hirdetés
hirdetés

Társadalmi célú reklám – vagy ahhoz hasonló?

Az abortusz elkerülése érdekében
1998-12-15
Társadalmi célú reklámkampányt indít december közepétől a Klapp Reklámügynökség a Richter Gedeon Rt. megbízásából. Arra szeretnék felhívni a nők figyelmét, hogy a műtéti beavatkozás helyett létezik más módja is a nem kívánt terhesség elleni védekezésnek. Borbély László, az ügynökség ügyvezető igazgatója mesélt a kényes téma formába öntéséről.
Az akció tulajdonképpen a társadalmi célú reklámok határesete. Hívhatjuk felvilágosító kampánynak is.

A reklámmal a Richter végső soron egy vényköteles nőgyógyászati termékét, a Fertilant szeretné népszerűsíteni. Hogy hol itt a társadalmi cél? A Fertilan egy úgynevezett sürgősségi tabletta, funkciójában a régi Postinorhoz hasonló, de annál sokkal korszerűbb összetételű termék. Azonban a Postinor korábbi negatív imidzse miatt feltételezhető, hogy az emberek félnek az azonos célt szolgáló újabbtól is annak ellenére, hogy ez már egy tökéletesített változat, jóval biztonságosabb az előzőnél – kezdte tájékoztatóját Borbély László.

A paciensnek csak abban az esetben van lehetősége kérnie az orvosától ezt a vényköteles készítményt, amennyiben egyáltalán hallott arról, hogy létezik.

A vényköteles gyógyszerek reklámozását tiltja a törvény, viszont valamilyen formában tudatni kell az emberekkel, hogy az abortusz helyett van más, biztonságos módszer a nem kívánt terhesség elkerülésére. Ezt nevezhetjük társadalmi célnak-vélekedett Borbély László. A kampány során természetesen nem jelenik meg a készítmény neve. Csupán a támogató, a Richter logója látszik a kép alján.

Sajtóhirdetésen, Mahir city-postereken látható majd a Richter üzenete, valamint Budapesten a Sláger Rádióban, országosan pedig a regionális adókon lesz hallható. Kiegészítő rendezvényként a Duna Plazában lesz egy monstre koncert, Előzd meg az abortuszt! címmel, amellyel a tinédzserek figyelmét igyekszik a gyógyszerész társadalom felkelteni.

A kreatív stratégia a nyugalom asszociációjára épít. A Fertilan ugyanis az esemény utáni 72 órán belül beszedhető, tehát nem kell vele rohanni. Ezt próbáltuk a reklámban kifejezni: van idő, nyugi! Ne pánikoljon be senki! A képi megjelenítésben is igyekeztünk félelem nélküli, agressziótól mentes, puha képet nyújtani. Egy harminc év körüli, jó megjelenésű nőről készült fényképet látunk. Pont olyan korosztályhoz tartozik, amellyel még a negyven év körüliek is szívesen azonosulnak. A fénykép mellett a szlogen olvasható: Segítség Olyankor is, tehát az S.O.S. nagybetűkkel kiemelve szerepel. Az üzenetet az előbbieken kívül egy szabadvers fejti ki a reklámban. Ezt saját szövegírónk, Hajdú Enikő írta, és úgy gondoljuk, hogy merész újításként nagyban hozzájárulhat az akció sikeréhez. Ezzel a műfajjal egyszerre szenvedélyes és figyelemfelkeltő lehet a reklám.

A szöveg lényegében a nő szorongását, félelmét próbálja finoman érzékeltetni, jellegzetesen női hangon. Az aggódó nő néhány típusát igyekeztünk leírni a szövegben, többes szám első személyben elmondva, így az olvasó azonosíthatja magát és saját érzéseit a verssel.

Többek között a konkurencia reklámstratégiája is ezt a másfajta, visszafogottabb stílust indokolta. Semmiképpen sem akartunk sokkoló vagy ijesztő hatást elérni, hiszen egy rendkívül érzékeny témával állunk szemben.

A reklám nem elsődlegesen és kizárólagosan a tinédzserekhez szól. Komoly célcsoport mindenki, aki most kezdi nemi életét. A célcsoportba természetesen beletartoznak a férfiak is, hiszen nekik is nagy gondot jelenthet a nő nem kívánt terhessége. Ezenkívül szeretnénk elérni a negyven év feletti egyedülálló nőket is. Nem feledkezhetünk meg az orvosokról, a szakmai részről sem. Nyilvánvalóan nagyon fontos, hogy ők is tudomást szerezzenek a termékről.

A reklámok december közepétől január végéig futnak. A hirdető cég szeretné folyamatosan szinten tartani a kampányt az Organon reklámstratégiájára való válaszként. Az Organon ugyanis komoly konkurense a Richternek: két analóg termékük is jelen van a piacon.

„Be akarjuk bizonyítani, hogy a kemény törvényi szabályozásnak meg lehet felelni” – adott hangot véleményének az ügyvezető igazgató.

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés