Tévés vetélkedő
Országos televíziócsatornák új műsorai
2003-05-01
A három országos televíziós csatorna egyaránt új programokkal, de eltérő stratégiával vágott neki a tavaszi szezonnak. Az alábbiakban az új műsorok közül elemzünk néhányat, objektív mutatók és szubjektív szempontok alapján.
A három országos televíziós csatorna egyaránt új programokkal, de eltérő stratégiával vágott neki a tavaszi szezonnak. Az alábbiakban az új műsorok közül elemzünk néhányat, objektív mutatók és szubjektív szempontok alapján.
Micukó
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: Flashback A tv2 régi és hosszú távon a márkaépítés szempontjából igencsak veszélyes honi televíziós hagyományt folytat, amikor sztárjait hozzájuk nem illő szerepbe helyezi. Igaz ez annak ellenére, hogy Stahl Judit Micukóként ügyesen játsza a magyar hírességekről forgató japán riporternő szerepét szerda esténként. A dialógusok elviselhető arányban viccesek, a műsor egészében szórakoztató. A probléma mindössze annyi, hogy csak egy, maximum két adáson át. Egy-egy este során két-három, fonalát tekintve ugyan eltérő, de mégis ugyanarra az egy poénra épülő interjút láthatunk; a hatodik beszélgetés után – legyen Stahl Judit bármilyen ügyes is – az ötlet kifullad. A Micukó, bár eredetinek még a hazai médiapiacon sem mondható (pl. Kész Átverés Show), kétségtelenül profi módon és ízléssel kivitelezett produkció, egy egész műsorsorozathoz azonban önmagában kevésnek tűnik. Talán érdemes lett volna azon elgondolkodni, hogy az ötletet egy összetettebb show-műsor visszatérő gegjeként használják fel.
|
Szulák Andrea Show
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: PrimeTime A tv2 szerda esténként a Micukó sztárátverése után sem hagy fel a hírességekre épített programmal, csak szűkíti a kört: Szulák Andrea beszélgetős műsorán a csatorna más műsoraiból ismert arcaira osztja a főszerepet. A produkciót nem is titkoltan a Fábry Show konkurenciájának szánják, Szulák időről időre utal a köztük lévő „versenyre”. A Szulák Andrea Show sajnos arra a tévhitre építkezik, hogy a nézőket hosszú távon érdekli az a tény, hogy bizony kedvenceiknek is vannak érzelmi és élettani funkciói. A „sztár is ember” tematika önmagában kevés a nézettséghez, amit valószínűleg a készítők is éreznek, ezért próbálják a műsort viccesnek szánt, ám eddig inkább alpárira sikeredett, a stand-up comedy formai szabályaira halványan emlékeztető tartalmakkal feldobni. A probléma az, hogy Szulák Andrea nem képes hitelesen és szellemesen előadni a szájába adott mondatokat. Az Activityt általában ügyesen irányító műsorvezetőnő a tv2 HR-politikájának újabb áldozata: a csatornánál láthatóan máig nem voltak képesek megtanulni, mit kezdjenek az általuk épített sztárokkal, hogyan adjanak ívet karrierjüknek. A Szulák-Show ebben a tekintetben állatorvosi ló: a szakmai perspektíva hiánya egyszerre figyelhető meg a stúdióvendégek nagy részén és magán a műsorvezetőn. A műsor valószínű végső kifulladását azonban vélhetően nem Szulák személye, hanem a meglehetősen szűkösre szabott hazai sztárvilág okozza majd, főleg, ha a csatorna ragaszkodik a belterjességhez. Amennyiben viszont nem teszi, akkor saját másik új produkciójának, a Magánszámnak az esélyeit rontja, az ugyanis – amúgy szintén Fábry Sándor mintáját követve – a hírességek jóval szélesebb köréből meríti vendégeit.
|
Magánszám
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: Filmimpex Míg Szulák Andrea a csatorna saját sztárjait építgeti, addig a Magánszámot vezető Hajós András leginkább a hazai underground kultúra figuráit próbálja bevezetni a fogyasztói kultúra csarnokába. Úgy tűnik, a tv2 tudatosan követi ezt az irányt: a család egykori televízióján válhatott sztárrá például az énekes-zenész Hajóshoz hasonló kulturális közegből érkező Till Attila vagy Szabó Győző. Míg azonban Tilla elfogadta a szerepét és gőzerővel tanulja a kereskedelmi tévézés szabályait, Hajós műsora – legalábbis az első két adás tapasztalata alapján – sajnos egyetlen gondolatra épül, nevezetesen arra, hogy a műsorvezető valójában kívülálló, aki nem ért ahhoz, amit csinál. Az ebből fakadó helyzetek elsőre még viccesek, mikor azonban a műsorvezető három egymás után következő riportalanyával szemben ül kukán, az amúgy a Fábry-Show és Vámos Miklós egykori Lehetetlenjének díszletei által ihletett stúdióban, az már nem szórakoztató. Hajós nem minden pillanatban tud mit kezdeni önmagával sem: nem csak a párbeszédek, a műsor másik építőelemének szánt monológok sem igazán működnek egyelőre, bár ezek a részek lényegesen erősebbek a dialógusoknál. Az egy-egy jobban sikerült mondatból látszik, hogy Hajós nem tehetségtelen előadó, akiben megvan a képesség arra is, hogy megtalálja saját hangját, és kilépve a félhülye kívülálló szerepéből, érdemi beszélgetéseket folytasson amúgy izgalmas vendégeivel. Kicsit úgy tűnik, mintha szerepét mindössze anynyinak érezné, hogy megmutassa a kereskedelmi csatornán, van azon túl is világ. Bármilyen furcsa, a nézők ezt tudják. Ha már leülnek nézni a műsort, ennél többre is vágynak. Reméljük, a kereskedelmi csatorna illetékeseinek lesz türelme kivárni a fejlődést, és a közönség idővel meg is kapja, amit szeretne.
|
Hoztam egy milliót
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: TV Pictures Friderikusz Sándor producerként egykori mesterét, Vitray Tamást hozta vissza hetente háromszor a főműsoridő elején a közszolgálati televízió képernyőjére, egy már első ránézésre is a korok és stílusok összekeveredésének csapdájába esett műsorban. A Hoztam egy milliót a hetvenes, nyolcvanas évek „klasszikus” televíziózásának megidézésére tett nyilvánvaló próbálkozás. Igaz ez annak ellenére is, hogy Friderikusz láthatóan – a tőle megszokott módon – nem a kameratechnikán és a produkciót gyártó szakembergárdán akart spórolni. A vetélkedőműsor ennek ellenére minden korábbinál szemléletesebben bizonyítja, milyen hihetetlen változások játszódtak le az elmúlt évtizedben a honi televíziós kultúrában. Vitray Tamás kétségtelenül a magyar televíziózás egyik legnagyobb alakja, hitelessége hosszú évtizedeken keresztül méltán volt megkérdőjelezhetetlen sportriporterként éppúgy, mint korai showmanként. Éppen ezért megdöbbentő, mennyire más az általa fémjelzett stílust ma látni a képernyőn, mint egy évtizeddel ezelőtt. A Hoztam egy milliót hozza az egykori Vitrayt, ez azonban a kereskedelmi tévékhez szokott szemnek nem elég gyors, nem elég mozgalmas; a műsor döcögős, a legizgalmasabbnak szánt gyors „párbajszerű” zárórésznél pedig túlbonyolított. Pedig nem kellene így lennie: a képek rendben vannak, a vágással sincs baj, a ritmus mégsem megfelelő. A hirdetők számára fontos célcsoportok egyre nagyobb része számára a képernyőtől évek óta távol lévő Vitray nem „A” Vitray, hanem egy ismeretlen, vagy csak szüleik elbeszéléséből ismert műsorvezető, egy, a szüleik (vélt!) ízlése szerint berendezett stúdióban. Pedig nem Vitrayval van a gond, ő műsorvezető társával együtt jól végzi el a rábízott feladatot. Mindketten felkészültek, ha kell, együtérzőek, helyenként kifejezetten szellemesek. A baj az, hogy a Hoztam egy milliót fából próbál vaskarikát csinálni: kereskedelmi televíziós műsortípus készül, közszolgálati tempóban.
|
Repülj most!
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: TV Pictures Az ötlet jó, de a gyakorlatban hamar unalmassá válik. Ahhoz, hogy a műsor adásról adásra izgalmas legyen, olyan riporterekre volna szükség, akik a feladatot nem pusztán sportversenynek tekintik. A különleges szituáció lehetővé tenné, hogy rövid idő alatt sokat megtudjunk azokról az emberekről, akik rávehetők arra, hogy munkahelyi, családi és egyéb konfliktusokat vállalva váratlanul elmenjenek egy nyolcezer kilométerre lévő szigetre. A ziccer azonban kihasználatlan marad.
|
Prézli
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Csatorna: MTV1 Időpont: péntek 19.00 – 19.25 Producer: Balogh Zoltán A péntek este a főműsoridő előtti sávban jelentkező Prézli című vetélkedőben a közszolgálati csatorna furcsa műfaji mixet hozott létre. A műsor a kandi kamerás és a celebrity show-k jellemzőit vegyíti a két játékos „párbajára” épülő vetélkedőtípussal. A végeredmény sajnos nem sikerült túlzottan izgalmasra. Az első részben a jövendő játékosokat láthatjuk, amint valamilyen váratlan helyzetben interakcióba kerülnek egy-egy híres emberrel. A következő forduló a stúdióban zajlik: a kereskedelmi rádiósan jellegtelen Gáspár András műsorvezető arról faggatja a már majdnem játékossá vált civileket, milyen is volt az előbb látott szituáció a híres emberrel. Általában kiderül, hogy váratlan, de kellemes. Ezután a játékosok kérdéseket kapnak, amelyek a felidézett szituációhoz kapcsolódnak. A harmadik részben bejön a híres ember, néhány teljesen általános kérdés erejéig őt faggatják, majd ő kérdez a szituációról. A válaszok ellenőrzésére ismét visszatérünk a kandi kamerás képekhez. A Prézli nagyon jó példa arra, milyen veszélyeket rejt, ha egy közszolgálati televízió kereskedelmi jellegű műsort próbál csinálni az ehhez szükséges megfelelő technikai, anyagi és legitimációs háttér nélkül. Az eredmény se nem közszolgálati, se nem kereskedelmi, egyszerűen érdektelen.
|
IQ-teszt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyártó: IKO Production – RTL Klub Az élő adás kihívások elé állította az ehhez nem igazán szokott műsorvezetőket. Vágó István és Marsi Anikó a szokásosnál görcsösebben, de végeredményben néhány apróbb bakival megúszta az estét. Az IQ-teszt mindent egybevéve kellemes sziget volt a kereskedelmi csatornákon megszokott igénytelen szórakoztatás tengerében. Egy ilyen átfogó kommunikációs kampánnyal előkészített, költséges produkció elsődleges stratégiai célja a hosszabb távú imázsépítés lehet. Az RTL Klub már deklaráltan is a valóságshow-k utáni időkre készül. Ha az IQ-teszt lenne az alap, a korábbinál kicsit nívósabb kereskedelmi televíziókhoz jutnánk.
|
Dencs Gábor