10 millióért csinál kampányt az ügynökség
A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a nyáron közzétett munkadíjak után most azt kutatta, mennyiből lehet kihozni egy átlagos kampányt. Mennyit ér a stratégia? Mennyit a kreatív koncepció? Mennyiért veri a billentyűt a médiatervező és az asszisztens?
Ahogy arról korábban beszámoltunk, idén nyáron árképzési átlagos értékeket határozott meg a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) ATL-szekciója. A lista összeállításában a szervezet a Megyer Örs vezette Megyer Consultinggal dolgozott együtt. A kutatás újabb elemmel egészült ki, mostanra kiderült mennyiből lehet kihozni egy átlagos kampányt, az eredmény 10 millió forint. Átlagos kampányban van tévéfilm, sajtóhirdetés és a kültéri megjelenés. Fontos, hogy ez az ügynökségi munkadíjat jelenti, nincsenek benne a gyártási (produkciós) költségek és természetesen a médiatervezés és médiavásárlás költségei sem. A MAKSZ célja ezzel a kutatással is az volt, hogy képet adjanak arról mi a valós költsége egy kommunikációs aktivitásnak, ha az ügynökség betartja a magyar jogszabályokat. Legális szoftvereket használ, nem dolgoztat feketén, színlelt szerződésekkel.
Hogy jött ki?
A kiszámítás alapját az adta, hogy milyen munkatárs és megközelítőleg hány órát dolgozik egy átlagos kampányon, majd ezt beszorozták a számított rezsióradíjakkal. Egy stratégia kidolgozásánál például, a folyamat elején a kreatívigazgató részvételével számoltak, a többi fázisban pedig inkább kutatási, stratégiai tervező, valamint account óradíjakat adtak hozzá.
A kampánydíjakat ismét Megyer Örs, a Megyer Consulting vezetője átlagolta a MAKSZ ATL-szekciójába tartozó ügynökségek által beadott adatokból. Az értékek meghatározásához egy klasszikus ATL-kampányból indultak ki, azaz egy tévéfilm-sajtóhirdetés-outdoor kombóból. "A tízmilliós átlagár általában három részből adódik össze, része a stratégia, az alap kreatív kifejlesztése és a harmadik, a lebonyolítás" - mondta Megyer Örs.
Aczél László, a Y&R ügyvezetője és a MAKSZ ATL szekciójának elnöke szerint fontos, hogy a stratégia tervezése nem az ügynökség ingyenes belépője, amit a megbízó vagy elfogad, vagy nem. "A stratégiának ára van. Annak is ára van, hogy eljutunk a végső kreatív tervekig és ami végül nem valósul meg. Hiszen már eddig a pontig is - az adatok szerint - kb. 5,5 millió forintnyi órát dolgozik az ügynökség az ügyfélnek. A kreatív kivitelezése csak kevesebb, mint fele az elvégzett teljes munkának (4,5 millió forint)" - fogalmaz.
Megyer Örs szerint a kreatív munkának tőlünk Nyugatabbra nemcsak munkadíja, hanem jogdíja is van. "A ügynökségi díjak meghatározásával egy időben felmérést végeztünk 13 uniós országban, amelyből kiderült, hogy az szerződésen, vagy országon túli felhasználás estében a jogdíjak alapja lehet az eredeti díjak mértéke, vagy a médiaköltés nagysága, amelyet a felhasználás mértéke és az országok száma befolyásol" - mondta a szakértő. Ezek alapján a jogdíj a teljes kampányon eltöltött munkadíj általában 15-20%-át vagy a médiaköltés 5%-át teheti ki.
Bejött
"A nyáron közzétett óradíjaink jó visszhangra találtak" - véli a MAKSZ szekcióvezetője. Példának a MeH közbeszerzését említi. "A második fordulóra az ügynökségek árajánlatai 2,5 és 3 millió forint közé beálltak, azaz nagyon közel a MAKSZ-os óradíjak alapján kiszámolt 3 millió forinthoz. Ez szerinte azért eredmény, mert korábban az a szemlélet jellemezte az ügynökségeket, hogy direkt olcsó óradíjakat állapítanak meg és más módon - például a filmgyártáson - keresték meg a kieső pénzt.
Óránként húszezer
A nyári reklámügynökségi óradíjak kiszámolása után a MAKSZ most a médiaügynökségi óradíjakat is közzétette. Ebből kiderül többek között az is, hogy egy szenior médiatervező egy órányi munkája 20500 forintba, a médiaigazgató egy órányi gondolkodása közel 47000 forintba, az asszisztens viszont óránként csak 8000 forintba kerül a médiaügynökségnek.
Módszertan |
Az árképzési átlagok alapja a MAKSZ tagok által benyújtott önbevallásos bértáblázat volt. Ebből az adatból kiszámolták, mennyibe kerül egy-egy munkatárs havonta a cégnek, majd ehhez hozzáadták a cég egyéb működési költségeit. Az adatsor összeállításánál számításba vették a nem közvetlenül reklámkészítéssel foglalkozó munkatársak (adminisztráció, pénzügy stb.) bérköltségeit is |
ATL-kampány részeinek árképzési átlaga | |||
Kampány része | Óraszám | Átlagos óradíj (Ft) | Összesen (Ft) |
Kommunikációs stratégia | 90 | 21.944 | 1.975.000 |
Kreatív koncepció kidolgozása | 176 | 19.886 | 3.500.000 |
Kreatív koncepció kivitelezése | 273 | 16.635 | 4.541.500 |
Összesen: | 10.000.000 |
Médiaügynökségi rezsióradíj 2008. | |
Munkakör | Rezsióradíj |
Média asszisztens (0-2 év) | 8 000 |
Médiavásárló (1-3 év) | 10 200 |
Szenior média vásárló (2+ év) | 14 600 |
Média vásárló csoportvezető | 24 800 |
Médiatervező (1-4 év) | 14 700 |
Médiatervező/vásárló (1-4 év) | 13 600 |
Szenior média tervező (3+ év) | 20 500 |
Média tervező csoportvezető | 29 300 |
Kommunikációs stratégiai tervező | 30 400 |
Online vásárló | 10 700 |
Online tervező | 14 000 |
Online kutató | 13 400 |
Online csoportvezető | 25 600 |
Média kutató | 17 900 |
Média kutató csoportvezető | 28 700 |
Média igazgató | 46 900 |