A Sziget 3,5 milliárdot tejel az államkincstárnak
A Sziget segíti Magyarország turisztikai promócióját - mondta el Marinka Csaba, a rendezvény kommunikációs igazgatója az Élelmiszer Online-nak.
Hogyan értékelik a szervezők az idei Szigetet? Kérem, említsen néhány számot, amelyek jelzik, honnan hová jutott el ez az egyre inkább nemzetközivé váló rendezvény?
Az első szigeten 46 ezer látogató volt, és akkor még nem volt jellemzőek a külföldről érkezők. Egy évvel később már 146 ezren jöttek, és az elővételes hetijegyek 15 százaléka már külföldön kelt el. Ez a szám folyamatosan emelkedett. Ma már 75-80 százalékát a jegyeknek külföldön adjuk el. Ugyanígy a külföldi fellépők is először a második Szigeten, az úgynevezett Eurowoodstock-on voltak. Idén már 41 ország 199 külföldi produkciója mutatkozott meg a Szigeten, a hazai produkciók mellett. A Sziget ma már nagykorú,1993-as születése óta – láthattunk 17 950 programot, ebből hallhattunk 7291 koncertet, itt járt 62 ország − különböző műfajt képviselő − előadója és 54 országból érkező, összesen 5 448 372 látogató. Az idei évben sorjáztak a Sziget nemzetközi elismerései. A European Festival Awards a tíz legjobb nagyfesztivál közé sorolta a fesztivált, majd a The Independent szakújságírója az öt legjobb európai rendezvény között említette a budapesti eseményt. Márciusban a brit zenei magazin, a Songlines vette sorba a világ legjobb fesztiváljait, köztük a Szigetet. A minap pedig a Financial Times készített körképet a világ nyári, zenei fesztiváljairól. Az összeállításban hetet emel ki és az illusztris társaságban – amelyben jelen van a Glastonbury, a Roskilde, a japán Fuji Rock – ott a mi fesztiválunk is. Idén 385 ezren voltak a Szigeten, ami több, mint tavaly, de picit elmarad az eddigi rekordtól. Mintegy 50 országból érkeztek látogatók, legtöbben Hollandiából, aztán Olaszország és Franciaország következik.
Milyen innovációkkal jelentkezett idén a Sziget?
Idén a Szigeten 34 feltöltő ponton lehetett a Metapay Fesztiválkártyára feltölteni a kívánt összeget és 1200 terminálon keresztül zajlott a fizetés. 200 pénztáros és 60 hosztesz segített a Metapay Fesztiválkártya használatában. A háttérben rajtuk kívül még 40 ember munkája támogatta a készpénzmentes fizetés lebonyolítását. Magyar IT- és marketingszakemberek alakították ki ezt a szoftveres és szolgáltatási hátteret. A Szigeten bemutatkozott a Vodafone-Metapay közösen fejlesztett NFC-s mobiltelefonja, amely a kártyás fizető terminálokon tette lehetővé a mobillal való fizetést – egyelőre kísérleti jelleggel. És itt még nincs vége a sornak: a Fesztiválóra érintésmentes (NFC) technológiával készült, nem más tehát, mint egy feltölthető Fesztiválkártya tudása egy – a Sziget arculatára szabott – limitált kiadású órába építve. A tulajdonosa fesztivál területén mindenhol fizethetett vele egyetlen érintéssel ugyanúgy, mint a Fesztiválkártyával – ekkor a hagyományos bankkártya-terminálokhoz hasonló pontokon nemcsak a vásárlás összege, de az órán megmaradó egyenleg is megjelenik. Az idén is lehetett percalapú fesztiváljegyet vásárolni mobiltelefonnal. Tehát aki csak egy-két kedvenc zenekarát kívánja meghallgatni, nem kellett napijegyet váltania, csupán mobiljával egy sms-sel aktiválni a percalapú Szigetjegyet, amit távozáskor leállíthatott. A percalapú fizetést mindhárom szolgáltató támogatta. Mekkora turisztikai, gazdasági jelentőséggel bír, illetve kulturális „hozadékkal” jár a Sziget?
A számszerűsíthető gazdasági hatások (a GDP-hez való hozzájárulás, adóbevételek, munkahelyteremtés) mellett komoly, hosszabb távon ható turisztikai előnyt is jelent az országnak a fesztivál, hiszen az általa generált nemzetközi kereslet növeli Budapest és Magyarország nemzetközi ismertségét/elismertségét. A sikeres rendezés komolyan hozzájárul Magyarország mint turisztikai célpont általános promóciójához.
Kiemelkedő jelentőségű a fesztivál társadalmi és kulturális hozadéka is, hiszen a Sziget egy hetében sok ország, változatos kulturális közegéből érkező vendég él együtt, ami elősegíti az interkulturális kapcsolatok mélyítését.
A Sziget Fesztivál – a KPMG 2006-os, a 2005-ös fesztivált vizsgáló tanulmánya szerint – több mint 3,5 milliárd forint pozitív GDP-hatással bír, 1,4 milliárd forint addicionális adó- és járulékbevételt eredményez, illetve több mint kétmilliárd forint munkajövedelmet generál.
Statisztikai adatok az évek tükrében
Melyik év | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
Látogatók száma mindösszesen |
43000 | 143000 | 173000 | 206000 | 260000 | 297000 |
Elővételes hetijegyek között a külföldiek %-os aránya |
0 | 15 | 15 | 30 | 35 | 50 |
Összköltségvetés (millió) (Ft) | 26 | 120 | 145 | 180 |
200 | 290 |
Hetijegyek elővételes ára (Ft) | 1800 | 1800 | 2500 | 2800 | 5000 | 6000 |
Napijegyek ára (előv.) (Ft) | 300 | 300 | 500 | 700 | 800 | 1200 (800) |
Melyik év | 1999 |
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Látogatók száma mindösszesen |
297000 | 324000 | 36100 | 355000 | 353000 | 369000 | 385000 |
Elővételes hetijegyek között a külföldiek %-os aránya |
55 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 50 |
Összköltségvetés (millió) (Ft) | 420 | 580 | 900 | 1,05 milliárd | 1,2 millárd | 1,45 milliárd | 1,85 milliárd |
Hetijegyek elővételes ára (Ft) |
7000 | 8000 | 10000 | 12000 | 14000 | 16000 | 20000 |
Napijegyek ára (előv.) (Ft) | 1500 | 2000 | 2500 | 3000 | 3500 | 4000 | 5000 |
Melyik év | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Látogatók száma mindösszesen |
385000 | 371000 | 385000 | 390000 | 382000 | 385000 |
Elővételes hetijegyek között a külföldiek %-os aránya |
53 | 60 | 70 | 70 | 70 | 75-80 |
Összköltségvetés (milliárd Ft) | 2,245 |
2,65 |
2,655 | 2,65 | 2,7 | 3,2 |
Hetijegyek elővételes ára (Ft) | 24000 | 25000 30000 |
25000 30000 | 30000 37500 | 38000 46000 | 38000 46000 |
Napijegyek ára (előv.) (Ft) | 6000 | 7000 | 8000 | 10000 | 12000 | 12000 |
Jegyárak részletezve
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Ottalvós elővételes | 24000 | 30000 | 30000 | 37500 | 38000 | 38000 |
Ottalsós teljes | 30000 | 37500 | 37500 | 45000 | 46000 | 46000 |
Hazamenős elővételes | 20000 | 25000 | 25000 | 30000 | 46000 | 46000 |
Hazanemős teljes | 25000 | 30000 | 30000 | 37500 | 54000 | 54000 |
Napi elővételes | - | 7000 | - | - | - | - |
Napi teljes | 6000 | 8000 | 8000 | 10000 | 12000 | 12000 |
Az interjút teljes terjedelmében az Élelmiszer Online-on itt találja.