hirdetés
hirdetés

Túl a műholdas zeneszolgáltatáson

1999-03-31
Kezdetben volt a műholdról sugárzott zene szolgáltatása, amely nagy segítséget jelentett, többek között a vásárlást kellemesebbé tevő audiokörnyezet megteremtésének megoldásában. Ma már a zeneszolgáltatáson túl hirdetési lehetőségeket és kiegészítő szolgáltatásokat is kínálnak ezen a csatornán, amely ezáltal már-már kommunikációs eszközzé, médiummá lépett elő.
Azzal a szakemberek és a fogyasztók is egyetértenek, hogy egy üzletben, bevásárlóközpontban, szállodai térben jobban érzi magát a vendég, ha zene szól, ezért a tulajdonosok is törekszenek arra, hogy a hangosítórendszeren keresztül zenét sugározva „szórakoztassák” a vendégeket. Ennek a saját lemezekkel vagy rádiócsatornák kihangosításával történő megoldása nagy odafigyelést igényel, valamint az utóbbi, rádiós megoldás annak veszélyét is magában rejti, hogy a kereskedelmi egységben megszólaló rádió közvetíti a konkurencia hirdetését is.

A műholdas zeneszolgáltatás lényege, hogy egy központi stúdióból sugárzott, hozzáértő szakemberek által szerkesztett, óriási mennyiségű zenei anyagból válogatott, különböző zenei programmá szerkesztett műsorok közül kérhető a hangulati aláfestés.

Az elmúlt években közel 500 üzletegység kapcsolódott a szolgáltatáshoz.

A megrendelő természetesen havi vagy éves díjat fizet a szolgáltatásért, amely nem csak zenét sugároz, hanem a megrendelő hirdetéseit is közvetítheti. Ez egyes üzleteknél talán meglepően hangzik, hiszen egyszerűbbnek tűnik lekeverni a zenét és egy házi erősítővel, magnetofonnal hozzáilleszteni a saját reklámokat, de egy üzlethálózat esetében már kényelmesebb és valószínűleg hatékonyabb megoldást kínál a rendszer. A szépséghibája csupán annyi, hogy a saját üzletekben való megjelenésért is fizetnie kell a megrendelőnek, amely hirdetési díj ugyan kedvezményes ezen szolgáltatás esetén – de mégis költséget jelent. Ugyanakkor az üzlethálózat minden egységében egy időben, garantáltan elhangzik a hirdetés, akcióra való felhívás vagy a záróra előtti elköszönés.

Az elmúlt években közel 500 üzletegység kapcsolódott a szolgáltatáshoz, amelyen keresztül többek között szállodai vendégekhez, töltőállomásokra érkezőkhöz vagy éppen bevásárlásukat intézőkhöz jut el a zene és a hirdetés. Így a rendszer a külső hirdetők megrendelése révén önálló médiummá vált és POS-ként is működik.

A hirdetni szándékozókat természetesen az érdekli, mikor, kihez jut el hirdetésük.

Lehet, hogy nem akarnak az egész rendszerben vagy egy áruházlánc teljes hálózatában megjelenni, sőt éppen csak azok a bevásárlóközpontok érdeklik őket, amelyekben üzletük van. Mivel a zeneszolgáltatás minden vevőegységének külön kódja van, ez is megoldható, és mindenki azokon a helyeken hirdethet, ahol szeretne. De kik hallhatják ott a hirdetéseket? Ennek pontos mérése a legösszetettebb feladat.

Természetesen nem lehet a televíziókhoz vagy rádiókhoz hasonló hallgatottsági felméréseket készíteni, de minden megrendelő ismeri a saját forgalmi adatait, a napi vásárlók, vendégek számát, azt, hogy mennyi időt töltenek a benzinkútnál vagy a bevásárlóközpontban. A nemek, illetve életkor szerinti összetételre is készültek felmérések, így behatárolható az egyes üzletekben elérhető célcsoportok köre.

A hirdetésnek természetesen ára van, amely bevételből az adott helyszínek, a szolgáltatás megrendelői is részesednek. Így a bevétel fedezheti a szolgáltatásért fizetett díjat.

A hirdetések hatása nehezen mérhető. A megkérdezéses vizsgálatokon túl csak akkor lehet konkrét eredményt megfogalmazni, ha csak ezen a csatornán hirdetnek valamit. Ez inkább a bevásárlóközpontok kisebb üzleteire jellemző, a nagyok multimédiás megjelenésük, átfogó médiamixük részeként tekintik ezt a hirdetési formát.

Az egyedi üzleteknek azt kell mérlegelniük, hogy az akciós termékek kiárusításához, a délelőtt jelen lévő kevesebb vásárló eléréséhez érdemes-e használniuk ezt az eszközt. Az egyik legintenzívebb használó, Garai Gabriella, a Szerencsejáték Rt. akcióit hirdető Fortuna Reklám csoportvezetője szerint az akciók népszerűsítésekor más eszközökkel együtt használt médium hatásfokát nem tudják külön mérni, de fontosnak tartották, hogy számukra kedvező lélektani pillanatban, a vásárlással foglalkozó, pénzt költő fogyasztók figyelmét a nyerési lehetőségek felé irányítsák, amit ezzel a speciális audio POS eszközzel tudtak legkézenfekvőbben megvalósítani.

Ez is mutatja, hogy a vásárlást befolyásoló eszközök tárháza egyelőre kimeríthetetlen, hiszen az itt elemzett csatorna lehetőségeivel is egyelőre csak ismerkedik a piac, annak ellenére, hogy a Muzak világcég partnereként az M csoporthoz tartozó SatelliteMedia már 1996 augusztusa óta foglalkozik műholdas zeneszolgáltatás menedzselésével Magyarországon.

Galambos Róbert

hirdetés
hirdetés