A színészkedés megtízszerezte a munkakedvemet

Ügynökséget vezet, a Golden Drum életműdíjas magyar nagykövete, mellette színészkedik és kulturális projekteket gründöl, legutóbb például színészstartupot indított Lengyel Tamással. Mégsem lesz belőlük kulturális inkubátorügynökség - mondja Gosztonyi Csaba, a Carbon Group ügyvezető igazgatója. Vele indítjuk új, Merészek powered by BMW című, a BMW X2 által támogatott sorozatunkat, melyben olyan kommunikációs szakembereket mutatunk be, akik az ügynökségi munkán túl más területekre is elmerészkedtek, ahol aktívak és sikeresek lettek.

Amikor megérkezem a Carbon Grouphoz, épp a teraszon pizzázik az ügynökség egyik fele, miután egész délután kalákában szépítgették az irodát. Hátulról alig ismerem meg Gosztonyi Csabát, az ügynökség alapító-ügyvezetőjét - kicsi ugyan nem lett (majdnem kétméteres magasságával elég feltűnő jelenség), de az elmúlt pár hónapban ledobott körülbelül 30 kilót, így már nem az a mackós karakter, mint amilyennek a filmszerepeiből megismerhettük. Merthogy az ügynökség irányítása mellett Gosztonyi már évek óta színészkedik, Pálfi György improvizációs filmjének (Nem vagyok a barátod) ő volt az egyik főszereplője, legutóbb pedig a Lajkó - cigány az űrben ÁVÓ-s vallatótisztjeként terrorizálta a főhőst, de tévés produkciókban is feltűnt, a köztévén futó Holnap Tali! vagy a Fapad című sorozatokban is lehetett látni.

Az életmódváltás miatt azonban veszélybe került eddigi filmes karaktereinek létjogosultsága. „Nagyjából a Szabó Simon-Elek Feri koordinátarendszerben én középen helyezkedtem el” - fogalmaz Gosztonyi, őket, hármójukat jellemzően hasonló szerepekre castingolják (például a Jennifer Lawrence-féle Vörös Veréb miatt őt és Szabót is behívták, végül utóbbit választották), és gyakran szokták helyettesíteni egymást. Korábban legalábbis így volt, mióta viszont lefogyott, érezhetően ritkábban keresik, ő mégsem esett kétségbe, és ha arra lenne szükség, egy szerep kedvéért akár fizikai átalakulást is vállalná. Persze nála is van egy határ, a Vörös Verébbe végül egy statisztaszereppel is bekerülhetett volna, amiben gyakorlatilag a meztelen feneke látszott volna. A film készítői még erre is „meghallgatást” akartak tartani, de Gosztonyi ebbe már nem ment bele. „A seggemet nem fogom castingolni” - mondja nevetve.

Gosztonyi Csaba
Gosztonyi Csaba

A gyors fogyás kapcsán is említ egy mókás sztorit, amikor is a Tanár című RTL-es sorozatban kellett eljátszania egy epizódszerepet. Két forgatási napja volt, amelyek között maximum két hét szünet lett volna, de a főszerepet játszó Nagy Ervin lesérült, ezért a pihenő két és fél hónapos lett. Amikor a második napra visszament, négy számmal kisebbre változott a ruhamérete - Kovács Dániel Richard rendezőnek úgy kellett dugdosnia őt a képen, hogy életlen legyen a felvételeken.

A színészkedés eddig jól megfért a Carbon Group vezetése mellet - tavaly például heti egyszer-kétszer néhány órát jelentett. Gosztonyi elmondta: volt már, hogy a színészet ennél nagyobb szeletet hasított ki az életéből, ám akkor a tulajdonostársai is majdnem egy nagyobb szeletet hasítottak ki belőle – például négy éve, amikor ő kapta meg a Fapad egyik főszerepét. Ettől függetlenül jó hatással volt rá, hogy párhuzamosan kellett két dolgot csinálnia, mint mondja, ez megtízszerezte a munkakedvét.

Gosztonyi Csaba színészi showreelje

A játék persze nem csak a filmekre korlátozódik, Gosztonyi a TÁP Színház tagja is. „A színház nálam úgy jött, hogy én ezt akartam csinálni már középiskolában is, csak aztán nem szálltam le a hetes buszról felvételi előtt” - meséli. Végül Vajdai Vilmos fedezte fel, vele egy reklámszakmai konferencián találkoztak, majd jött Pálfi filmje, amivel Karlovy Vary-t is megjárta, az ottani versenyprogramban pedig olyan kaliberű filmekkel versenyeztek, mint az Oscar-jelölt, velencei nagydíjas Pankrátor.

Legutóbbi mozifilmjét, a Lajkót az a Lengyel Balázs rendezte, aki korábban dolgozott a Carbonnál, mégsem innen jött az ismeretség. Lengyel még tizenévesen Gosztonyi színjátszócsoportjába járt, és akkoriban a három évvel idősebb Gosztonyi megígérte neki, hogy fognak még együtt dolgozni. Eredetileg úgy képzelték, hogy ő fogja Lengyelt rendezni, végül fordítva történt.

Mostanában kevesebbet hallani róla a Golden Drum kapcsán, a legutóbbi hír, hogy Gosztonyi második magyar szakemberként megkapta a szlovéniai reklámfesztivál életműdíját. Amikor erről kérdezem, azt mondja, nem lépett hátra, továbbra is szakmai nagykövetként képviseli Magyarországot, és bár nagyon büszke arra, amit felépítettek a Golden Drum körül, például sok tehetséges fiatal indulását segítették, de nagyobb szerepet hazai szakmai közösségek szervezésében már nem szeretne vállalni. A reklámos díjhajhászásról nincs különösebben jó véleménnyel, az utóbbi időben nem is szokták nevezni a munkáikat versenyekre. „Én már a díjakban sem annyira hiszek, nyertünk egy csomó mindent korábban, de ettől nem lett több ügyfelünk” - mondja, az utóbbi időben inkább egyéb kulturális projektek felé fordult.

Ilyen a például a Highlights of Hungary-n különdíjat nyert MONDO projektjük, amit a TASZ-nak csináltak. A MONDO-ra azért is különösen büszke, mert egy jó kezdeményezést sikerült lefordítaniuk a gyerekek nyelvére. A TASZ-nak készített kártyajáték a fogyatékos és az ép gyerekek jogaira hivatott felhívni a figyelmet. Gosztonyi és Végh Zsolt színész-rendező (ők a CuLTR nevű kulturális-művészeti projekteket felkaroló formáció alapítói) megálmodták a Csodálatos Zoli robotot, ami színpadra viszi a MONDO-kártyák üzenetét, főszerepben a fogyatékos gyerekek megszemélyesítő, típushibás robottal. „Egy ilyen munka megfelel annak a fajta idealizmusomnak is, hogy ha mi értjük, hogyan kell az emberek gondolkodását befolyásolni, akkor ne gyűlöletkampányokat csináljunk, hanem olyan dolgokat, amivel segítünk, és többé tesszük az embereket” - mondja Gosztonyi.

A jövőben ilyenfajta tartalmakra szeretnének a Carbonban is koncentrálni, hasonló sztorik értékesítése lesz a céljuk. Zoli robot ebből a szempontból egy jól működő platform volt, amit szeretnének megtartani, és ebben a robotuniverzumban szeretnének majd különböző társadalmi témákat megjeleníteni (például pénzügyi tudatosság, egészséges életmód). Egy-két helyen már elmesélték, és bár még nincs konkrét megállapodás, de a cégek érdekesnek tartják.

Gosztonyi szerint ebbe az irányba halad a kommunikációs szakma. Érdeklődést kiváltani nehezen megragadható társadalmi témák iránt a művészet segítségével lehet – vallja. „Azt a márkát, ami egy releváns kulturális tartalomhoz társul, azt nem utasítják el” - magyarázza a szakember, akinek egy másik aktuális projektje a színészek érdekképviseletét igyekszik támogatni: a Szabadszínész nevű oldalt Lengyel Tamás színésszel hozták létre, ez egy interaktív színészadatbázis, kvázi egy piactér, ahová színészek portfóliói között keresgélhetnek rendezők és produkciós cégek. Korábban ilyen nem volt itthon, és sok színész csak ismeretség és kiterjedt kapcsolatrendszer révén értesülhetett szerepekről, meghallgatásokról. Gosztonyiék megoldása viszont segítene összekötni a keresletet a kínálattal.

Alindával is beszélgettek a Szabadszínészről, a 29. perctől van erről szó

Az oldal nem szabadon hozzáférhető, mivel ott mindenféle kényes adat megtalálható, egészen odáig, hogy mekkora egy színész testmérete, vállal-e az illető meztelenséget és hasonlók. Az oldal, aminek az arculatát a Carbon fejleszte, egyébként egy Facebook-csoportból nőtte ki magát, jelenleg körülbelül 700-800 magyar színész profilját tartalmazza. Gosztonyiék terve szerint a történet itt nem áll meg, jelenleg befektetőt keresnek, és szeretnék a fejlesztésüket külföldi piacokra is elvinni, mivel úgy látják, a környező országokban sem létezik hasonló platform. Az oldal jelenleg még tesztfázisban működik, de már megvan az első hét ember, aki a castingon túljutva konkrét szerepet kapott ennek révén. „A rendezők megőrülnek érte, eddig nem tudtak hol keresni. Egy csomó érdekes karakter bukkant fel benne” - meséli Gosztonyi.

A Carbon Group neve mellé egyelőre mégsem fog oda kerülni, hogy „kulturális inkubátorügynökség”, és nem csak azért, mert túl hosszú lenne, hanem mert Gosztonyi úgy véli, nem ez a fontos. Szerinte magától értetődő dolog, hogy ügynökségként kulturális referenciapontokat használnak. Kulturális referenciapont pedig nagyon sokféle lehet, példaként hozza Kostyál Márkkal készített Cofidis reklámjukat, amiben főszereplő, a nagyi a Londonba szakadt gyerekeit látogatta meg az adósságrendező hitel segítségével, vagy ilyen saját reklámos példa az egyik decemberi pezsgős kampányuk, a Rokonok off, haverok on is, amiben a fiatalok a BB pezsgő társaságában bulizhattak, ha már cukiságmérgezést kaptak a karácsonyi ajándékhegyek alatt.

A cikk megjelenését a BMW X2 támogatta.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás