hirdetés
hirdetés

A Mediaedge:cia reklámtortája jóval nagyobb

2008-06-06
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) reklámpiaci becslése után a Mediaedge:cia is felmérte a reklámpiac tavalyi méretét és becslést készített az idei évre. Szerintük sokkal nagyobb a torta!
„A reklámpiac már átlépte a lélektani nettó 200 milliárdos határt!” –ezzel a mondattal kezdődik a Mediaedge:cia kutatási divíziója, a MediaLab által készített reklámpiac méretét újrakalkuláló elemzése. A MediaLab szerint idén már nettó 214 milliárd forinton osztozhatnak a reklám és médiaipar szereplői.

A médiaügynökség kutatási divíziója újragondolta nettó áras költésbecslését, mert némely médiatípusra vonatkozóan pontos közlések állnak rendelkezésre, másrészt a kevésbé mérhető, az ügynökségek által el nem érhető területek sokszor kifelejtődnek a becslésekből.

Rádió, TV, sajtó
A MediaLab a televízió esetében a MEME 2007-es számaiból indult ki. Az előrejelzésük szerint az országos csatornák esetében egy kisebb (5 százalék), míg a kisebb penetrációjú adók esetében egy nagyobb mértékű (12-13 százalék) növekedés várható. Így a becslés szerint a médiatípus 2008-ban 87 milliárd forint körüli értéket képvisel majd, amely a tiszta szpotbevétel mellett a szponzorációt is tartalmazza.

Reklámpiac mérete a Mediaedge:CIA szerint milliárd forintban
  2007 2008
Televízió 70,0 73,5
Kábel TV 12,0 13,5
Sajtó 71,0 73,0
Közterület 19,5 19,5
Rádió 13,5 13,0
Internet 14,0 19,0
Mozi 0,9 0,80
Indoor 1,5 1,80
Összesen 202,4 214,1
Forrás: Mediaedge:CIA


A rádió esetében is a MEME számok adták a gondolkodás alapját, de ezt kiegészítették. Az így kapott eredmények szerint még egy három-négy százalékos csökkenő tendencia mellett is idén 13 milliárd forintos költés várható, amely a szpotbevételek mellett értelemszerűen a szponzorációt is tartalmazza.

A Mediaedge:cia kutatási divíziója a sajtópiaccal szemben a legóvatosabb, mivel itt nagyon sokféle hirdető jelenik meg nagyon sokféle lapban. A becslés a TNS Media Intelligence által rögzített lapok és kiadók mellett áttekintette az ingyenes lapokat, a hirdetési újságokat is. A becslés szerint ebben a piacban 2008-ban legalább 73 milliárd forint lesz, mely a tavalyihoz képest két-három százalékos növekedés eredménye.

Internet, közterület, mozi
Az internetes reklámpiacba a becslés belekalkulálta a kereső és a listing jellegű hirdetési formákat is, így az év végére a reklámpiac ezen szelete elérheti a 19 milliárdos nettó forgalmat is. A közterületi piac méretének becslésekor a nem kampány jellegű felületeket is számításba vette a MediaLab, így jött ki, hogy a stagnáló területen 19,5 milliárd körüli forgalom várható.

Mozireklámok esetében további zsugorodás várható, idén mindössze 800 millió forintot gyűjthet be ez a szegmens. Nem kell viszont szomorkodni az indoor piac szereplőinek, 2008-ra körülbelül 20 százalékos növekedést jósol a MediaLab és így körülbelül 1,8 milliárd jut a beltéri felületeknek.

Reklámpiac mérete a Mediaedge:CIA szerint százalékban
2007 2008
TV 34,6% 34,3%
Kábel TV 5,9% 6,3%
Sajtó 35,1% 34,1%
Közterület 9,6% 9,1%
Rádió 6,7% 6,1%
Internet 6,9% 8,9%
Mozi 0,4% 0,4%
Indoor 0,7% 0,8%
Total 100 100
Forrás: Mediaedge:CIA


A Mediaedge:cia kutatási divíziója középtávon is megfogalmazott jóslatokat. Szerintük 2009-ben nem várható gyökeres változás, bár a televízió esetében bizonytalanságot szülhet a digitális átállás folyamatának kiszámíthatatlansága. Az internet tovább folytatja a diadalmenetét, csak a növekedés mértékének százaléka nem lesz olyan nagy, mint a korábbi években.

Román Balázs

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés