A Mediaedge:cia reklámtortája jóval nagyobb
2008. június 06. 11:25
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) reklámpiaci becslése után a Mediaedge:cia is felmérte a reklámpiac tavalyi méretét és becslést készített az idei évre. Szerintük sokkal nagyobb a torta!
„A reklámpiac már átlépte a lélektani nettó 200 milliárdos határt!” –ezzel a mondattal kezdődik a Mediaedge:cia kutatási divíziója, a MediaLab által készített reklámpiac méretét újrakalkuláló elemzése. A MediaLab szerint idén már nettó 214 milliárd forinton osztozhatnak a reklám és médiaipar szereplői.
A médiaügynökség kutatási divíziója újragondolta nettó áras költésbecslését, mert némely médiatípusra vonatkozóan pontos közlések állnak rendelkezésre, másrészt a kevésbé mérhető, az ügynökségek által el nem érhető területek sokszor kifelejtődnek a becslésekből.
Rádió, TV, sajtó
A MediaLab a televízió esetében a MEME 2007-es számaiból indult ki. Az előrejelzésük szerint az országos csatornák esetében egy kisebb (5 százalék), míg a kisebb penetrációjú adók esetében egy nagyobb mértékű (12-13 százalék) növekedés várható. Így a becslés szerint a médiatípus 2008-ban 87 milliárd forint körüli értéket képvisel majd, amely a tiszta szpotbevétel mellett a szponzorációt is tartalmazza.
A rádió esetében is a MEME számok adták a gondolkodás alapját, de ezt kiegészítették. Az így kapott eredmények szerint még egy három-négy százalékos csökkenő tendencia mellett is idén 13 milliárd forintos költés várható, amely a szpotbevételek mellett értelemszerűen a szponzorációt is tartalmazza.
A Mediaedge:cia kutatási divíziója a sajtópiaccal szemben a legóvatosabb, mivel itt nagyon sokféle hirdető jelenik meg nagyon sokféle lapban. A becslés a TNS Media Intelligence által rögzített lapok és kiadók mellett áttekintette az ingyenes lapokat, a hirdetési újságokat is. A becslés szerint ebben a piacban 2008-ban legalább 73 milliárd forint lesz, mely a tavalyihoz képest két-három százalékos növekedés eredménye.
Internet, közterület, mozi
Az internetes reklámpiacba a becslés belekalkulálta a kereső és a listing jellegű hirdetési formákat is, így az év végére a reklámpiac ezen szelete elérheti a 19 milliárdos nettó forgalmat is. A közterületi piac méretének becslésekor a nem kampány jellegű felületeket is számításba vette a MediaLab, így jött ki, hogy a stagnáló területen 19,5 milliárd körüli forgalom várható.
Mozireklámok esetében további zsugorodás várható, idén mindössze 800 millió forintot gyűjthet be ez a szegmens. Nem kell viszont szomorkodni az indoor piac szereplőinek, 2008-ra körülbelül 20 százalékos növekedést jósol a MediaLab és így körülbelül 1,8 milliárd jut a beltéri felületeknek.
A Mediaedge:cia kutatási divíziója középtávon is megfogalmazott jóslatokat. Szerintük 2009-ben nem várható gyökeres változás, bár a televízió esetében bizonytalanságot szülhet a digitális átállás folyamatának kiszámíthatatlansága. Az internet tovább folytatja a diadalmenetét, csak a növekedés mértékének százaléka nem lesz olyan nagy, mint a korábbi években.
A médiaügynökség kutatási divíziója újragondolta nettó áras költésbecslését, mert némely médiatípusra vonatkozóan pontos közlések állnak rendelkezésre, másrészt a kevésbé mérhető, az ügynökségek által el nem érhető területek sokszor kifelejtődnek a becslésekből.
Rádió, TV, sajtó
A MediaLab a televízió esetében a MEME 2007-es számaiból indult ki. Az előrejelzésük szerint az országos csatornák esetében egy kisebb (5 százalék), míg a kisebb penetrációjú adók esetében egy nagyobb mértékű (12-13 százalék) növekedés várható. Így a becslés szerint a médiatípus 2008-ban 87 milliárd forint körüli értéket képvisel majd, amely a tiszta szpotbevétel mellett a szponzorációt is tartalmazza.
Reklámpiac mérete a Mediaedge:CIA szerint milliárd forintban | ||
2007 | 2008 | |
Televízió | 70,0 | 73,5 |
Kábel TV | 12,0 | 13,5 |
Sajtó | 71,0 | 73,0 |
Közterület | 19,5 | 19,5 |
Rádió | 13,5 | 13,0 |
Internet | 14,0 | 19,0 |
Mozi | 0,9 | 0,80 |
Indoor | 1,5 | 1,80 |
Összesen | 202,4 | 214,1 |
Forrás: Mediaedge:CIA |
A rádió esetében is a MEME számok adták a gondolkodás alapját, de ezt kiegészítették. Az így kapott eredmények szerint még egy három-négy százalékos csökkenő tendencia mellett is idén 13 milliárd forintos költés várható, amely a szpotbevételek mellett értelemszerűen a szponzorációt is tartalmazza.
A Mediaedge:cia kutatási divíziója a sajtópiaccal szemben a legóvatosabb, mivel itt nagyon sokféle hirdető jelenik meg nagyon sokféle lapban. A becslés a TNS Media Intelligence által rögzített lapok és kiadók mellett áttekintette az ingyenes lapokat, a hirdetési újságokat is. A becslés szerint ebben a piacban 2008-ban legalább 73 milliárd forint lesz, mely a tavalyihoz képest két-három százalékos növekedés eredménye.
Internet, közterület, mozi
Az internetes reklámpiacba a becslés belekalkulálta a kereső és a listing jellegű hirdetési formákat is, így az év végére a reklámpiac ezen szelete elérheti a 19 milliárdos nettó forgalmat is. A közterületi piac méretének becslésekor a nem kampány jellegű felületeket is számításba vette a MediaLab, így jött ki, hogy a stagnáló területen 19,5 milliárd körüli forgalom várható.
Mozireklámok esetében további zsugorodás várható, idén mindössze 800 millió forintot gyűjthet be ez a szegmens. Nem kell viszont szomorkodni az indoor piac szereplőinek, 2008-ra körülbelül 20 százalékos növekedést jósol a MediaLab és így körülbelül 1,8 milliárd jut a beltéri felületeknek.
Reklámpiac mérete a Mediaedge:CIA szerint százalékban |
||
2007 | 2008 | |
TV | 34,6% | 34,3% |
Kábel TV | 5,9% | 6,3% |
Sajtó | 35,1% | 34,1% |
Közterület | 9,6% | 9,1% |
Rádió | 6,7% | 6,1% |
Internet | 6,9% | 8,9% |
Mozi | 0,4% | 0,4% |
Indoor | 0,7% | 0,8% |
Total | 100 | 100 |
Forrás: Mediaedge:CIA |
A Mediaedge:cia kutatási divíziója középtávon is megfogalmazott jóslatokat. Szerintük 2009-ben nem várható gyökeres változás, bár a televízió esetében bizonytalanságot szülhet a digitális átállás folyamatának kiszámíthatatlansága. Az internet tovább folytatja a diadalmenetét, csak a növekedés mértékének százaléka nem lesz olyan nagy, mint a korábbi években.
(forrás:
Kreatív Online)