Nem kell aggódni a trösztellenes eljárás miatt

Egy névtelenséget kérő iparági szakember az Adweeknek azt is elmondta, hogy mindez nagyon valószínű, és valóban a Safari és Firefox adja az alapot hozzá. Szerinte a Google-nek pont amiatt nem kell aggódnia a trösztellenes eljárás miatt, mert nemcsak ők, hanem a versenytársak is meglépték már ezen szigorításokat korábban. A Google-nek üzleti érdekek is fűződhetnek ehhez, hiszen kevesebb külső adtech szereplő a Google megoldásait kelendőbbé tehetik.

Ezt Wayne Bloodwell, a The Programmatic Advisory adtech cég vezetője ezt úgy fogalmazta meg, hogy a Google azt mondja, bizonyos helyi törvényeket (pl. GDPR), valamint a fogyasztói érdekeket szem előtt tartva korlátozná harmadik feles adatmenedzsment platformok (data management platform - DMP) lehetőségeit, távolít el azonosítókat log file-okból, miközben a DoubleClick rendszeren belül továbbra is lehetőségük van a felhasználók követésére (tracking), és továbbra is célozhatnak célközönségekre a GA 360 segítségével a YouTube-on.

Ciaran O'Keane, a WiredCorp vezérigazgatója szerint az, hogy a Google ilyen mélységekben elemzi ezeket a lehetőségeket, valamint az Atlanti-óceán mindkét felén egyre erősödő vizsgálatok arra mutatnak, hogy a Google hamarosan feldarabolhatja mindenható birodalmát. „Ez a Google Rubiconja. Túl nagyok lettek, hogy bárhova is elmozduljanak, és mostanra már mindenki a Google-től függ. Ez túl nagy hatalom egyetlen cég kezében" - fogalmazott O'Keane.

Fülöp István

hirdetés
hirdetés