hirdetés
hirdetés

A papír, amely alapul szolgál

1998-11-30
A papírról el lehet mondani: áthatja és végigkíséri mindennapjainkat az információ- és ismeret-közvetítés számtalan területén. A számítógépek megjelenésével elterjedtté váltak olyan nézetek, amelyek szerint az irodai PC-felhasználás és elektronikus információtárolás következtében drasztikusan csökken majd a papírfelhasználás. Ezek a nézetek egészen odáig fajultak, hogy már papír nélküli irodákat emlegettek. Ezzel szemben a papírfogyasztás drasztikus csökkenése nem hogy megállt a múlt évben jelentős emelkedés is mutatkozott.
Manapság nincs is olyan termék, amely valamilyen formában ne kötődne a papírhoz, címke, árcédula, akció, csomagolás vagy egyéb más területen. Mind-mind megannyi papírfelhasználási terület. A hazai, nem teljesen elhanyagolható papírgyártás mellett a papírigények kielégítésében, mint ahogy régebben, ma is nagy jelentősége van a papírimportnak. A rendszerváltást megelőzően a papírkereskedelem egycsatornás, arra szakosodott külkereskedelmi vállalaton keresztül zajlott. Mára több, egyes vélemények szerint a kelleténél is több papírforgalmazó cég működik az országban, aminek a következtében nem papírhiányról, hanem túlkínálatról van szó.

Az elfogyasztott papír

Az elmúlt évek során a fizetőképes kereslet csökkenése miatt, a ’80-es évek fogyasztásához viszonyítva, csökkent az egy főre jutó papírfelhasználás, ami nemcsak a napilapfogyasztás és a könyvgyártás területét érintette. A közel 70 kg/fő/évi fogyasztás néhány év alatt 50 kg/fő/évre esett vissza. 1989 óta a papírfogyasztás minden évben csökkent az előző évhez képest, egészen a múlt évig, amikor is 13%-os emelkedést mutatott. A papírfelhasználás értéke lassan elérni látszik a nyolcvanas évek mennyiségét. Amenynyiben figyelembe vesszük Skandinávia, Európa fő papírfogyasztójának 300 kg/fő/év-i mennyiségét vagy más Európai ország papírfogyasztását, amely átlagosan 200 kg/fő/év, a hazai 60 kg/fő/év (amelybe természetesen a folyóirat, könyv és minden nyomtatvány is beletartozik) még mindig alacsonynak tűnik. A napilapok példányszáma nem nő, új kiadványok nehezen találják meg helyüket a piacon, és mindezek a szempontok azt mutatják, hogy még mindig nincs megfelelő kereslet.

A papírforgalom csökkenésének megállásában nem csak a postaládában talált, majd gyakran a kukában landolt hirdetési ajánlatáradatok nyomtatványainak menynyisége a döntő. A papírfogyasztás alakulásában a nyomdai kapacitások elmúlt években bekövetkezett bővülése is szerepet játszik. Két év alatt a legtöbb nyomda fejlesztett, mert reális igények jelentkeztek a kapacitásokra olyan területeken, amelyek korábban nem voltak jelen: irodai kommunikáció, marketingtevékenységekkel öszszefüggő nyomtatványok stb. Az új lehetőségek és minőségek, amelyek nyugatabbra a papír szélesebb felhasználási területét jellemzik, minden bizonnyal a hazai vállalatokat és vállalkozókat is megmozgatják.

Koncentráció a papíriparban

A papíriparban is, mint más iparágban, rendkívüli koncentráció figyelhető meg. Kisebb gyártók megvétele történik, mert számukra előnyösebb, ha eladják magukat egy tőkeerős vállalkozásnak, hiszen ezzel együtt a termelési területeiken újabb fejlődési lehetőséghez juthatnak. Az eladások mellett természetesen fúziók létrejötte is zajlik. Galli Gabriella, a Stora Hungária Kft. megbízott ügyvezető igazgatója a Stora és az Enso cég közötti fuzionális egyezségről számolt be, amely a decemberre várható brüsszeli jóváhagyásig a megállapodás szintjén él. A pozitív döntés következtében, a termelés egyes területein belül piacvezetői reményeket is eredményezhet (várható évi termelése: 13 millió tonna). A papírgyártásra jellemző, hogy egy-egy új papírgép telepítése sok száz millió dollárt jelent, mindemellett sok a járulékos költség is a környezetvédelmi aspektusokkal összefüggésben, amely ma 30-40%-a a beruházások összköltségének. A fúzió mögött elsősorban a tőkekoncentráció és a fejlesztési beruházások elősegítésének érdeke áll.

Vissza a papírhoz

A Magyarországon mutatkozó papírigények megítéléséről általában elmondható, a tömegtermékeket kiszolgáló papírminőségek mellett egyre inkább megjelennek a kreatív papírféleségek, amelyek természetesen a keresletet követik. Amíg öt évvel ezelőtt a felhasznált kreatív papírok évi mennyisége 100 tonna körül mozgott, addig mára ez az érték 1000 tonnára emelkedett. Emri Gussi, a Stora Papírker Rt. vezérigazgatójának véleménye szerint, fokozatosan adunk a papírminőségre, bár még nem mindig tudjuk a megfelelő minőséget kiválasztani. Sok területen túlzottan drága, más területen túlságosan olcsó papírokat használunk annak ellenére, hogy az elmúlt tíz év alatt óriási előrelépés mutatkozott a minőségi papírok hazai felhasználásban. Szinte minden nagy világszereplő minden területen jelen van ma Magyarországon, aminek az a következménye, hogy sokkal intenzívebbé válik a piaci verseny.

A kommunikatív papír –

csomagolás

A papír egyébként a kommunikáció alapjául és forrásául is szolgálhat, amely kommunikáció kialakítása hazánkban még csak kezdeti stádiumban van. Emri Gussi, a Stora Papírker Rt. vezérigazgatója megállapítása szerint a papírhoz és egyéb termékekhez is más a kulturális viszonyunk, mint sok európai országban. A papír feladata: az üzenetek megerősítése. Akciós felhívások alapanyagául is megfelelő minőségű papírt kellene választani, amely az akció jellegét sugallja. Fontos, hogy az üzenet összeegyeztethető legyen a papír minőségével. Rossz papírválasztás képes drasztikusan lerontani az üzenetet. (Skandináviában a zöldségféleségeket papírba csomagolják, nem pedig műanyag zacskókba. A papír biztosítja a fény elzárását, ugyanakkor lehetővé teszi a zöldségfélék szellőzését.) A papír megjelenése, a csomagolás formájában is befolyásolhatja érzéseinket, amelyek viszont gyakran döntéseinket irányíthatják. A csomagolásban megnyilvánuló örök dilemma, hajlandó-e a gyártó megfizetni a jobb minőségű, de drágább csomagolóanyagot, vagy sem. Ez természetesen visszagyűrűzik a fizetőképes kereslet témakörébe. Ahogyan nő a fizetőképesség, úgy nő az igény a magukat jól eladó csomagolások iránt is, emelte ki Galli Gabriella. Aki igényes árut bocsát ki, annak igényes csomagolással kell megjelennie, de sajnos kevesen adnak még erre. Átmenetileg meg lehet úszni a problémát, de nem szabad elfelejteni: eurokonform csomagolási előírások vonatkoznak a nemzetközi kereskedelemben szereplő termékekre.

A „művelt” papír

A nyomtatott sajtó és a könyvpiac területén is fejlődés mutatkozik a papír- felhasználás tekintetében. A magyar nyomdatechnika fejlődése ellenére elszomorító az a tény, hogy sok kiadvány külföldön kerül nyomtatásra, említette meg Budai Aranka, az Ecco Hungária Kft. gazdasági munkatársa. A kiadók egy-egy könyv árába kalkulált papírköltsége a példányonkénti ár 20–25%-a. Több kiadó vezető szerepet tölt be az igényes papírra nyomtatott kiadványaival. Egyre több keménytáblás könyv kerül forgalomba, nemcsak műnyomó borítással, végre javul a könyvek minősége. Más a papírminőségek használatának igénye képek visszaadásakor, és más az olvashatóság szabályainak figyelembevételekor. A papírral szembeni esztétikai kívánalmaknak és nyomdai elvárásoknak összhangban kell lenniük, bár látszólag e két szempont közül még mindig inkább a nyomdai elvárások a döntők.

Elmondható: a számítógép gyakorlatilag mindent megad, de nem pótolhatja azt a nyugalmat, amelyet egy olvasólámpa mellett, fotelban ülve, teázgatás közben egy könyv lapozgatása jelent. Ezt egy számítógép soha nem fogja megadni, hangsúlyozta Budai Aranka, és erre a nyugalomra szükség is van ebben a rohanó világban, úgy látszik, ezért nő egyre a könyvek iránti igény.

A lekáderezett papír

Néhány éven keresztül nem volt olyan szerv, amely gyűjtötte volna a papírforgalomra vonatkozó adatokat. Galli Gabriella véleménye szerint gyakorlatilag hozzáférhetetlenek voltak a hazai termelési adatok. Az importtal pedig az volt a probléma, hogy egyfajta szétesés jellemezte a vámstatisztikát. Következmény: felmérhetetlen volt a papírpiac. Arra vonatkozólag, hogy a nyomópapírok tekercses vagy íves formában kerülnek az országba, a vámstatisztikák cikkszám szerint nem tesznek különbséget. (Európa más országaiban ez is pontos nyilvántartás alatt szerepel.) Bizonyos döntések előkészítésében fontos információ volna ezen adatok pontos ismerete. Budai Aranka meglátása szerint a forgalmazók saját adatokra, felmérésekre építenek. A Nyomdász Szakmai Szövetség is arról panaszkodik, hogy reális számadatokkal nem tud szolgálni.

Ilyen papír – olyan papír

A papírminőségek alkalmazásának elterjedését egyébként a hazai marketingkultúra alakulása is befolyásolja. A cégek megalapozásának időszakát követően, mostanára ért be a cégarculat kialakításának ideje, amely természetszerűleg jelenti egyéni papírtípusok (vízjelek) alkalmazását a vállalat összes irodai kommunikációját illetőleg: fejléces papírok, borítékok, PR- anyagok és éves jelentések... A megfelelő minőségek kiválasztásában, a papírkultúra kommunikációjában reklámügynökségeknek és marketingvezetőknek van vezető szerepük. A papírértékesítés nehézségét a még kialakulatlan papírviszonyunk jelenti, és mivel nem igazán értünk a papírhoz, illetve annak szerepéhez, könnyű az árról beszélni. Egy termék előállításának folyamatában a papír szerepe néha kevesebb, mint 5% az összes költséghez viszonyítva. Meg kell említeni, hogy egyéb járulékos költségek miatt (szállítás, raktározás) a papírkereskedők majd hogy nem veszteségesek. Emri Gussi, a Stora Papírker Rt. vezérigazgatója szerint, ha minden papírkereskedő veszteséges, akkor roszszul végzünk valamit. Mindannyian. Nem tudunk megfelelő hatékonysággal kommunikálni. Egyénenként túlságosan sokat dolgozunk (nemcsak a papírokat érintő területeken is) ahelyett, hogy megfelelően kommunikálnánk: alkotók, létrehozók, ügynökségek, kereskedők és szállítók. Ahogy a kép, a tipográfia, úgy a papír is megérdemli a figyelmet.

Bauer László

hirdetés
hirdetés