A játékos
Hollywoodi befektető a német televíziós piacon
Megcsinálta magát
Haim Saban élete valódi amerikai sikersztori. Tizenévesen basszusgitározik és koncerteket szervez Tel-Avivban, majd üres kézzel Párizsba indul. 1975-öt írunk, amikor megtetszik neki egy angol televízióműsor címzenéje, és úgy dönt, hogy megveszi a dal licencjogát és rádióslágert csinál belőle Franciaországban.
A nyolcvanas évek elején már teljes gyermekműsorokat licencel. Legnagyobb húzása, hogy 1985-ben epizódonként tízezer dollárért megveszi egy addig máshol teljesen ismeretlen japán rajzfilmsorozat licencjogait. A rajzfilm sokáig eladhatatlannak bizonyul, majd nyolc év után sikerül megállapodást kötnie a Fox akkor meglehetősen gyengén szereplő gyermekcsatornájával.
Rupert Murdoch, a Fox ausztrál tulajdonosának segítségével Saban néhány év alatt a Power Rangers-ből hatalmas sikerű nemzetközi franchise-t épít, majd 1996-ban közösen alapítják meg a Fox Family Worldwide-ot. Amikor 2001-ben a céget 5,2 milliárd dollárért eladják a Disney-nek, Saban 1,5 milliárd dollárt szakít minden idők legnagyobb értékű készpénzes médiatranzakciójából.
Hosszú csata
A Fox Family eladásából származó pénznek Saban két éve keres megfelelő befektetési lehetőséget. Így nem csoda, hogy a Kirch Media tavalyi csődjét követően azonnal szemet vet a cégbirodalom legértékesebb tagjára, a ProSiebenSat1 televíziós cégre, amelynek kisebbségi tulajdonosa az Axel Springer.
A felszámolás alatt álló Kirch tulajdonrésze a cégnek hitelező bankok és hollywoodi stúdiók birtokában van, akik komoly körültekintéssel állnak neki az új tulajdonos kiválasztásának. A német televíziós piac második legnagyobb cége természetesen más befektetők érdeklődését is felkelti. A cégeiken keresztül néhány százalékban tulajdonos olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi és Saban korábbi üzlettársa, Rupert Murdoch hamar kiesnek a versenyből, majd mindketten azzal vádolják a cég menedzsmentjét és a tulajdonos bankokat, hogy a tender során eleve német tulajdonost akarnak választani. Való igaz, sokáig úgy tűnik, hogy a biztos befutó a müncheni Henrich Bauer Verlag (HBV) és a HypoVereinsbank (HVB) konzorciuma lesz.
Csakhogy a HBV érdekelt az RTL2 csatornában is, ami miatt versenyhivatali eljárásra volna szükség, valamint a felek a televíziótársasággal együtt értékesítésre kerülő tízezres filmtár értékéről sem tudnak megállapodni. Ezután a HBV visszalép, és idén márciusra csak Saban és a francia TF1 televíziótársaság közös – 2,2 milliárd dolláros – ajánlata marad versenyben. A franciák azonban váratlanul visszakoznak, Saban pedig olyan feltételeket akar szabni a végső megállapodásban, ami a bankok – köztük a sikertelenül pályázó HVB – számára elfogadhatatlanok. Áprilisban még csak problémákról szólnak a híradások, júniusban végül a felek közös nyilatkozatot adnak ki az üzlet meghiúsulásáról. Saban azonban nem csügged, és augusztusra még jobb üzletet csinál: sikerül angol és amerikai kockázati tőkét bevonnia a tranzakció finanszírozásába, amelynek ekkorra már csak a televíziós cég a tárgya, azaz a nehezen értékelhető filmtár legnagyobb részét nem kell megvásárolnia, az marad a hitelező bankok tulajdonában.
Változás kell
A Saban által megvásárolt társaság egy kisebb televíziós birodalom: a ProSieben és a Sat1 mellett a Kabel1 és az N24 hírcsatorna is a céghez tartozik. Ezzel – leszámítva a közszolgálati csatornákat – a ProSiebenSat1 a német televíziós piac 40 százalékát uralja. Az elmúlt években azonban a cég eredményei folyamatosan romlottak a legnagyobb konkurens, a Bertelsmann-érdekeltségű RTL-lel szemben. Ennek legfontosabb oka, hogy a ProSieben és a Sat1 csatornák nagyon komoly programing költséggel együttesen is csak 20 százalékkal több hirdetési bevételt vonzottak, mint az egy RTL egymagában. Ráadásul a fiatalok körében főleg az amerikai sorozatok miatt kedvelt ProSiebennek újabb sikerműsorokat kell találnia, hogy felvegye a versenyt az RTL rendkívül népszerű programjaival.
A cég pénzügyileg ugyanakkor stabilnak látszik: a tavalyi veszteség után a társaság menedzsmentje az idei évre – a költségcsökkentéseknek köszönhetően – már profitot vár.
Elemzők leginkább azt várják Sabantól, hogy erős hollywoodi kapcsolataival új impulzust adjon a ProsiebenSat1-nak, és így közvetve az egész német televíziós piacnak. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az amerikai médiamogul és kockázatitőke-partnerei nem kívánnak soká időzni a német piacon. Inkább átszervezik a vállalatot, és a következő fellendüléskor busás haszonnal adnak túl rajta.
Politika és média
|
Saban még mindig jobb, mint Murdoch vagy Berlusconi, akik saját (konzervatív) nézeteiket terjesztenék – vélték sokan Németországban. Pedig a politika tőle sem áll távol, sőt: Clinton második kampánya idején Saban a Demokrata Párt legbőkezűbb támogatója volt, amit az elnök kereskedelmi tanácsadói poszttal honorált. Saban emellett elkötelezett híve a közel-keleti békefolyamatnak, alapítója és támogatója a Tel-Aviv-i Egyetemen működő Saban Institute for the Study of the American Political System nevű intézetnek valamint számos Los Angeles-i közösségi kezdeményezésnek. |