hirdetés
hirdetés

Vadásztőr és villámdetektor

2012-10-17

Az Internet Hungary első napjának délutánján két szekcióban is ugyanarról beszéltek, más megközelítésben: a pénzről. Az egyik teremben arról volt szó, hogyan lehet hatékonyabban költeni az ügyfelek büdzséjét, a másikban arról, hogyan növelhetőkek a médiacégek bevételei.

Az Internet Hungaryn tolongó hatalmas embertömeget az első nap délutánjától kezdve négy párhuzamos szekció várja. A Kreatív tudósítói, az online reklámok és a tartalomkészítésre fókuszáló szekciókat látogatta meg, mindkét terem zsúfolásig megtelt.

Célzás és találat

A reklámos oldalon az ismeretterjesztésé volt a főszerep. Elsőként egy esettanulmányt hallgathattunk meg, ami arról szólt, hogy az állam nem a piac mögött kullog, hanem lehet akár elöl is. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) idei, tavasz-nyári kampánya például erőteljesen épített az online médiára és az interaktivitásra - erről beszélt Tóth Orsolya, az IMG médiaügynökség ügyvezetője és Németh István, az IMG digitális részlegének vezetője.

Az előadók elsőként felsorolták, hogy az ügynökségükön kívül kik dolgoztak még a kampányon (Carnation, Ebola, HG360), majd rátértek a kiinduló helyzetre. Az NFÜ-nek korábban egy weboldala volt, ezen zajlott a szakmai és a lakosági kommunikáció is. Első lépésben ezt kellett szétválasztani. A szakmai oldalra a pályázók részére érdekes információk kerültek, a lakossági oldalnál pedig abból indultak ki, hogy az embereket általában az érdekli, milyen projektek futnak a közvetlen környezetükben.

A kampány májusban induló kommunikációs szakaszában is kiemelt szerepet kapott az online média, azon belül is a regionális online oldalak. "Korábban nem volt ilyen jellegű regionális célzású és médiumokat használó országos kampány Magyarországon" - mondta Tóth Orsolya.

A NFÜ kampányának kiemelt felülete volt a Facebook, ráadásul átgondolt módon. Az előadó szerint sok esetben azért kérnek közösségi médiás aktivitást a hirdetők, mert mostanában ez a szokás. Az NFÜ ezzel szemben alaposan átgondolta, mire kell neki ez a felület, majd erőforrást csoportosítottak mögé: az NFÜ-n belül négy ember havi váltásban fogalkozik a közösségi média kezelésével, naponta frissítik a Facebook-oldalt, a kampányhoz pedig játék is kapcsolódott. Az NFÜ idei kommunikációja sok eseménymarketing elemet tartalmazott, hogy közelebb hozzák és érthetővé tegyék az EU által finanszírozott projekteket. Ebbe a sorba illeszkedett a fesztiváltámogatás is, amivel a fiatal felnőtteket érte el az intézmény. (A Volt fesztiválról szóló tudósításunkat itt olvashatják, ebben részletesen írunk az NFÜ kampányának ott folyó részéről! - A szerk.)

Az online reklámos szekció egy másik előadása a bannerek világába kalauzolt. Fodor László, a Használautó.hu marketingvezetője arról beszélt, hogyan készítsünk hatékony promóciós bannert.

Hogyan készítsünk hatékony promóciós bannert?

Célzás, targetálás
Az internet lehetővé teszi, hogy a tartalmi környezetnek megfelelő üzenettel ellátott bannaereket helyezzünk el, ezt érdemes használni. Erre egy olyan példát mutatott be az előadó, amikor egy használt Peugeot 307-es hirdetése mellett, egy vadásztőr, egy új Peugeot, és egy Hyundai jelent meg.

Egy banner, egy üzenet
Minél többet zsúfolunk fel a bannerre annál kisebb a hatás.

Fehér alapszín kétszer olyan hatékony
A Használtautó.hu tapasztalati alapján azonos üzenet mellett a fehér háttér több kattintást eredményez, mint ugyanez feketében.

Nagy fotó jobban hat
A bannerek általában kicsit ezért érdemes egyszerű, de nagy képet elhelyezni benne.

Egyszerű, letisztult grafika jobb eredmény
Minél kevésbé kusza egy banner, annál jobb átkattintást produkál.

Minél nagyobb, annál hatékonyabb
Nagyon magas áttkattintási arányt lehet elérni a kapuhirdetésekkel, a felső bannerekkel és mindennel, ami hangsúlyos.

A mozgás csak ritkán jó
A Használatautó saját ereményeiből az látszik, hog a statikus bannerek 30 százalékkal jobb ereményt hoznak. Akkor van értelme a mozgásnak, ha a termék valódi mozgását mutatja meg.

A banner nem mozi
Semmiképp sem szabad hosszú idő alatt lefutó bannereket készíteni.

Tömörség
Rövidebb szöveg, másfélszeres eredmény. Növeli a kattintási arányt, ha valamilyen felszólítás van, de a "katt ide" helyett érdemes a banner üzenetéhez igazítani a felszólítást.

Kiégés
Banneren szereplő kreatív egy idő után kimerül, érdemes többféle kreatívot futtatni.

A bannerek témakörét Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője folytatta. Ő kizárólag a rich media megoldásokról beszélt. Előadását történeti áttekintéssel kezdte, az internet hajnalán készített bannereket mutatott, amelyek akkor még egészen kezdetleges eszközökkel, de elképesztő átkattintási aránnyal futottak. Az internetet szerinte 2009-ig a bannerizmus jellemezte, ami azt jelenti, hogy a portálokon sok hirdetés volt, jól elkülönítve a tartalomtól, szinte ketrecbe zárva küzdöttek a figyelemért.

2009-ben, az Avatar DVD megjelnésének kampányával beköszöntött a rich media korszaka, amely a jövőben az online reklámok fő iránya lesz. Ezek a hirdetések egyértelműen megmutatják magukat, egyeduralkodóak az oldalakon, majd háttérbe húzódnak. Jellemző elem a HD-videó, általában nagyon látványosak és megpróbálják szótakoztatni a felhasználókat.

Na de honnan lesz pénzünk?

A reklámossal párhuzamosan zajló médiaszekció a "Változó tartalmak, változó bevételek" - alcím alatt futott, és az előadók leginkább arra keresték a választ, hogyan tudnak a médiaválalaltok pénzt szerezni a jövőben. Anélkül, hogy előrerohannánk, annyit már most eléárulhatunk, hogy a bölcsek kövéhez nem jutottunk hozzá, ugyanakkor valószínű, hogy bölcsek köve nincs is, legfeljebb a bölcsek kis kavicsai, úgyhogy csalódni nem csalódtunk.

Ezekből a kavicsokból ugyanis azért néhányat megmutattak a délutáni szekció szereplői, bár igaz, hogy voltak köztük, többen is, akik úgy értették, az előadói felkérés céges bemutató megtartására vonatkozott. Az álatlunk látottak közül először a Szlovákiából érkezett Tomas Bella beszélt, aki a szlovák piacon meglehetősen sikeresen működő fizetőfalat működtető Piano Media tevékenységét mutatta be. Ahogy egy korábbi cikkünkben megírtuk, a Piano sikeresen fogta össze a legnagyobb szlovák online médiapiaci szereplőket, és az összefogás, úgy tűnik, azt eredményezte, hogy északi szomszédainknál az olvasók hajlandók pénzt adni az online tartalmakért. 

Az előadás után Marc Flamme, az Axel Springer (AS) digitiális vezetője lépett színpadra, akinek előadása nagyon ígéretesen hangzott, kár, hogy elég keveset tudtunk meg a cég terveiről. Mert az, hogy az AS hisz a digitális tartalomban és portálokat, apróhirdetés-szájtokat és affiliate marketing megoldásokat kínáló oldalakat fejleszt, a céges brossúra első oldaláról is kiderül, ennél többet viszont nem nagyon mondott.

Lényegesen izgalmasabb volt az őt követő cseh, Vojta Bednár mondanivalója. Bednár a rendkívül sikeres cseh Google-versenytárs, a Seznam sikerének okairól beszélt. A Seznamról tudni kell, hogy azon kevés cégek egyike, amely tényleg sikerrel veszi fel a versenyt a Google-lel, nem csak keresőszolgáltatása előzi meg az amerikei céget a cseh piacon, de levelezője és térképe is nagyon jó teljesít. Bednár szerint a sikernek két fő oka van, az egyik, hogy Csehországban elég régen hagyománya van az erős helyi online vállakozásoknak, van saját sikeres Amazonjuk(Mall.cz), Ebayük (Aukro.cz) és Grouponjuk (Slevomat.cz) is, emellett pedig általában is erős a cseh ipar és vállalkozási szellem (gondoljunk csak a Skodára).

Jót tesz a piacnak a versenyhelyzet

A másik ok, némileg furcsa módon, pont a Google: a verseny az amerikai céget arra kényszerítti, hogy az átlagosnál jobban koncentráljon arra a helyi piacra, például kétszer annyi emberük van, mint más ekkora országokban, ami viszont a Sezmanot is jobb teljesítményre ösztönzi. Mindebből pedig a fogyasztók és hirdetők is profitálnak, hiszen így mindkét cég igen magas szintű szolgálatatást kínál mindkét oldal számára.

Hogy egy hagyományos médiacég és egy ügynökség is tud a megszokottól teljesen eltérő módon gondolkozni, azt jól mutatta Mihók Attila Ringier-ügyvezető és Urbán Zsolt HD Group ügyvezető beszélgetése, amely során a Hiper.hu néven nyár elején indított webáruházat muatták be. A vállalkozás, aminek pár napja már hagyományos offline boltja is van, a két cég együttműködésével indult és jól mutatja, hogy lehet márka építésre használni egy jelentős elérést kínáló médiaportfoliót. Érdekes, hogy a Ringier nem tulajdonos a webes válalkozást működtető cégben, de a bevételből részesül - az csak feltételezhető, hogy ennek a modellnek a hátterében az áll, hogy így egyszerűbb lehetett beindítani az üzletet, mint egy közös vállakozásként, Mihók azonban több utalást is tett arra, hogy ez a későbbiekben változhat majd, nyilván a siker méretétől függően.

Hiperlokál

A hiper szó előadásokan átnyuló összekötőelemnek bizonyult ezen a délutánon, a volt Hvg-s Lőke András ugyanis egy úgynevezett hiperlokális médiumot mutatott be. Az Ittlakunk.hu egy "nagyon helyi" médiumokból összeálló portálrendszer, ahol a 23 budapesti kerület számára kínálnak a kisközösségeket érdeklő és érintő infókat, azt remélve, hogy az ugyanezeket a csoportokat megszólítani kívánó hirdetők pedig eltartják majd a működését. A befektetés megtérülése ugyan még nem következett be, de a Lőke által bemutatott számtalan nemzetközi példa (Dittmiss Park Corner, Nearsay, Patch-hálózat) azt mutatja, hogy ez nem feltétlenül lehetetlen, és mivel ezesetben bárhol a világon, helytől és nyelvtől függetlenül pár tízezer emberhez szóló médiavállalkozásokról van szó, a gyakran hangoztatott "túl kicsi piacon kell megélnünk" érv sem állja meg a helyét, ez nem kell, hogy akadály legyen.

Ahogy az sem, ha valaki egy szűk területről szeretne pénzt keresni, ha ki tudja találni, hogy az általa kínált információk és szolgáltatások kinek lehetnek fontosak és ők hogyan hajlandók érte fizetni. Remekül bizonyítja ezt a tételt a mára napi 300 ezer látogatót vonzó és 320 ezer Facbook-felhasználót jegyző Időkép időjárásoldal, ami Szente-Varga Bálint alapító-tulajdonos szerint elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy sikerült magukat függetleníteni a "hagyományos" meteorológiai adatszolgáltatóktól és saját radarhálózatukkal és villámlásdetektorukkal olyan adatok birtokába jutnak, ami jól adható el médiacégeknek és olyan szolgáltatóknak egyaránt, mint például a Generali biztosító, amely nagy tételben vásárol tőlük és az információt "becsomagolva" továbbadja ügyfeleinek.

Performanciaigény

A csomagolás igencsak fontos dolog Molnár Zsuzsa, a Sanoma online női portfóliójáért felelős vezető véleménye szerint is. Performanciaigény - ezzel a szép kifejezzéssel ébresztette fel a szekember az addigra már épp lankadni kezdő figyelmet, de amikor már épp majdnem menekülni kezdtünk rémületünkben, hirtelen azt mondta, hogy négy pontban magyarázza el, mitől hozhat vásárlót egy online hirdetés, és a pontokba szedett dolgokat szeretjük, szóval maradtunk. Még mielőtt jött volna a négy pont, megtudtuk, hogy a médicégek többsége még ma is médiacég és nem technológia vállakozás, ami behozhatatlan hátrányt jelenthet nekik a Google-lel szemben, és sajnos ebben igazat kell, hogy adjunk neki. Mint ahogy a javaslatai sem tűntek átgondolatlannak, szerinte letisztított figyelemre (tehát jól beazaonsítható és nem zsúfolt közegbe elhelyezett hirdetésekre), tartalmi hitelesítésre (releváns cikk-közegben jelenjen meg a hirdetés), jó célzásra (használjuk az adatokat, amik rendelkezésünkre állnak) és saját élményt kínáló közösségre (ha beszélgetnek egy termékről és ott hirdetjük, jobban fog menni) van szükség a sikerhez. Ő elégedettnek tűnt, szóval hittünk neki és mi is viszonylag elégedetten távoztunk.

Az Internet Hungary esti buliján a szokásos zenés-táncos produkciót kiegészítette az IAB által szervezett, a 15 éves hazai internetet ünneplő díjátadó, hatalmas tortával, valamint a bizarr hangzású Tunki partinak címkézett éjszakai pörköltevés.

Szigeti Péter
tartalomfejlesztési vezető

Román Balázs

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés