hirdetés
hirdetés

Tippek

2001-05-31
Nagykorúak, ivarérettek, választóképesek. Ezek volnánk mi. Megannyi homo sapiens. Mindegyikünknek alanyi joga, hogy már a benevezéskor úgy alapozza meg nyerési esélyét az Aranypengén, ahogyan neki tetszik. Ez, mondhatni, magánügy. Mégis. Én azért csak belekotyognék ebbe, sértésnek ne vegye senki.
Kaszás GyörgyVan a birtokomban valami, amit az idei Aranypengén nyertem. A tapasztalat. A nevezésekkel kapcsolatos tapasztalat. Amit ezennel szíves felhasználásra átadok neked is.

Mert egyértelműen bebizonyosodott számomra, hogy a szabályszerű nevezés nem minden. Ha nem szánsz kellő időt nevezéseid mikéntjének, hogyanjának alapos átgondolására, akkor akár fel is ajánlhatnád a nevezési díjadat egy szegény, nincstelen politikus megsegítésére.

Mielőtt kitöltöd a nevezési lapot, tudnod kell, hogy kampánykategóriában például nem nyerhet olyan sorozat, amelynek csak az egyik darabja kiemelkedően kreatív, a többi viszont már születésekor is csak utánlövésnek számított az egyetlen épkézláb ötlet mellett. Amellyel azonban egyediben komoly esélyed lenne.

Nem nyer kampánykategóriában olyan „szet” sem, amelynek darabjaiban csak az arcok vagy a tárgyak változnak, a szöveg, a layout és minden lényeges elem tökéletesen azonos. Ahol a kampány darabjai kvázi duplikátnak, triplikátnak tekinthetők, és amelyekben semmiféle igazi alkotói teljesítmény nem érhető tetten.

Komplexkampány-kategóriában nincs esélyed olyan munkákkal, ahol az egységesség nyomára a zsűri még Sherlock Holmes segítségével se bukkanhatna rá. Ahol más a termék a filmen, más a termék és a koncepció a printben és a POS-ben. Ha ezek mindegyikét egyenként briliánsnak ítéled, akkor nevezd be őket egyedileg, különféle kategóriákba! Magasabb lesz a nevezési díj, de az esélyed is megnő.

Ugyanazon munka többfajta printen benyújtva megfelel ugyan a komplexkampány-kategória kiírási szabályainak, de semmi köze nincs a kreatívkampány-elvárásokhoz. Az ilyenből egyet nevezz be egyediben!

Tudnod kell azt is, hogy hiába kívánsz egy kampányod darabjaival az egyedi kategóriában minden létező díjat elnyerni. Ebben az esetben a „szétnevezés” koncepciója nem működik azon egyszerű oknál fogva, hogy egyetlen kiváló reklámot könnyebb kreálni, mint egy teljes sorozatot. És mert a világ még nem pipált olyan kampányt, amelynek minden darabja tökéletesen azonos színvonalú volt, tuti, hogy egyediben több színvonalasabb pályázat is lesz, mint a kampányod második, harmadik darabja. Egyedibe tehát egyedit nevezz!

Kreatív versenyen nem nyer olyan mű sem, amely semmiféle eredetiséget, gondolkodást nem sugall, csupán megvan mindene: fősor, illusztráció, szövegtest, szlogen, embléma. Az ilyen egyszerű hirdetmény nem nyerhet, mert nincs megkülönböztető/azonosító kreatív ereje. Ezzel a nevezéssel csak a versenybüdzsét növeled (ami egyébként a rendezőség szerint bizonyára nagyon is dicséretes dolog tőled).

Aranypengét nem nyerhetsz fesztiválverzióval. Kis ország vagyunk. Ha csak a reklámod címét említed meg a zsűritagoknak, máris részletekbe menően felidéződik bennük az, amit a médiában láttak tőled. Ha azután a versenyen szembetalálkoznak egy felokosított változattal, amelyről leberhelted a sok-sok szöveget, s amelyen lekicsinyítetted a termékképet és az emblémát, már tudják, hogy nevezésed nem felel meg a kiírásnak, mely szerint csakis megjelent művel pályázhatsz. Változatlan formában küldd be tehát a munkáidat, a többiek is azt teszik!

Online kategóriában nem számít kreatív teljesítménynek a legújabb technikai megoldások puszta használata, mint ahogyan az sem, ha egy benevezett site felépítése okos, logikus. Ezek előfeltételek. Csak a klasszikus értelemben vett kreatív, alkotói teljesítmény kerül díjazásra.

Összegezve hát: nevezz be jövőre is! És találd meg minden munkádnak a legmegfelelőbb kategóriát úgy, hogy a 2002. évi Aranypengén se csak nevező, hanem számláló is légy. A frissen nyert díjait számláló, elégedett kreatív.

Kaszás György

hirdetés
hirdetés