A Blikk és a Story a legolvasottabb
2008-09-02
A magyar lakosság továbbra is szívesen olvas nyomtatott sajtóterméket - áll a GfK Hungária és a Szonda Ipsos idei első félévet összegző Nemzeti Média Analízisében. Országos szinten élen a Blikk és a Story, lokálisan viszont a helyi lapoknak a legnagyobb az olvasottsága.
A GfK Hungária és a Szonda Ipsos január és június között végzett Nemzeti Médiaanalízis tanulmánya szerint a magyar lakosság újságolvasási kedve nem lankadt, hiszen 100 emberből 84 olvasott legalább egy lapot a kutatásban szereplő 162 sajtótermék közül. Ez azt jelenti, hogy az olvasók átlagban 4,6 lapot vettek a kezükbe a vizsgált időszakban.
Lap címe | Az egy lapszámra jutó olvasottság növekedése (ezer fő) |
Képes Sport | 48 |
Nemzeti Sport | 25 |
Észak-Magyarország | 23 |
Exit | 20 |
Popcorn | 17 |
Kiskegyed | 17 |
TV Kéthetes | 15 |
Bravo Girl | 13 |
Helyi Téma | 13 |
Chip Számítástechnika&Kommunikáció | 13 |
Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos, Nemzeti MédiaAnalízis 2008. I. félév |
A legolvasottabb pénzért megvásárolható sajtótermék a Blikk volt, amely minden egyes lapszámával 1,3 millió felnőttet volt képes elérni 2008 első felében. A hetilapok közül a Story-t olvassák a legtöbben, míg a havi és egyéb gyakorisággal megjelenő kiadványok között a Nők Lapja Konyha az első - olvasható a GfK Hungária és a Szonda Ipsos közleményében.
Az olvasottság növekedése terén a sportsajtó teljesített kiemelkedően az első félévben: összességében 6 százalékkal olvastak többen sportújságokat, mint a megelőző időszakban. A Képes Sport 48 ezerrel, míg a Nemzeti Sport 25 ezerrel tudta növelni a lapszámra jutó olvasóinak számát, de érdekes tendenciák bújhatnak meg az Észak-Magyarország 23 ezres, a Popcorn 20 ezres, valamint a Helyi Téma közéleti és a Chip számítástechnikai lapok 13-13 ezres növekedésében.
Legolvasottabb budapesti és vidéki lapok | ||
Budapest | Vidék | |
1 | Helyi Téma | Megyei napilap* |
2 | Nők Lapja | Story |
3 | Story | Blikk |
4 | Metro | Kiskegyed |
5 | Színes RTV | Nők Lapja |
6 | Blikk | Vasárnap Reggel |
7 | Kiskegyed | Színes RTV |
8 | TVR Hét | Vasárnapi Blikk |
9 | HVG | TVR Hét |
10 | Best | Best |
* 20 megyei napilap közül valamelyiket olvassa |
Tematikus bontásban továbbra is az önállóan terjesztett tévémagazinok a legnépszerűbbek; a felnőtt lakosság 31 százaléka bogarássza őket rendszeresen. 30 százalékban képviseltették magukat azok, akik előnyben részesítik a helyi híreket közlő megyei sajtóorgánumokat, míg a harmadik legolvasottabb csoportot az általános női lapok jelentik 27 százalékkal.
A megyei napilapok olvasottsága a teljes felnőtt népesség körében az egyik legmagasabb, de a helyi sajtó előretörése Budapesten is megtörtént. Nem csupán a vidéki olvasottsági rangsor első helyét foglalják el a megyei napilapok, hanem a fővárosi tabella legmagasabb fokán is egy lokalizált kiadvány, a Helyi Téma szerepel.
A kutatás háttere |
A Nemzeti Médiaanalízis felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet készítette. A kutatás célja a 15 éves és idősebb magyar lakosság médiahasználati szokásainak vizsgálata különös tekintettel a nyomtatott sajtó fogyasztására. A felmérés havonta 2.610, azaz évente 31.320 személy megkérdezésével történik sztenderd kérdőív segítségével. A megkérdezések véletlen módon kiválasztott célszemélyek háztartásaiban folynak, számítógéppel támogatott módszerrel (CAPI). |