hirdetés
hirdetés

20 perc kellett Murdoch álmának feltöréséhez

2011-02-04

Február 2-án mutatták be Rupert Murdoch legutolsó dédelgetett álmát, a kizárólag Ipadre fejlesztett The Daily nevű naponta frissülő digitális kiadványt. Közben a My Space-től inkább szabadulnának.

A szerdai prezentáción, amelyet a New York-i Guggenheim Múzeumban tartottak Ruppert Murdoch, a News Corporation elnöke maga mutatta be az alkalmazást, amely a készítők állítása szerint naponta 100 oldalnyi anyaggal frissül majd. A letöltők naponta kapják meg a friss cikkeket, amelyek automatikusan betöltődnek, amikor elindítják az alkalmazást és az Ipad online állapotban van.

A NewsCorp a legújabb termékéért 99 centet (kevesebb mint 200 forint) kér hetente, de elő lehet rá fizetni egy évre is, ami 40 dollárba (7900 forint) kerül. Ez egyrészt jóval kevesebb, mint amennyit egy papír alapú újságért kell fizetni, másrészt az, hogy nem "lapszámonként" kell fizetni az Apple app store-jában, nagy könnyebbség és különbség az eddig fizetési modellekhez képest, ami inkább az Apple-nek, mint a kiadóknak volt jó.

Miközben a The Daily inkább tűnik magazinnak, mint napilapnak, a valódi kérdés, hogy van-e mögötte alaposan végiggondolt szerkesztői elképzelés? - teszi fel a kérdést a The Guardian bloggere.

Egymilliónál több felhasználó kell a nyereségességhez

Nehéz megítélni, hogy anyagilag sikeres lesz-e a News Corp. kezdeményezése, amelynek elindítása 30 millió dollárba került a cégnek. Az újság működési költsége heti szinten körülbelül fél millió dollár lehet. Tekintve, hogy az Ipadeket gyártó Apple általában a haszon 30 százalékát kéri a felület használatáért, a The Daily-nek egymilliós olvasótáborra van szüksége ahhoz, hogy az éves előfizetés szintjén nullszaldós legyen.

A piac bizakodik, mivel mást nem igen tehet

Ügynökségi szakértők szerint azért különösen értékes a News Corp alkalmazása, mert nem printből vagy online-ból mutálták, hanem kifejezetten táblagépre fejlesztették.

Az indulást ugyan többször elhalasztották, de ez nem volt feltétlenül rossz hír a NewsCorp számára, amelyhez időközben jelentős hirdetők (többek között a Macy's áruházlánc, a Verizon távközlési cég, a Land Rover, a Pepsi és Virgin America légitársaság) kopogtattak be, hogy szponzorálják az alkalmazást. Ezek ráadásul még azt is vállalták, hogy ügyfeleiket vásárlási akciókkal fogják arra ösztönözni, hogy rendszeresen letöltsék az alkalmazást.

A hirdetők és általában az egész piac bizonytalanságát mutatja, hogy mivel fogalma sincs senkinek arról, hogy mekkora közönsége lesz az Ipad-újságnak, a The Dailyhez csatlakozott hirdetők nem a display piacon megszokott CPT-alapon (cost per thousand, ezer megjelenített hirdetés után fizetendő ár) vásárolnak felületet, hanem átalánydíjas, „szponzori” pénzt fizetnek a NewsCorpnak. Az ügyletet jól ismerők szerint a nagy márkákat jelenleg inkább Rupert Murdoch személyes lelkesedése és pénzügyi elkötelezettsége hajtja, mint bármi más. John Chapman, a Mindshare digitális vásárlási vezetője szerint az alkalmazás indulása lakmuszpapír lesz, amin fel lehet majd mérni, hogy a felhasználói magatartás merre tart az Ipad első születésnapjához közeledve.

 

A projekt exkluzivitása ugyanakkor vissza is üthet Murdochékra, és sikere azon áll vagy bukik majd, hogy a felhasználók elég egyedinek tartják-e majd ahhoz, hogy fizetni is hajlandóak legyenek érte. Mivel a Google elvileg egyelőre nem indexálja az alkalmazásokon belüli tartalmakat, ezért „kívülről”, önmagától kevés érdeklődőt vonz majd az új termék.

Ennyit az exkluzivitásról

Nem kellett sokáig várni, még a bemutató napján fel is törték az alkalmazást. A The New York Times tech-blogjának tudósítása szerint egy Los Angeles-i programozónak 20 percre volt szüksége, hogy feltörje a The Daily rendszerét és hozzáférjen annak online elérhető tartalmaihoz, amelyeket saját oldalán közzé is tett.

Viszlát közösségi média?

A The Daily bemutatása után A NewsCorp egy másik fontos média-befektetéséről lehetett olvasni, bár nem éppen ugyanilyen optimista mondatokat. Arról van ugyanis szó, hogy sokan a My Space eladásáról csiripelnek.

A közösségi oldalt 2003-ban alapította néhány eUniverse-alkalmazott (a cég ma Intermix Media néven működik). Bár az alapítás után felmerült, hogy fizetőssé teszik az oldalt, végül megkezdték az ingyenes közösségi háló kiépítését. Murdoch cége 2005-ben, 580 millió dolláért vásárolta meg az eUniverse-t. A News Corp. egyik vállalata, a Fox 2006 óta több országban alapított helyi MySpace-oldalakat, többek között Kínában is. A közösségi oldalon 2006-ban regisztrált a százmilliomodik felhasználó, a következő két évben pedig minden más közösségi portálnál népszerűbbnek bizonyult.

A Facebook térhódítása óta azonban jelentősen visszaesett az aktív felhasználók száma. Ezen sem a 2010-ben megjelenő új dizájn, sem a friss alkalmazások nem segítettek – pedig a fejlesztők azt is lehetővé tették, hogy a felhasználók összekössék adataikat Facebook- és Twitter-profiljukkal. A News Corp. emellett a teljes tavalyi évet arra szánta, hogy racionalizálja a céget, a hírek szerint 275 millió dollárt fektetve az üzletbe. Ezért is meglepő az eladás híre, illetve a fejlesztések eredménytelenségére való hivatkozás, hiszen a konkrét eredmények aligha érezhetőek fél év alatt. Az Engadget információi szerint ugyanakkor még nincs kimondva a tulajdonosi ítélet az oldal felett, azzal az eladástól az átalakításig vagy az új befektető bevonásáig sok minden történhet.

Csuday Gábor

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés