hirdetés
hirdetés
hirdetés

Több mint a gyanú árnyéka

A piacon működő, bizalmon alapuló megbízási rendszer az állami szférában nem működhet: egy állami szerv nem teheti azt meg, hogy következő kampányát is a régi ügynökségével készíttesse el. A MAKSZ közleménye szerint azonban az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottsága mégis megtette. A rendőrség tagadja a vádat.
hirdetés
A magánszférában bevett gyakorlat, hogy egy megbízó nem ír ki külön tendert egy új kampány kidolgozására, hanem a már meglévő ügynökségével készítteti el az anyagot. Egy állami cég azonban nem csinálhat ilyet: az állami szférában minden egyes 10 millió forint feletti megbízást a közbeszerzési törvény szerint tendereztetni kell.

Előfordulhat, hogy egy állami szerv számára bizonyos szempontok alapján az a legjobb megoldás, ha az előző tendert megnyert ügynökségét kéri fel újra a munkára. Ilyen esetben az állami cég kiírhat egy meghívásos pályázatot, amelyre meginvitálhatja az adott ügynökséget, az összes versenyző közül kiválaszthatja azt, majd kommunikálja, hogy miért döntött a konkrét cég mellett (így történt ez például a Miniszterelnöki Hivatal [MeH] és a Leo Burnett reklámügynökség második szerződése esetében). Az állami cég ugyanakkor egy másik utat is választhat: nem nagy dobra verve kiírhat egy nyílt pályázatot olyan szempontokkal, amelyeknek csak egyetlen cég tud megfelelni – az, amelyikkel dolgozni szokott.

Veszélyes kanyar
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Országos Baleset-megelőzési Bizottsága (OBB) július 21-ei tenderét követően úgy tűnhetett, hogy a TCR-pályázat iránt mérsékelt volt az ügynökségek érdeklődése.

A reklámszakmában ismeretlen, Videopress nevű cégen kívül senki nem jelentkezett az egyszerű ajánlattételi megbízásra, amelyen 10 millió forint volt a tét.

A Videopress egyedüli pályázóként meg is nyerte a tendert augusztusban. Ekkor még Kiss Csaba, az ORFK OBB titkára a Kreatív Online-nak úgy nyilatkozott, hogy a jelentkezők elmaradása minden bizonnyal a megbízás csekély büdzséjének következménye. Pedig – mint elmondta – a kiírás után több ügynökség is érdeklődött, viszont pályázati anyagot csak a Videopress adott be, amely már több alkalommal is dolgozott az ORFK baleset-megelőzési kampányain.

Szövetségi reakciók
A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) állásfoglalást adott ki, miután az ORFK OBB kihirdette, hogy a Videopress a nyertes. A MAKSZ lényegében véve az iránti felháborodásának adott hangot, hogy az ORFK OBB teljesíthetetlen feltételekkel, konkrét ügynökségre írta ki a tendert, lehetetlenné téve, hogy más reklámcégek is jelentkezzenek.

Az ORFK OBB illetékese ezt tagadta. Kiss Csaba a MAKSZ közleményére reagálva úgy nyilatkozott: „mi lettünk volna a legboldogabbak, ha több ügynökség is jelentkezik”.

Ő egyébként két-három olyan cégről tud még, amely megfelelt volna a kiírásnak, példaként a Média A Jövőért! Alapítványt említette. Hámori Gyöngyi, az alapítvány kuratóriumi tagja elmondta, hogy valóban megfelelnek a pályázat alkalmassági feltételeinek, de más munkáik miatt nem volt idejük felkészülni a tenderre.

Kiss Csaba szerint a tender kemény feltételei mögött tehát nem az eddigi ügynökség, a Videopress állt. Mivel a közbeszerzési törvény ebben a tekintetben megváltozni nem fog, a jövőben is tendert kell majd kiírni akkor is, ha egy állami megbízó meg van elégedve a korábbi ügynökségével. Ha a racionalitás azonban valamiért mégis azt kívánja, hogy az ügyfél megtartsa régi ügynökségét, megfelelő kommunikációval elkerülhető a mutyizás látszata.

Az nem újdonság, hogy az ORFK OBB szeret a Videopress-szel dolgoztatni. Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára elmondta, hogy korábban az OBB kezdeményezett kapcsolatot az MRSZ-szel, egy konkrét briefing átfogalmazása is szóba került, ám az MRSZ nem vett részt a briefing átdolgozásában, amelyről kiderült, hogy egy meglévő ügynökség számára készült.

Márpedig közbeszerzési pályázatot mindig ki kell írnia az állami cégnek, ha a megbízás összege a jogszabályban meghatározott érték föltött – ami jelenleg 10 millió forint – van, hiszen épp az a folyamat lényege, hogy az állami pénzeket kontrollálva költsék el. „Az elbírálásnak több szempont alapján kell lezajlania, és az csak egy szempont – és nem is a leglényegesebb – a sok közül, hogy a cégnek a megbízótól referenciái vannak. A közbeszerzések célja éppen az állami pénzek fölötti őrködés, ezért nem lehet, hogy egy cég ismeretségi alapon adjon bárkinek munkát. A jogszabályoknak nem az a céljuk, hogy ki lehessen kerülni őket” – mondta Sarkady Ildikó, az MRSZ Jogi Bizottságának elnöke.

A MAKSZ állásfoglalása a tenderről

„Az ORFK tájékoztatása szerint a reklámügynökségek a csekély megbízási összeg miatt nem indultak az OBB által, a tanévkezdeti gyermekbalesetek megelőzése témában meghirdetett, nyílt tenderen. Az információ szerint egyedül a tender győztese, a Videopress adott be pályázati anyagot.

A MAKSZ ezúton tájékoztatja a nyilvánosságot, hogy a valódi okok nem a büdzsé nagyságában keresendők, hanem a kiíró által kikötött pénzügyi és szakmai alkalmasságot tartalmazó kikötésekben.
Ezek fényében csak olyan ügynökségek vehettek részt a pályázaton, amelyek az elmúlt két évben három darab, egyenként legalább nettó ötmillió forint értékű, a közlekedésbiztonság javítására irányuló TCR kampány készítésére szóló megbízást tudnak felmutatni.
A szövetség álláspontja szerint a fentiekben részletezett kritériumok indokolatlanul megszorítóak, túlzottan konkrétak, továbbá kizárnak majdnem minden szakértő ügynökséget a pályázaton való részvételből.

A MAKSZ a továbbiakban is arra törekszik, hogy a közbeszerzési tendert kiírókat szakmai tanácsaival segítse – a pályázatok kiírásától azok értékeléséig. Mind a megbízók, mind az ügynökségek érdekében bízunk benne, hogy már a közeli jövőben csökken az olyan esetek száma, amelyek kiírásában nyilvánvalóan teljesíthetetlen (például konkrét ügynökségre kiírt) feltételeket fogalmaztak meg.”

A tender tárgya

Az ORFK OBB tenderén nyertes pályázónak a gyerekbalesetek megelőzésére kellett hirdetést kitalálnia. A kampány apropója az volt, hogy az őszi és a téli hónapokban négyszer-ötször több közlekedési baleset történik mint a tavaszi és a nyári időszakban, valószínűleg a rosszabb látási viszonyok miatt.

A kampány szeptember elején kezdődött, többféle kommunikációból állt, és nem minden részét készítette a Videopress: az OBB mellett az Oktatási Minisztérium (OM), a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM), a Global Road Safety Partnership (GRSP, Partnerség
a közlekedésbiztonságban) nevű szövetség és a Renault Hungária is részt vett részt benne, egyes akciókat a cégek/szervezetek házon belül intéztek.

A kampány során minden első osztályos tanulónak fényvisszaverő karszalagot adtak ajándékba. A „Játssz, hogy látszódj!” elnevezésű kezdeményezés keretében a Renault egy közlekedésbiztonsági weboldalt is létrehozott, amely hasznos tudnivalókat és játékokat tartalmaz. Az oldalt a Kirowski készítette. A Michelin Hungária segítségével az ORFK 3500 figyelmeztető táblát is kihelyezett az iskolák közelében, valamint a biztonságos közlekedéssel kapcsolatos kiadványokat (üzenőfüzet, matrica, órarend, „Sulizsaru” füzet és pedagógiai napló) jelentetett meg. Ezenkívül, a szeptemberi iskolakezdéssel együtt elkezdtek futni azok a televíziós és rádiós szpotok, amelyeket a feladatokra kiírt közbeszerzési eljárás győztese, a Videopress készített.

A kampány honlapja a Kirowski munkája

Részlet az ORFK OBB pályázati kiírásából

„Tárgy: tanévkezdési gyermekbalesetek megelőzése érdekében társadalmi célú kommunikációs kampány lebonyolítása (közérdekű közleményhez szükséges műsorszámok [sajtótermékek] elkészítése és közzététele).” „A pénzügyi és gazdasági alkalmasságot kizáró tényezők: Az ajánlattevő nem csatolt az ajánlathoz közlekedésbiztonság javítására irányuló társadalmi célú kommunikációs kampány lebonyolítására vonatkozóan legalább három darab, külön-külön legalább nettó ötmillió forint értékű, a referenciaismertetésben nevesített megrendelőktől származó renferencialevelet (referenciaigazolást), amelyben a megrendelő kedvezően nyilatkozik a szerződés teljesítéséről.”

„A szerződés szerinti mennyiség: […], minimum egy darab szlogen, minimum egy darab óriásplakátterv kihelyezési mennyiség és helyszín megadásával, minimum egy darab filmszinopszis (20-25 mp), minimum egy darab rádióreklám szövegterve (20-25 mp), médiamix.”

Forrás: Közbeszerzési Értesítő, X. évfolyam 83. szám, 2004. július 21.

A MEH és a Leo Burnett

A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) közbeszerzési eljárást indított az év második felében futó kormányzati kommunikációs kampányok lebonyolítására, de a tenderre csak a feladatot eddig is ellátó ügynökséget hívta meg. A pályázat egyetlen résztvevőjeként és győzteseként a Leo Burnett Budapest dolgozhat a MeH kampányain. Az újabb feladat 250 millió forintot jelentett az ügynökségnek. A tárca akkor úgy nyilatkozott, hogy azért csak a Leo Burnettet hívta meg a tenderre, mert az ügynökségnél az Európa Terv kampánnyal kapcsolatos vizuális és kreatív elemek már kiforrottak, így egy újabb partner bevonása nagy időveszteséget és pluszköltségeket eredményezett volna.

MeH/Leo Burnett: Európa Terv kampány

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés