hirdetés
hirdetés

Teáért hétmilliós bírság

2009-10-06
Az Oriental Herbs teák népszerűsítését vizsgálta a GVH. A cég gyógyhatást tulajdonított a teáknak, de a tájékoztatás megtévesztőnek bizonyult és hétmilliós bírság járt érte.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly kezdett vizsgálatot az Oriental Herbs-szel szemben. A hatóság a cég által forgalmazott teák népszerűsítését vizsgálta, ami 2005 és 2007 között zajlott.

Az Oriental Herbs a termékeiről úgy tájékoztatott, hogy azoknak az egészség megőrzésére és helyreállítására való alkalmasságát, gyógyító hatását hangsúlyozta.

Az eljárásban érintett különféle összetételű teák és teakeverékek reklámanyagaiban megfogalmazott állítások együttes üzenete, hogy a készítmények megvásárlásával a fogyasztók kedvezően befolyásolhatják közérzetüket, javíthatnak egészségi állapotukon, illetve az egyes termékek alkalmasak a már kialakult betegségeik kezelésére. Azonban az Oriental Herbs termékeit élelmiszerként hozta forgalomba.

„Amennyiben a tájékoztatások egészségre vonatkozó vagy betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos állítást, gyógyhatást, illetve kedvező élettani hatást fogalmaznak meg, miközben a tájékoztatásban érintett termék az előírt engedélyezési, illetve bejelentési eljáráson nem esett át, ám a tájékoztatás ezt a körülményt elhallgatja, akkor a vállalkozás versenyjogi jogsértése megállapítható” – fogalmaz a GVH.

A versenyhatóság által vizsgált Oriental Herbs-termékek nem tekinthetők gyógyszernek vagy gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek, mert nem történt meg megfelelő hatósági eljárásban való törzskönyvezésük, illetve engedélyezésük. Gyógyító, illetve betegségek kockázatának csökkentésével kapcsolatos hatás ezért jogszerűen egyik terméknek sem tulajdonítható.

A GVH szerint az Oriental Herbs reklámjai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, így a vállalkozásnak hétmillió forint bírságot kell fizetnie.

A bírság összegének meghatározásakor a GVH súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a kifogásolt hirdetések bizalmi termékeket népszerűsítettek a betegségük miatt kiszolgáltatott fogyasztói kör számára, a megtévesztő reklámok több éven át elérhetőek voltak, széles fogyasztói körhöz juthattak el. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a GVH kifogásairól értesülve a vállalkozás törölte a megtévesztő állításokat a honlapjáról.
 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés