Reklámarcok 2.
A fél reklámszakma odébbállna
Első részünkben megtudhatta, hogy mik a reklámszakma kreatív szereplőinek általános demográfiai jellemzői, a második összefoglalóban arra kaphat választ, hogy pozíciók szerint hogyan oszlanak meg, milyen régen dolgoznak a szakmában, és milyen szakmai mobilitás jellemzi őket.

A megkérdezettek (a kutatás hátteréről lásd keretes írásunkat! – a Szerk.) átlagosan 8 éve dolgoznak a szakmában, legtöbbjük (62 százalékuk) legalább 6 éve tevékenykedik ezen a területen, és lényegében mindenki a rendszerváltást követően került be a szakmába. Kezdő azonban viszonylag kevés van.
Rutinos kreatívok, friss accountok

A menedzsment tagjai és a stratégiai tervezők jellemzően vagy több mint 10 éve vannak jelen a szakmában, de legalábbis hat éve foglalkoznak ezzel a területtel. A stratégiai tervezők 80 százaléka több mint 10 éve foglalkozik marketing-kommunikációval. Ez az arány a vezetők körében 52 százalékos.

A kutatás alapján megállapítható, hogy míg a magyar tulajdonú ügynökségek az átlagnál nagyobb arányban foglalkoztatnak több, mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkezőket, addig a teljes egészében külföldi tulajdonban lévő ügynökségeknél dolgozók vagy 6-10 éves tapasztalattal rendelkeznek, vagy kezdőnek számítanak.
Viszonylag sokan, a megkérdezettek négytizede más szakmában is dolgozott. Közülük legtöbben a gazdaság, kereskedelem, IT területéről érkeztek. A többiek a nyomtatott sajtó, oktatás, szakfordítás, a nem nyomtatott média, állami vagy civil szervezetek, film, művészet, dekoráció területéről érkeztek. A kreatív folyamatokban részt vevők körében különösen magas azoknak az aránya, akik más szakmából érkeztek (49 százalék).
Gyorsan mozognak
A jelenlegi ügynökségnél átlagosan 4 éve vannak a válaszadók, átlagosan 3 éve ugyanabban a beosztásban. A válaszadók 30 százaléka nem ugyanabban a beosztásban dolgozik jelenleg, mint amikor belépett az ügynökséghez. Átlagosan 3 év után adódik lehetőségük a váltásra.
Ügynökségen belül leginkább mobilnak a szakmában 6-10 éves tapasztalattal rendelkezők bizonyulnak: 44 százalékuk nem ugyanabban a beosztásban dolgozik, mint amilyenben kezdett. A kreatív folyamatokban résztvevő válaszadókra kevésbé jellemző (22%), hogy beosztást váltanának egy ügynökségen belül.
Beszédes szám, hogy a megkérdezettek 66 százaléka a jelenlegi ügynökség előtt dolgozott más ügynökségnél, ügyféloldalon, vagy külföldön, azaz nem ez az egyedüli munkahelye a szakmában A 6-10 éves munkatapasztalattal rendelkezők 80 százaléka, a több mint 10 év szakmai tapasztalatúak 88 százaléka dolgozott máshol is, leginkább a kreatív folyamatokban résztvevők és a férfiak.
Menni kéne, menni kéne
A válaszadók csupán egynegyede nem tervezi, hogy máshova (akár más szakmába is) megy dolgozni. Egynegyedük bizonytalan e kérdésben, és közel felük tervezi, hogy a közeljövőben munkahelyet vált. A jövőbeni váltási szándék és a szakmában eltöltött idő fordított arányban áll egymással: minél régebb óta van valaki a szakmában, annál kevésbé tervezi, hogy munkahelyet vált.

Az 1-3 éves szakmai tapasztalattal rendelkezők 62 százaléka tervezi, hogy elmegy a jelenlegi ügynökségtől, addig a 4-5 éves régiségűek 54 százalékának, a 6-10 év tapasztalatúak 49 százalékának, a seniorok (10+ év szakmai tapasztalat) 36 százalékának vannak ilyen tervei.
A közeljövőben leginkább az ügyfélkapcsolati beosztásúak (55 százalék) körében várható nagyfokú mobilitás, elsősorban a fiatalabbak, a 21-29 évesek (61 százalék), és a 30-34 évesek (60 százalék) körében. A közeljövőre várható munkaerő-fluktuáció a nagyobb (30+ fős), illetve a teljes egészében külföldi tulajdonban lévő ügynökségeket nagyobb mértékben érinti.
A kutatásról |
A Szonda Ipsos 2009 márciusában készítette a kutatást a Kreatív megbízásából a magyarországi reklámügynökségek (atl és online) dolgozóinak körében. A kutatás alanyai azok voltak, akik az adott ügynökségen belül valamilyen formában részt vesznek a kreatívfolyamatban, tehát a kreatívcsapatok munkatársai, az accountok, a menedzsmenttagok és a stratégiai tervezésért felelős emberek. Az adminisztratív és egyéb munkakörben dolgozók nem vettek részt a kutatásban. A Kreatív előzetes címgyűjtése után megkezdett kutatásban az összesen 1100 munkatársat foglalkoztató 87 hazai (85 százalék atl/15 százalék online,) ügynökség közül 58 cég vett részt a kutatásban. A 600 címre kiküldött online kérdőívet 303-an töltötték ki; a 27 százalékos elérési, és a több mint ötvenszázalékos válaszadási arány önkitöltős módszertan mellett nagyon jó aránynak tekinthető. Mivel a válaszadók és az alapsokaság (a 87 ügynökségnél dolgozók) között nincs lényeges eltérés az ügynökség típusa, az ügynökség mérete, tulajdoni háttere és a munkavégzés jellege szerint, ezért a kutatás e szempontok szerint reprezentatív. A mintavételi hiba +/-5 százalék. Fontos megjegyezni, hogy a kutatás sem hazai, sem pedig nemzetközi előképekre nem támaszkodhatott (a nemzetközi kutatások rendszerint a komplett kreatívipart vizsgálják, amelybe a reklámszakma mellett ugyanúgy beletartoznak a képzőművészek, zenészek, építészek, divattervezők, dizájnerek is). A kérdések típusainak összeállításakor hasznos kiindulópontként szolgáltak a hazai és nemzetközi újságíró kutatások (lásd pl.: Vásárhelyi Mária Foglalkozása: újságíró, MÚOSZ/MTA-ELTE 2007, és Pew Research Center for the People & The Press: How journalists see journalists?, 2004). A kutatás szakmai támogatói a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége és a Magyar Reklámszövetség voltak. |
a szerző cikkei
Bejczy Sándor
a szerző cikkei
Bátorfy Attila
a szerző cikkei
Nagy Réka, Szonda Ipsos, kutatásvezető
a szerző cikkei