hirdetés
hirdetés

Szó, szó, szó

2000-11-15
Félárbocra minden lobogót most! És harangszót, sok harangszót! Nemzeti gyász idejét éljük mi, feleim. Jajveszék hallik és siralom. Portorozs a magyar reklám Mohácsa.
Kaszás György: „Mondják aztán, hogy Bonaparte Waterlooja győzelmi orgia volt ahhoz képest, ami nekünk ez évben Portorož.”

Mondják, hogy a fesztivál idén egyetlen hatalmas lebőgés volt. Mert hogy a 144 magyar nevezés mindössze egy árva ezüstöt hozott a konyhánkra. No de kérem! Mi az, hogy mindössze?! Aki nem nevezett, annak még ennyi se jutott!

Mondják aztán, hogy Bonaparte Waterlooja győzelmi orgia volt ahhoz képest, ami nekünk ez évben Portorož. Mert a Golden Drum maga a számszerűsített magyar bukta. Mert hát ott volt az a francos hivatalos ponttáblázat. Mert abban minden döntős munka 1 pontot, minden döntős kampány 4 pontot, az Ezüst Dobverő 3 pontot, az Arany Dobverő és a kampánydíjként nyerhető Aranyóra 7 pontot, végül az Aranydob 12 pontot ért. Mert ennek alapján a Leo Burnett Varsó egymaga 66 pontot, a Saatchi & Saatchi Varsó 27 pontot, a szlovén Luna Ljubjana, a cseh Leo Burnett, a szlovén Idea Company és Kompas Design egyaránt 24-24 pontot, a szintén szlovén Futura DDB 23 pontot, s a cseh O+M Prága 20 pontot ért el. Utóbbi pontosan annyit, mint amennyit az egész magyar reklám együttvéve. A varsói Leo Burnett meg ugye egymaga a mi teljesítményünk háromszorosát – és még egy hangyányit. Több mint háromszorosát.

E sorok születésekor a Kreatív Online szavazásán (ahol a szoftver a tizedeket nem jelzi) a magyar reklám portoroži eredményének a megítélése a következő. 11 százalék voksol arra, hogy nincs mit tenni, erre vagyunk képesek. Úgy is van. Tárjátok csak széjjel kezeiteket, húzzátok fel enyhén vállaitokat! Összvissz egy apró hozzátennivalóm lenne, ha meg nem sértem apatikus valótokat: ha tényleg csak erre vagyunk képesek, akkor VAN mit tenni, jó sok.

Ötvekilenc százalék vallja azt, hogy ideje lenne nem csupán siránkozni, hanem jó reklámokat is készíteni. Ez rendben. Magam is így gondolom. De! A szavazók 29 százaléka azt mondja, hogy ez is szép eredmény. Jaj, csak benneteket tudnálak feledni, ti 29 százalékok! Véleményetek maga a kemény, horrorisztikus perverzió. Akinek szép eredmény ez az egyetlen ezüst, annak Freddy Krüger az Elm utcából kifejezetten vonzó partner lehet az ágyban, függetlenül a nembéli hovatartozástól. (Bocs. Az O+M büszke lehet erre az ezüstre. De senki más.)

A számok nem hazudnak, mondják. Vagy? Mert a fesztiválon részt vett kollégák között van, aki egyértelműen azt vallja, hogy szégyenletes volt az idei zsűrizés. Erős szlávcentrikusságot vélt tapasztalni az elbírálásban. És ha ez az érzése reális, akkor felmerülhet a kérdés, hogy vajon a fesztivál által meghirdetett Új Európa fogalma a szervezők szerint azonos-e a szláv marketingkommunikációs dominanciával. Esetleg a prekoncepcionális zsűrizéssel. Hallottam olyan konkrét esetről, hogy az egyik benevezett és a print shortlistre is feljutott magyar munkát, amelynek fesztiválverzióját angol anyanyelvű profi műfordító készítette el, a zsűri egyes tagjai azzal lőtték ki, hogy nem is értik, miről szól. Egy fesztivál, ahol a jelek szerint időnként diszlexiás a zsűri. Szép. Tény az is, hogy több magyar résztvevő is sokallotta a shortlisten a szlovén reklámokat, de nem abszolút értékben, hanem az egyéb – többek közt magyar – nevezésekkel való minőségi összevetés tükrében.

És milyen az élet! Más szemtanú kollégák pedig esküsznek arra, hogy korrekt volt a bírálat, s hogy a magyar reklám nincs sehol. Ők tökéletesen egyetértettek a végeredménnyel.

De számomra nem is az a legfőbb kérdés, hogy a portoroži számoknak van-e igazuk, vagy a magyar küldöttség tagjai közül kinek. Nem áll módomban vitatni a kollégák helyszíni tapasztalatait, s az azokból alkotott, egymásnak ellentmondó véleményeik egyikét sem.

Viszont itt birizgál, bizgentyűzik engem egy kérdés. Szóval, tegyük fel, hogy tényleg leszavaztak minket. Hogy legyalulták a magyarokat. Hát az valóban disznóság. De, kérdem én, olyan munkákkal nem értünk el semmit, amelyek a világ egyéb kreatívversenyein szétnyerték magukat? Egyáltalán: a benevezett magyar művek nyertek-e idén valahol is, számottevő megmérettetésen? Igen? Akkor tényleg bunda volt Portorož. Nem? (Hát persze, hogy nem.) Akkor viszont nem kellene inkább a teljes magyar reklámszakmának – megbízóstul! – összeszednie magát, és olyan produktumokra törekednie, hogy jövőre tekintélyes nemzetközi díjak birtokában ne fájjon nekünk, ha netán Portorožban méltánytalanul bánnak velünk? De. Mondják, kellene. Mondják.

Vitafórum: mondja el véleményét a cikkel kapcsolatban

 

Kaszás György

hirdetés
hirdetés