
A reklámipar világát rengeteg hollywoodi és európai film/sorozat feldolgozta már, ha csak a mostani Reklámőrültek sorozatot nézzük, láthatjuk, miként ábrázolják a szakmát és szereplőit: gonosz és embertelen. Na de ez mindig így volt? Visszamentünk 1930-ba, ugyanis az első reklámról szóló mozifilmet ekkor vetítették, lássuk melyik az, és mit üzent az iparról már az első film. Művelt Marketinges sorozatunkban ezen a héten az első reklámról szóló mozifilmet kutattuk fel.
A Turner Classic Movies adatbázisában már 2010-ben 349 olyan film, sorozat, vagy dokumentumfilm volt, ami a reklámiparral hozható kapcsolatba, ezek csak az Egyesült Államokban készült művek (erről lásd akkori cikkünket). A harmicas-negyvenes évektől a hetvenes évekig szinte minden évben kijött Hollywoodban egy reklámiparral kapcsolatos film, amik körvonalazták ezeknek, és a későbbi alkotásoknak – Mi kell a nőnek? Édes November, Köszönjük hogy rágyújtott - a jellegzetességeit. A legtöbb egy karriertörténetet mesél el, a szereplők törtető és alattomos emberek, akik számára a pénz és a szakmai siker az első, az ügynökségek vezetői a film leggonoszabb emberei. De hogy melyik volt az első? Némi keresgélés után és egy konszenzusosan hivatkozott lista alapján a következő.
A film a főszereplő karakterének változásán keresztül mutatja be a reklámipar szereplőit. A közös jellegzetesség - miszerint a legtöbb egy karriertörténetet mesél el, az ügynökség tagjainak a pénz és a szakmai siker az első – már az első filmben megmutatkozott, egy sorstörténet bemutatásával.
A film adatlapja a Turner Classic Movies oldalon.
IMDB