hirdetés
hirdetés

Választások előtt – után

2001-08-30
Magyarországon egy év múlva választások lesznek. A kampányidőszakok egyre hosszabbak. A 2002-es választásoké már viszszafordíthatatlanul megkezdődött. Az immár negyedik alkalommal megrendezett Politikatörténeti Nyári Egyetem témája is a politikai kommunikáció volt.

Választások előtt – után
Politikai kommunikáció Magyarországon (is)

[2001.08.30.]

Magyarországon egy év múlva választások lesznek. A kampányidőszakok egyre hosszabbak. A 2002-es választásoké már viszszafordíthatatlanul megkezdődött. Az immár negyedik alkalommal megrendezett Politikatörténeti Nyári Egyetem témája is a politikai kommunikáció volt.

Fiatal még az a demokrácia, amiben élünk, és fiatal az a szakma is, amit úgy hívnak: kommunikáció. Mindezek miatt a politikai kommunikáció is keresi még a helyét. Vitathatatlan, hogy a Fidesz 1998-as választási győzelme során egy helyet már talált magának. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy ezentúl mindig ilyen is lesz. A fiatal demokraták kampánystábjának érdeme, hogy a kommunikációs szakma profi eszközeivel nyúlt a problémához.

Egy kis szociológiai kitérőt kell tennünk ahhoz, hogy a továbbiak érthetőbbek legyenek. Magyarország társadalmi fejlődése átmeneti szakaszban van – halljuk tíz éve. Még mindig nincsenek tiszta értékrendszerek, világosan rögzített funkciójú intézmények. Ez a demokrácia fejlődésének kezdeti nehézségeiből fakad, bár vannak, akik úgy gondolják, a magyar példa egyik fejlődési modellnek sem felel meg, ergo nem demokrácia alakulgat a szemünk láttára. Ezen lehet vitatkozni, ugyanakkor az „értéktelenség” miatt az emberek egészen más eszközökkel foghatók meg. Ezek pedig a külsőségek. Ma Magyarországon nemcsak a mosóporokat, de a politikusokat (és nem az ideológiákat!) is el kell adni. A pártok stratégiáját jelenleg teljes mértékben az eladhatóság határozza meg, ezzel megalapozva a politika piacosítását. Sokkal nagyobb súlya van annak, aki beszél, mint annak, amit mond. A stílus, a megjelenés elviszi a pálmát a mondandó elől. A választópolgárok sokkal inkább hisznek annak, akinek a stílusa a leginkább közelebb áll az egyéniségükhöz.

Sikerét a médiának (is) köszönheti
Ő már tudja, mire kell odafigyelni

A Magyarországon eddig kialakult gyakorlat szerint a politika nálunk leginkább a színházhoz hasonlít. A magyar választópolgárokat ugyanúgy meg lehet nyerni a politikával, mint egy színházi előadással. Ugyanúgy szerepe van a jellemnek, a szövegnek, a „díszletnek” és a „jelmeznek”, mint a világot jelentő deszkákon. A leglényegesebb mégis a történet, a sztori. Ebben a tekintetben az archetípusok mindig nagy sikerre számíthatnak. A szegény szabó legény megható története, a Piroska és a farkas, vagy a Hófehérke egyes elemeinek felfedezése a mindennapi életben az ismerősség érzésével tölti el a hallgatót. Természetesen ez a folyamat a befogadó részéről nem tudatos, annál inkább a gerjesztők, az irányítók oldaláról. Többek szerint az elkövetkező néhány hét éppen arról fog szólni, hogy a pártok milyen dramaturgiát találnak ki a saját színdarabjukhoz. Orbán Viktor 1998-ban már nyert a legkisebb, ugyanakkor igazságot tevő fiú alapmítoszával.

Színes tintákról álmodom…
Elnézve a pártok plakátjait, a logókat, nem kétséges, hogy a színek is meghatározó szerephez jutnak ebben a játékban. Ez ugyanakkor csak a felszín. Vannak színek, melyek egészen más funkciót töltenek be a politikai kommunikációban. Ezek a színek ugyanúgy kulturális mítoszokból és mintákból erednek, mint a fent említett történetek. Ezek nem politikai, hanem kulturális színek. A fehér a győztes konszenzus jele, ugyanakkor lehet hideg és számító is. A fekete a gonosz és a halál színe, ugyanakkor ezzel együtt valaminek a végét, egyben az újrakezdést is jelenti. Tamás Pál, az MTA Szociológiai Intézetének munkatársa (és a nyári egyetem előadója) szerint ez alapján a MSZP vezetői a fekete és a fehér variációit használják, míg Orbán Viktort a fekete és a vörös színek jellemzik.

Politikai kommunikáció – angol módra
A média hatalmát nagyon is felismerte, sőt már igen hatékony eszközként fel is használta a hosszú szünet után ismét hatalomra kerülő, majd győzelmét idén könnyedén megismétlő angol Munkáspárt – hangzott el a nyári egyetemen Szigetvári Viktor előadásában. A háttérben Angliában is komoly szociológiai tényezők álltak, melyekhez a kommunikációt igazítani kellett. Volt azonban a szigetországban egy szempont, ami Magyarországon még nem olyan jelentős, mint az angoloknál. Ez pedig a bulvársajtó soha nem látott befolyásoló hatása.

Tony Blair 1994-es sikerével új nyelv, új ideológia és újfajta nyilvánosság győzött. A botrányközpontúság és a személyiség fontossága Blairnek kedvezett. A siker titka, hogy a Munkáspártot tömegpártból médiapárttá alakították. A politikai szereplők a médiát sikerrel használták fel a saját népszerűségük növelésére. Blair egységes kormányzati imázs kialakítására törekedett, a választások után szinte folyamatos kampányolást vezetett be. Nagy hangsúlyt fektetett a direkt marketingre és az internetre is. A választások előtti utolsó héten a potenciális szavazópolgárok naponta akár négy e-mailt is kaptak, személyre szabottan. A fiataloknak küldött elektronikus üzenetekben például a Munkáspárt oktatási politikájára hívták fel a figyelmet. A párt honlapján pedig olyan szolgáltatások várták a felhasználókat, amelynek a segítségével arról értesülhettek, eddig mit tett értük, illetve környezetükért a Blair-kormány. Csak az irányítószámukat kellett megadniuk.


Média és politika
A modern társadalomban a média jelentősége semmi mással nem mérhető össze. Éppen ezért a politikai csatározásokban sem elhanyagolható, hogy ki, mennyit szerepel a nyilvánosság előtt. Érdekes adat, hogy a Fidesz megjelenési aránya a médiában 7 százalék alatt volt, amikor megnyerték a választásokat. Ezzel szemben a kormánypártok szereplési aránya mindig is jóval magasabb volt, nemritkán a 90 százalékot is elérte. Gondoljunk csak a parlamenti közvetítésekre… Franciaországban ugyanakkor ezt szigorúan szabályozzák, ennek következtében a kormány, az ellenzék, illetve a kormány mint párt szereplési aránya 1/3-1/3-1/3 arányban oszlik meg. Ezzel a politikába vetett hit is sokkal nagyobb a franciák körében.


\n This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. >Hermann Irén

hirdetés
hirdetés