hirdetés
hirdetés
hirdetés

10 millióért csinál kampányt az ügynökség

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a nyáron közzétett munkadíjak után most azt kutatta, mennyiből lehet kihozni egy átlagos kampányt. Mennyit ér a stratégia? Mennyit a kreatív koncepció? Mennyiért veri a billentyűt a médiatervező és az asszisztens?

hirdetés

Ahogy arról korábban beszámoltunk, idén nyáron árképzési átlagos értékeket határozott meg a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (MAKSZ) ATL-szekciója. A lista összeállításában a szervezet a Megyer Örs vezette Megyer Consultinggal dolgozott együtt. A kutatás újabb elemmel egészült ki, mostanra kiderült mennyiből lehet kihozni egy átlagos kampányt, az eredmény 10 millió forint. Átlagos kampányban van tévéfilm, sajtóhirdetés és a kültéri megjelenés. Fontos, hogy ez az ügynökségi munkadíjat jelenti, nincsenek benne a gyártási (produkciós) költségek és természetesen a médiatervezés és médiavásárlás költségei sem. A MAKSZ célja ezzel a kutatással is az volt, hogy képet adjanak arról mi a valós költsége egy kommunikációs aktivitásnak, ha az ügynökség betartja a magyar jogszabályokat. Legális szoftvereket használ, nem dolgoztat feketén, színlelt szerződésekkel.

Hogy jött ki?
A kiszámítás alapját az adta, hogy milyen munkatárs és megközelítőleg hány órát dolgozik egy átlagos kampányon, majd ezt beszorozták a számított rezsióradíjakkal.  Egy stratégia kidolgozásánál például, a folyamat elején a kreatívigazgató részvételével számoltak, a többi fázisban pedig inkább kutatási, stratégiai tervező, valamint account óradíjakat adtak hozzá.

A kampánydíjakat ismét Megyer Örs, a Megyer Consulting vezetője átlagolta a MAKSZ  ATL-szekciójába tartozó ügynökségek által beadott adatokból. Az értékek meghatározásához egy klasszikus ATL-kampányból indultak ki, azaz egy tévéfilm-sajtóhirdetés-outdoor kombóból. "A tízmilliós átlagár általában három részből adódik össze, része a stratégia, az alap kreatív kifejlesztése és a harmadik, a lebonyolítás" - mondta Megyer Örs.

Aczél László, a Y&R ügyvezetője és a MAKSZ ATL szekciójának elnöke szerint fontos, hogy a stratégia tervezése nem az ügynökség ingyenes belépője, amit a megbízó vagy elfogad, vagy nem. "A stratégiának ára van. Annak is ára van, hogy eljutunk a végső kreatív tervekig és ami végül nem valósul meg. Hiszen már eddig a pontig is - az adatok szerint - kb. 5,5 millió forintnyi órát dolgozik az ügynökség az ügyfélnek. A kreatív kivitelezése csak kevesebb, mint fele az elvégzett teljes munkának (4,5 millió forint)" - fogalmaz.

Megyer Örs szerint a kreatív munkának tőlünk Nyugatabbra nemcsak munkadíja, hanem jogdíja is van. "A ügynökségi díjak meghatározásával egy időben felmérést végeztünk 13 uniós országban, amelyből kiderült, hogy az szerződésen, vagy országon túli felhasználás estében a jogdíjak alapja lehet az eredeti díjak mértéke, vagy a médiaköltés nagysága, amelyet a felhasználás mértéke és az országok száma befolyásol" - mondta a szakértő. Ezek alapján a jogdíj a teljes kampányon eltöltött munkadíj általában 15-20%-át vagy a médiaköltés 5%-át teheti ki.

Bejött
"A nyáron közzétett óradíjaink jó visszhangra találtak" - véli a MAKSZ szekcióvezetője. Példának a MeH közbeszerzését említi. "A második fordulóra az ügynökségek árajánlatai 2,5 és 3 millió forint közé beálltak, azaz nagyon közel a MAKSZ-os óradíjak alapján kiszámolt 3 millió forinthoz. Ez szerinte azért eredmény, mert korábban az a szemlélet jellemezte az ügynökségeket, hogy direkt olcsó óradíjakat állapítanak meg és más módon - például a filmgyártáson - keresték meg a kieső pénzt.

Óránként húszezer
A nyári reklámügynökségi óradíjak kiszámolása után a MAKSZ most a médiaügynökségi óradíjakat is közzétette. Ebből kiderül többek között az is, hogy egy szenior médiatervező egy órányi munkája 20500 forintba, a médiaigazgató egy órányi gondolkodása közel 47000 forintba, az asszisztens viszont óránként csak 8000 forintba kerül a médiaügynökségnek.
 

Módszertan
Az árképzési átlagok alapja a MAKSZ tagok által benyújtott önbevallásos bértáblázat volt. Ebből az adatból kiszámolták, mennyibe kerül egy-egy munkatárs havonta a cégnek, majd ehhez hozzáadták a cég egyéb működési költségeit. Az adatsor összeállításánál számításba vették a nem közvetlenül reklámkészítéssel foglalkozó munkatársak (adminisztráció, pénzügy stb.) bérköltségeit is

 

ATL-kampány részeinek árképzési átlaga
Kampány része Óraszám Átlagos óradíj (Ft) Összesen (Ft)
Kommunikációs stratégia 90 21.944 1.975.000
Kreatív koncepció kidolgozása 176 19.886 3.500.000
Kreatív koncepció kivitelezése 273 16.635 4.541.500
Összesen:     10.000.000

 

Médiaügynökségi rezsióradíj 2008.
Munkakör Rezsióradíj
Média asszisztens (0-2 év) 8 000
Médiavásárló (1-3 év) 10 200
Szenior média vásárló (2+ év) 14 600
Média vásárló csoportvezető 24 800
Médiatervező (1-4 év) 14 700
Médiatervező/vásárló (1-4 év) 13 600
Szenior média tervező (3+ év) 20 500
Média tervező csoportvezető 29 300
Kommunikációs stratégiai tervező 30 400
Online vásárló 10 700
Online tervező 14 000
Online kutató 13 400
Online csoportvezető 25 600
Média kutató 17 900
Média kutató csoportvezető 28 700
Média igazgató 46 900
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Soknak tűnik, de valójában nagyon alacsony. És az ügyfelek dobnak egy hátast, ha elhangzik az a szó, hogy "jogdíj".
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés