20 millióra bírságolták a Vodafone-t
Az NHH próbavásárlások és piacfelügyeleti eljárás után sújtotta bírsággal a Vodafone-t, mert a cég „nem megfelelő tartalmú forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatásokat adott az előre fizető ügyfeleinek”.
Az elektronikus hírközlési törvény szerint a mobilszolgáltatóknak az előre fizető (feltöltő kártyát használó) ügyfeleknek panasz esetén - az utólag fizetőknek pedig kérésre - olyan hívásrészletező számlát kell kiállítaniuk, amely tartalmazza a hívott számot, a hívás kezdő időpontját és időtartamát, a hívásegység és a hívás díját.
Az NHH először 2005-ben vizsgálta a Vodafone gyakorlatát, és akkor felszólította a társaságot, hogy a jogszabályoknak megfelelően az előre fizető ügyfeleknek is biztosítsa a forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást. A hatóság tavalyi vizsgálódásakor kiderült, még mindig nem jogszerű a Vodafone ezen gyakorlata, ám a mobiltársaság decemberben úgy fogalmazott, hogy a határozat végrehajtásának csak egy nem részletezett idejű műszaki fejlesztés után tud majd eleget tenni.
Az NHH idén akcióba lépett, és 12 próbavásárlóval ellenőrizte, hogy a Vodafone betartja-e a hatóság határozatait. A próbavásárlók pre-paid kártyát vettek, felhasználták a rendelkezésre álló összeget, majd felkeresték a szolgáltatót, számlareklamációt tettek, és egyben forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást igényeltek.
A megkapott kimutatásokban továbbra sem voltak feltüntetve a hívások és a hívásegységek díjai, ugyanakkor egyes esetekben Vodafone a kimutatások értelmezéséhez mellékelt egy díjszabási táblázatot, amely alapján az ügyfél maga számíthatta ki, hogy mennyibe került egy hívás.
A próbavásárlást piacfelügyeleti eljárás követte, amikor a Vodafone kifejtette: jogszerűnek tartja, hogy külön szerepelteti a hívásegység díját, mivel a kimutatás így is világosan bemutatja az előfizető számára releváns információkat. Álláspontja szerint annak értelmezése az ésszerűen gondolkodó átlagos előfizető számára nem okoz gondot. A Vodafone egyben azzal érvelt, hogy az NHH korábbi határozatai alapján költséges fejlesztéseket hajtott végre és a költségek további növelése indokolatlan és aránytalan terhet róna rá. Mindezek alapján kérte, hogy az NHH fogadja el a kimutatást a jelenlegi formában.
Az NHH a választ nem fogadta el, és a Vodafone-t 20 millió forint bírsággal sújtotta, valamint arra is kötelezte a céget, hogy fizesse ki a piacfelügyeleti eljárás 56 ezer forintos költségét.