hirdetés
hirdetés
hirdetés

Alig járt utak

Friss médiatermékek szemléje

A lappiacon piaci réseket igyekszik betömni új kiadványaival az Axel-Springer és egy underground fiatalok alkotta csoport. Eközben a ValóVilágot jegyző csapat reality túlélőshow-t, a Barátok közt stábja heti szappanoperát gyárt ősztől az RTL Klubnak.
hirdetés
Fanny

Kiadó: Axel Springer Budapest
Főszerkesztő: Stefanek Aranka
Felelős kiadó: Bayer József
Hirdetési vezető: Biczi Orsolya
Közölt nyomott példányszám: 150 000
Indulás: 2003. szeptember 17.
Periodicitás: heti (megjelenik csütörtökönként)
Terjedelem: 32 oldal
Fogyasztói ár: 69 forint

Új női hetilappal bővítette portfólióját az Axel-Springer. A Fanny című kiadvánnyal új piaci szegmenst céloztak meg: a mélyen száz forint alatti ár egy meglehetősen árérzékeny és igencsak széles réteg számára teszi elérhetővé az újságot.

A Fanny a kiadó hivatalos kommunikációja szerint státustól függetlenül célozza meg a 18–49 éves nőket, az ár ismeretében elsősorban az átlagos jövedelmű, árérzékenyebb hölgyeknek jelenthet vonzerőt. Nem kizárható ugyanakkor, hogy szerezhet olvasókat a „női” témákra fogékony, magasabb státusú vásárlók közül is, akik a már megszokott termékek mellé alkalmanként vagy tartósan az új lapot is megveszik majd hétről hétre.
Az újság tartalma a praktikumra koncentrál: a legtöbb női magazintól eltérően például szinte egyáltalán nem találhatunk a sztárvilággal foglalkozó írásokat, ezzel szemben nagy számban olvashatunk főzéssel, diétával, szépségápolással, életmóddal, munkahelyi problémákkal kapcsolatos gyakorlati tanácsokat. A sztárok hiánya elsősorban a női lapok eladása szempontjából igen fontosnak számító címlapnál okozhat gondot: egy-egy jól kiválasztott, ismert arc a tapasztalatok szerint jelentősen képes lendíteni a példányszámon; a Fannynak – legalábbis egyelőre úgy tűnik – ezt a segítséget nélkülöznie kell.

A közepes minőségű, de fényes papírra nyomott kiadványban meghatározóak a képek, amelyek többnyire egyszerűen megírt, de informatív szövegeket illusztrálnak. A készítőket láthatóan az vezérelte, hogy olvasóik valóban használni tudják az újságot: szinte minden oldal kapcsolható a megcélzott közönség életvitelének egy-egy meghatározott pontjához; a lap jól követhető és hasznosítható tanácsokkal szolgál.

A Fanny logikus kiterjesztése az Axel-Springer női magazin-portfóliójának, amely eddig a komoly hagyományokra visszatekintő, ám a sztármagazinok megjelenésével némileg meggyengült – a nyár folyamán újrafazonírozott – Kiskegyedből, a kéthetenként megjelenő Hölgyvilágból és az egyetlen hazai tematikájú glossy-magazinként aposztrofált Gyöngyből állt. A kiadó vélhetően olyan irányba kívánt terjeszkedni, ahol vetélytársai egyelőre nincsenek jelen: a rendkívül olcsó női újságok piaca ilyen terepet jelent.

Fontos!

Kiadó: Genco Oliva Kft.
Alapítók/szerkesztők: Glódi Balázs, Süveg Áron, Mátis Inez,
Kenczler Márton
Főszerkesztő: a Fontos! család
Közölt nyomott példányszám: 15 000
Indulás: 2003. szeptember
Periodicitás: havi
Terjedelem: 40 oldal
Fogyasztói ár: 198 forint


„Az Európai Fiatalok Kultur Lapja” alcímű Fontos! a magyar magazinpiacon szokatlan, napilapokat idéző A3-as méretben és papíron, különleges layouttal tervezett első száma jelent meg az újságosstandokon. A négy fiatal által alapított kiadvány elsődlegesen az underground szubkultúra értelmiségi fiataljainak – 16–35 év – kíván olvasnivalót adni, elsősorban az életmód/kultúra témakörökben.

A lap – bár a tulajdonosai az országos terjesztést tűzték célul – jól behatárolhatóan városi, ezen belül is elsősorban budapesti kiadvány, amelyet nyelvezete, a tárgyalás módja egy szűk, bár véleményformáló értelmiségi csoporthoz köt. A Fontos! egyik gyengesége a tartalomban rejlik: a főszerkesztő nélkül, hatalmas lelkesedéssel összehozott első számban kevés olyan cikk volt, amely a megcélzott csoportnak sok valódi információt adott volna.

A lap Stag Visual által kitalált és gondozott arculata közelebb áll a partikultúra szórólapjainak vizuális világához, mint a hagyományos sajtótermékekéhez. A szemrevaló formák között azonban egyelőre átláthatatlan a lap struktúrája, követhetetlen a rovatszerkezetet, nehéz a cikkek olvasása.
A formából azonban előny is kovácsolható: lehetővé válik egyedi hirdetések készítése, amelyek illeszkednek a Fontos! arculatához, és talán a reklámokkal szemben ellenállóbb célcsoport ízléséhez is. A lehetőség a legkülönfélébb brandek számára nyitott: alkoholos italok, film- és lemezcégek, divat- és autómárkák számára egyaránt előnyös lehet egy véleményformáló réteg megszólítása. Önmagában persze mindez nem lesz elég, de megfelelő tartalommal a lap hatékony és izgalmas médiummá formálható. A Fontos!-ban benne van a lehetőség: hogy élnek-e vele, az az alapítókon múlik.

Survivor – A sziget

Gyártó: Videovox
Csatorna: RTL Klub
Időpont: szombat 20.05–21.35
Műsorvezető: Stohl András
Producer: Herman Péter
Executive producer: Vízvárdy Bence


Miközben napirenden a ValóVilág újabb szériájának elindítása, az RTL Klub más stílusú valóságshow-val is próbálkozik. A csatorna első számú őszi produkciója egy, az Egyesült Államokból induló, és az elmúlt években a világ számos piacán sikert aratott műsor. A túlélő valóságshow műfaját megteremtő Survivor a klasszikus realityknél kisebb betekintést nyújt a nézőknek a szereplők életébe, mivel maga a műsor nem élőben zajlik, a képernyőn csak egy erősen szerkesztett verziót láthatunk. Az izgalmat az összezártság mellett ez esetben elsősorban a rendkívül kemény körülmények és nehéz fizikai erőpróbák elviselése jelenti.

A magyar Survivor egyik jelentős ereje a castingban rejlik: a készítők ügyesen válogatták össze a szereplőket, akik – legalábbis az eddigi benyomások alapján – többnyire izgalmasabb és valósabb személyiségnek tűnnek a valóságshow-kban látott felhozatalnál.

A műfaj gyengeségét, talán meglepő módon, pont a valóságshow-khoz képest lényegesen korlátozottabb műsoridő jelenti: az első két adás tanúsága szerint a szerkesztők sokkal több teret szánnak a meglehetősen bugyuta, helyenként pedig kifejezetten gusztustalan játékoknak, mint a valóban nehéz körülményeket kibíró szereplők megismertetésének. Világos, hogy a szombat esti főműsoridőben akciót kell adni a népnek, az arányokat azonban talán érdemes lenne végiggondolni.

Nem volt rossz választás viszont a műsorvezetői szerepre Stohl András. A „magyar macsó” figurájának legújabb kori megtestesítője hitelesebben mutat a dzsungel szélén, mint a ValóVilág stúdiójában, bár kétségtelen, hogy karaktere kialakításához szükség volt a valóvilágos alapozásra. Modorossága ugyan helyenként továbbra is erős túlzásnak tűnik, ez a heti egyszeri jelentkezésnek köszönhetően lényegesen kevésbé zavaró, mint amikor napról napra volt látható a képernyőn. Az RTL Klub ügyesen építette föl és használja Stohlt, legalábbis egyelőre. Személye garanciát jelenthet a megfelelő nézőszámra, ami aligha lehet a hirdetők és szponzorok ellenére.

Az első három adás nézettsége
Dátum Nap Program
18-49 AMR*
18-49 SHR**
2003. 09. 20 Szombat Survivor – A Sziget
980 231
46,3
2003. 09. 27 Szombat Survivor – A Sziget
695 001
32,9
2003. 10. 04 Szombat Survivor – A Sziget
806 619
37,2
* fő, **százalék
Forrás: AGB-RTL Klub

Szeress most!

Gyártó: Magyar Grundy UFA
Csatorna: RTL Klub
Időpont: vasárnap 19.00 – 19.45
Producer: Kalamár Tamás


A hazai kereskedelmi televíziókban ezidáig előzmények nélküli produkcióval, honi gyártású, hetente jelentkező „romantikus” sorozattal jelentkeztek a Barátok közt készítői az RTL Klubon. A Szeress most! a Tv2 egyik legsikeresebb produkciója, a vasárnap esti Napló idejében jelentkezik. Az új sorozat elsődlegesen a 18-49 éves női célcsoportra koncentrál, amely képviselői – nem meglepő módon – a Napló nézői közt is nagy számban találhatóak meg.

A Szeress most! napjaink Magyarországán játszódik, az aktuális utalásokat azonban kerüli; több család összefonódó, szerelmekkel, összeveszésekkel, barátságokkal, lelki és üzleti konfliktusokkal sűrűn átszőtt történetét görgető szappanopera. A tematika tehát nem áll messze a Barátok köztétől, a díszletek azonban életszerűbbek és sokkal több a külső felvétel is, ami némileg plasztikusabb képeket eredményez.
A gyenge pontnak – mint a magyar sorozat-kísérletekben általában – a dialógusok tűnnek. A párbeszédek jelen pillanatban körülbelül a mosóporreklámok nyelvi megformáltságát idézik, a mai fiatalok pedig egész egyszerűen nem beszélnek úgy, ahogy a sorozat írói azt elképzelik. „Ősöknek” például kizárólag a Szomszédok Julcsija nevezete szüleit és az nem elég a hitelességhez, ha gyakran csempésszük a színészek szájába a „gáz” vagy a „királyság” szavakat.

A Szeress most!-nak persze nem célja a honi magyar valóság dokumentarista hűségű ábrázolása, sokkal inkább az viszont a nézők szórakoztatása és a képernyők elé ültetése. A Barátok közt tapasztalata mutatja, hogy egy televíziós brand felépítéséhez és beéréséhez idő kell. Ha az RTL Klub vezetőinek lesz türelme várni, és megadják a produkciónak a szükséges promóciós támogatást, amiben nincs okunk kételkedni, a Szeress most! hozni fogja az elvárt nézettséget, és hamarosan megkerülhetetlen részévé válhat a csatorna programstruktúrájának. Talán még hamarabb, mint a Barátok közttel történt.

Az első adás nézettsége
Dátum Nap Program
18-49 AMR*
18-49 SHR**
2003.10.19 Vasárnap Szeress most!
802 494
38,5
* fő, **százalék
Forrás: AGB-RTL Klub

 

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés