hirdetés
hirdetés

A játékos

Hollywoodi befektető a német televíziós piacon
2003-09-01
Először jut jelentős tulajdonhoz külföldi befektető a német médiapiacon. A csődbe ment Kirch-birodalom legfényesebb ékszerét, a ProsiebenSat1 televíziós céget másfél éves háború után Haim Saban, egyiptomi-amerikai médiamogul vásárolta meg, aki csatára készül az RTL és a közszolgálati csatornák ellen.
Haim Saban nem ismer lehetetlent, és nem fogad el nemleges választ – mondják közeli barátai és kollégái az egyiptomi születésű, Hollywoodban sikert sikerre halmozó milliárdosról. Nem csoda hát, hogy a ProSiebenSat1 televíziós társaság 72 százalékos tulajdonrészét nemrégiben megszerző Saban lépéseit óvatos figyelem kíséri az állami és családi vállalkozások uralta német médiában.

Megcsinálta magát
Haim Saban élete valódi amerikai sikersztori. Tizenévesen basszusgitározik és koncerteket szervez Tel-Avivban, majd üres kézzel Párizsba indul. 1975-öt írunk, amikor megtetszik neki egy angol televízióműsor címzenéje, és úgy dönt, hogy megveszi a dal licencjogát és rádióslágert csinál belőle Franciaországban.

A nyolcvanas évek elején már teljes gyermekműsorokat licencel. Legnagyobb húzása, hogy 1985-ben epizódonként tízezer dollárért megveszi egy addig máshol teljesen ismeretlen japán rajzfilmsorozat licencjogait. A rajzfilm sokáig eladhatatlannak bizonyul, majd nyolc év után sikerül megállapodást kötnie a Fox akkor meglehetősen gyengén szereplő gyermekcsatornájával.

Rupert Murdoch, a Fox ausztrál tulajdonosának segítségével Saban néhány év alatt a Power Rangers-ből hatalmas sikerű nemzetközi franchise-t épít, majd 1996-ban közösen alapítják meg a Fox Family Worldwide-ot. Amikor 2001-ben a céget 5,2 milliárd dollárért eladják a Disney-nek, Saban 1,5 milliárd dollárt szakít minden idők legnagyobb értékű készpénzes médiatranzakciójából.

Hosszú csata
A Fox Family eladásából származó pénznek Saban két éve keres megfelelő befektetési lehetőséget. Így nem csoda, hogy a Kirch Media tavalyi csődjét követően azonnal szemet vet a cégbirodalom legértékesebb tagjára, a ProSiebenSat1 televíziós cégre, amelynek kisebbségi tulajdonosa az Axel Springer.

A felszámolás alatt álló Kirch tulajdonrésze a cégnek hitelező bankok és hollywoodi stúdiók birtokában van, akik komoly körültekintéssel állnak neki az új tulajdonos kiválasztásának. A német televíziós piac második legnagyobb cége természetesen más befektetők érdeklődését is felkelti. A cégeiken keresztül néhány százalékban tulajdonos olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi és Saban korábbi üzlettársa, Rupert Murdoch hamar kiesnek a versenyből, majd mindketten azzal vádolják a cég menedzsmentjét és a tulajdonos bankokat, hogy a tender során eleve német tulajdonost akarnak választani. Való igaz, sokáig úgy tűnik, hogy a biztos befutó a müncheni Henrich Bauer Verlag (HBV) és a HypoVereinsbank (HVB) konzorciuma lesz.

Csakhogy a HBV érdekelt az RTL2 csatornában is, ami miatt versenyhivatali eljárásra volna szükség, valamint a felek a televíziótársasággal együtt értékesítésre kerülő tízezres filmtár értékéről sem tudnak megállapodni. Ezután a HBV visszalép, és idén márciusra csak Saban és a francia TF1 televíziótársaság közös – 2,2 milliárd dolláros – ajánlata marad versenyben. A franciák azonban váratlanul visszakoznak, Saban pedig olyan feltételeket akar szabni a végső megállapodásban, ami a bankok – köztük a sikertelenül pályázó HVB – számára elfogadhatatlanok. Áprilisban még csak problémákról szólnak a híradások, júniusban végül a felek közös nyilatkozatot adnak ki az üzlet meghiúsulásáról. Saban azonban nem csügged, és augusztusra még jobb üzletet csinál: sikerül angol és amerikai kockázati tőkét bevonnia a tranzakció finanszírozásába, amelynek ekkorra már csak a televíziós cég a tárgya, azaz a nehezen értékelhető filmtár legnagyobb részét nem kell megvásárolnia, az marad a hitelező bankok tulajdonában.

Változás kell
A Saban által megvásárolt társaság egy kisebb televíziós birodalom: a ProSieben és a Sat1 mellett a Kabel1 és az N24 hírcsatorna is a céghez tartozik. Ezzel – leszámítva a közszolgálati csatornákat – a ProSiebenSat1 a német televíziós piac 40 százalékát uralja. Az elmúlt években azonban a cég eredményei folyamatosan romlottak a legnagyobb konkurens, a Bertelsmann-érdekeltségű RTL-lel szemben. Ennek legfontosabb oka, hogy a ProSieben és a Sat1 csatornák nagyon komoly programing költséggel együttesen is csak 20 százalékkal több hirdetési bevételt vonzottak, mint az egy RTL egymagában. Ráadásul a fiatalok körében főleg az amerikai sorozatok miatt kedvelt ProSiebennek újabb sikerműsorokat kell találnia, hogy felvegye a versenyt az RTL rendkívül népszerű programjaival.

A cég pénzügyileg ugyanakkor stabilnak látszik: a tavalyi veszteség után a társaság menedzsmentje az idei évre – a költségcsökkentéseknek köszönhetően – már profitot vár.

Elemzők leginkább azt várják Sabantól, hogy erős hollywoodi kapcsolataival új impulzust adjon a ProsiebenSat1-nak, és így közvetve az egész német televíziós piacnak. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az amerikai médiamogul és kockázatitőke-partnerei nem kívánnak soká időzni a német piacon. Inkább átszervezik a vállalatot, és a következő fellendüléskor busás haszonnal adnak túl rajta.

Politika és média

Saban még mindig jobb, mint Murdoch vagy Berlusconi, akik saját (konzervatív) nézeteiket terjesztenék – vélték sokan Németországban. Pedig a politika tőle sem áll távol, sőt: Clinton második kampánya idején Saban a Demokrata Párt legbőkezűbb támogatója volt, amit az elnök kereskedelmi tanácsadói poszttal honorált. Saban emellett elkötelezett híve a közel-keleti békefolyamatnak, alapítója és támogatója a Tel-Aviv-i Egyetemen működő Saban Institute for the Study of the American Political System nevű intézetnek valamint számos Los Angeles-i közösségi kezdeményezésnek.

Dencs Gábor

hirdetés
hirdetés