hirdetés
hirdetés
hirdetés

A fiatal nők imádják a szellemi fejtörőket

A keresztrejtvényújságok piaca

A keresztrejtvények a hazai sajtópiac egyik legérdekesebb részét képezik. A népesség mintegy fele havonta legalább egyszer rejtvényt fejt. Több mint 70 rejtvényújság közül válogathatunk, emellett szinte mindegyik sajtótermékben találunk szellemi játékokat.
hirdetés
A Vasárnapi Hírek plusz négyoldalnyi rejtvénnyel rukkolt elő a közelmúltban, amelyet hirdetési kampányának előterébe helyezett. ”A lap eladott példányszáma másfél hónap alatt az év végi visszaesést követően stabilizálódott, a hullámvölgyből felfelé indulva ötezerrel nőtt. A rejtvények reklámozása kétségkívül segített a lap eladásában. Ezt a szerepet is szántuk kampányunknak” – közölte Pintye László, az Egyesült Reklám Kft. marketing igazgatója. A Vasárnapi Hírek kétségkívül hétvégén jut el a vásárlóhoz, amikor annak van ideje nyugodtabban rejtvényt fejteni. A rejtvényfejtők többsége – a GfK-Mareco-Gallup 1997-es felmérése szerint – viszont nem napilapokban (15 százalékuk), hanem hetilapokban (38 százalékuk) és rejtvényújságokban (33 százalékuk) szokott szellemi fejtörőket megoldani.

A skandináv a legnépszerűbb

Az utóbbi időben ugyan csökkent a szórakozásra és a rejtvényfejtésre fordított idő, de a rejtvényfejtők aránya az utóbbi 5 évben nem változott. Ráadásul az utánpótlást a felnövő generáció folyamatosan biztosítja. A rejtvénytfejtők többsége a fiatalabb, középfokú iskolai végzettségűek köréből kerül ki. A fiatal nőknek kimondottan magas a rejtvényfejtő kedve – derül ki a Füles hetilapot megjelentető Erasmus (a fúziót követően január 1-jétől VNU) által megrendelt felméréséből.

A Fülesben a Skandináv és a „plusz egy vicc” típusú rejtvények minden demográfiai csoportban egyformán a legnépszerűbbek. Közepesen kedveltek a hagyományos szókereső típusú rejtvények, valamint a rajzos feladványok. A logika, a kvíz és az olasz módra a legkevésbé népszerű rejtvénytípus. Ez utóbbiak viszont a magasabb iskolai végzettségűek körében kedveltek. Hiába, az átlag rejtvényfejtő nem annak örül, ha szinte megoldhatatlan feladványokkal kell órákig tusakodnia, hanem a könnyebb kikapcsolódást, a gyors sikerélményt keresi.

A felmérések szerint rejtvényújságokat a hazai piacon 1997-ben 1 milliárd 260 millióért, tavaly másfélmilliárd forintért vásároltak. A 12 rejtvénylapot megjelentető VNU jelenleg a piac 55 százalékát uralja. A Füles tavaly decemberben megújult. Több skandináv rejtvényt tartalmaz, és a cikkek esetében a csattanós, meghökkentő hírekre, pletykákra, illetve a humorra helyezték a hangsúlyt. A klasszikus cikkeket azonban leépítették a lapból.

Fejtörők barterajándékokért

Szabó György, a VNU Budapest Lapkiadó Rt. vezérigazgatója szerint a rejtvényújságok előnye, hogy az olvasó egy-egy oldallal 20-30 percet is eltölt, ami messze meghaladja az újságcikkek olvasására szánt időt. Így az olvasó kötődése egy-egy nyereményhez, termékhez, céghez többszörös lehet a hagyományos sajtóreklámmal szemben. A keresztrejtvénylapokat egyébként ideálisnak tartja barterüzletek megkötésére. A nyereményeket elsősorban középvállalatok biztosítják. A felajánlott nyereményeket a VNU saját raktárában helyezi letétbe. Ezzel is védik a nyertes érdekeit.

Szabó György elmondta: terveik szerint a VNU a Füles és a Poénvadászaton kívül április elejétől a többi tíz rejtvénylapjának kiadását licenszbe adja a Bőcs Ferenc lapigazgató által irányított IQ Press Kft.-nek. A VNU szerint az IQ Press alacsonyabb költségen állítja majd elő a lapokat. Emellett új rejtvénylapok indításáról is szó lehet.

A rejtvényújságok alacsony piaci árát két tényező magyarázza: a piacon több mint 70 kiadvány versenyez, ugyanakkor a tartalomhoz nem kell különösen nagy szerkesztőségi stábot fenntartani. Egy rejtvény ára ezer–négyezer forint. A kiadó egy része profi karikaturistákat és rejtvénykészítőket foglalkoztat, mások főiskolásokat, egyetemistákat alkalmaznak. Néhány kiadó a „legolcsóbb” megoldást választja: más kiadó korábban megjelent rejtvényét lopja el. A kiadók a hagyományos rejtvényt átlagosan négyezer, a skandináv rejtvényt pedig 2 ezer forintért vásárolják meg.

Kiadványok a konyhaasztalról

Vegyünk gazdasági számításunk példájának egy átlagosan 60 ezer példányban megjelenő rejtvényújságot. Egy darab újság nyomása 7 forintba kerül. A nyomtatás így 420 ezer forint. Ezenkívül oldalanként 13 ezer forint költséget számoljunk a szerkesztőségi költségekkel és a nyereményekkel együtt. A 16 oldal előállítása így mintegy 200 ezer forintot tesz ki. Terjesztéssel együtt a kiadás hetente mintegy 1,8 millió forint. Egy példány ára 49 forint. Hatvanezer példánynál ez 2,94 millió forint. A kiadás akkor nyereséges, ha a remittenda nem haladja meg a példányszám 38 százalékát. Másképpen: a 60 ezerből minimum 36,8 ezer példányt kell értékesítenünk.

A fenti példa a hazai piacon nagyobbnak számító rejtvényújságra vonatkozik. Ám ennél jóval olcsóbban is meg lehet úszni. A rejtvényújságok többségét kisebb kiadók jelentetik meg. Akár egy konyhaasztal mellett is lehet rejtvényújságot készíteni. A család eltartásához pedig elég lehet évi 2–2,5 millió forint haszon.

A nagy halak megeszik

a kicsiket

A megélhetés azonban bizonytalan. A rejtvénylappiacon érződik, hogy a nagy halak lassan megeszik a kisebbeket. A hazai piac egyik legolcsóbb és egyben legkisebb rejtvényújsága a Skandi Bandi. A pécsi Lexum Kft. gondozásában megjelenő kiadvány 16 rejtvényt tartalmaz, egyetlen, háromszor hajtogatott A3-as lapon. „Az újság a cég kiegészítő terméke. Kizárólag a rezsi fedezésére szolgál. Átlagosan 20 ezret tudunk belőle értékesíteni” – mondta Szalai Sándor, a Lexum Kft. ügyvezető igazgatója. Úgy véli, Magyarországon nincs színvonalas rejtvénylap. A piac gyenge, a kiadók jó része lopott rejtvényekkel és karikatúrákkal dolgozik.

A Poén Halászat és a Skandi Mánia havilapokat az Élő Európa Alapítvány adja ki. Burger István, az alapítvány kuratóriumának elnöke szerint nem nagy üzlet rejtvénylapokkal foglalkozni, a haszon, számonként maximum 50 ezer forint lehet.

A VNU-nak az Axel Springer női rejtvény- és viccmagazinja, az Ügyes az egyik legnagyobb konkurense. Bollók Zoltán, Axel Springer Budapest hirdetési marketingmenedzserének tájékoztatása szerint az Ügyes a kiadó női lapcsaládjának része. Jó a korcsoport elosztása, felülreprezentált a 15–30 és a 40–49 éves korosztály körében. A hirdetési áraik 50 és 150 ezer forint között változnak. A legolcsóbb tarifát akkor fizetik a megrendelők, ha a hirdetést a rejtvényben helyezik el. Az Ügyes legnagyobb hirdetőinek a középvállalatok számítanak, de a dohánygyárak is reklámoznak a lapban. Bollók Zoltán beszámolt róla, hogy a kéthetente megjelenő Ügyes idei első száma 137 ezer példányban kelt el, ami nekik eladási rekordot jelent.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés