Terminátor
Avenir–Europlakát–JC Decaux Neonlight fúzió
2002-10-31
Döntően átalakulhat a közterületi piac azzal, hogy a JC Decaux összevonta magyarországi érdekeltségeit, és emellett 68 millió eurót költ a régióbeli piacának fejlesztésére. Az Avenirt, az Europlakátot és a JC Decaux Neonlightot érintő fúzióval a közterület második legnagyobb piaci szereplője jött létre. Az agresszív befektetőként ismert JC Decaux döntése újabb jelentős lépése a hazai közterületi piac koncentrációjának.
Óriásplakát táblák száma cégenként 2002/I félévben | |||
![]() | |||
cégek |
Budapest |
vidék |
összesen |
![]() | |||
Akzent Média |
1 450 |
2 000 |
3 450 |
![]() | |||
Avenir |
996 |
932 |
1 928 |
![]() | |||
euroAWK |
1 397 |
783 |
2 180 |
![]() | |||
Europlakát |
2 212 |
2 454 |
4 666 |
![]() | |||
Multireklám |
2 526 |
4 382 |
6 908 |
![]() | |||
Outdoor |
1 759 |
1 942 |
3 701 |
![]() | |||
Kroc |
86 |
279 |
365 |
![]() | |||
QIB |
61 |
437 |
498 |
![]() | |||
Pont Reklám |
1 161 |
1 336 |
2 497 |
![]() | |||
Forrás: MKRSZ | |||
![]() |
Az összevonás
A három cég a szervezeti összevonás után megőrizte jogi függetlenségét, ám közös lett az eszközkezelési és az értékesítési struktúra, egybevonták a műszaki, illetve a pénzügyi osztályt, valamint a közeljövőben a közös logisztika kialakítását is tervezik. Boda János, az Europlakát ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a racionalizálási folyamat természetszerűleg átszervezéssel és létszámleépítéssel is járt. A cégcsoportot egy igazgatói testület vezeti, amelynek tagjai az ügyvezető igazgatók, valamint a pénzügyi és az értékesítési vezető.
Az összevonás javaslata a tulajdonosok felől érkezett még tavaly, és mind az Europlakát, mind az Avenir körültekintően, hosszú időt hagyva készítette elő az új szervezeti egységet. Erre annál is inkább szükség volt, mert korábban a két cég inkább versenytársként viszonyult egymáshoz, együttműködéseik száma is csak a szükséges határokon belül mozgott. A szervezeti összevonás megvalósítása előtt sok-sok emberi, szervezeti, gazdasági tényezőt kellett összehangolni, az egyeztetéseket már idén kora tavasszal elkezdtük – mondta Sáfár Ferenc.
A jövővel, a fejlesztésekkel kapcsolatban az ügyvezetők elmondták, hogy a JC Decaux/APG a régiót egységként kezeli, az itt élő hozzávetőlegesen 200 millió fogyasztót egy célcsoportnak tekinti, ezért nehéz megmondani, hogy a tervezett 68 millió eurós beruházásokból pontosan mekkora rész fog realizálódni Magyarországon. Azonban biztos, hogy a befektetések ideje és összege nagymértékben függ az adott ország közterületét érintő szabályozási környezetétől – itthon sajnos még sok a bizonytalanság és a rendezetlenség –, illetve az adott cégek eredményeitől. Az Avenirből, az Europlakátból és a JC Decaux Neonlightból létrejött új „cégcsoport” most elsősorban piaci helyzetének konszolidálására, megerősítésére törekszik. Ennek legfőbb eszközét jelenleg a portfólió gazdagságában látják, azaz a kétféle óriásplakát-méretben, a különleges formátumokban, a prémium termékekben, a tartós világító eszközökben, az utcabútorokban stb. A három médiatulajdonos együttesen gyakorlatilag rendelkezik az outdoor szegmens teljes termékpalettájával. Az eltérő óriásplakát-szabványokra vonatkozóan Sáfár Ferenc tömören csak annyit mondott, hogy véleményük szerint a keresletet mindig a kínálat határozza meg. Sopronyi János, az M Csoport ügyvezető igazgatója is megerősítette, hogy az eltérő szabványok tulajdonlásában a létrejött cégcsoport számára igen kedvező lehetőségek rejlenek.
Listaáras reklámköltés a közterületi piacon | |
![]() | |
Médiatulajdonos |
Összesen |
![]() | |
Multireklám |
3 570 567 |
![]() | |
Europlakát |
1 724 408 |
![]() | |
Akzent Media |
1 548 976 |
![]() | |
Outdoor |
1 408 669 |
![]() | |
Pontreklám |
1 176 289 |
![]() | |
Intermédia |
992 116 |
![]() | |
Avenir |
939 368 |
![]() | |
Qib Média |
359 835 |
![]() | |
Multi City Light |
342 626 |
![]() | |
Kroc Média |
215 499 |
![]() | |
Euro City-light |
140 458 |
![]() | |
M.O.A./Eurobacklight |
98 814 |
![]() | |
Magnum Media |
98 740 |
![]() | |
Free Reklám |
47 949 |
![]() | |
Train Helyi Busz |
31 760 |
![]() | |
Akzent - City Light |
12 647 |
![]() | |
Train Villamos |
9 536 |
![]() | |
Pont City Light |
2 116 |
![]() | |
Totál közterület |
12 720 373 |
![]() | |
Megjegyzés: Vizsgált időszak: 2002. jan.–aug. | |
![]() | |
Forrás: Mediagnozis | |
![]() |
A koncentráció
A JC Decaux érdekeltségeinket egyesülésében is megnyilvánuló koncentrációs folyamatokból, a számos előny ellenére, jelen esetben igen komoly hátránya is származhat a magyar közterületi piacnak. A JC Decaux sokak szerint agresszív befektető, ezért többen nagy esélyét látják annak, hogy jelentősebb invesztíciók mellett felborulhat a piaci egyensúly, és a francia médiaóriás domináns, egyeduralkodó szerepbe kerül, ellehetetlenítve ezzel a többiek érvényesülését, illetve a kiegyensúlyozott versenyhelyzet fenntarthatóságát. Sopronyi János alapvetően egy kétpólusú piac kialakulására számít, egyik oldalon a Decaux érdekeltségek, a másikon pedig a Multireklám és maximum további egy-két kisebb cég jelenlétéve.
Ugyanakkor az Avenir és az Europlakát összevonása szakértői értékelések szerint a piac egészére nézve inkább pozitívumokat jelent. A piaci koncentráció az erőforrások és a bevételek koncentrálódását, a működés racionalizálódását hozza, ami jelentősen segíti a szegmens minőségi fejlődését. Igaz, hogy így a verseny erősödik, a kisebb cégek nehezebb helyzetbe kerülnek, de a megmaradó két-három domináns médiatulajdonos jóval nagyobb összegeket tudna fejlesztésekre és innovációra fordítani, ami hosszú távon a közterület presztízsét is emelhetné. A jelenlegi sokszereplős piacon ugyanis az egyes cégeknek nincsenek megfelelő anyagi erőforrásaik a jelentősebb volumenű fejlődés finanszírozásához. Németh Zoltán, az Akzent Média kereskedelmi igazgatója szerint az árak szempontjából is stabilabbá válna a piac. Sőt Sopronyi János, az M Csoport ügyvezető igazgatója elmondta, hogy mód nyílna a jelenleg irreálisan magas kedvezménysávok korrekciójára is. Ez azért igen fontos, mert így további összegekkel bővülhetne a minőségi fejlesztésekre szánt keret.
Boda János véleménye szerint a cégek számának esetleges csökkenése mellett Magyarországon az eszközállományok tisztulására is nagy szükség lenne, a jelenlegi körülbelül 27 ezerről akár 20 ezerre is csökkenhetne a táblák száma. Ez is előmozdítaná a minőségi javulást, aminek köszönhetően hoszszabb távon a közterületi eszközök értéke is végre helyére kerülne, ami közvetetten szintén a magas kedvezménysávok mérséklődését eredményezné
A fenti szempontoknak megfelelően tehát az Avenir és az Europlakát összevonását a többi médiatulajdonos nem tekinti egyértelműen negatív fejleménynek. Igaz, a verseny erősödik, a kisebb cégek nehezebb helyzetbe kerülnek, de hosszú távon a szegmens egészét nézve a változás előnyösen befolyásolja a közterületi piac jövőjét. Főleg, hogy Hetényi Szabolcs, a PPI Budapest egyik ügyvezető igazgatója szerint itthon a médiacégek eszközállománya még nem érte el azt a kritikus méretet, amely lehetővé tenné egy-egy nagyobb kampány minőségi megtervezését és lebonyolítását egyetlen tulajdonosnál. Vagyis a közvetlen verseny továbbra is az eszközök, és csak közvetetten a cégek között zajlik. Ma még ritka, hogy egy adott közterületi kommunikáció médiaelvárásait egyetlen cég eszközállománya ki tudná elégíteni.
Ügynökségi szempontok
A médiatulajdonosokhoz képest az optimalizáló cégek és a médiaügynökségek számára a közterület koncentrációja jóval kisebb jelentőséggel bír. Simon Zsolt, a Mediaedge:CIA ügyvezető igazgatója leginkább a vásárlásnál alkalmazható mennyiségi kedvezmények megnövekedésére számít, hiszen kisszámú szereplő esetén a kampányok során használt eszközállomány kevesebb kézben összpontosul. A médiatervezésben bekövetkező változások pedig már inkább az optimalizáló cégeket érintik, mivel az adott kampányhoz kiválasztott reklámhordozók összességét csomagban értékesítik a médiaügynökségeknek.
Hetényi Szabolcs elmondta, hogy az optimalizálást tekintve a piac koncentrációjával a feladatok egyáltalán nem egyszerűsödnek, ugyanis a tervezés nem cégekre, hanem konkrét helyszínekre, felületekre bontva valósul meg, és a legritkább esetben történik médiatulajdonos szerinti szelekció. A PPI-nál egy cég eszközállományán megvalósuló kampányból eredő mennyiségi kedvezmények nem olyan mértékűek, hogy érdemes lenne miattuk csökkenteni a minőségi elvárásokat. A cégek száma tehát hiába csökken, az eszközök száma és sokfélesége megmarad, így a válogatás továbbra is ugyanolyan öszszetett munkát igényel, mint a jelenlegi viszonyok között. Ez egyben azt is jelenti, hogy az optimalizáló cégek fontos szerepüket továbbra is megőrizve, hídszerepet töltenek be a hirdető és a médiatulajdonos. Egyedüliként a kapcsolattartás egyszerűsödik, hiszen kevesebb piaci szereplő esetén kevesebb emberrel kell egyeztetni.
Különböző táblaméretek
|
Az Avenir és az Europlakát összeolvadásának jelentőségét talán némileg csökkenti, hogy két médiatulajdonos eltérő szabványú – az előbbi francia, míg az utóbbi osztrák típusú – táblaállománnyal rendelkezik. A különböző méretezés azért fontos szempont, mert a kreatív anyagok tervezésénél és gyártásánál ez többletköltséget és pluszfeladatot jelent, hiszen kétféle formátumra kell tervezni, kivitelezni a hirdetéseket. A hazai gyakorlat éppen ezért, illetve árcentrikussága miatt méretre tervez, a kevert kampányok nem jellemzőek. Sőt Simon Zsolt, a Mediaedge:CIA ügyvezető igazgatója szerint a formátumok kombinálása még akkor sem valósulna meg, ha a médiatulajdonos átvállalná a gyártási többletköltségeket. Sáfár Ferenc, az Avenir ügyvezető igazgatója elmondta, hogy megfelelő nagyságú megrendelés esetén a cég magára vállalja a produkciós többletköltségeket. |
Soha Krisztián