hirdetés
hirdetés

Küszöbön a GfK-TNS egyesülés - gigász a magyar piacon is?

2008-06-05
Nyilvánosságra hozták a TNS és a GfK egyesülési terveit: a hónapok óta készülő megállapodás értelmében a világ második legnagyobb piackutatója jönne létre a Nielsen mögött. Magyarországon is számos szektorban válna kiemelkedő szereplővé a közös cég, de nem véletlen a feltételes mód: egyelőre maradtak kérdőjelek, miután a TNS részvényesei abban bíznak, inkább a WPP reklám-óriáscsoport vásárolja fel a vállalatot.
"GfK és TNS: egyenlő felek egyesülése" - ezzel a címmel hozta nyilvánosságra kedden a két érintett fél annak az összeolvadásnak a részleteit, amelyről már hónapok óta folytak a tárgyalások. A brit, illetve német székhelyű hálózatok egyesülésével létrejövő GfK-TNS a világ második legnagyobb piackutató cége lenne az amerikai Nielsen mögött.

Mindkét cég erős a világ egy-egy feltörekvő piaci zónájában és azzal érvelnek részvényeseiknek, hogy az iparágra jellemző öt százalékos növekedési rátát jelentősen túlszárnyalnák erőik egyesítésével, az eddig csak a cégek egyike által kínált szolgáltatások globális értékesítésével. A GfK és a TNS ugyanakkor külön-külön is meghaladta ezt az értéket 2008 első negyedévében, és a Financial Times szerdai cikke szerint azóta tovább folytatódott a bővülés az előző évi számokhoz képest. Az év végéig befejezni tervezett egyesülés kapcsán pedig nem csak a bevételek növekedéséről, de 76 millió angol fontosra (22 milliárd forint) becsült költségmegtakarításról is szó van, noha a GfK tulajdonosai ígéretet kaptak arra, hogy - legalábbis Németországban - nem elbocsátásokkal indul a közös munka.

Globálisan a TNS, itthon a GfK az erős szereplő
A Financial Times összegzése szerint a TNS elsősorban az ázsiai piacokon, a GfK pedig Közép- és Kelet-Európában mondhat magáénak jó pozíciókat. Magyarországon is a GfK erősebb az egyesülést lényegében irányító TNS-nél: a kétmilliárdosra becsült forgalmú cég (Forrás: Manager Magazin, 2007. május) mindenképpen dobogós, a Szonda és az ACNielsen mellett. A TNS-sel való egyesülés révén tovább növekedne a GfK amúgy is jelentős súlya az egyedi kutatások piacán, és egy cégbe kerülne például a TNS magyarországi média-kutatócége, a TNS Media Intelligence és a GfK eddig a Szondával közös Nemzeti Médiaanalízis felmérése is.

Az összeolvadás után a GfK-TNS globális központja Londonban, német alközpontja Nürnbergben lenne, a német elnök, Hajo Riesenbeck és az angol ügyvezető, David Lowden kerülne a cég élére. Azt még nem tudni, hogy a régóta készülő egyesülés Magyarországon milyen szervezeti változásokkal járna: egyelőre a két érintett vállalat hazai munkatársai is a nyilvános bejelentésekből tájékozódnak, és nem nyilatkoztak az ügylet várható hazai következményeiről. A GfK német központjának sajtóosztálya cikkünk megjelenéséig nem válaszolt arra a kérdésre, született-e döntés arról, hogy a GfK erős térségének számító közép-európai országokban, így Magyarországon hogyan állna fel a közös cég és annak vezetősége.

A részvényesek kezében a döntés
Egyelőre az összeolvadással kapcsolatban marad a feltételes mód: a Financial Times szerdai híre szerint mielőtt a TNS részvényesei is áldásukat adnák a számukra azonnali nyereség helyett inkább ígéreteket hozó ügyletre, a brit WPP csoport felé kacsingatnak. A világ vezető reklámholdingjai közé tartozó cég a GfK/TNS közös terveiről szóló első hírek óta már két ajánlatot is tett a - GfK nélküli - TNS-re, legutóbb május közepén 996 millió fontról, azaz csaknem 350 milliárd forintról. Ezt azonban kevesellték a részvényesek, akik most egy újabb, legalább 1,2 milliárd fontos ajánlatot várnak - a Financial Times által megkérdezett elemzők szerint nem ok nélkül.

A világelső Nielsen - amit pedig a GfK felvásárlásával hoztak korábban hírbe - ugyanakkor már hetekkel ezelőtt egyértelművé tette: nem kívánja megfúrni az egyesülést, miután a GfK és a TNS otthonos terepének számító fogyasztói panelek és egyedi kutatások nem szerepelnek stratégiája fókuszában. A négymilliárd forintosra becsült (Forrás: Manager Magazin, 2007. május) bevételével a 14 milliárdos magyar piacot is vezető Nielsen főképp a márkás termékek kereskedelmének auditjában utazik.

Pál Zsombor

hirdetés
hirdetés