
0 
 

 



1 
 

Megjelent: 2015. február 18. 09:17 

http://www.kreativ.hu/databanya/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma 

 

Előszó 

Az alábbiakban a második Orbán-kormány alatt végbement változásokat fogjuk elemezni a 

reklám- és médiapiacon. Elemzésünkben arra keressük a választ, hogy a kormányváltás után kik 

lettek a rendszer főbb működtetői, hogyan alakultak a kommunikációs tárgyú közbeszerzések, 

hogyan osztotta el az állami szektor a hirdetési pénzeit, és végül azt nézzük meg, hogy kik voltak a 

2010-es kormányváltás után a reklám- és médiapiac kedvezményezett szereplői. 

Az utóbbi hetekben kirobbant jobboldali médiaháború és a Simicska Lajoshoz köthető 

médiabirodalom megroppanása után sokakban felmerülhet a kérdés, hogy van-e értelme még 

ezzel foglalkozni? Hiszen egy olyan rendszert fogunk leírni, amely a harmadik Orbán-kormány 

megalakulása után, de legkésőbb épp pár hete hullott darabjaira. Ez jogos kérdésnek tűnik. 

Azonban azt gondoljuk, hogy egyrészt a rendszer kiépülésének és működésének leírása 

önmagában segíthet minket felkészíteni arra, hogy a hazai média ilyen szintű kiszolgáltatottsága és 

torzítása még egyszer ne történhessen meg. Másrészt pedig évek múlva a leírt neveket és 

személyeket emlékeztetni és szembesíteni lehet azzal, hogy 2010 és 2014 között miben vettek 

részt.  

Ez alatt az idő alatt ugyanis egy olyan rendszert látunk kibontakozni, majd teljes erejében 

működni, amely a szereplők és a feladatok páratlanul kigondolt központi szervezettségét mutatja. 

Mindez nem csupán a piaci szereplők, a szakértők és az érdeklődők számára zajlott többé-

kevésbé átlátható módon, hanem a legnagyobb hírportálok tudósításaiból a szélesebb 

nyilvánosság is értesülhetett a fontosabb változásokról. A rendszer működését azonban csak ritkán 

lehetett elszámoltatható hibán kapni, hiszen az esetek jelentős többségében minden törvényesen, 

sokszor a piaci ellenérdekelt felek passzivitása mellett zajlott. 

Hogy tudott ez a folyamat ilyen zavartalanul végbemenni? Mi gátolta meg az ügynökségeket 

abban, hogy nyílt közbeszerzések során ne induljanak az elméletben kedvezményezett 

ügynökségek ellen? Miért asszisztálta végig a magyar médiapiac, hogy az állami hirdetéseket 

aránytalanul és sok esetben a piaci mérőszámoknak teljesen ellentmondva költötte el az állami 

szektor? Tanulmányunkban ezekre a kérdésekre is próbálunk válaszokat adni az alábbi struktúrát 

követve: 

 

http://www.kreativ.hu/databanya/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma


2 
 

 a Fidesz-közeli médiabirodalom kiépülésének története 

 A médiabirodalom működtetésének szereplői 

 A médiavásárlási közbeszerzések nyertesei 

 Az állami hirdetések elosztása 

 A rendszer kedvezményezettjei 

 Javaslatok a kiútra 

 

I. rész 

A FIDESZ-KÖZELI MÉDIABIRODALOM KIÉPÜLÉSE 

A rendszerváltás után a konzervatív-jobboldalon egyre hangsúlyosabban fogalmazódott meg az 

az igény, hogy egy jobboldali kormánynak állami segítséggel kötelessége kiegyensúlyozni a 

magyar médiapiacot, mivel úgy vélték, hogy a rendszerváltás után a privatizált magyar médiapiac 

tulajdonosi és „ideológiai” átalakulása baloldali-liberális túlsúlyt eredményezett. A rendszerváltás 

után elsősorban a radikális jobboldal által hangoztatott nézet Orbán Viktor konzervatív-jobboldali 

fordulata után jelent meg a Fideszben, hogy aztán kormányra kerülése után 1998 év végére a 

Fidesz médiapolitikájának elsődleges szempontjai között szerepeljen. Az első lépések során 

megerősítették a Magyar Nemzetet  és létrehozták a Heti Válasz konzervatív hetilapot. Emellé 

társult a közmédia hagyományosnak mondható kormányközelisége is, továbbá a már ekkor 

Simicska Lajos tulajdonában lévő plakátcég, a Mahir Cityposter közterületi ereje. 

A 2002-es választási vereség azonban a párton belül is komoly kérdéseket vetett fel azzal 

kapcsolatban, hogy nem becsülték-e alá a média szerepét a kormányzati ciklus során. Valójában a 

Fidesz ekkor szembesült azzal, hogy a nyomtatott sajtó mellett szükséges kialakítani egy szélesebb 

és ütősebb médiaportfóliót. Ennek első lépéseként adományokból és jobboldali üzletemberek 

befektetéseiből létrehozták a Hír Televíziót, majd a 2005 szeptemberében Széles Gábor elindította 

az Echo Tv-t, illetve felvásárolta a Magyar Hírlapot, majd a lapot fél év alatt sokszor a szélsőjobb 

nézeteivel is szimpatizáló fórummá alakította. 

A baloldal és a liberálisok 2010-es bukásának előszeleként egyre többet mozgolódtak a Fideszhez 

közeli üzletemberek a médiapiacon. Két plakátcéget is felvásároltak (Euro Publicity, Publimont), 

továbbá a rendszerváltás történetének egyik legbotrányosabb politikai paktumának köszönhetően 

még a választások előtt – utólag bíróság által kimondva, hogy törvénytelenül – megnyerte a két 

országos kereskedelmi frekvenciát a Fidesz-közeli üzletemberek egyik legerősebbikeként számon 

tartott Nyerges Zsolthoz köthető Class FM, illetve a szocialista kötődésű Neo FM. 



3 
 

Ezt követte, hogy a Simicska Lajoshoz a kilencvenes évek közepe óta több üzleti szálon is kötődő 

Fonyó Károly 2011-ben megvásárolta a Metropol ingyenes napilap kiadóját a svéd Modern Times 

Grouptól. Ezzel már így is jelentőssé vált a Fideszhez nem csupán „ideológiailag”, hanem üzletileg 

is köthető médiaportfólió: öt plakátcég (Publimont, Mahir Cityposter, EuroAWK, Euro Publicity, A 

Plakát), egy országos és egy budapesti kereskedelmi rádióadó (Class FM, Music FM), három 

napilap (Metropol, Magyar Nemzet, Magyar Hírlap), két hetilap (Heti Válasz, Demokrata), két 

televízió (Hír Tv, Echo Tv), továbbá a teljes állami média (M1, M2, Magyar Rádió, MTI, Duna 

Televízió). Egy ennyire megerősödött médiaportfolióhoz pedig társutasként mások is 

hozzácsapódtak, akik ugyan tulajdonosaik szerint nem köthetők a klasszikus Fidesz-közeli 

médiumokhoz, ám tájékoztatási gyakorlatuk, illetve egyéb kapcsolataik szerint jobboldali, vagy a 

jobboldalhoz köthető médiumként lettek elkönyvelve (Tv2, Helyi Téma). Ezeket egészítették ki 

később a sorozatban létrejövő jobboldali online médiumok is (MNO.hu, Pesti Srácok, Tutiblog és 

az azóta megszűnt-újraéledt Oxox). 

Ez a médiabirodalom a Fidesz-közeli üzletemberek pénzügyi hozzájárulása nélkül nem jöhetett 

volna létre, ám ezt a médiaportfóliót egyrészt működtetni kellett, másfelől nyereségessé kellett 

tenni. Ehhez azonban több nehézséggel is meg kellett küzdenie a médiabirodalomnak. A 2008-

2009-es gazdasági recesszió az évek során elvitte a magyar reklámpiac majdnem harmadát, 

másfelől a portfolió egyes elemei vagy túl újak, vagy túlságosan gyengék voltak ahhoz, hogy a 

kereskedelmi hirdetők számára is vonzóak legyenek. 2010-2011-re teljesen nyilvánvalóvá vált, 

hogy ezeket a médiacégeket az állami szektor szerepvállalása nélkül nemhogy nyereségessé nem 

lehet tenni, de komoly működési zavarok is felléphetnek. 

A magyar állam és a szereplők tehát több módon is nekiálltak pénzügyileg is működőképessé 

tenni ezt a médiaportfoliót. Ennek legfontosabb eszköze az állami hirdetési pénzek baráti 

médiához csatornázása volt. Ebben a folyamatban kulcsszerepet játszott néhány médiaügynökség: 

az IMG, a Vivaki, a Bell & Partners és az Initiative Media (lásd bővebben kifejtve később). 

A kétharmados törvényhozás segített néhány piaci konkurens céget ellehetetleníteni („Lex Mahir”, 

reklámadó és azok módosításai). A versenyhatóság nem foglalkozott a Fideszhez köthető 

médiabirodalom kereszttulajdonlásból adódó súlyos kérdéseivel, amennyiben jelentős média- és 

reklámpiaci szereplők lettek ugyanazon érdekkörhöz köthetők. A médiahatóság pedig főként a 

rádiós piacon segített megtisztítani a terepet a Class FM előtt. A kormányzat képviselői eközben 

többször is megtámadtak médiacégeket (Sanoma, Világgazdaság, Origo, Index, RTL Klub). Az 

egész folyamatot többé-kevésbé csendben nézték végig a kommunikációs szakma érdekvédelmi 

szervezetei, igazán csak 2014-ben, a Fidesz újraválasztása után bevezetett reklámadó miatt fogtak 

össze. 

http://www.kreativ.hu/media/cikk/a_fidesz_nekimegy_a_sanomanak
http://hvg.hu/gazdasag/20131211_Ordogi_tervvel_vadolja_Budai_Gyula_a_Vila
http://www.kreativ.hu/cikk/saling_gergo_tavozasarol
http://index.hu/belfold/2014/09/17/semjen_az_index_az_mszp_es_a_dk_osszehangolt_tamadast_inditott/
http://www.kreativ.hu/televizio/cikk/visszautasitja_lazar_vadjait_az_rtl


4 
 

A klasszikus szólásszabadság-elméletek ahhoz mérik a tájékozódási lehetőségek sokszínűségét, 

hogy egy-egy médiapiac tulajdonosi szerkezete mennyire plurális. Így minél sokszínűbb a 

tulajdonosi szerkezet, annál sokszínűbb lesz a tájékoztatás is. Ezek a klasszikus elméletek azzal 

számolnak, hogy mindenkinek „van lehetősége” tájékozódni, a plurális tulajdonosi szerkezet 

önmagában véve ideális, ebből következően a sokszínű tulajdonosi szerkezet azt eredményezi, 

hogy „mindent meg lehet írni”. 

A 2010-es kormányváltás azonban ebben is jelentős minőségi változást hozott. A kétharmados 

többség több alkalommal is olyan, az átláthatóságot akadályozó törvényeket hozott meg, amelyek 

csorbították nem csupán az információhoz való hozzáférés lehetőségét, hanem a forrásvédelmet is 

nehezebbé tették. Az állami cégek és az állammal kapcsolatban álló ügynökségek a Ptk.-val 

akarták felülírni az Alaptörvényt, a közérdekű adatigénylési ügyek rendre a bíróságokon, több 

esetben a Legfelsőbb Bíróságon (Kúria) kötöttek ki, ahol ugyan az igazságszolgáltatás rendre az 

adatigénylőnek adott igazat, a döntéseknek azonban ezek után is vonakodtak eleget tenni a 

vesztes felek. A kormánytöbbség ezzel párhuzamosan folyamatosan szigorítani akarta az 

Infotörvényt, hogy sokkal nehezebb legyen hozzáférni a közérdekű adatokhoz. Másfelől a 

médiapiac nem kormányközeli szereplői a függetlenség látszatát keltve sok esetben lemondtak a 

politikai és közéleti tartalmakról, a kereskedelmi hirdetők pedig vonakodtak olyan médiában 

hirdetni, amelyik nyíltan vállalta a kormánykritikus, ellenzéki szerepet, még akkor is, ha 

mérőszámaik alapján az ott elhelyezett reklám teljesen indokolt lett volna. 2014-ben a Fidesz 

megpróbált az online médiapiacon is befolyást szerezni. Ennek lehetett első lépése Sáling Gergő 

főszerkesztő menesztése az Origo éléről, emellett a kormányzat belebegtette a nagyon súlyos 

mértékű internetadó ötletét is, amely az online médiához való hozzáférést anyagilag nehezítené 

meg a nyilvánosság számára. 

A magyar média tulajdonosi szerkezete valóban sokszínű, ám egyáltalán nem ideális. Ugyanis 

számos esetben a tulajdonosoknak nem ideológiai, hanem pénzügyi természetű ügyei vannak a 

kormányzattal. Ilyen a Magyar Telekom, amely kommunikációs szolgáltatóként számos állami 

közbeszerzésben érdekelt. Az Indexet kiadó CEMP tulajdonosa, Spéder Zoltán érdekkörébe 

tartozik az FHB Bank és a Takarékszövetkezetek is, a Hír24-et működtető Central Médiacsoport 

egyik tulajdonosának, Varga Zoltánnak pedig szintén vannak nem médiapiacon működő 

érdekeltségei. 

2014-re alig maradt olyan médiapiaci szereplő, amelyik önmagában, vagy tulajdonosai révén 

valamelyik kormányzat alatt ne került volna túl közel az állami elosztórendszerhez. Amikor az a 

kérdés, hogy hogyan tudta a második Orbán-kormány majdhogynem minden ellenállás nélkül 

nagyon rövid idő alatt átalakítani a médiapiac erőviszonyait, akkor mindig tartsuk észben, hogy a 



5 
 

második Orbán-kormány előtti reklám- és médiapiacot is politikai és gazdasági háttéralkuk szőtték 

át. 

Ezt a rövid áttekintést azért tartottuk szükségesnek, mert ennyi elnagyolt előzmény és háttér nélkül 

nem érthető meg a 2010 után történt folyamatok egyszerűsége és összetettsége. Amikor az 

elemzés egyes részeit olvassák, mindig vegyék számításba, hogy noha minőségileg valóban új 

korszak kezdődött a magyar reklám- és médiapiacon, de ehhez a korszakhoz az előző kormányok 

tevékenysége is elengedhetetlen volt. 

A legfontosabb kérdések 

Természetesen mindenkit elsősorban az érdekel, hogy valóban kimondható-e a korrupció, illetve, 

hogy pontosan mennyit pénzről van szó? Mindkét kérdés egyszerűen megválaszolható: kemény 

bizonyíték, dokumentum, emailezés, névvel nyilatkozó érintett egyik esetben sem áll 

rendelkezésre. Nyilván vannak jól és részletesen megírt történetek, melyeknél egyértelműnek 

látszik a nyomásgyakorlási vagy ügyeskedési szándék. Ezek azonban inkább a rendszer olajozott 

működésébe becsúszó esetek. 

Ugyanakkor józan ésszel belátható, hogy vannak olyan alapvető modellek, gyakran megfigyelhető 

jelenségek, amelyek jelentősen növelik a korrupció kockázatát. Ezek önmagukban még nem 

bizonyítják, hogy valóban korrupció is történt, ugyanakkor minél több ilyen mintázatot lehet 

kimutatni, annál nagyobb a valószínűsége, hogy korrupcióval van dolgunk (ezekkel kapcsolatban 

lásd például a Transparency International jelentéseit, tanulmányait). Ezen belül pedig nem a 

korrupció elszigetelt formájával, hanem szervezett módjával. Az elmélet szerint ilyen kockázati 

tényezők: 

 Forgóajtó-jelenség (revolving-door effect): bizonyos emberek magánvállalkozásokból távozva az 

állami közigazgatás, vagy kormányzati adminisztráció olyan területén tűnnek fel, ahol bizonyos 

törvényekre, döntésekre jelentős hatást tudnak gyakorolni, ha nem épp ők maguk hozzák meg a 

döntéseket. Ugyanez igaz fordítva is: a közigazgatásban vagy a kormányzatban kialakított 

személyes kapcsolatait, társasági tőkéjét és a kinyerhető belső információkat a magánszektorban 

kamatoztatja valaki. Egyszerűbben: kik működtetik a rendszert és kik a haszonélvezői? 

 State capture (az állam foglyul ejtése): a forgóajtó-jelenséggel szoros összefüggésben a két oldal 

összefonódása olyan közös döntéseket eredményez, amelyek legalizálnak korábban 

törvénytelennek, szabálytalannak tartott gyakorlatokat egy-egy piaci szereplő érdekében vagy 

ellenében. De szintén az állam foglyul ejtése a már meglévő törvények szelektív alkalmazása, a 

http://www.transparency.hu/uploads/docs/Korrupcios_kockazatok_a_kozbeszerzesben.537.pdf


6 
 

hatóságok és felügyeleti szervek (itthon ilyen az NMHH, a GVH, a Közbeszerzési Hatóság, továbbá 

ilyenek az ügyészségek, nyomozóhatóságok) által bizonyos piaci szereplők előnyös, mások 

hátrányos megkülönböztetése, továbbá a korrupciógyanús esetek eltűrése, a hivatali 

kötelezettségek elkenése. Egyszerűbben: a működtetők és a haszonélvezők mit csinálnak közösen? 

 Csökkenő/alacsony verseny: ha csökken a verseny a közbeszerzési piacon, továbbá a nyertesek 

köre, akkor az általuk nyert összeg koncentrálódik. A verseny csökkenése mögött általában az áll, 

hogy bizonyos közbeszerzéseknél a versenytársak valamilyen nyomásgyakorlás miatt elállnak az 

indulástól, vagy kezdik úgy látni, hogy nem érdemes elindulni egy közbeszerzésen, mert úgysem 

nyerhetik meg. Az állam részéről a verseny csökkentésére tett lépések között említhető, hogy vagy 

eleve megpróbálják kikerülni a közbeszerzést, vagy a közbeszerzésbe olyan kitételeket tesznek, 

amelyek alapvetően szűkítik a résztvevők körét. Előbbire jó példa, amikor egy keretösszeget 

feldarabolnak annyi részre, hogy részenként az összeg ne érje el a közbeszerzési értékhatárt, így 

nem kell közbeszerzést kiírni. Vagy például a kiíró magát a feladatot nem gondolja a közbeszerzési 

törvény hatálya alá esőnek, így pályáztat. Utóbbi esetben pedig például meghívásos közbeszerzést 

írnak ki, vagyis eleve előre kiválasztott cégeket hívnak meg, vagy olyan referenciákat kérnek, 

amelyeknek csak speciális cégek felelnek meg. Szintén gyanús körülmény a nagyon rövid 

jelentkezési határidő. A trükköknél azonban még beszédesebb, amikor olyan hiba csúszik a 

gépezetbe, hogy az elosztási rendszerben nem érdekelt cég is indul a közbeszerzésen, amely 

csökkenti az érdekelt fél nyerési esélyeit. Ilyenkor a kiíró gyakran eredménytelenné nyilvánítja a 

közbeszerzést, vagy a nem érdekelt felet mondvacsinált indokokra hivatkozva kizárja. 

 A pénz útjának egy iránya: ha a koncentrálódó elnyert közpénz útja egy irányba mutat. Vagyis a 

közpénz útjának megfigyelése, és végpontjainak feltárása után az érdekkör ugyanazokból az 

emberekből áll. 

 A verseny szimulációja: vagyis ha úgy tesznek a közbeszerzésben szereplők, mintha verseny lenne. 

Szintén jellemző korrupciós minta, ha bizonyos közbeszerzésekért többségében ugyanazok a 

cégek indulnak. Ezzel az indulók átlagszámát fel lehet ugyan húzni, vagyis azt a látszatot lehet 

kelteni, hogy van verseny, ám valójában az egymás ellen induló cégek ugyanabból az érdekkörből 

tevődnek ki. 

 Csökkenő/alacsony átláthatóság/elszámoltathatóság: az állami szinten jelentkező korrupció a 

szereplőkből kikényszeríti, hogy olyan törvényekkel próbálkozzanak, amelyek csökkentik az 

átláthatóságot és az elszámoltathatóságot. 



7 
 

 A jogorvoslat lehetőségei szűkülnek: ilyen lehet, hogy a jogorvoslat költségei nagyon megnőnek 

egy-egy jogszabályváltozás közben, vagy pedig a lebegő szabályozás miatt a hatóságok 

jogértelmezése aszerint változik, hogy egyes szereplőket előnybe vagy hátrányba akarnak juttatni. 

Természetesen ezeken kívül is számos általános korrupciós kockázati tényező van, mi csak azokat 

vettük végig, amelyek szerintünk a magyar reklám- és médiapiacot az elmúlt évtizedben 

veszélyeztették. A kérdés ezek után az, hogy ezek a korrupciós kockázati tényezők hogyan 

változtak meg a második Orbán-kormány alatt az azt megelőző kormányzati ciklushoz képest. 

Köszönetnyilvánítás 

A kommunikációs tárgyú közbeszerzéseknél együttműködő partnerünk a Tóth István János vezette 

Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) volt. Az állami szektor hirdetéseire vonatkozó tisztított 

és rendezett adatokat a Kantar Media piackutató cégtől vásároltuk. Az adatok vizualizációjában 

Zágoni Rita, a Central European University Microdata munkacsoportjának munkatársa nyújtott 

nélkülözhetetlen segítséget. A cikksorozat nem jöhetett volna létre az elmúlt négy évben a magyar 

reklám- és médiapiac visszásságait feltáró újságírók, illetve kutatók munkája nélkül. A teljesség 

igénye nélkül: Brückner Gergely (Figyelő), Csuday Gábor (ex-Kreatív), Ferencz Gábor (Átlátszó), 

Kovács Áron (ex-HVG.hu, VS.hu), Kovács Ildikó (Átlátszó), M. László Ferenc (HVG.hu), Oroszi Babett 

(Átlátszó, RTL Klub),  Pethő András (ex-Origo, Direkt36), Polyák Gábor (Mérték), Rényi Pál Dániel 

(Magyar Narancs), Rozgonyi Krisztina (PPKPartners), Sándor László, Szabó András (VS.hu), Szabó 

Zoltán (Index), Tenczer Gábor (Index), Urbán Ágnes (Mérték), Weyer Balázs, továbbá a Kreatív 

teljes szerkesztősége. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



8 
 

II. rész 

A NEMZETI EGYÜTTMŰKÖDÉS MÉDIARENDSZERE 

A cikkünk első részében megismerkedünk azokkal a személyekkel, akik a rendszer működésében 

valamilyen módon fontos szerepet játszanak. Ezek az emberek a közigazgatás különféle pozícióitól 

elkezdve a nagy állami cégek felsővezetésén át a kedvezményezett ügynökségek és médiumok 

döntéshozóiig alapvetően két körhöz állnak közel. A nagyobbik kör Simicska Lajos és Nyerges 

Zsolt üzletemberekhez köthető, a másik, jóval kisebb érdekcsoport pedig két ismert fideszes, illetve 

Fidesz-közeli személyhez, Habony Árpádhoz és Rogán Antalhoz kapcsolható. 

Két évvel ezelőtt az Átlátszó összeállította A Nemzeti Együttműködés Rendszere: kik ejtették 

foglyul a magyar államot? című cikket, amelyben lényegében már a cikkünkben most 

megemlítésre kerülő összes fontos figura szerepelt. Ennek alprojektjeként szintén az Átlátszóval 

közösen megírtuk a NER médiás arcképcsarnokát. Bármennyire is meglepő, akkor sem nekik, sem 

nekünk nem jutott eszünkbe, hogy a kettő között kapcsolódási pontokat találjunk. Ahogy azonban 

a legnagyobb állami hirdetők felsővezetőit írtuk össze, egyből felismerhetővé vált, hogy ezek a 

személyek megegyeznek az Átlátszó akkori cikkének legfontosabb szereplőivel. Az sem véletlen, 

hogy a harmadik Orbán-kormány megalakítása után egyetlen szereplő sem maradhatott a helyén, 

ennek következményeiről majd a tanulmányunk végén írunk. 

Állami szektor és adminisztráció 

A második Orbán-kormány megalakulása után egyre több, Simicska Lajos és Nyerges Zsolt 

köréhez tartozó ember jelent meg az államigazgatásban és az állami cégek élén: a Szerencsejáték 

Zrt.-ben (Szentpétery Kálmán), a Magyar Turizmus Zrt.-ben (Horváth Gergely), a Nemzeti 

Fejlesztési Ügynökségben (Petykó Zoltán), a Magyar Villamos Művekben (Baji Csaba), a 

Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapban (Fazekas Csaba) és az Államadósság-

kezelő Központban (Töröcskei István). 

A közbeszerzések felett őrködő hatóság két legfontosabb vezetője, a Közbeszerzési Hatóság 

elnöke, Gajdos Róbert és a vitás helyzeteket kezelő Közbeszerzési Döntőbizottság vezetője, 

Kövesdi Zoltán szintén bizonyítottan köthetők Simicskához. A médiát adminisztratív eszközökkel 

szabályozó szervezet, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság élén is a Simicska-médiabirodalom 

egykori jogásza, Karas Monika ül. 

http://atlatszo.hu/2012/09/24/a-nemzeti-egyuttmukodes-rendszere-kik-ejtettek-foglyul-a-magyar-allamot/
http://atlatszo.hu/2012/09/24/a-nemzeti-egyuttmukodes-rendszere-kik-ejtettek-foglyul-a-magyar-allamot/
http://atlatszo.hu/2012/09/24/a-nemzeti-egyuttmukodes-rendszere-kik-ejtettek-foglyul-a-magyar-allamot/
http://atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/
http://atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/
http://atlatszo.hu/2012/12/19/a-nemzeti-egyuttmukodes-mediarendszerenek-arckepcsarnoka/
http://atlatszo.hu/2015/01/15/nevsor-csata-utan-kik-maradtak-pozicioban-simicska-lajos-emberei-kozul/


9 
 

Hogy ki és mely ügynökség, hogyan kötődik a Simicska-Nyerges csoporthoz, az Átlátszó cikkéből, 

és az Átlátszó-Kreatív közös összeállításából bizonyítottan kiderül, ezért ezt nem részletezzük újra. 

A Fidesz médiarendszerének másik érdekcsoportja egy, a fentinél kisebb kör, amelynek fő 

erőközpontja Habony Árpád, ide sorolható a Századvég-csoport.  Ez az érdekcsoport a 2010-

2014-es időszakban nagy médiaportfóliót nem épített, leginkább csak a Napi Gazdaság napilap 

megszerzését tudják felmutatni. Szintén fontos szereplő a Csetényi Csaba és Krskó Tibor 

tulajdonosi érdekeltései közé tartozó HG 360, amely jelentős állami kommunikációs megbízásokat 

kapott (Államadósság-kezelő Központ, Magyar Turizmus, Magyar Nemzeti Bank).  

 

 



10 
 

Ahogy a kapcsolati ábrán is látszódik, a rendszer rendkívül összetett, de mégsem annyira, hogy ne 

lehetne felfejteni. A rendszer megtervezettségét, kiépítettségét és gördülékenységét tarthatnánk 

akár mesterműnek is, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezt nem valamiféle nemes vagy 

fennkölt cél érdekében hozták létre, hanem kizárólag azért, hogy a közpénzből magánvagyon 

lehessen a lebukás és az elszámoltathatóság legkisebb veszélye nélkül. Hogy mindezt hogyan 

sikerül kivitelezni, azt a következő részekben mutatjuk be. 

  

III. rész 

A KOMMUNIKÁCIÓS TÁRGYÚ KÖZBESZERZÉSEK ALAKULÁSA (2010. 05. 1. - 2014. 04. 30.) 

Adatbázis: Közbeszerzési Értesítő, Tenders Electronic Daily, saját gyűjtés 

Az adatok összegyűjtésének módszere: szoftveres lehívás CPV-kódok (a közbeszerzés tárgyát 

képező kód) alapján  

Ingyenesen elérhetőek-e az adatok: igen 

Az adatok rendszerezése: Excelben. Az adatokból ezek után a Google Refine programmal 

kiszűrtük a duplikátumokat, a nem megfelelő tárgyú közbeszerzéseket és az eredménytelen 

kiírásokat. 

A lehívott rekordok száma: 1584  sor (cellák: 102667) 

A tisztított és felhasznált rekordok száma: 898 sor  (cellák: 4494) 

Vizsgált időszak: 2010. május 1. – 2014. április 30. 

Vizualizációs szoftver: Tableau Public 

Az alapadatokat ellenőrzésre letölthetővé tesszük-e? Igen 

A legfontosabb tények: 

 A kommunikációs közbeszerzések teljes összegének közel felét egy induló mellett, vagyis verseny 

nélkül osztotta ki az állami szektor az előző kormányzati ciklusban. 

 Minél több pénzt lehetett elvinni egy közbeszerzésen, annál kevesebb volt az induló. 

 A teljes összeg közel kétharmadát mindössze három ügynökség nyerte meg: az I.M.G., a Vivaki és 

a Bell & Partners.  

 A legtöbb pénzt nyerő tíz ügynökség/média között hat olyan van, amelyeknél kormányzati, vagy a 

kormánypárt gazdasági hátországához köthető kapcsolat mutatható ki. 

 



11 
 

 

Bevezetés 

A kormányváltások után általában megfigyelhető, hogy a gazdasági szereplők kedvezményezett 

köre átalakul, megváltozik. A politikai váltógazdaság nemcsak Magyarországra jellemző, hanem 

Nyugat-Európában is dokumentált folyamat. A kedvezményezettek köre a kommunikációs 

közbeszerzéseknél a hagyományos pártideológiai-politikatámogatói ambíciókkal nem feltétlenül 

esik egybe, többségében a pénz útjának bizalmi alapú, biztonságos csatornázása miatt kerülnek új 

szereplők a régiek helyére. 

A politikai váltógazdaság alakulásának elemzésére pedig a „közbeszerzési piac” megfigyelése az 

egyik legalkalmasabb terep. Az adatok elemzéséből az derül majd ki, hogy a kommunikációs 

tárgyú közbeszerzések nagy nyertesei a kormányváltással teljesen kicserélődtek, hogy a 

megnyerhető összeg nagyságával arányosan csökkent a verseny, és hogy főleg a legnagyobb 

nyerteseknek nem kellett megizzadniuk a győzelemért. 

Az adatgyűjtés módszertana 

Az elemzést a Corruption Research Center of Budapesttel (CRBC) közösen végeztük. Az elemzés alapját a CRBC által 

a Közbeszerzési Értesítőből és az Európai Unió hivatalos tenderértesítőjéből, a Tenders Electronic Dailyből kialakított 

Magyar Közbeszerzési Adatbázis (MaKAB) adta. A vizsgált közbeszerzéseket úgynevezett CPV-kódok (a 

közbeszerzés tárgya) alapján gyűjtöttük össze. Ezt egészítettük ki saját adtbázisunkból olyan állami megbízásokkal, 

amelyek sajnos nem szerepeltek egyik értesítőben sem, vagy amelyekről azt gondoljuk, hogy közbeszerzést kellett 

volna kiírni rájuk, ugyanis közpénzt költöttek el. Csak olyan kampányokat vizsgáltunk, amelyekről az alábbiak közül 

legalább négy adat tudható volt: Mikor hirdettek eredményt? Ki volt a kiíró? Ki volt a nyertes? Mi volt a közbeszerzés 

tárgya? Hány induló volt? 

Nem vettük számításba azokat a megbízásokat, amelyekről csak a megbízó és a nyertes kiléte tudott, ám az általuk 

kezelt büdzsé és az indulók száma nem (pl: MVM-Vivaki, Erzsébet-utalvány-IMG). Kiszűrtük továbbá az adatok közül 

a tisztán rendezvényszervezésre, a kommunikációs tréningekre, illetve a reklámtárgyak gyártására vonatkozó 

megbízásokat is. Csak olyan közbeszerzéseket vettünk tehát figyelembe, amelyek tisztán vagy vegyesen 

médiavásárlásra, pr-szolgáltatásra, vagy kreatív/reklámügynökségi megbízásra irányultak.  

Az alap adattábla összesen 1584 sornyi és 102667 cellányi adatot tartalmazott. Ebből kézi és szoftveres (Google 

Refine) tisztítás és szűrés után (ismétlődések, hibás, vagy eredménytelen közbeszerzések, hibás CPV-kódok, 

elemzésre nem érdemes adatok) 898 sor és 5878 cella maradt. Az általunk vizsgált időszak 2010. május 1. és 2014. 

április 30. közé esik. 

Sajnos a Gyurcsány-Bajnai-kormányok időintervallumára vonatkozó adatokat a korábbi hivatalos adatközlések 

rendkívül rossz minősége és hiányosságai miatt nem tudtunk kinyerni 2009 előttre, így csupán a 2009-es állapotokra 

tud néhány összehasonlító megállapítást tenni a CRCB (ők később publikálják az eredményeiket - a Szerk.). A két 

kormányzati ciklus alapos összehasonlítása akkor lenne véghezvihető, ha az állam vagy a Közbeszerzési Hatóság 

akár csak 2006-ig visszamenőlegesen legalább a jelenlegi, most sem túl jó adatközlési gyakorlatnak megfelelően újra 

rögzítené az adatokat. 



12 
 

30 milliárd verseny nélkül  

 

A magyar állami szektor az előző Orbán-kormány alatt 898 kommunikációs tárgyú 

közbeszerzésen összesen nettó (a továbbiakban mindig nettó összeget írunk) 60,4 milliárd forintot 

osztott ki. A grafikonról más hasonló adatsorral összhangban az olvasható le, hogy a 

kormányváltás után 2011 végére állt teljesen fel az Orbán-kormány adminisztratív rendszere, 

ekkorra cserélődtek ki a főbb döntéshozók, és ekkorra vált olajozottá a közbeszerzések 

kezelésének módja is. Majd 2012-ben elindul a nagyüzemi közbeszerzési hullám, hogy aztán a 

választás előtti évben, 2013-ban minden korábbit felülmúló mértékben költsenek kommunikációra. 

Ez a hullám egészen a választásokig kitartott, hiszen 2014 április végéig négy hónap alatt az állam 

az előző évi összeg 85 százalékát kiosztotta közbeszerzésen, a választásokat megelőző 

kampányidőszakban pedig összesen a ciklusban elköltött teljes összeg 50 százalékát osztották el.   

  

A közbeszerzések túlnyomó többségét a közbeszerzési értékhatár alatti összegű feladatok tették 

ki, amelyekre nem kell közbeszerzést nyilvánosan meghirdetni, ám eredményeik megjelennek a 

hivatalos értesítőkben. Arányuk 80,6% volt (összesen 724 db.), viszont a teljes kiosztott összeg 

mindössze 12,8%-át teszik ki (7,72 milliárd – nettó forint. A továbbiakban is az összes pénzösszeg 

nettóban értendő).  



13 
 

Ezek jelentős többsége helyi érdekű, apró kommunikációs megbízás, átlagosan 8,6 millió forint 

értékben. Ugyanakkor ezeknél a közbeszerzéseknél még beszélhetünk igazi versenyről, átlagban 

egy megbízásra 2,66 pályázó jutott. A 25-100 millió forint közötti értékhatáron is beszélhetünk 

még versenyről (2,7 pályázó közbeszerzésenként), ám e felett már jelentősen csökken az indulók 

átlagos száma. 100-500 millió között 2,05, 500-1000 millió között 1,78, egymilliárd forint feletti 

megbízásoknál pedig 1,75 pályázó volt átlagosan. Ez alapján azt lehet mondani, hogy minél 

nagyobb összeget lehetett egy közbeszerzésen elnyerni, annál kevesebben pályáztak. 

 

Ennek egyik oka az lehet, hogy a nagyobb összegek kezeléséhez jóval speciálisabb referenciákra, 

tapasztalatokra van szükség. Ugyanakkor az, hogy az 500 millió feletti megbízások esetében az 

átlagos indulószám nem éri el a kettőt, nem magyarázható a speciális ügynökségi tudás hiányával. 

Annál is érdekesebb ez a szám, mert noha összesen csak 28 darab 500 millió forint feletti 

közbeszerzés volt az előző kormányzati ciklusban, mégis ezen eljárások során lehetett a teljes 

kiosztott összeg 65%-át elvinni. 

Azt nehéz megmondani, hogy mi számít igazán versenynek, de ahol egy induló volt csupán, ott 

nyilván versenyről nincs értelme beszélni. Az egyetlen indulóval lezajló közbeszerzések összértéke 

az előző ciklusban 30,2 milliárd forint volt. Vagyis az állami szektor a teljes összeg közel felét, 49%-

át verseny nélkül osztotta ki! Mivel véleményünk szerint a két induló sem számít különösen nagy 



14 
 

versenynek, ezért ha a kétindulós közbeszerzéseket is ide soroljuk, akkor azt mondhatjuk, hogy az 

állami szektor a teljes büdzsé 62,6%-át költötte el vagy verseny nélkül, vagy nagyon alacsony 

verseny mellett. A kereskedelmi szektorban egy-egy tenderen, kommunikációs beszerzésen 

átlagban 4-5 ügynökséget szoktak meghívni.  

Óriásnak nincs csatája 

 

Azt már az előző kormányzati ciklus híreiből, cikkeiből is nagyjából lehetett tudni, hogy a 

kommunikációs közbeszerzések piacának vannak nehézsúlyú versenyzői. Az I.M.G. Inter Media 

Groupról, a Vivakiról vagy a Bell & Partnersről nemcsak a szaksajtó, hanem a legnagyobb 

hírportálok is sokszor írtak. Az előző részben pedig már részleteztük, hogy a legnagyobb 

kedvezményezetteknek milyen személyes kapcsolati hálója van, illetve milyen pontokon kötődnek 

a Fideszhez és annak gazdasági holdudvarához. A legtöbb közpénzt felhasználó tíz cégből 

egyébként ötnél mutatható ki egyértelmű kapcsolat a kormányzati adminisztráció és gazdasági 

hátországa, valamint a nyertes között (I.M.G., Bell & Partners, Young & Partners, Hung-Ister, 

Théma Lapkiadó). Ezen kívül megjegyezzük, hogy a Mahir-csoport (Mahir Cityposter, 

Mahir/Monday, Mahir Kiállítás és Rendezvény) további közel 1,5 milliárd forintot nyert meg. Most 

azonban csak azzal foglalkozunk, hogy a közbeszerzéseken legsikeresebb ügynökségek mennyi 

pénzt nyertek és milyen versenykörnyezetben tették. 



15 
 

Az a kördiagramról könnyen leolvasható, hogy a teljes közbeszerzési piacon a fentebb említett 

ügynökségek fölénye alakult ki. Az I.M.G. a teljes kiosztott összeg 30,28%-át, a Vivaki a 18,62%-át, 

míg a Bell & Partners 14,04%-át nyerte meg összesen 38 milliárd forint értékben (összesen 

százalékban: 62,94%). 

Ami az ábrán látható eredményeknél is többet mondd el, hogy az elnyert összegeket a három 

ügynökség kirívóan alacsony versenyben szerezte meg. Az I.M.G. 15, a Bell & Partners 14 olyan 

közbeszerzést nyertek meg, amelyeken egyedül ők indultak, de a szintén erős kormányközeli 

kapcsolatokkal rendelkező Young & Partners is 9 közbeszerzést nyert meg egyedüli indulóként. Az 

I.M.G. így a saját maga által elnyert összeg 77,9%-át, a Bell & Partners a 70,43, a Young & Partners 

pedig a 79,24%-át nyerte el verseny nélkül. A Vivakinál sajnos egy esetben nem tudjuk az indulók 

számát, így nem tudunk normális értéket számolni rájuk. 

 

 

 



16 
 

A Közbeszerzési Értesítőben és a Tenders Electronic Dailyn közzétett eredmények nagyon sok 

esetben csak az indulók számát közlik, az induló ügynökségek nevét nem. Így nem lehet adatokkal 

bemutatni, hogy a nyertes ügynökségekkel szemben mely más ügynökségek indultak. Ugyanakkor 

az ismert adatok alapján annyit mégis lehet állítani, hogy számos olyan közbeszerzés volt, 

amelyeknél a legnagyobb 2-3 nyertes egymás ellen indult egy-egy közbeszerzésen. 

 

Az eddig leírtak alapján tehát két korrupciós kockázat is erősen érvényesül. Egyrészt a teljes elnyert 

összeg (reklám-, médiavásárlási és pr-megbízás) több mint 60%-át mindössze három ügynökség 

nyerte meg (a 70%-át pedig öt!), másrészt a tendergyőzelemért vagy egyáltalán nem kellett 

versenyezniük, vagy pedig egymás ellen indultak. Eközben Magyarországon nagyon sok reklám-, 

pr- és médiaügynökség van. A Kreatív évente közli az iparág pénzügyi eredményeit, amelyet 100 

reklámügynökség, 25 médiaügynökség és 60 pr-ügynökség pénzügyi adatai alapján számol ki, a 

valóságban ennél is több ügynökség van.  

 

http://www.kreativ.hu/rovat/databanya/index.php


17 
 

Kiugró esetek 

 

Az adatokon túlmenően számos olyan közbeszerzés volt, amikor a folyamat puszta leírása is a 

korrupció gyanúját keltheti fel, de legalábbis tele volt korrupciós kockázati elemmel. Több olyan 

eset volt, amelyeknél a dokumentált háttértörténet talán tanulságosabb is, mint a végeredménye. 

Ráadásul az is figyelemre méltó, hogy ezek főszereplői rendre olyan ügynökségek és cégek voltak, 

amelyekről eddig is szó volt. 

Az egyik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2012. augusztusi médiavásárlási 

közbeszerzése, a másik a Magyar Nemzeti Bank 2012. decemberi médiavásárlási közbeszerzése, a 

harmadik az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) 2012. augusztusi médiavásárlási 

közbeszerzése, a negyedik pedig a Budapesti Közlekedési Vállalat reklámfelületeinek 

hasznosítására kiírt pályázat. 

A fentiekkel összefüggésben nem meglepő, hogy az esetek főszereplői az I.M.G. (NMHH, MNB) és 

a Bell & Partners (OHÜ) voltak, a BKV-nál pedig Simicska Lajoshoz köthető plakátcégek, a 

Publimont, az Euro Publicity és az EuroAWK. Mivel a linkeken a teljes sztorik elolvashatók, ezért 

mindegyiknél csak annyira szorítkozunk, hogy röviden felvillantjuk a korrupció szempontjából 

gyanús aktusokat. 

NMHH-ügy 

Az NMHH 1,9 milliárdos közbeszerzésében az I.M.G. versenytársait zavaros és jogilag is aggályos 

módon kizárta a közbeszerzést bonyolító közbeszerzési tanácsadó cég. A kizárt felek közül csak az 

egyik vitatta volna a kizárása okait, ám a közbeszerzés értékének 1 százalékában megállapított 

igazgatási szolgáltatási díj összegét, ez esetben 19 millió forintot nem tudták volna kifizetni. A 

kizárt fél közbeszerzési tanácsadója ezek után magánúton nyújtott be panaszt a Közbeszerzési 

Hatóságnál (KH), valamint a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH). Előbbi a tanácsadót is a díj 

befizetésére szólította fel, utóbbi viszont arra hivatkozott, hogy nem volt jogi alapjuk eljárást 

kezdeményezni. A Közbeszerzési Döntőbizottság ettől még hivatalból is beindíthatta volna ezt, ám 

nem került rá sor. Az NMHH így végül csak az I.M.G.-t kérhette fel ajánlattételre, a közbeszerzést 

egyedüli indulóként nyerték meg. 

MNB-ügy 

Az MNB nettó 200 milliós közbeszerzését az I.M.G. támadta meg a Közbeszerzési 

Döntőbizottságnál, mivel szerintük olyan, a közbeszerzés elnyeréséhez nélkülözhetetlen árazási 

http://www.kreativ.hu/media/cikk/zurok_az_nmhh_tendere_korul
http://www.kreativ.hu/media/cikk/zurok_az_nmhh_tendere_korul
http://www.kreativ.hu/media/cikk/zurok_az_nmhh_tendere_korul
http://www.kreativ.hu/media/cikk/megtamadott_mediatenderrel_bucsuzott_simor
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_bell__partners_nyerte_az_ohu_716_millios_tenderet
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_bell__partners_nyerte_az_ohu_716_millios_tenderet
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/media/cikk/zurok_az_nmhh_tendere_korul
http://www.kreativ.hu/media/cikk/megtamadott_mediatenderrel_bucsuzott_simor


18 
 

adatokat kellett volna nyilvánosságra hozniuk, amely sértette az indulók üzleti érdekét, továbbá a 

megajánlott árak jegybank által kitalált számolása szakmaiatlan volt. A közbeszerzés kiírásának 

szakmai részét a többi induló is kritizálta. Noha a Közbeszerzési Döntőbizottság végül az MNB-nek 

adott igazat, vagyis a döntőbizottság  szerint az I.M.G. üzleti érdeke nem sérült a közbeszerzés 

során, a döntés már Simor András jegybankelnök távozása után született meg, így az új 

menedzsment felállása előtt a tendert visszavonták. Az MNB ezek után már Matolcsy György 

elnökletével írta ki minden idők legnagyobb keretösszegű, 6 milliárdos médiavásárlási 

közbeszerzését, amelyet egyedüli indulóként az I.M.G. nyert meg. 

OHÜ-ügy 

Az OHÜ közbeszerzésénél a rendkívül és indokolatlanul rövid, mindössze háromnapos jelentkezési 

határidő kelthetett gyanút. Az esetet még a politika is felkapta, az LMP feljelentést is tett az ügyben 

hűtlen kezelés miatt. A tenderen ezek után egyetlen induló volt csak, a Bell & Partners, amely meg 

is nyerte azt. A Közbeszerzési Döntőbizottság ezek után magától indított eljárást az OHÜ ellen, és 

megállapította, hogy jogsértő módon írták ki a közbeszerzést. A kiíróra ötmillió forintos bírságot 

szabtak ki, de a közbeszerzés eredményét nem vonták vissza. 

BKV-ügy 

A BKV reklámhelyeinek hasznosítására kiírt pályázat eleve azért volt gyanús, mert nem 

közbeszerzést írtak ki rá. A pályázat emellett olyan kitételeket tartalmazott, amelyek miatt 

lényegében csak Simicska Lajoshoz köthető plakátcégek, a Publimont, az Euro Publicity és az 

EuroAWK tudtak pályázni – egymás ellen. A pályázatból a kitételek miatt kizárt addigi plakátcég, a 

Peron eljárást kezdeményezett a BKV ellen a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, a perbe érdekelt 

félként a szintén a pályázatból kizárt Epamedia is beszállt. Az eljárás során ráadásul az is kiderült, 

hogy a BKV kereskedelmi osztályán a pályázat kiírásában az a Viszkei Márton vett részt, aki 

korábban az Euro Publicity tulajdonosa volt, továbbá a Bell & Partners tulajdonos-ügyvezetője is. A 

Közbeszerzési Döntőbizottság végül kimondta, hogyjogsértő volt a BKV kiírása és közbeszerzést 

kell kiírni rá. A BKV 2013 májusában újra nekiállt, a Fővárosi Közgyűlés elé beterjesztett 

közbeszerzési terv azonban majdnem megismételte a korábbi pályázat versenykorlátozó kitételeit, 

ráadásul értelmetlen pontokat is tartalmazott. A Fővárosi Közgyűlés még a tervezet tárgyalásának 

kiírt napján, miután a Kreatív megírta, hogyversenykorlátozó elemek vannak benne, május 29-én 

vissza is vonta a közbeszerzési tervet, arra hivatkozva, hogy túl sok kérdés merült fel. A 

közbeszerzés kiírására azóta sem került sor. 

http://www.kreativ.hu/media/cikk/a_kdb_szerint_nem_serult_az_img_erdeke
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_bell__partners_nyerte_az_ohu_716_millios_tenderet
http://www.kreativ.hu/media/cikk/birsag_az_ohu_mediatendereert
http://www.kreativ.hu/media/cikk/birsag_az_ohu_mediatendereert
http://www.kreativ.hu/media/cikk/birsag_az_ohu_mediatendereert
http://www.kreativ.hu/media/cikk/simicska_kozeli_ajanlatok_a_bkv_tenderen
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/torvenyserto_a_bkv_reklamtendere
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/van_par_trukk_a_bkv_reklamtenderenek_tervezeteben
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/mar_vissza_is_vontak_a_bkv_reklamtenderet
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/mar_vissza_is_vontak_a_bkv_reklamtenderet


19 
 

A kommunikációs tárgyú közbeszerzések ilyen elemzése önmagában csak arra elegendő, hogy 

rávilágítsunk a közbeszerzések anomáliáira. Bár a közbeszerzések legnagyobb nyertesei ugyan 

árbevételükben és nyereségességükben is jelentősen javultak az előző kormányzati ciklusban, a 

cégadatok tanulsága szerint önmagában a közbeszerzés ezeknek az ügynökségeknek nem valami 

jó üzlet, mivel nagyon alacsony ügynökségi jutalékért dolgoznak. Különösen a médiavásárlás nem 

az, ahol valójában az ügynökségeken átfolyó pénzről beszélünk, mivel ezek az ügynökségek a 

pénzt azért nyerik el, hogy máshol költsék el – az állam helyett. Így nyilvánvalóan a legfontosabb 

kérdés az ilyen bróker/közvetítő jellegű ügynökségi tevékenységeknél, hogy tőlük hova megy 

tovább a pénz. 

 

IV. rész 

 

AZ ÁLLAMI HIRDETÉSEK ELOSZLÁSA (2006. 05. – 2014. 04.) 

Adatbázis: Kantar Media, Adex, állami szektor 

Az adatok összegyűjtésének módszere: A Kantar Media gyűjtése (módszertan) 

Ingyenesen elérhetőek-e az adatok: nem 

Az adatok rendszerezése: Excelben ciklusonként, évenként, hónaponként, tulajdonosként, 

médiumonként szűrhető, + összeg és megvásárolt idő vagy felület 

A felhasznált rekordok száma: 7600 sor (cellák: 629730) 

Vizsgált időszak: 2006. május 31. – 2014. április 30. 

Vizualizációs szoftver: Tableau Public 

Az alapadatokat ellenőrzésre letölthetővé tesszük-e? A Kantar Media adatbázisát harmadik félnek 

nem adhatjuk ki. 

A legfontosabb tények: 

 Az előző kormányzati ciklusban az állami hirdetések 51,66%-a ment a kormányközeli 

üzletemberek tulajdonában lévő, vagy a kormányhoz lojális kereskedelmi és 

közmédiumokhoz. 

 Ez a kép csalóka, ugyanis ha külön médiatípusonként vizsgáljuk, akkor a következő arányok 

jönnek ki a kormánybarát médiumoknál: napilapok: 68,23%, heti- és havilapok: 21,76%, 

rádiók: 86,06%, televíziók: 51,33%, közterület: 74,12%, online: 0%. Vagyis az látszik, hogy 

azokban a médiatípusokban, amelyben a kormányközeli üzletembereknek tulajdonosi 

érdekeltségük van, vagy van a kormányhoz lojális médium, ott az állami szektor, illetve az 

http://www.kantarmedia.hu/reklamkoltesmeres.html


20 
 

általuk választott médiaügynökségek a hirdetési pénzek túlnyomó többségét kormányközeli 

médiumokban költötték el. 

 Ez a gyakorlat a korábbi Gyurcsány-Bajnai-kormányoknál is kimutatható, azonban ilyen 

aránytalanság és állami piactorzító hatás korábban nem volt jellemző. 

 Az a korábbi médiaügynökségi és iparági állítás, miszerint az állami hirdetések elosztása 

ár/érték-arányban a lehető legkedvezőbb módon történik meg, nem tartható. A 

kormányközeli médiában hirdetni ugyanis kifejezetten drága. A portfólióban ugyan vannak 

megkerülhetetlen elemek, ám olyan médiumok esetében is kiugró a kormányközeli médiumok 

favorizálása, amelyeket semmilyen piaci mérőszám nem támaszt alá, vagy a rendelkezésre 

álló adatok kifejezetten ellentmondanak annak. 

Az adatgyűjtés módszertana 

Ahogy korábbi állami hirdetésekről szóló cikkeinknél, úgy ennél is a Kantar Media piackutató intézettől vásároltuk 

meg az adatokat. A Kantar Media reklámköltéses adatait az egész reklám- és médiapiac elismeri és használja, 

továbbá más médiumok (HVG.hu, Index) és kutatók (Mérték Médiaelemző Műhely, Whitereport) hasonló 

munkáikban is felhasználják őket. Mi két kormányzati ciklus (2006-2010, 2010-2014) adatait kértük le. A költésadatok 

listaáron, vagyis a médiumok hivatalos hirdetési tarifáival vannak kalkulálva, ami azt jelenti, hogy a hirdetőknek adott 

kedvezmények nincsenek belőle levonva. Egyszerűen: ez azt jelenti, hogy ha az utcáról betoppanva szeretnénk egy 

helyen egyetlen plakátot megvásárolni, akkor mennyit kellene érte fizetnünk. A Kantar Media napi rendszerességgel 

az összes médiatípus legtöbb médiumának összes hirdetését dokumentálja, katalogizálja, majd ebből készít egy 

listaáras összesítést. Ez a listaáras adat tehát nem alkalmas arra, hogy megmondjuk, hogy egy hirdető valójában 

mennyi pénzt költött el egy-egy médiumban, pusztán arányok, tendenciák kimutatására lehet használni. A piacon 

elfogadott számítás szerint egy hirdető valójában a listaár 40-50 százalékát költi el ténylegesen az adott 

médiumban. Ezen kívül a Kantar Mediától megvásárolt adatbázis tartalmazza a megvásárolt felületek számát is, 

tévék és rádiók esetében a megvásárolt perceket. Ebből a kettőből lehet viszonylag valós következtetéseket levonni. 

A Kantar Media adatbázisában számos okból nem szerepelnek egyes a piacon fontos médiumok, melyek jellemzően 

kormányközeli tulajdonosok érdekeltségébe tartoznak. Ilyen a Hír TV, a Lánchíd Rádió, a Mahir Cityposter és az Echo 

Tv.  

A Kantar Media alapadatbázisában a két kormányzati ciklus összehasonlíthatósága és könnyebb megértése miatt 

kénytelenek voltunk néhány változást bevezetni. A korábbi Europlakát végig Publimont néven szerepel, továbbá a 

korábbi Epamedia és a cégcsoporthoz kapcsolódó további cégek a jelenlegi cégnéven, a külön hirdetési bevételeket 

egybe számolva, JCDecaux-ként szerepelnek minden évben. Ezeken kívül az online médiapiacon írtuk át a könnyebb 

érthetőség miatt a korábban Index.hu-ként szereplő CEMP-et végig CEMP-re. 

Kormányközeli médiumoknak a következő médiumokat tekintettük kormányzati ciklustól függetlenül: 

 amelyek a kormány közvetlen irányítása alatt állnak, vagyis az állami médiát 

 amelyek tulajdonosi köre egyértelműen köthető a kormányzat gazdasági holdudvarához 

 amelyek tulajdonosai többször, a nyilvánosság előtt is a kormány politikájának és gazdasági 

elképzeléseinek támogatásáról nyilatkoztak, noha a gazdasági holdudvarhoz nem tartoznak. 



21 
 

Bevezetés 

Az állami hirdetések elosztása a mindenkori magyar médiapiac egyik legvitatottabb kérdése. Noha 

a magyar reklámpiacon az állami szektor nem számít a legnagyobb hirdetői szektornak, 

összességében mégis komoly tényezőként kell számolnunk vele a médiacégek reklámbevételeikor. 

Az állami hirdetések elosztásával ugyanis jelentősen bele lehet avatkozni egy-egy médiavállalat 

pénzügyi eredményeibe. Mivel a magyar médiapiac jelentős része épített korábban is az államtól 

érkező reklámbevételekre, így az elosztási gyakorlatban történő változás automatikusan 

veszteseket és nyerteseket szül. Mi nem értünk egyet azokkal a véleményekkel, hogy az államnak 

egyáltalán nem lenne szabad kommunikálnia. Nagyon sok olyan állami feladat, szolgáltatás és 

projekt van, amelynek létére és eredményeire igenis érdemes felhívni az állampolgárok figyelmét, 

de persze ebben is érdemes lenne valamilyen ésszerű határt meghúzni. Az állami reklámpénzek 

elköltésének legfontosabb szempontja azonban az kellene hogy legyen, hogy ár/érték-arányosan 

az állam a kommunikációs céljaihoz és célcsoportjaihoz mérten a lehető leghatékonyabban és 

legolcsóbban tudjon kommunikálni. Ez 2010 áprilisa után aligha teljesülhetett, ám a kormányközeli 

médiabirodalom megerősítésével a médiaportfolió nagyon erőssé vált. Így 2013-2014-re 

természetesen egyre többször előfordulhatott olyan helyzet, és olyan kampánycél, amelyeknél egy 

zömében csak Fidesz-közeli médiumokból álló médiamix is ugyanazokat a számokat, 

eredményeket tudta hozni, mint egy máshogy összeállított médiamix. 

Sokat tenne a bizonyításhoz, ha az állami szektor hirdetési gyakorlatát össze tudnánk vetni a 

kereskedelmi szektor hirdetési gyakorlatával. Az out-of-home (korábban közterületinek hívott) 

médiapiacon két éve jelentős eltérést tudtunk bizonyítani a Kantar Media adatai alapján az állami 

és a kereskedelmi szektor hirdetési logikája között. A legtisztább az lenne, ha nagyjából hasonló 

kampányüzeneteket azonos célcsoportra lebontva tudnánk médiamixeket összehasonlítani, és ez 

alapján lehetne eltéréseket és hasonlóságokat megállapítani a kereskedelmi és állami hirdetők 

gyakorlatára vonatkozóan. A kereskedelmi hirdetők ilyen mélységű adatait azonban csak maguk a 

hirdetők és ügynökségeik ismerhetik, és ha rendelkeznénk is ilyen adatokkal, akkor sem 

hozhatnánk őket nyilvánosságra, mivel üzleti titkot sértenénk. Amennyiben rendelkeznénk ilyen 

adatokkal, akkor is számolnunk kellene azzal, hogy a kereskedelmi hirdetők gyakran tesznek 

gesztusokat az aktuális kormányoknak azzal, hogy a kormányközeli médiában többet hirdetnek, 

mint korábban. Ilyen igazodási kényszerről a kormányváltás után a rádiós piaci szakemberek 

beszámoltak nekünk. 

A kormányközeli média piaci súlya a 2014-es áprilisi választásokra nagyon erőssé vált. Nem 

csupán az állami, de a kereskedelmi hirdetők számára is megkerülhetetlenek lettek a portfólió 

bizonyos elemei. Ugyanakkor a 2014-es állapot egyáltalán nem magától értetődő. Ehhez kellett az 

http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is


22 
 

állami adminisztráció és törvényhozás segítsége is, továbbá az állami hirdetési gyakorlat már a 

2010-es kormányváltás után is megfigyelhető aránytalansága. Tehát akkor, amikor arra a 

következtetésre jutunk, hogy az állami hirdetések elosztása aránytalan és igazságtalan volt, akkor 

azt is észben kell tartani, hogy ezzel párhuzamosan az állam adminisztratív eszközökkel is 

igyekezett a médiapiaci erőviszonyokat befolyásolni. 

A hajrára feljött 

 

A második Orbán kormány alatt az állami szektor listaáron 80,46 milliárd forintot költött el 

reklámokra. Ez 3 milliárd forinttal kevesebb volt, mint az azt megelőző Gyurcsány-Bajnai ciklusban. 

Mindkét kormányzati ciklusban megfigyelhető – ahogy a közbeszerzéseknél már láttuk –, hogy a 

kormányoknak kell egy kis idő, amíg az új adminisztráció elfoglalja a helyét a közigazgatásban és 

kiismeri annak működését. Kormányváltáskor általában egy kis időre megtorpan az állami költés, a 

Gyurcsány-Bajnai-ciklus elején ez kisebb mértékű volt, mivel eleve szocialista-szabad demokrata 

kormányzás után jöttek, tehát nem volt valódi váltás. Ennek a ciklusnak a kiugró éve 2008-ban volt, 

ekkor kezdett el az uniós fejlesztési pénzeket kezelő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 

nagyüzemben kommunikálni. 

A második Orbán-kormány médiavásárlási költekezése ennél valamivel lassabban indult be, hogy 

aztán 2013-ban az addigi 2008-as csúcsévet is némileg túlszárnyalva listaáron összesen 26,7 

milliárd forintot költsön el az állami szektor. Ez a trend a már látott közbeszerzési grafikonnal 

hasonló trendet mutat, vagyis a választások közeledtével az állami szektor elkezdett nagyon sokat 

kommunikálni a médiában. Havi bontásban látható igazán, hogy a választási kampány során, 

illetve közvetlenül az áprilisi választások előtti hónapokban hogyan szórta a két kormányzat a 

pénzt. 

A médiatípusonkénti bontásban azt látjuk, hogy a két kormányzati ciklus mely médiatípusokat 

favorizálta leginkább. Míg a szocialista-szabad demokrata-kormány az országos televíziókat és a 

napilapokat választotta jellemzően, addig a második Orbán-kormány plakátokon, rádióban és az 

interneten volt aktívabb. 

A hirdetőnkénti bontás azt mutatja meg, hogy melyik kormányzati ciklusban mely állami hirdető 

volt nagyon aktív. A nagyon kis költőket kiszűrtük a listából, és csak azokat mutatjuk, amelyek vagy 

alapvetően jelentős állami hirdetők, vagy pedig jelentős változás állt be a pénzköltési szokásaikban 

a két kormányzati ciklust összehasonlítva. 



23 
 

Az látszik, hogy a Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt alapvetően a minisztériumok hirdettek 

többet, továbbá a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a Szerencsejáték Zrt., az Államadósság-kezelő 

Központ (ÁKK) és az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) voltak az állami hirdetések húzói. A 

második Orbán-kormány alatt az ORFK kevesebbet hirdetett, az NFÜ és a Szerencsejáték Zrt. 

korábbi súlyához képest vesztett a  jelentőségéből (még így is nagy költők maradtak), az ÁKK 

továbbra is fontos maradt, ugyanakkor rendkívül erős új szereplők is beléptek a nagy költők közé. 

Ilyen a Magyar Posta, a Magyar Villamos Művek, a KIM-Miniszterelnökség, az Erzsébet-utalvány, az 

NMHH, az MTVA, a Magyar Turizmus Zrt., a Diákhitel Központ és a Magyar Nemzeti Bank.  

 

 



24 
 



25 
 

Minden egy irányba mutat 

 

Az olvasók legnagyobb részét minden bizonnyal az érdekli leginkább, hogy az állami szektor végül 

is mely médiumoknál költötte el a legtöbb pénzt, vagyis mennyi közpénzzel jutalmazott bizonyos 

médiatulajdonosokat? 

Mindkét kormányzati ciklusban voltak több pénzt kapó médiumok, és mindig is az volt a kérdés, 

hogy hatékony volt-e ott hirdetnie az állami szektornak, összességében megérte-e, vagy ár/érték-

arányban jobban is felhasználhatták volna a kommunikációra fordított közpénzt? 

Különösen akkor kelt feszültséget ez a kérdés, amikor mindkét oldalon többségben vannak azok, 

akik szerint egy kormánynak kötelessége az állami hirdetésekkel, vagy akár más módokon is 

jutalmaznia a hozzá közel álló médiumokat. Amint látni fogjuk – és a cikksorozat harmadik 

részében részletesen foglalkozunk vele –, a második Orbán-kormány alatt többről is szó volt, mint 

hogy a kormányzat politikáját kritikátlanul támogató médiaszereplők zsebébe egy kis hálapénzt 

tegyenek. A rendszer egészének felépítése sokkal inkább szól arról, hogy a baráti 

médiatulajdonosok minél nagyobb nyereséget tudjanak kivenni a hozzájuk áramló közpénzből. 

Úgy gondoljuk, hogy ezek a grafikonok, chartok és kördiagramok nagyjából teljes képet adnak az 

állami hirdetések elosztásáról, a kedvezményezettekről és arról, hogy hol-mennyiért lehetett 

hirdetni. Jó böngészést és jó szűrést a grafikonoknál! 

Az alábbiakban a médiatípusokat külön-külön fogjuk elemezni. Bár a grafikonok sok esetben 

amúgy is magukért beszélnek, de a jobb érthetőség kedvéért összefoglaljuk a főbb 

megfigyeléseinket és azokat a körülményeket, amelyek számos kérdést vetnek fel egy-egy 

kedvezményezettel kapcsolatban. 

Napilapok 

Teljes költés listaáron: Gyurcsány-Bajnai-kormányok (továbbiakban Gy-B): 17,9 Mrd/4 év,Második 

Orbán-kormány (továbbiakban O2): 15,1 Mrd/4 év 

Legnagyobb részesedés: Gy-B: Népszabadság 14,54%, O2: Metropol 42,05% 

Legnagyobb hirdető: Gy-B: NFÜ 4 Mrd, O2: Szerencsejáték Zrt. 3,16 Mrd 

A kormányközeli lapok összrészesedése: Gy-B (Népszabadság, Népszava): 21,09%, O2 (Magyar 

Nemzet, Magyar Hírlap, Metropol): 68,23% 

Megj.: A Kantar Media adatbázisában a Népszava két kiadóként szerepel, Editorial Kft.-ként és 

Népszava Kiadóként. Az ő számaikat együttesen kell számolni az eladás éveiben.  

 



26 
 

Mivel nagyon sok politikai szereplő és ember a napilapokról (és a tévéről) hajlamos úgy gondolni, 

hogy az maga a médiapiac, ezért a puszta számokon túl szimbolikus jelentősége is van annak, 

hogy az állam hogyan osztja el a hirdetéseit a napilappiacon, azon belül is a nálunk 

hagyományosan pártokhoz köthető politikai/közéleti napilapok között. 

 

Itt ki lehet mondani, hogy noha a Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt a baloldali-liberális napilapok 

valóban több állami hirdetést kaptak, ugyanakkor ezek az arányok többé-kevésbé megfeleltek az 

eladott példányszámoknak és az olvasottságnak. Ezzel szemben a második Orbán-kormány ezt a 

– szerintünk racionális, érvelhető – logikát felrúgva lényegében beszüntette a Népszabadságban 

és a Népszavában a hirdetést, miközben a Magyar Nemzet részesedését 21%-ra növelte a 

szegmensen belül. Még a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) által sem auditált, 

vagyis semmilyen hivatalos adattal nem rendelkező Magyar Hírlap 5,12%-os aránya is magasabb, 

mint a Népszabadság 3,77 és a Népszava 0,63%-os aránya együttesen. 

Ha csak a négy országos politika-közéleti napilapot vesszük, akkor nagyon tisztán látszik a politikai 

váltógazdaság a két kormány között. A Gyurcsány-Bajnai kormányok alatt az arányok így néztek 

ki: Népszabadság 45,74%, Magyar Nemzet 28,09%, Népszava 20,6%, Magyar Hírlap 5,57%. A 

második Orbán-kormány alatt pedig így: Magyar Nemzet 66,69%, Magyar Hírlap 16,21%, 

Népszabadság 11,94%, Népszava 5,16%. Míg a Gyurcsány-Bajnai-kormányok során, még ha az 

arányokkal lehetett is probléma, legalább az eladott példányszámok és az olvasottság szerint 

rangsorolták a lapokat, addig a második Orbán-kormány alatt semmiféle piaci mérőszám nem 

számított. 

Ugyanakkor egyiknek sem volt olyan kiugró a részesedése, mint a Metropolnak, amely a 

szocialista-szabad demokrata-kormányok alatt 12,53%-ban részesült az állami hirdetésekből, a 

második Orbán-kormány alatt viszont már 42,05%-ban. A Metropolban az állami hirdetők 

különösen akkor kezdtek el látványosan sokat költeni, amikor 2011 júliusában a lap a Simicska 

Lajos istállójához tartozó üzletember, Fonyó Károly tulajdonába került. Noha a Metropol hirdetési 

szempontból megkerülhetetlen tényező a napilappiacon, ráadásul az évek során a példányszáma 

is jelentősen megnőtt, ez a részesedés túlzónak mondható. 

Ahogy az egész kormányközeli napilap-portfólió teljes részesedése az állami hirdetésekből 

(összesen 68,23%) is ellentmond a piaci logikának. Nyilvánvalóan nem az a kérdés, hogy ezekkel a 

napilapokkal – és más napilapokkal vegyesen – ne lehetne elérni azokat a célcsoportokat, 

amelyeket az állami szektor kommunikációs szempontból szeretne. Inkább az aránytalansággal, 

továbbá az árakkal van baj. Ha igaz az az állítás, hogy a közbeszerzéseket elnyerő ügynökségek 



27 
 

ott költenek, ahol ár/értékarányban a legjobbat tudják kínálni az államnak, akkor ezt a pénzt 

ugyanerre a széles célcsoportra olcsóbban és elszámoltathatóbban is el tudták volna költeni. 

Egy magyarázat lehet csak, amennyiben a médiatervben a politikailag megszólítandó csoport 

kifejezetten a kormányközeli médiumokat olvasók köre, vagyis a kormányzat és az állami szektor a 

kiemelkedő eredményeiről, projektjeiről és üzeneteiről kizárólag ezeknek a lapoknak az olvasóit 

szeretné tájékoztatni. Ne feledjük, hogy a választói tábor egyben tartásának lehet ez is egy 

eszköze. Vagyis innen nézve ez logikus lépés, bár etikusnak nem mondhatnánk, hogy mindezt az 

állami apparátus médiabüdzséjének felhasználásával teszik.  

 



28 
 

  

 

Szintén érdekes mintázatot mutat a hirdetők lapokra lebontott aktivitása. Az természetes, hogy a 

politikai napilapokban kormánytól függetlenül szívesen hirdetett a kormányt jelentő 

Miniszterelnökség. Azt már nehezebb megmagyarázni a második Orbán-kormány alatt, hogy a 

Szerencsejáték Zrt.-nek miért érte meg a Magyar Hírlap alacsony olvasottsága és olvasóközönsége 

tudatában bármennyit is hirdetni, vagy hogy a Magyar Villamos Művek és a hozzá tartozó részek 

(MVM Partners Zrt., Paks II) miért rajongtak annyira a Magyar Nemzetért, hogy a teljes 

napilapbüdzséjük 60 százalékát náluk költötték el? 



29 
 

 

A napilapok piacán tehát a rendszer egyszerre két érdek mentén is egy irányba mozgatja a 

közpénzt. A kormány az állami szektort együttesen irányítva elsősorban a saját táborának 

kommunikál, nekik kíván elmagyarázni számos, az ellenzéki oldalon bírált intézkedést, továbbá így 

akarja megnyugtatni, vagy éppen buzdítani a választóit. 

Heti- és havilapok 

Teljes költés listaáron: Gy-B: 7,73 Mrd/4 év, O2: 5,53 Mrd/4 év 

Legnagyobb részesedés: Gy-B: Szabad Föld 8,55%, O2: Heti Válasz 20,76% 

Legnagyobb hirdető: Gy-B: NFÜ 870 M, O2: Magyar Posta 526 M 

A kormányközeli lapok összrészesedése: Gy-B (168 Óra, Szabad Föld, Magyar Narancs): 16%, O2 

(Heti Válasz): 27,76% 

 



30 
 

A hetilapok piaca az egyetlen olyan médiatípus, ahol a kormányváltás után összességében nem 

alakult ki a kormányközeli média támogatásának jelentős túlsúlya. Ez azonban csak első ránézésre 

van így, hiszen ebben a szegmensben a napilapokénál is szélesebb a kínálat, továbbá 

kormányközeli tulajdonban egyetlen hetilap van, a Heti Válasz.  

 

 

Ha azonban a hetilapokat tovább bontjuk politikai-közéleti periodikákra, úgy mindjárt egészen 

más lesz a helyzet. Bár a legtöbb vitát az szokta kiváltani, hogy mely hetilapokat hová sorolunk, mi 

a tulajdonosa miatt a Szabad Földet, politikai állásfoglalásaik miatt pedig a 168 Órát és a Magyar 

Narancsot vettük baloldali-liberális lapnak. És, noha nagyon nem értünk vele egyet, de a vita élét 

elvéve és a közvélekedést követve a HVG-t és a Figyelőt is ebbe a karámba tereltük. Ezt az öt 

hetilapot a Heti Válasz részesedésével összehasonlítva már egészen mások lesznek az arányok, 

amennyiben a hat hetilap államtól érkező összesített reklámbevételét vesszük 100%-nak.  Így a 

Gyurcsány-Bajnai ciklusban az öt hetilap összesített aránya 80,82% (Szabad Föld: 26,81%, HVG: 

22,78%, 168 Óra: 17,16%, Figyelő: 7,87%, Magyar Narancs: 6,2%), míg a Heti Válaszé 19,18%. 

Ezzel szemben a második Orbán-kormány alatt az öt baloldalra sorolt hetilap összesített 

részesedése 32,08% (HVG: 16,73%, Szabad Föld: 7,22%, Figyelő: 4,56%, Magyar Narancs: 2,18%, 

168 Óra: 1,39%), szemben a Heti Válasz 67,92%-os részesedésével. 



31 
 

  

Azon érdemes elgondolkodni, hogy vajon a szocialista-szabad demokrata-kormányzás alatt 

minden tekintetben megfeleltek-e a hetilappiacon betöltött súlyoknak az állami hirdetési arányok. 

Mi úgy gondoljuk, hogy többé-kevésbé a valós piaci súlynak és elérésnek megfelelően költött a 

kormányzat a politikai-közéleti hetilapokban. Annyit megjegyeznénk, hogy ezeknek a lapoknak a 

számát és összesített részesedését a konzervatív-jobboldal könnyen használhatja fel munícióként a 

„balliberális médiatúlsúly” igazolására a hetilapok piacán. Ezzel szemben a második Orbán-

kormány alatt a Heti Válasz 67,92%-os részesedése mindenképpen túlzás mind az eladott 

példányszámot, mind pedig az olvasottságot/elérést tekintve. 

Fontos megjegyezni, hogy a politikai-közéleti hetilapok valójában a hetilapszegmens teljes 

összbevételének a harmadát tették ki, a Sanoma és az Axel Springer heti női, autós és egyéb 

magazinjai összessen elég erős részesedést tudtak magukénak mindkét kormány alatt, és ezeket 

piaci mérőszámokkal is alá lehet támasztani. 

 

Lapunk kiadójának, a Professional Publishing Hungarynek (PPH) a Gyurcsány-Bajnai-kormányok 

alatt 12 millió 525 ezer forint állami hirdetési bevétele volt, a második Orbán-kormány alatt 2 millió 

859 ezer forint.  

 



32 
 

Rádiók 

Teljes költés listaáron: Gy-B: 9,8 Mrd/4 év, O2: 10 Mrd/4 év 

Legnagyobb részesedés: Gy-B: Sláger 28,56%, O2: Class FM 57,56% 

Legnagyobb hirdető: Gy-B: Szerencsejáték Zrt. 4,15 Mrd, O2: Szerencsejáték Zrt. 2,63 Mrd 

A kormányközeli rádiók összrészesedése: Gy-B (Klubrádió, Magyar Rádió): 23,95%, O2 (Class FM, 

Music FM, Magyar Rádió): 81,13%  

 

A rádiós piac állami reklámbevételeinek megértéséhez elengedhetetlen felidézni az utóbbi tíz év 

egyik legsúlyosabb, a politikai és gazdasági elit összefonódását példásan alátámasztó 

korrupciógyanús esetét, a 2009. októberi országos kereskedelmi rádiós frekvenciapályázatot. Ekkor 

szűnt meg a Sláger és a Danubius, és jött létre – később a bíróság által is kimondva törvénytelenül 

– a Class FM és a Neo FM. Vagyis a kormányváltásnak a rádiós piac eleve így futott neki, hogy 

aztán 2012 novemberére a piaci körülmények és az állami adminisztráció közösen kivégezze a 

szocialistákhoz köthető Neo FM-et. Ezek után az előbb Nyerges Zsolt, később Simicska Lajos 

tulajdonába tartozó Class FM lett az egyedüli országos kereskedelmi rádió, amelybe ömlött az 

állami hirdetési pénz. A Neo FM megszűnése után a frekvenciájára nem írt ki pályázatot az NMHH, 

hanem odaadta azt a Magyar Rádiónak. Eközben azonban egy új, tulajdonosa révén Nyerges-

közelinek mondott, fiataloknak szóló rádió is megszületett, a Music FM, amelybe hivatalos 

hallgatottsági adatok hiányában is elkezdtek csordogálni az állami hirdetési pénzek. A helyi és 

régiós frekvenciákat pedig sorra nyerte meg a Liszkay-Nyerges-tulajdonú Lánchíd Rádió, valamint 

a Magyar Katolikus Rádió (erről lásd a Mérték elemzéseit). 

A Neo FM megszűnésekor mind a piac, mind az állami hirdetési szektor úgy értékelt, hogy vesztét 

az okozta, hogy a hirdetők a válság miatt képtelenek voltak eltartani két országos kereskedelmi 

rádiót. Emellett azonban érdekes, hogy azóta a Class FM és a Music FM folyamatosan tudta 

növelni mind az árbevételét, mind a nyereségét, zömmel az állami hirdetési bevételeknek 

köszönhetően. Vagyis az állam előbb az egyoldalú elosztásával hozzájárult az egyszereplős piac 

létrejöttéhez, később pedig ahhoz, hogy egy új rádió is megszülethessen és sikeres lehessen. A 

rádiós piacon tehát maga a sztori tanulságosabb, mint az elosztás, amely nyilvánvalóan nem 

meglepetés. A Class FM 57,56%-ot kapott az állami hirdetésekből, a Music FM 9,56%-ot, a Magyar 

Rádió pedig 14%-ot a második Orbán-kormány négy éve alatt. A Neo FM pedig, amíg még élt, 

összesen 2,26%-ot. A Lánchíd Rádió állami reklámbevételeit, ahogy azt korábban is írtuk, nem 

ismerjük, mert nem szerepel a Kantar Media adatbázisában. 

 

http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/ketharmad_jut_a_nyerges_kozeli_radioknak_is
http://mertek.eu/jelentesek/maria-orszaga-a-mediatanacs-ujrairja-a-radios-piacot


33 
 

 

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Class FM, a Neo FM és a vidéki rádiók reklámidejét az a Sonitus 

Media értékesíti a hirdetők felé, amelyet a közbeszerzési piac legnagyobb ügynökségétől, az 

I.M.G.-től vásárolt meg (akkor még Adversium volt a neve) a Simicska-érdekkörhöz tartozó Fonyó 

Károly Metropol-tulajdonos 2013 februárjában, akkor az állami hirdetések útjának egy sajátos, más 

médiaszegmensre nem jellemző kontrollját látjuk.   

Televíziók 

Teljes költés listaáron: Gy-B: 36,25 Mrd/4 év, O2: 24,97 Mrd/4 év 

Legnagyobb részesedés: Gy-B: RTL Klub 33,44%, O2: TV2 51,33%  

Legnagyobb hirdető: Gy-B: Szerencsejáték Zrt. 13,5 Mrd, O2: Szerencsejáték Zrt. 5,8 Mrd 

A tévés piac az állami hirdetések szempontjából akkor kezdett el érdekessé válni, amikor 2013. 

május közepén a HVG.hu azt írta, hogy a Simicska-Nyerges-birodalom ékköve lehet a Tv2. Az ezt 

követő hónapokban nagyon sokan próbálták meg kitalálni, többek közt mi is, hogy az eladósorban 

lévő Tv2-t ki fogja megvenni. Simicskáékon kívül felmerült a Viasatot üzemeltető svéd Modern 

Times Group, valamint más, kormányközeli üzletemberek is, de még kínai befektetők is szóba 

http://www.kreativ.hu/media/cikk/radios_uzlet_az_img_es_fonyo_karoly_kozott
http://www.kreativ.hu/media/cikk/radios_uzlet_az_img_es_fonyo_karoly_kozott
http://www.kreativ.hu/media/cikk/radios_uzlet_az_img_es_fonyo_karoly_kozott
http://hvg.hu/gazdasag/20130517_Nyerges_Tv2_Infoncenter_vasarlas/
http://www.kreativ.hu/televizio/cikk/akkor_ki_veszi_meg_a_tv2_t


34 
 

kerültek. A fideszes szál annyiban nem volt meglepő, hogy a vezérigazgató Simon Zsoltról lehetett 

tudni, hogy jó fideszes kapcsolatokat ápol, ám tavaly december végén mindenkit meglepett, hogy 

az új tulajdonos ő, valamint az addigi pénzügyi vezető, Yvonne Dederick lettek egy menedzsment-

kivásárlás útján. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Simonék 2018-ig kaptak haladékot arra a 

korábbi tulajdonos Pro7Sat1-tól, hogy kifizessék a becslések szerint 15-20 milliárd közötti vételár 

egészét. 

  

Nyilvánvalóan ez volt az a pillanat, amikor mindenkit elkezdtek érdekelni az állami hirdetési 

pénzek. Az hamar nyilvánvalóvá vált, hogy egy alapvetően veszteséges céget még így sem lehet 

nyereségessé tenni. Ugyanakkor tavaly márciusban szintén a HVG.hu írt arról, hogy bizonyos 

kormányhoz köthető üzletemberek megkerestek médiaügynökségeket azzal, hogy a kereskedelmi 

hirdetéseikből egy nagyobb részt is szíveskedjenek átcsoportosítani a Tv2-höz. A második Orbán-

kormány beiktatása után jelentették be a reklámadót, amelyről később még a kormány is elismerte, 

amit mindenki tudott: nevezetesen, hogy a legnagyobb kereskedelmi tévé, a piacvezető RTL Klub 

ellenében hozták meg a törvényt, többszöri módosítással úgy, hogy a Tv2-t 2014-ben még ne 

érintse. Tény, hogy az eddig nyilvános adatok szerint a reklámadó 80 százalékát az RTL Klub fizette 

be. 

http://magyarnarancs.hu/belpol/jobboldali_mediabirodalom_2_-_megkapott_szavak-76731
http://magyarnarancs.hu/belpol/jobboldali_mediabirodalom_2_-_megkapott_szavak-76731
http://magyarnarancs.hu/belpol/jobboldali_mediabirodalom_2_-_megkapott_szavak-76731
http://m.hvg.hu/itthon/20140310_RTL_TV2_mediapiac_harc


35 
 

Ezek után annyira nem meglepőek a számok. Az adatokból az látszik, hogy igazán 2012. év 

közben kezdett az állam többet hirdetni a Tv2-nél, de akkor még csak egy-egy kiugró hónapot 

lehetett megfigyelni. Valójában 2013 szeptembere az, vagyis a TV2 eladási folyamatának közepe, 

amikortól az állami hirdetők ügynökségei elkezdenek folyamatosan jelentős pénzeket szállítani a 

Tv2-höz, különösen a Kormány/Miniszterelnökség, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta és a 

Magyar Nemzeti Bank. 

Közterület (Out-of-Home) 

Teljes költés listaáron: Gy-B: 8,5 Mrd/4 év, O2: 20 Mrd/4 év 

Legnagyobb részesedés: Gy-B: Epamedia (JCDecaux) 33,67%, O2: Publimont 67,02% 

Legnagyobb hirdető: Gy-B: ORFK 1,5 Mrd, O2: Szerencsejáték Zrt. 3,29 Mrd 

Megj1.: Tulajdonosváltás miatt a korábbi Epamedia JCDecaux néven szerepel végig. 

Megj2.: A Kantar Media az adatokat a plakátcégek önbevallása alapján becsüli meg. 

 

A közterületi média, vagyis a plakátpiac az, amelyről korábban már mindent megírtunk, amit meg 

lehetett, illetve amit érdemes volt megírni, ráadásul 2014 áprilisára lényegesen nem változtak a 

főbb adatok. Ez az a médiatípus, ahol ideológiai célt nem lehet találni, hiszen a plakátokkal való 

találkozást nem válogathatja meg az ember, azok ott vannak az utcán. 

A plakátpiacon a Fidesz-közeli érdekeltségek hagyományosan erősek, a Mahir privatizációja után 

Simicska-tulajdonba került a Mahir Cityposter, amelybe később beszállt a Fonyó Károly-féle 

EuroAWK is. Az igazi erőviszony-változást azonban az Euro Publicity, majd a nagy hal Europlakát, 

később Publimont felvásárlása jelentette a cégbirodalom életében, amellyel jelentős kihívójává vált 

az akkor még Epamediának hívott, azóta JCDecaux-vá átnevezett, francia tulajdonú nemzetközi 

plakátóriásnak. A kormányváltás után azonban az állam is besegített Simicskáék útjának 

egyengetésébe, a tévesen Lex Mahirként elhíresült törvény, amelyet a fejlesztési tárcánál dolgozó 

egykori közgépes igazgató, Schváb Zoltán szövegezett meg, egy fontos versenytársat, a nyíltan jó 

szocialista kapcsolatokkal bíró spanyol-magyar céget, az ESMA-t lehetetlenítette el azzal, hogy 

megtiltotta a villanyoszlopokon való reklámozást. Az ESMA kontra magyar állam per most is 

Strasbourgban parkol. A lényeg azonban az volt, hogy egy konkurenciával kevesebbel lehetett 

számolni. 

Ami eközben az állami hirdetéseknél elindult, azt nehezen lehet máshogy értelmezni, mint állami 

pénzből finanszírozott nyereségvadászatként, ami nemhogy a plakátpiac, de az egész magyar 

médiapiac legjobb bizniszét csinálta a Publimontból. 

http://www.kreativ.hu/kozterulet/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/kozterulet/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/kozterulet/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/cikk/milliardos_kiesest_hoz_a_fidesz_a_kozteruleti_reklampiacnak
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozel_4000_plakatot_tavolitottak_el_eddig
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozel_4000_plakatot_tavolitottak_el_eddig
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozel_4000_plakatot_tavolitottak_el_eddig


36 
 

Még a 2010-es kormányváltás előtt lehetett hallani, hogy az ESMA-n kívül az akkori Epamediának 

és a Hungaroplakátnak vannak gyengébb-erősebb szocialista és SZDSZ-es kötődései. Meglehet, 

hogy ez így volt, ám az adatok nem azt mutatják, hogy az állami hirdetések elosztásánál ez 

számított volna, ezek a plakátcégek akkor a piaci súlynak megfelelően részesedtek az állami 

hirdetésekből. Ekkor az Epamedia-csoport (JCDecaux) összesített részesedése 33,67% volt, a 

piacon második Europlakátnak (Publimont) 27,19%, míg a Hungaroplakátnak 16,7% jutott. A 

kormányváltás azonban gyökeres változást hozott a plakátpiacon. Egyrészt az Orbán-kormány 

alatt a korábbi ciklus listaáron 8,5 milliárdos költéséhez képest 20 milliárdra nőtt az állami 

közterületi reklámozás. Ez azt jelenti, hogy az Orbán-kormány kiemelten fontosnak tartotta a 

közterületi médiában való megjelenést. Az arányok pedig a következőképpen alakultak: 

Publimont 67,02%, EuroAWK 12,16%, JCDecaux 10,87%. És ebben nincsen benne a Kantar Media 

által nem mért Mahir Cityposter. A kormányközeliek (Publimont, EuroAWK) részesedése így 

79,18%-os volt a második Orbán-kormány alatt. 

 

Ami az állami hirdetőket illeti, az látszik, hogy míg a Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt főleg az 

ORFK, és némiképp a Szerencsejáték Zrt. és az NFÜ reklámozott sokat plakátokon, addig a 

http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban


37 
 

kormányváltás után számos állami cég és intézmény csoportosított a büdzséjéből óriási összegeket 

közterületi hirdetésekre. Nemcsak a Szerencsejáték Zrt. emelte több mint négyszeresére a költését 

a szegmensben, de nagy plakáthirdetőként tűnt fel az Államadósság-kezelő Központ, a Magyar 

Turizmus Zrt., a Miniszterelnökség, az NFÜ, a Posta, az NMHH és a Magyar Villamos Művek 

is. Mintha csak varázsszóra cselekedtek volna, úgy döntöttek hirtelen amellett, hogy plakátokon 

érdemes kommunikálni, főleg a Publimont plakátjain. 

Ráadásul nem is olcsón. Amikor az elmúlt években a közterületi piacról írtunk elemzéseket, akkor a 

közterületi médiamix összeállításakor a szakértők mindig azt emelték ki, hogy ők a legjobb 

ár/érték-arányban állítják össze. Ezt az adatok alapján nem látjuk megalapozottnak, mivel a 

Publimont messze a legdrágább – legalábbis a Kantar adataiból visszafejtett listaáron. Ez persze 

jelentheti azt is, hogy a Publimont adja a legnagyobb kedvezményeket, de ezt nem tudjuk 

bizonyítani. Bonyolítja a helyzetet, hogy miközben minden más médiatípusnál nyilvánosak a 

listaárak (vagyis interneten is megtalálhatók az ajánlatok), addig a közterületi piacon nem. Így 

például egy közbeszerzést meg lehet csupán azzal nyerni, hogy az ügynökség a Publimontban 

(vagy elvben akár más cégben) bízva a plakátokra megígér akár 60-70 százalékos kedvezményt is 

a listaárhoz képest, csak éppen az ügynökségen kívül senki nem tudja, hogy a listaár mennyi. 

 Mellékesen jegyezzük meg, hogy a 2014-es áprilisi választások előtt lényegében csak a 

plakáthirdetések elé nem görgetett akadályokat az átírt választási eljárásról szóló törvény, vagyis 

az egyetlen olyan médiatípus volt, amelyben nem kellett nyilvánosságra hozniuk a plakátcégeknek 

a listaáraikat, illetve a fix ajánlataikat a pártok számára. 

A Simicska-Nyerges-Fonyó médiaportfólióban a kormányváltás után a közterület volt végig a 

legnagyobb profitközpont (lásd majd tanulmányunk harmadik részét), ami annak is köszönhető, 

hogy más médiatípusokhoz képest viszonylag alacsony hozzáadott értékkel, kevés belsős 

munkatárssal is el lehet működtetni egy ilyen országos hálózatot, miközben az alvállalkozók 

nagyon nyomott áron ragasztgatják fel a plakátokat. 

Online 

Teljes költés listaáron: Gy-B: 2,96 Mrd/4 év, O2: 4,55 Mrd/4 év  

Legnagyobb részesedés: Gy-B: Origo 28,4%, O2: CEMP (Index) 43,58%   

Legnagyobb hirdető: Gy-B: Miniszterelnökség 0,67 M, O2: Szerencsejáték Zrt. 1 Mrd 

Megj1.: a Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt váltott a Kantar Media Index Zrt.-ről CEMP-re. 

Megj2.: A Kantar Media az adatokat az online cégek saját bevallása alapján becsüli meg.  

 

http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/az_onkormanyzatok_megis_hirdethetnek_lampaoszlopokon
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/az_onkormanyzatok_megis_hirdethetnek_lampaoszlopokon
http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/az_onkormanyzatok_megis_hirdethetnek_lampaoszlopokon


38 
 

Az online média viszonylagos függetlensége soha sem a tulajdonosi szerkezetnek, hanem annak 

volt köszönhető, hogy a szerkesztőségek nagyon sokáig a tulajdonosi elvárásoktól függetlenül, 

vagy annak ellenállva tudtak működni. Ugyanis az online médiapiac tulajdonosi szerkezete sem 

ideális. 

Az állam és a kormányok számára a hivatalos kormányzati sajtókommunikáción kívül sokáig nem 

volt különösebb jelentősége az online hírportáloknak, a politikai és gazdasági nyomás az elmúlt 

néhány évben erősödött meg annyira, hogy a hagyományosan tőkehiányos, nyereséget nem 

termelő, a nyilvánosságra mégis óriási hatást gyakorló online médiát is egyre erősebben próbálják 

befolyásolni. 

2012 májusától kezdett el az állami szektor látványosan sokat hirdetni az Indexen és a CEMP-

portfólióban, amihez a választások közeledtével az állami cégek ügynökségei a médiamixbe még 

az Axel Springer és a Ringier online felületeit is bevették (a Ringiernél főleg a Szerencsejáték Zrt. 

hirdetett), igaz, valamennyit az Origón is költöttek. Így alakulhatott ki, hogy miközben a 

Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt számottevő különbség nem volt a két legnagyobb online 

hírportál állami reklámbevétele között (Origo 28,4%, Index 25,29%), addig a második Orbán-

kormány alatt már nagyon az Index felé billent a mérleg.  (Origo 18,69%, Index 43,58%).   

 

 



39 
 

A hirdetők részéről az Indexnél különösen a Szerencsejáték Zrt., a Miniszterelnökség és a Magyar 

Turizmus Zrt. hirdetett sokat, az Origón pedig szintén a Szerencsejáték Zrt., a Miniszterelnökség és 

a Magyar Nemzeti Bank. 

Hogy költötték az állami hirdetési pénzeket a teljes médiapiacon az ügynökségek? 

A hirdetők költési gyakorlatának vizsgálata többet mutathat annál, minthogy egy-egy állami 

hirdető hova és mennyi pénzt vitt. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy az állami költések 

elosztása mintha kimunkált terv alapján valósult volna meg. Egy ilyen működéshez megbízható 

állami vezetők, médiaügynökségek és médiumok kellenek, így az is feltételezhető, hogy a 

hirdetőkön keresztül feltérképezhetők a legfontosabb automatizált csatornák és felelősségi 

gócpontok. Így válik érdekessé, hogy a tanulmányban tárgyalt közbeszerzéseknek kik voltak a 

legnagyobb nyertesei, mert ezt az állami hirdetőkkel összekötve a csatorna két pontja máris 

azonosítható. 

 

 

A kördiagramokat megnézve nagyon sajátos mintázatot látunk a közbeszerzések legnagyobb 

nyerteseinél, és ettől elütő mintázatokat a többi nyertesnél. Az adatokból az látszik, hogy a Bell & 

Partners, az I.M.G., az Initiative és a Vivaki hasonló arányokban ugyanazokat a médiumokat 

favorizálták az első tíz helyen, amely egyfajta együttes szándékot mindenképpen jelez. Ráadásul 

náluk nagyon sok állami ügyfélről, nagyon sok kampánycélról és különböző célcsoportokról is 



40 
 

beszélünk. Annál is szembeötlőbb ez az egyirányú gondolkodás, mert más közbeszerzések 

nyertesei egészen másképpen költötték el a rájuk bízott közpénzt. Nem mondjuk, hogy jobban, 

vagy hatékonyabban, de mindenképpen más logika alapján. 

Végezetül érdemes összehasonlítani, hogy a két kormányzati ciklusban mely tíz médiacég kapta a 

legtöbb állami hirdetést. A Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt a három országos tévé (RTL Klub, 

TV2, M1 - ők is kapták a legtöbb állami hirdetést) és a Gyárfás-féle Nap TV mellett egy országos 

kereskedelmi rádióadó (Sláger), egy baloldali napilap (Népszabadság), egy ingyenes napilap 

(Metropol), az Axel Springer vidéki napilapjai, valamint a két legnagyobb plakátcég 

(Epamedia/JCDecaux, Europlakát/Publimont) volt benne az első tízben. Ekkor még sem az 

Europlakát, sem a Metropol nem volt Simicska-közeli médiaérdekeltség. 2010 áprilisa után ebből 

hat maradt meg, ám az arányok, sorrendek és a prioritások jelentősen megváltoztak. A legtöbb 

állami hirdetést a Simicska-féle Publimont plakátcég kapta, második a TV2, de feljött a már Fonyó 

Károly érdekeltségébe került Metropol a harmadik helyre, a Simicska-Nyerges-tulajdonú Class FM 

a negyedikre. Új szereplőként megjelent az országos napilap Simicska-Liszkay tulajdonú Magyar 

Nemzet, és a Fonyó Károlyhoz köthető EuroAWK plakátcég. Ez azt jelenti, hogy a tíz legtöbb 

állami hirdetést kapó médiacégből öt a Fidesz-közeli médiabirodalomhoz tartozott a második 

Orbán-kormány alatt (a TV2-t és a nyíltan kormánytámogató állami tévét nem számoltuk bele).  

 

 



41 
 

Ahhoz azonban, hogy az eddigi részek után a teljes kép is összeálljon, még egy további lépést kell 

tennünk, és meg kell néznünk, hogy mindez miért is történt meg: azért, hogy az államigazgatás 

jelentős segítségével nagyon sok pénzt lehessen kivenni a médiacégekből. De ezt már a tanulmány 

negyedik, befejező részében fogjuk részletezni. 

 

V. rész 

 

A KEDVEZMÉNYEZETTEK KÖRE ÉS A PÉNZ VÉGÁLLOMÁSAI 

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a rendszernek kik a kedvezményezettjei és kikhez jut el a 

legtöbb pénz. Azt azonban nem, hogy pontosan mennyi pénzről van szó. A rendszerből pénzt 

kivenni alapvetően két helyen lehet: az ügynökségeknél, illetve a médiacégeknél. 

Ügynökségek 

 

Bármennyire is furcsa, a rendszerben médiaügynökségnek lenni önmagában nem feltétlenül jelent 

egyet a hatalmas nyereséggel, sőt, az állami hirdetések és reklámozás ügynökségi jutaléka 

általában nagyon alacsony. Persze az is nézőpont kérdése, hogy mit tekintünk alacsony 

nyereségnek az ügynökségeknél. Az itt elérhető pénzeknél nagyságrendekkel többet is lehetett 

keresni a kilencvenes évek végétől egészen a 2008-2009-es válságig minden ügynökségi 

szektorban. Vagyis ezek a mostani nyereségek a korábbiakkal összehasonlítva egyáltalán nem 

feltűnőek. 

 



42 
 

Mindenesetre a reklámügynökségeknél a 2010 előtt nem jegyzett Bell & Partners második éve 

termeli a második legnagyobb forgalmat és nyereséget saját piacán (a legfrissebb adat 2013-as). A 

médiaügynökségeknél az I.M.G. tavaly már a legnagyobb nyereségű ügynökség tudott lenni, a 

Vivaki pedig második éve a legnagyobb árbevételű ügynökség. A pr-ügynökségeknél a Young & 

Partners 2013-ban mind az árbevételt, mind a nyereséget tekintve első lett. A műsorgyártóknál 

pedig ugyanez a helyzet a Hung-Isterrel. Ez azt jelenti, hogy jelentős részben a közbeszerzések 

megnyerésének köszönhetően az elmúlt három-négy évben ezek a korábban ismeretlen, vagy kis 

cégek (kivéve a Vivakit) a magyar kommunikációs iparág legnagyobb szereplői közé nőttek fel. 

Ahogy a grafikonokból is látszik, ezek az ügynökségek a saját szektorukhoz képest jelentősen 

tudtak nőni mind árbevételben, mind pedig nyereségben is. A szektorok nyereségességének 

jelentős részét, különösen a gyártócégek és a pr-cégek között ezek az ügynökségek szállítják. 

Médiacégek 

 

A rendszer működésének csak akkor van lényege, ha a közpénzből jelentős magánvagyont lehet 

csinálni. A jelenleg rendelkezésre álló cégadatok szerint médiabirodalma 2010-, 2011-, 2012- és 

2013-ban összesen több mint 20 milliárd forint nyereséget termelt a Simicska Lajosnak, Nyerges 

Zsoltnak, Fonyó Károlynak és Liszkay Gábornak. Azt persze nem lehet megmondani, hogy ebből a 

nyereségből egészen pontosan mennyit finanszírozott a magyar állam a magyar és az európai 

adófizetők pénzéből. 

Természetes, hogy azt a kérdést is fel lehet tenni, hogy piaci alapon miért is ne lehetne nyereséges 

ez a médiaportfólió, főleg akkor, amikor leírtuk, hogy itt egy nagyon erős, piaci szempontból is 

értelmes médiakonglomerátum állt össze? Mi azonban nem azt állítjuk, hogy ezek a médiacégek 

pusztán az értékesítésből, a kereskedelmi hirdetőkből és az állami hirdetések igazságosabb, 

mérőszámokkal alátámasztottabb bevételéből nem lehetnének nyereségesek, hiszen a cégek a 

kormányváltás előtt is termeltek valamennyi nyereséget. Vannak azonban olyan körülmények, 

amelyek az állam szerepét rendkívüli mértékben megnövelik. 

A magyar reklám- és médiapiac a 2008-as válság óta recesszióban van, az elmúlt öt-hat évben a 

magyar piac teljes forgalmának több mint a negyedét veszítette el, körülbelül 50 milliárd forintot. 

Kevés nyereséges médiavállalat maradt a piacon, ahogy egy-két ügynökség kivételével szinte 

mindenhol eltűnt vagy jelentősen csökkent a profit. Ezzel szemben a Simicska-Nyerges-Liszkay-

Fonyó érdekeltségű médiabirodalom összesített árbevétele majdnem megduplázódott (nyilván a 

közben felvásárolt cégek hatására is) a kormányváltás után, nyereségessége pedig az ötszörösére 

nőtt. A grafikonon pedig az látszik, hogy miközben a teljes médiapiac árvebevétele csökkent, 

http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_reklamugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_reklamugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/a_reklamugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/media/cikk/a_mediaugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/pr/cikk/a_pr_ugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/pr/cikk/a_pr_ugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/pr/cikk/a_pr_ugynoksegek_teljesitmenye_2013_ban
http://www.kreativ.hu/televizio/cikk/a_teves_musorgyartok_teljesitmenye_2013_ban


43 
 

addig a médiabirodalom árbevétele szépen nőtt, de ami ennél is beszédesebb, hogy az állami 

hirdetések növekedésének dinamikájával hasonló tempóban nőtt a médiabirodalom 

nyereségessége is. Vagyis miközben a teljes piacon radikális csökkenés volt tapasztalható, addig a 

fideszes médiabirodalmat ez nem érintette, és ebben óriási szerepe volt az állami hirdetéseknek. 

Eközben a felső grafikonról az is leolvasható, hogy miközben 2008-ban a médiabirodalom 

árbevétele (a médiacégek közül csak a Magyar Nemzetnek és a Heti Válasznak van 

termékértékesítésből származó bevétele, a Hír TV-nek kábeldíjakból van jelentős forgalma a 

hirdetések mellett. A többieknek csak reklámbevétele van!) a piac reklámbevételéhez viszonyítva 

még csupán 6%-ot tett ki, addig 2013-ra már közel 28%-ot. 

 

Van továbbá még egy olyan szám, amely nagyon sokat elárul. A reklám- és médiapiac ideális 

árbevétel-arányos nyereségét globálisan 10-15%-ra teszik iparági elemzők, vagyis akkor működik 

ideálisan egy média- vagy egy reklámcég, ha az árbevételének a 10-15%-a profit. Ezzel szembena 

Fidesz-közeli médiabirodalom összesített árbevétel-arányos nyeresége 20,5% volt 2013-ban, 

közöttük a Publimonté 39%, a Class FM-é 35%, a Hung-Isteré 28%, az EuroAWK-é 27,7%, a 

Magyar Nemzeté pedig 23%, hogy csak a legkiemelkedőbbeket említsük. Ezek pedig egészen 



44 
 

elképesztő számok, miközben a teljes magyar médiapiac vállalatainak 40%-a veszteséges, a teljes 

piac árbevételarányos-nyeresége pedig a Fidesz-közeli médiabirodalommal együtt is csak 1,77%. 

 

Ezek után még mindig feltehető az a kérdés, hogy ez mind rendben van, de nem lehet, hogy 

valamit sokkal jobban csinálnak ezek a médiacégek a magyar piacon, mint a többiek? Ilyen 

kiugróan jó pénzügyi eredmények számos tényező különálló vagy együttes hatásából jöhetnek 

létre a médiapiacon, amelyek azonban mind-mind az alacsony költséggel vannak összefüggésben. 

Például van egy folyamatos, előre kalkulálható, nagy mennyiségű bevételforrás. Nincs konkurencia, 

így nem kell innovációra költeni. Alacsony, vagy az átlagtól nem eltérő színvonalú szolgáltatást kell 

a piaci versenytársakhoz képest túlárazva adni olyan ügyfélnek, akit nem érdekel az a kérdés, hogy 

lehetne-e ezt a szolgáltatást máshol olcsóbban is beszerezni. Mindegyikre találunk példát az eddig 

leírtak alapján. Ezeknek a médiacégeknek – és általában mindegyiknek – a reális piaci súlyát viszont 

az állami reklámbevételek nélküli teljesítmény mutathatta volna meg, amelyek segítségével elérték 

a jelenlegi méretüket. Talán most már azok nélkül is piacképes vállalkozások lehetnek. 

 

 



45 
 

Záró gondolatok 

Mielőtt a tanulmányt befejeznénk, szeretnénk néhány kérdéssel tisztázni a saját pozíciónkat is, 

mivel tudjuk, hogy számos alapvető kérdésben sincsen konszenzus az olvasók között. 

Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy sokak a leírt rendszer működésében semmiféle 

kivetnivalót nem találnak. Az is biztos, hogy többen vannak, akik ugyan érzik, hogy alapvetően 

nem helyes a rendszer ilyen működése, de úgy gondolják, a médiapiacot csak ilyen eszközökkel 

lehetett kiegyensúlyozni. Megint mások talán eljutnak odáig, hogy felfogják a rendszer 

helytelenségét, és annak minden elemét elutasítják, mégis azt mondják, hogy ennél jóval nagyobb 

problémái is vannak az országnak. 20 milliárd forint profit négy év alatt, évente átlagosan 5 

milliárd, főleg úgy, hogy nem tudjuk tisztán megmondani, hogy ebből mennyit dobtunk bele mi 

magunk, a saját adónkból, nem valami súlyos ügy. Ennyi pénzért talán meg sem érte ezt a 

rendszert működtetni, de hogy közel százezer karakternyi szöveget nem ért, az biztos. 

Mi azonban úgy gondoljuk, hogy mindhárom érvrendszer téves. Nem arról van szó, hogy 

alapvetően fájna a Fidesz-közeli médiabirodalom nyereségessége, ahogy azt sem mondjuk, hogy 

egy médiacég nyereségességében ne lehetne szerepe az államnak. Ez utóbbi ráadásul minden 

olyan médiavállalatot és annak tulajdonosát érinti, amelyik valaha nyereséges volt, és amelyben az 

állam hirdetett. A rendszer felépítése, a médiatulajdonosok és a kormányzat egymást erősítő, 

támogató érdeke, az állam erőforrásainak magáncélra való kiaknázása azonban ijesztő, és a 

médiapiacon jócskán túlmutat. Ugyanis nagyon hasonló rendszereket lehetne feltérképezni 

a középítkezéseknél(közút, vasút, stadion, stb.), az ingatlanberuházásoknál vagy a 

földpályázatoknál, és a legnagyobb haszonélvezők köre is jelentős átfedést mutatna. A teljes 

vállalatportfolió így már nyilvánvalóan nem 20 milliárdról szól, hanem ennek többszöröséről. 

De térjünk vissza a médiacégekhez és a konklúzióhoz. A második Orbán-kormány alatt a magyar 

médiapiacon az állam segítségével egy olyan erős médiaportfólió jött létre, jelentős részben az 

adófizetők pénzéből, melynek számos eleme megkerülhetetlenné vált a magyar nyilvánosságban. 

Ennek a kormányzat és a Fidesz támogatói nyilván örülnek, azonban sokanmindig úgy gondolnak 

majd ezekre a cégekre, hogy tiszta piaci helyzetben soha nem érhették volna el ezeket a 

sikereket.  

 

Ugyanakkor ezeknek a médiacégeknek (és ügynökségeknek) az üzleti modellje jelenleg majdnem 

kizárólag az államra támaszkodik. Amennyiben a politika részéről valóban a nemzeti tőkésréteg 

szerintünk vitatható legitimitású helyzetbe hozása volt a cél, úgy a jelenlegi kormánypártoknak, 

illetve annak a számos médiamunkásnak, akik ezt a politikát támogatták,előbb-utóbb fel kell 

tenniük azt a kérdést is, hogy az elmúlt négy évben a médiából kivett közel 20 milliárd forintból 

http://atlatszo.blog.hu/2014/01/08/kozgepes_kozbeszerzesek_2013-ban_tul_a_400_milliardon


46 
 

mennyit forgattak vissza a tulajdonosok magyar munkahelyekre, innovációra, befektetésekre, 

bérfejlesztésre? A Magyar Nemzetnél és a Hír TV-nél a kormány állami hirdetési politikájának 

látható megváltozása miatt leépítettek, költséget csökkentettek, miközben a tulajdonosok a piaci 

viszonyok megváltozására hivatkoztak. Bár egyelőre nem látni, hogy az állami reklámozás 

központosításának, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal létrehozásának milyen hatása lesz a 

bejáratott rendszer működésére, de ameddig ezek a tulajdonosok képesek az állam tevékenységét 

cinikusan, vagy akár csak jóhiszeműen összemosni a piaci viszonyokkal, addig sok változást nem 

várhatunk ezen a téren. 

Ez intő jel lehet mindazok számára is, akik a 2010 előtti magyar reklám- és médiapiacot sírják 

vissza. A Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt az államnak, ha kisebb mértékben is, de ugyanúgy 

szerepe volt abban, hogy az elmúlt négy évben így átalakultak az erőviszonyok. A rendszer elszórt 

darabjai már 2010 előtt is megvoltak, a minőségi változást a rendkívül kigondolt, ha úgy tetszik 

profi működés és a mérhetetlen koncentráció jelentette utána. Tehát akár a jelenlegi, akár a 

jövőbeli kormányoknak az elsődleges feladatai közé kellene tartoznia a média- és reklámpiac 

állami függésének radikális újragondolása, az állami reklámozási gyakorlat felülvizsgálata, 

szükségességének civilekkel és szakemberekkel együtt történő megvitatása, továbbá a teljes 

átláthatóság és elszámoltathatóság megteremtése. Továbbra is azt gondoljuk azonban, hogy a 

valóban független piaci szereplők belátása és élen járó közreműködése nélkül ez nem fog menni, 

vagyis az első lépéseket nekik kellene megtenniük. 

2014-re olyan piaci pozíciók jöttek létre, amelyeket nem lehet visszaalakítani. A későbbi 

kormányoknak szembesülniük kell azzal, hogy olyan viszonyok és súlyok alakultak ki, hogy adott 

esetben muszáj lesz üzletelni ennek a médiabirodalomnak a piaci mérőszámok szerinti legerősebb 

darabjaival: a Class FM-mel, a Metropollal vagy a Publimonttal. És eközben ahhoz is önuralom kell 

majd, hogy a mostani kormány gyakorlata mellett tönkretett, vagy reális piaci súlya ellenére 

mellőzött médiacégek felélesztését és rendbetételét ne állami feladatnak tekintse majd egy 

bármikori új kormányzat. 

Végezetül pedig szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az eddigiekben leírt rendszerműködés 

számos eleme más országok médiapiacán is kimutatható. A kormányzati/politikai pozíció és a 

médiapiaci üzleti érdek különböző összefonódását 

tapasztalniOroszországban, Törökországban, Bulgáriában és Romániában, továbbá az elmúlt 

időszakban ebbe az irányba indult el a cseh és a szlovák médiapiac is. Törökországban a korábbi 

kormányfő, most már államfő Recep Tayyip Erdoğan családjának tulajdonában van a török 

médiapiac jelentős része, Romániában a médiaoligarchák óriási befolyással vannak a médiával 

kapcsolatos piactorzító szabályozásra, Bulgáriában pedig az állam a legnagyobb hirdetőként 

https://www.academia.edu/979916/The_Russian_media_under_Putin_and_Medvedev_Controlled_media_in_an_authoritarian_system
http://www.indexoncensorship.org/2013/07/turkeys-media-a-polluted-landscape/
http://www.theguardian.com/media/greenslade/2014/sep/23/press-freedom-bulgaria
http://www.activewatch.ro/Assets/Upload/files/FreeEx%202012%20engleza.pdf


47 
 

rendkívüli mértékben torzítja a médiapiacot. Ráadásul mindegyik országban megfigyelhető, hogy 

nemzetközi médiavállalatok sorra adják fel a pozícióikat és kivonulnak az adott országból (tőlünk 

az elmúlt három évben elment a svéd Modern Times Group, a finn Sanoma, a német Pro7Sat1 és 

a szintén német Funke-WAZ is). A külföldi tőke és know-how kivonulása pedig az egyik 

legjellemzőbb indikátora annak, ha egy iparág alapvetően beteg. Míg előbbit sokan annak az 

igazolására használják fel, hogy nem csupán a liberális médiapiacok lehetnek működőképesek, 

addig utóbbinak sokan azért örülnek, hogy nő a nemzeti tulajdon aránya a médiapiacon. 

A média szabadságával kapcsolatos nemzetközi kutatások a média szabadságfokát egészen a 

legutóbbi időkig ahhoz mérték, hogy hány újságíró halt meg egy adott országban, hány volt 

börtönben és hányat ért fizikai atrocitás, továbbá, hogy a kormánytól és az államtól független, 

vagy azokkal szemben kritikus média ellehetetlenítésére milyen adminisztratív eszközöket vetnek 

be. Ezen kutatásoknak a kormányok és a média tulajdonosi viszonyai közötti pénzügyi 

összefüggésekről kevés mondanivalójuk volt, ráadásul a médiapiac sokszínűségéről százalékokban 

kívántak tájékozódni, amelynek kívánatos mértékét az amerikai és a nyugat-európai piaci 

viszonyokhoz lőtték be. Csak a legutóbbi időben indult el annak a felismerése, hogy ezek a 

százalékok sok esetben nem árulnak el sokat a média sokszínűségéről egy-egy kisebb piacon. A 

magunk részéről minimum elvárásként azt tudjuk mondani, hogy a kormányközeli média 

tulajdonosi összefonódása lokális versenyhatósági kérdés kellene legyen, a rendszer magyar és 

európai finanszírozása pedig uniós kérdés, amelyet a hatályos uniós jog alapján az EU-nak kellene 

felügyelnie.  

A cikk elkészítését a Független Médiaközpont támogatta az "Oknyomozó történetek a média 

integritásáért" című projekt keretében, amelyhez az Open Society Foundations Program on 

Independent Journalism nyújt támogatást. A cikk tartalma a szerző(k) kizárólagos felelőssége, az 

nem feltétlenül tükrözi a támogatók nézeteit. 

 

http://cima.ned.org/docs/CIMA-Evaluating_the_Evaluators_Report.pdf
http://cima.ned.org/docs/CIMA-Evaluating_the_Evaluators_Report.pdf
http://cima.ned.org/docs/CIMA-Evaluating_the_Evaluators_Report.pdf

